Mixed in key; Wie heeft hier ervaring mee?

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Per toeval kwam ik gisteren tegen de plugin Mixed in key.
Heb zelf wat de indruk dat dit iets meer voor dj's lijkt te zijn (wat ikzelf niet ben).
Toch lijkt zo'n programma mij best wel interessant, ook omdat ik nog weleens dissonante tonen in mijn muziek heb zitten (wat ik absoluut niet wil).
Wie heeft eigenlijk ervaring met dergelijke programma's oid?
En wei heeft hier wellicht nog tips in?
 
Ik ontleedde er vroeger mijn bib mee. Maar is relatief, als je gaat pitchen verandert de freq toch. Voor de rest, je oren gebruiken. Die dingen beperken je. Ik ging echt mixen op key en dat beperkt heel erg.
 
Als je stamp-platen draait boeit het niet zo.
Als je melodieuze platen in elkaar mixt en je hoort wanneer het klopt; dan is mixen in key voor jou misschien overbodig... maarrrr ik ken genoeg DJs die denken dat ze het allemaal wel horen en vervolgens doodleuk een plaat in C met een plaat in C# staan te mixen totdat het bloed uit de oren van het publiek komt. In key mixen is een handig hulpmiddel (ook als je platen pitched...)

Voor eigen producties in de studio lijkt me mixed in key niet de meest handige oplossing om harmonisch coherente content te genereren.
Je kan je altijd eens wat verdiepen in harmonie-theorie (scales, toonladders etc.) en je kan ook hulpmiddelen als spectrum analyzers (of Fabfilter Q3 bv) en audio2midi extractors gebruiken om te zien of alles wel klopt.

Als je echt niet hoort wanneer iets vals is of niet, dan zou ik gewoon keiharde ramtechno gaan bakken waar het allemaal niet uitmaakt of elitaire sonologie kyma-freejazz shizzle waar vals en/of dissonant een verheven kunstvorm is.
 
Als je echt niet hoort wanneer iets vals is of niet, dan zou ik gewoon keiharde ramtechno gaan bakken waar het allemaal niet uitmaakt of elitaire sonologie kyma-freejazz shizzle waar vals en/of dissonant een verheven kunstvorm is.

:dubbel:

En als dat je ding niet is wat anders doen dan "muziek" maken?!

Of heb je nog andere opties :geslaagd:
 
Je niet teveel beperken door theorie, doe gewoon voort. Als 't goed klinkt is 't goed, als 't slecht klinkt en fixen duurt te lang, begin nieuw project. Dat gevrees voor theorie werkt verlammend bij me, en ik doe 't voor plezier. Ik verdien er niks mee nu niet nooit niet. Vroeger wel maar dat was met andermans muziek ;)
 
Je niet teveel beperken door theorie, doe gewoon voort. Als 't goed klinkt is 't goed, als 't slecht klinkt en fixen duurt te lang, begin nieuw project. Dat gevrees voor theorie werkt verlammend bij me, en ik doe 't voor plezier. Ik verdien er niks mee nu niet nooit niet. Vroeger wel maar dat was met andermans muziek ;)

Mja, als het aan om muziektheorie gaat valt me op dat het op sf dan snel gaat over 'beperken' enzo, niet voor niets maakte de trackpolitie daar ooit deze track over: https://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/116475-trackpolitie-alles-op-gevoel :D

Als je het zwartwit wil zien heb je 2 kampen:
1) de theoretische muzikant die volgens het boekje z'n melodietjes en akkoordenschema's "bedenkt" en alles wat niet in z'n boekje staat niet accepteert
2) de "ik doe alles op gehoor" muzikant die elke vorm van theorie als een bedreiging voor z'n creatieve flow ziet (of het gewoon onzin vindt)

Gelukkig is de wereld niet zwartwit.
Een beetje kennis van noten, toonladders enzo is gewoon handig bij muziek maken, zeker als je nog eens met anderen gaat spelen.
En tevens zou kennis van muziektheorie nooit moeten leiden tot beperking van je creativiteit; volgens een standaard stramien muziek maken vind ik griezelig.
 
Nee, met beperken: ik bedoelde dat mixed in key je al snel in combi met tempo, dezelfde 10 nr's laat zien in je bib. Dat maakt dat je als dj dus al snel ALLEMAAL dezelfde 10 rotnummers blijft spelen. Nog iemand black eyed peas, I got a feeling? Met ervoor of erna dezelfde nummers cliché? Ik niet.

