Elke marktplaats post op Facebook

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
klopt dat kan al heel lang, maar dat is pull functionaliteit vanuit je zelf (zoals ik dat doe via flipboard). Dat vind ik iets totaal anders als gekoppelde push functionaliteit vanuit synthforum zelf naar andere platformen.

Je weet dat ik het heel vaak eens ben met zaken die je op het forum post. In dit geval zie ik echter het verschil niet. De opmerking van een aantal leden is dat ze niet willen dat hun posts/gegevens op FB terecht komen. En mijn punt is dat dat sowieso niet te voorkomen is omdat je via een RSS feed hetzelfde resultaat ziet. Ook via IFTTT is dit een mogelijkheid. Dus push of pull maakt voor mij in praktische zin geen verschil, helemaal niet als het naar de FB page van Synthforum gaat. Maar goed, we hoeven het natuurlijk niet altijd eens te zijn :). Bottom line is dat deze functie inmiddels uit staat.
 
Ik gok dat niet elke synthliefhebber lid van Synthforum is. Het is dan heel goed voorstelbaar dat zo'n individu onze FB page gaat volgen en zich bij interesse registreert om te kunnen reageren. Je spreekt het deel van de doelgroep aan dat geen lid is van ons mooie forum maar wel een FB account heeft. En dat is toch mooi als er leden zijn die merken dat er minder op de advertenties van de marktplaats wordt gereageerd?
En daarmee komt de nadruk dubbel en dwars op de marktplaats te liggen, omdat er elke 5 min. een nieuwe verkooppost is, maar geen nieuwe nieuwspost. En dan wordt het hier dus alleen nog maar handel (gechargeerd), wat waarschijnlijk nog sneller tot een leegloop gaat leiden. Just my €0,02. Verder ben ik het eens met Quifster dat het argument van RSS iets totaal anders is dan push naar FB. Het komt een beetje defensief over. Het lijkt alsof er veel aan gelegen is om meer leden binnen te halen, weet niet of dat echt zo is, maar ik betwijfel of je op deze manier de nieuwe leden binnenkrijgt die meer doen dan iets verkopen of iets kopen.
 
En daarmee komt de nadruk dubbel en dwars op de marktplaats te liggen, omdat er elke 5 min. een nieuwe verkooppost is, maar geen nieuwe nieuwspost.

Voor dat ene specifieke deel van het pushen van advertenties naar FB klopt dat inderdaad. Ik ben het dan ook wel met je eerdere opmerking eens dat hiervoor beter een ander FB account gebruikt had kunnen worden.

wat waarschijnlijk nog sneller tot een leegloop gaat leiden

Dat is nog maar zeer de vraag. Ik verwacht niet dat de bestaande groep van ongeveer 1.000 actieve gebruikers op enige manier last zou hebben van deze "promotionele actie". Die zullen dus niet hoeven vertrekken. Daar tegenover staat de mogelijkheid dat leden die zich aanmelden om te reageren op een advertentie kunnen blijven hangen en volwaardig en actief lid gaan worden. Zuiver gezien is de MP inderdaad een extraatje voor bestaande leden. Maar we merken al langer dat de MP sowieso het meest bezochte deel van het forum is.

Het lijkt alsof er veel aan gelegen is om meer leden binnen te halen, weet niet of dat echt zo is, maar ik betwijfel of je op deze manier de nieuwe leden binnenkrijgt die meer doen dan iets verkopen of iets kopen.

Sowieso betekent meer traffic meer inkomsten. En we hebben meer inkomsten nodig om in de toekomst te kunnen blijven bestaan. Dus ja, er is zeker veel aan gelegen om meer leden te werven. Dat hoeft natuurlijk niet perse op deze manier. Het is echter één van de vele mogelijkheden.
 
Sowieso betekent meer traffic meer inkomsten. En we hebben meer inkomsten nodig om in de toekomst te kunnen blijven bestaan. Dus ja, er is zeker veel aan gelegen om meer leden te werven. Dat hoeft natuurlijk niet perse op deze manier. Het is echter één van de vele mogelijkheden.
Moet dit dan niet eens een keer met de leden besproken worden? Richting, invulling, bijdrage? Ik weet het niet hoor, ik vind het ook niet zo'n enorm issue, maar het viel me (vervelend) op. Ik heb er geen principieel bezwaar tegen dat de ads gepusht worden, maar zou het logischer vinden als dat via een apart account gaat.


