'vastgelopen' qua de routing van- en naar de computer

afdeling9

van EBM tot gabber
Lid sinds
7 februari 2019
Berichten
43
Locatie
Diemen
Hoi,

De laatste tijd loop ik tegen een probleem aan: Ik kom er niet goed uit hoe ik mijn audio moet routen om zo efficiënt te kunnen werken. Het probleem waar ik nu vaak tegenaan loop is dat ik mijn drums niet goed af kan mixen, omdat ik kanalen te kort kom op mijn mixer.

Eerst een omschrijving van de hardware die ik gebruik:

I/O: Behringer FCA1616+ADA8000, goed voor 16 inputs en 16 outputs;
DAW: Ableton 9.5, windows 8.1;
Mixer: Soundcraft Spirit live 24-8 (24 mono kanalen, 2 stereo kanalen);
Mixer 2: Marantz PMD740 welk op aux kanalen 1-2 staat in een loop, zodat ik eea aan tape distortion ed kan toevoegen);
Synths/drums: Elektron Rytm, TB3, Neutron, Roland GAIA (stereo) en MS2000 (stereo).

De input routing:
  • Op dit moment komen op mijn mixer 8 mono kanalen met drums binnen van de Rytm, welke via direct out allemaal de ADA8000 input 1-8 in gaan. De eerste 4 mono kanalen hebben een hardware compressor via de Insert. Da's fijn, want dan kan ik al EQ'en en volumes bepalen voordat het signaal de DAW in gaat.
  • De TB3 en Neutron gaan naar BUS 3-4 en vanaf daar naar inputs 9-10.
  • De GAIA gaat naar bus 5-6 en vanaf daar naar inputs 11-12.
  • De MS2000 gaat naar bus 7-8 en vanaf daar naar inputs 13-14.
  • Vanaf Main Mix L-R gaan de inputs naar 15-16.
Zo zijn de 16 inputs de DAW in allemaal gevuld.

De output routing:
  • De 8 drum kanalen worden uitgestuurd naar output 1-2. Dit is vervelend, want dan kan ik niet per drum kanaal hardware effecten toevoegen/EQ'en.
  • De TB3 en Neutron gaan naar output 3-4.
  • De GAIA gaat naar output 5-6.
  • De MS2000 gaat naar output 7-8.
  • En deze kanalen gaan gezamelijk allemaal weer naar de main mix L-R.
Ik zoek nu een oplossing voor het feit dat ik de drums nu niet goed kan mixen, ik wil dat deze op 8 aparte kanalen uit de DAW op mijn mixer komen.

Mogelijkheid 1 is dat ik de drums direct de DAW in stuur en niet via de mixer, maar ik ben bang dat ik dan gedonder ga krijgen met latency issues, aangezien de synths e/d nog wel via de mixer lopen. Zo houdt ik wel genoeg kanalen vrij op de mixer om alle drums en synths apart af te mixen.
Mogelijkheid 2 is dat ik alles direct de DAW in stuur, daar opneem en arrangeer en dan uitsturen naar de mixer voor het afmixen. Echter ben ik dan bang dat ik wederom latency issues zal krijgen, aangezien de clock via USB uitgestuurd wordt en USB berucht onstabiel is.

Graag hoor ik van jullie wat jullie advies zou zijn of hoe jullie de audio in jullie studio routen, ik kan ondertussen door de bomen het bos vrijwel niet meer zien.

Groeten Niels
 
Waarop zou je bij mogelijkheid 2 latency issues hebben meer dan die je hebt van je kaart
en trouwens tenzij je faders van je mixer midi uitstuurt vr de faders in je daw mixer zie ik daar het nut niet van
Tenzij je die mix dan weer zou opnemen in je daw
het kan maar waarom
neem alles mooi via het analoge pad in jouw daw en mix dan af in jouw daw en gebruik een midi fadercontroller vr jouw daw mix
 
Wat denk je van een Inline mixer. Dit zijn mixers met hoofdkanalen en B-inputs ofwel de ouderwetse tape-return. Zo heb ik nog een mixer staan (te koop dus, hij werd me te klein, heb nu de 32ch versie) met 24 inputs en 24 B-inputs. De op te nemen kanalen sluit je dan aan op ofwel de direct outs of flexibeler op de 8 groups (combinatie ervan kan ook natuurlijk). En je 16 return kanalen kun je allemaal terug laten komen op de B-inputs. Dus met een 24 kanaals inline mixer heb je totaal 48 kanalen mixdown. Én flexibel, en kanalen genoeg. En mijn ervaring is dat je als je alles op je mixer aansluit (ook je monitors), je ook nooit latency issues hebt. Zo werk ik nu op een 32-kanaals inline console, met dus totaal 64 kanalen. En nooit last van latency, want monitoring gaat via de mixer en alleen recording via de interface.
 
Back
Top