En los vh dj-en bedoelde ik dat theorie beheersen tijd kost. En soms wil je gewoon doen ipv leren. En dan zit 't gebrek aan theorie je schuldgevoel aan te spreken, je zelfvertrouwen te gijzelen enz.
'Kan ik dat wel doen? Kom ik er wel mee weg? Gaan mensen me uitschelden als ik zus en zo doe / niet doe?
Ik tune bijvoorbeeld nooit mijn 303's als ik jam. Ik geef er een draai aan en go. KWam ooit bij iemand, eerste wat ie deed was ze tunen. Ik zei niks, maar dacht 'whatever'

O ik lieg, ik heb eind 2017 er 3 getuned en echt dezelfde noten van enkele akkoorden gebruikt. Die éne keer, toe was 't net net dat beetje meer :dj:
Ik had al muzikanten over de vloer die me zeiden dat wat ik deed eigenlijk heel cool was omdat ze dat zelf niet durfden. En heel erg punk. Dat zag ik als compliment. Ik weet niet of ze gewoon lief waren en goed in 't mouwvegen, of 't meenden. Ach, we lachen er om.
 
Laatst gewijzigd:
Hey Robi, waar gaat het je precies om? Om het produceren van muziek of om het draaien van platen? Je zegt nl de MixedInKey plug-in, maar als het je gaat om het produceren van muziek en je melodie lijnen en akkoordenschema’s in de juiste toonsoort wilt krijgen, dan heeft de gelijknamige company van die vst veel betere plugins, nl de Captain plugins:

https://mixedinkey.com/captain-plugins/captain-chords/

Als alternatief is er dan nog de Scaler plugin:

https://www.pluginboutique.com/prod...3RrwGa6yQ8GqIrm5kHX9I8lWZnA5iZIYaAtZdEALw_wcB

Nog een ander low budget alternatief, leer de stock Ableton Midi effect gebruiken:

https://obedia.com/how-to-use-the-scale-midi-effect-in-ableton-live/

Als laatste kan je bepaalde hardware gebruiken die je fixeert in een bepaalde scale, zoals de Ableton Push bv, maar als ik me niet vergis had je laatst nog de Novation Launchpad aangeschaft, volgens mij heeft die ook gewoon scales in zich.
 
Fifth Bot
Had al een tijdje dit topic niet gelezen, maar zie nu helaas pas dat ik per ongeluk over je vraag had 'heen gelezen'.
Het gaat mij vooral om produceren van muziek.
Moet nogmaals schrijven dat ik je links ook erg nuttig vind.
Vooral die 3e (Ableton) link vind ik erg interessant.
Heb in het verleden trouwens weleens de Blues-scale gebruikt en dat gaf verrassend leuke resultaten.
 
Probeer in mn producties altijd de kick in de grondtoon/noot te hebben, en anders in de zelfde toonladder. Zelfde geld voor snares. Cymbals probeer ik altijd uit of deze beter klinken als ze 1 of 2 semitonen naar boven of beneden worden gepitched.

Als je samples in de key van je track zitten, kan dat zeker bijdragen aan een betere mix heb ik voor mezelf gemerkt. Je zal het misschien minder snel door hebben als je snare niet in key is in vergelijking als je lead sound niet in key is, maar je merkt het wel zeker.

Het gaat allemaal om kleine dingen zoals als bijvoorbeeld het in key zetten van je drums. Uiteindelijk zorgen een paar kleine dingen voor een groter plaatje. Als ik tutorials lees op YouTube, hoor ik toch ook best wel vaak dat doe producers een groot deel van hun elementen in de juiste key zetten. Als tip, ga dit pas in het mix process doen en niet op het moment dat je de track zelf in elkaar aan flansen bent.
 
Je hebt ook software die keyfinder heet en is gratis, schijnt goed te zijn.
https://maxforlive.com/library/device/3769/voodoohop-live-tools-harmonic-and-tempo-mixing kwam deze voor ableton tegen, werkt best goed, en je kan je audio sporen tot op de ct's tunen zodat alles in 'harmonie' is.

Als je je track aan wil sluiten bij de grondtoon, dan zou ik in ieder geval letten op de elementen die er het meest uit springen. Kick, bass, lead etc.
 
Hey Robi, waar gaat het je precies om? Om het produceren van muziek of om het draaien van platen? Je zegt nl de MixedInKey plug-in, maar als het je gaat om het produceren van muziek en je melodie lijnen en akkoordenschema’s in de juiste toonsoort wilt krijgen, dan heeft de gelijknamige company van die vst veel betere plugins, nl de Captain plugins:

https://mixedinkey.com/captain-plugins/captain-chords/

Als alternatief is er dan nog de Scaler plugin:

https://www.pluginboutique.com/prod...3RrwGa6yQ8GqIrm5kHX9I8lWZnA5iZIYaAtZdEALw_wcB

Nog een ander low budget alternatief, leer de stock Ableton Midi effect gebruiken:

https://obedia.com/how-to-use-the-scale-midi-effect-in-ableton-live/

Als laatste kan je bepaalde hardware gebruiken die je fixeert in een bepaalde scale, zoals de Ableton Push bv, maar als ik me niet vergis had je laatst nog de Novation Launchpad aangeschaft, volgens mij heeft die ook gewoon scales in zich.

Super programma wat vooral erg handig is dat je midi drag en drop kan doen naar clip view van ableton!
 
Back
Top