Meer users naar sf is meer clicks op google ads
lol, als je het van SEA inkomsten moet hebben, dan zal het snel afgelopen zijn.
 
Fijn dat het nu uitstaat, maar ik mis wel een beetje reflectie. Niet naar je gebruikers luisteren is ook een manier om ze kwijt te raken...

Anyway toch ook fijn dat sowieso dit forum nog bestaat dankzij de inzet van mods - volgens mij leven forums in het algemeen al jaren veel minder dan voorheen.
 
Mooi dat het uit staat, minder mooi dat het - in weerwil van eerdere, vrij breed gehoorde feedback vanuit forumleden - toch eerst ‘gewoon’ is aangezet zonder kennisgeving. Het eerste feit hoeft een discussie over het tweede feit niet te weerhouden.

Ik krijg een beetje de kriebels van het wegzetten van bezwaren als zijnde ‘onderbuikgevoelens’, hopelijk was dat onbedoeld onhandig geformuleerd, maar niet echt bevorderlijk voor de dialoog en sfeer.
Geef er verder hier & nu niet de voorkeur aan om ‘de hele inhoudelijke discussie te voeren, maar de maatschappelijke bezwaren richting Facebook lijken me (ook gezien div. boetes en berispingen over schending van privacyregels) niet zomaar weg te wuiven.

Als mensen (en dus ook leden) daarom hun persoonlijke afweging maken, ook betreft mijden van een dergelijk platform, dan lijkt me dat iets wat simpelweg gerespecteerd wordt...
Ik snap overigens heus wel dat een discussie over ‘auteursrecht’ van posts op forums lastig is, en er staat vast een fraai stukje ‘boilerplate’ juridische tekst in de algemene voorwaarden, maar ik vind het simpelweg niet netjes om ongevraagd postings van leden ook op andere sites te plaatsen.

Als de bedoeling is om hiermee het aantal bezoekers (en daarmee inkomsten) op te krikken, vind ik het des te meer jammer. Naar mijn onbescheiden mening wordt de (langere termijn) waarde van een forum gevormd uit inhoudelijke bijdragen die vaak door een selecte groep (‘de community’ om het modern te zeggen) worden geplaatst. Ik herinner me dat hier in het verleden, ook tussen mods, stevige discussies over zijn gevoerd.

Voor mezelf, als voorheen behoorlijk actief lid en plaatser van inhoudelijke bijdragen, kan ik stellen - dit soort akkefietjes, waarachter de huidige visie op omgaan met de community, heeft me de lust inmiddels wel een beetje doen vergaan. Simpelweg, ik voel me hier amper meer ‘thuis’.
Mijn simpele feedback, doe ermee wat je wilt (behalve plaatsen op Facebook ;))
 
Laatst gewijzigd:
Fijn dat het nu uitstaat, maar ik mis wel een beetje reflectie. Niet naar je gebruikers luisteren is ook een manier om ze kwijt te raken...

Volgens mij staat het nu uit, juist doordat we naar een aantal leden geluisterd hebben ;). Zonder gekheid, ik zie dat er bezwaren zijn, maar ik zie geen motivatie. En zonder motivatie wordt "het waarom" lastig te begrijpen.

Anyway toch ook fijn dat sowieso dit forum nog bestaat dankzij de inzet van mods - volgens mij leven forums in het algemeen al jaren veel minder dan voorheen.

Daar heb je zeker een punt. Als klassiek forum heb je steeds minder bestaansrecht. We ontkomen er dan ook niet aan continu op zoek te gaan naar manieren om relevant te blijven.
 
Zonder gekheid, ik zie dat er bezwaren zijn, maar ik zie geen motivatie. En zonder motivatie wordt "het waarom" lastig te begrijpen.
Sorry hoor, maar je gaf zelf aan geen fan van FB te zijn, dat het een experiment was en dat het experiment voortijdig beëindigd werd. Zelfs na alle reacties blijf je maar doorzagen. Wat wil je nou? De actieve SF-bezoekers hebben geen zin in Facebook.
 
Mooi dat het uit staat, minder mooi dat het - in weerwil van eerdere, vrij breed gehoorde feedback vanuit forumleden - toch eerst ‘gewoon’ is aangezet zonder kennisgeving.

Welke feedback bedoel je dan? Die van die poll van destijds over het delen naar je persoonlijke FB account?

Ik krijg een beetje de kriebels van het wegzetten van bezwaren als zijnde ‘onderbuikgevoelens’

Zonder argumentatie kan ik toch geen andere conclusie trekken? Ik begrijp wel dat mijn woordkeuze bij sommigen irritatie kan opwekken, zeker bij die leden die inderdaad door die onderbuikgevoelens worden gemotiveerd. Maar om de feiten helder te krijgen is het soms gewoon nodig om duidelijk te communiceren.

Als mensen (en dus ook leden) daarom hun persoonlijke afweging maken, ook betreft mijden van een dergelijk platform, dan lijkt me dat iets wat simpelweg gerespecteerd wordt...

Ik snap heel goed dat er mensen zijn die FB mijden. Prima. Ik ben er ook zo een. We zullen dan ook niemand verplichten een Facebook account te nemen. De advertenties worden gepushed naar het account van Synthforum. Als je een heldere discussie wilt voeren, moet je het gaan hebben over de vraag of SF een FB account zou moeten hebben. Ik snap de "ophef" niet over advertenties, die voor iedereen met een internettoegang zichtbaar zijn, die anoniem gedeeltelijk op de account van SF worden getoond, terwijl we al jaren op exact dezelfde manier nieuwsberichten pushen. Waarom wel nieuws en waarom geen advertenties?

ik vind het simpelweg niet netjes om ongevraagd postings van leden ook op andere sites te plaatsen.

Je had het waarschijnlijk al verwacht, maar ik zie dit anders :). We plaatsen niet op willekeurige andere websites kopieën van posts van synthforum. We plaatsten heel specifiek advertenties op de Facebook account van Synthforum, om deze advertenties meer exposure te geven en om op verschillende channels zichtbaar te zijn. Voor de goede orde, ik probeer niet om op al je argumenten een weerwoord te geven. Wat ik wil bereiken is duidelijkheid over het waarom. Ik wil begrijpen wat nou exact het probleem is.

Naar mijn onbescheiden mening wordt de (langere termijn) waarde van een forum gevormd uit inhoudelijke bijdragen die vaak door een selecte groep (‘de community’ om het modern te zeggen) worden geplaatst. Ik herinner me dat hier in het verleden, ook tussen mods, stevige discussies over zijn gevoerd.

Onze ideeën hierover zouden wel eens dichter bij elkaar kunnen liggen dan je op grond van bovenstaande discussie zou verwachten.

Voor mezelf, als voorheen behoorlijk actief lid en plaatser van inhoudelijke bijdragen, kan ik stellen - dit soort akkefietjes, waarachter de huidige visie op omgaan met de community, heeft me de lust inmiddels wel een beetje doen vergaan. Simpelweg, ik voel me hier amper meer ‘thuis’.

Ik denk dat je meer achter dit "akkefietje" zoekt dan er daadwerkelijk achter zit. De huidige groep moderators heeft in het algemeen prima oog voor het belang van de community. Die stelling kan boud overkomen, maar we begrijpen heel erg goed dat er zonder community geen forum is.
 
Wat wil je nou? De actieve SF-bezoekers hebben geen zin in Facebook.
Wat hij wil zegt hij toch precies? Motivatie. Waarom willen mensen dat niet? Dat is namelijk best handige informatie om in de toekomst betere beslissingen te nemen.
Het is makkelijk om mods af te branden als ze naar je mening verkeerde beslissingen nemen. Maar het helpt als je een beetje meedenkt en uitlegt waarom. En geirriteerd reageren als ze om uitleg vragen helpt dan weer helemaal niet!
 
Volgens mij staat het nu uit, juist doordat we naar een aantal leden geluisterd hebben ;). Zonder gekheid, ik zie dat er bezwaren zijn, maar ik zie geen motivatie. En zonder motivatie wordt "het waarom" lastig te begrijpen.

Ik begin bijna te denken dat je aan het trollen bent. Daar laat ik het bij.
 
f*ck facebook. toegevoegde waarde is nihil, mensen moeten op dit forum zitten, niet op facebook hun tijd verprutsen
 
f*ck facebook. toegevoegde waarde is nihil, mensen moeten op dit forum zitten, niet op facebook hun tijd verprutsen

Ha, hier moest ik toch even om grinniken.
’Vroegah’ was het een populaire opmerking dat mensen gewoon lekker muziek moesten gaan maken, i.p.v. op het forum hun tijd verprutsen...
Inmiddels zijn we blijkbaar alweer een stukkie opgeschoven.

Weet je wat? Ik ga nog even lekker raggen op m’n basgitaar.
Dat was voorheen ook altijd olie op het vuur, hiero...:D
 
ik ga niet die hele draad nog lezen, maar ik vind het in het algemeen vervelend, dat als ik ergens iets neerzet, dat door die partij, of nog veel erger: door derden, ook elders wordt neergezet, waarbij dan vaak heel andere maatstaven gelden voor toegankelijkheid, beperkte periode, etc etc. als ik iets op facebook wil zetten, word ik wel (weer) lid daar en post ik het zelf. dat ik zou moeten motiveren waarom ik het niet op facebook wil hebben, vind ik eigenlijk gelul. die sites die overal advertenties van particulieren ophalen en dan bij elkaar op hun site zetten, wat er vaak nooit meer af gaat, dat vind ik nog veel erger.

en hoewel de marktplaats natuurlijk maar een minimaal bijproductje van synthforum is, zal het toch ook wel weer gaan om de clicks. een soort clickbait eigenlijk. lokken van nog meer gebruikers. en waarom? wanneer zijn er voldoende gebruikers?!

laat ik als uitsmijter dan meteen melden dat de postcodeloterij ook zo'n misselijkmakend voorbeeld is. die postcode is daar niet voor bedoeld, om mij van tevoren als winnaar of verliezer van een loterij te bestempelen, als ik maar een lootje had gekocht. en ook daar gaat het om de pegels. van mij mogen ze het IJsselmeer dempen met alle B, C, D tot en met G artiesten die uit die ruif meevreten, te beginnen met die Gaston, zodat die onderaan ligt. maar goed, dat even terzijde, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen de analogie tussen de doorgesluisde informatie zo ziet.
 

Het gaat helemaal niet over macht of polarisatie. Het gaat over het pushen van content van SF naar onze FB page. Dat doen we al jaren, zonder enig bezwaar. Je kunt van Facebook vinden wat je wilt. Dat doe ik ook. Feit is dat daar synthliefhebbers zitten die niet op het forum zitten. Ik vind het vreemd dat nu ineens dit soort "argumenten" worden gebruikt.
 
Ik denk dat een aantal leden niet wil dat hun bijdrage aan het forum wordt gebruikt om de Satan mee te voeden en op zich vind ik dat wel begrijpelijk.
 
ik ga niet die hele draad nog lezen, maar

Misschien moet je dat wel even doen Leo, voordat je je mening verkondigt.

dat ik zou moeten motiveren waarom ik het niet op facebook wil hebben, vind ik eigenlijk gelul.

Niemand heeft het hier over moeten hoor. Ik wil gewoon graag weten welke bezwaren er zijn tegen het pushen van advertenties. En nog steeds heb ik geen argument gehoord. Het lijk erop dat je niet eens weet hoe het eruit zag en welke informatie werd getoond.

wanneer zijn er voldoende gebruikers?

Er zijn voldoende gebruikers zodra de totale advertentieinkomsten van het forum de kosten dekken. Zoals ik zei, lees de hele draad eerst even voordat je met een ongeïnformeerde mening komt aanzetten.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top