sadà\exposadà - Limpathy

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.467
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
work in progress...

geheel gemaakt in ableton live 10 suite.

de ritmische sound is "by accident", is dan ook de werktitel van deze track geweest. ik kende ableton nog niet zo goed, en bij toeval ontstond dit geluid, een kompleks aan devices, die ik nog eens moet ontrafelen. het is absoluut niet het geluid waarmee de device rack begon... als preset..
de wavetable gebruik ik met een standaard preset, doe ik niet vaak maar deze werkte erg goed er bij.
verder nog een sample van FM8 preset, wel zelf gemaakt, en de sample is binnen simpler aangepakt en nogal veranderd...

vanwege dat het nogal een mank ritme is, zocht ik naar een titel, kwam bij limp uit, en google gaf ook limpathy aan, klonk goed als titel, en als betekenis: uit de urban dictionary: "When a person begins to sympathetically develop a fake limp after spending too much time with a person that has a real limp."

het is een oud nummer, ik plaats het als een peper in mijn jeweetwel, of schop onder die andere jeweetwel.

 
Misschien zijn mijn tired ears (pun intended) tired, maar ik mis sprankel. (hoog) Wel boeiend.
 
Wat een duistere track weer zeg.
Vind deze enorm fascinerend en het hield mijn aandacht voortdurend vast.
Bijzonder ritme ook en zeer mooie sounds ook.

dank je robi! ik vond dit eerst geen duistere track, maar hoe meer ik luister is het dat wel... wellicht is het ding af, vreemd genoeg, alles wat ik probeer te doen om geluiden te maken en die er bij te spelen, werkt niet. het is té afgestemd op elkaar, en soms zijn 3 tracks genoeg. wellicht..

Misschien zijn mijn tired ears (pun intended) tired, maar ik mis sprankel. (hoog) Wel boeiend.

dank! ja de sprankel, het zit allemaal zeer laag in het spectrum, wat normaal is mijn geval, als ik vooral samples gebruik.. op éen of andere wijze worden ze vaak gruizig, niet altijd. sommige geluiden die ik maak gaan door het gehele spectrum, vooral met harmonics...

ik mis de sprankel, zogezegd, ook, normaal voeg dan een geluid toe die meer in het hele spectrum werkt, maar wat ik doe; njet.

ik zeg ik mis de sprankel: maar dat is ook wat je gewend bent, ik ook. er zijn genoeg nummers die ik ken, die zich in een beperkt spectrum begeven (meestal maffe throbbing gristle of andere stuff). wellicht is een verlangen van de oren, om ook hoog te willen... een wens... en ligt de kracht juist van deze track, dat het geen sprankel kent.

goed ik ga er nog mee aan de slag, maar neig naar: dit is het geworden. het grijpt al te goed in elkaar.

en ik was bang dat het te monotoon was, maar door de reakties hier; boeiend en het houdt de aandacht vast, wordt mijn vermoeden steeds meer versterkt, dit is een ding wat geen aanvulling meer kan hebben.

toch ik ga nog wat proberen, maar ik herhaal, alle pogingen zijn mislukt. goede geluiden, maar ze willen zich niet vastgrijpen in het nummer.
 
Ik zeg maar iets: route een aanwezig geluid naar een extra track, zet er een ms20 achtige filter op en peak t hoog, en blend naast t origineel op de faders met eq ifv het resultaat?
 
Ik zeg maar iets: route een aanwezig geluid naar een extra track, zet er een ms20 achtige filter op en peak t hoog, en blend naast t origineel op de faders met eq ifv het resultaat?

hee da is een goeie, dank! ga ik uitproberen! hetzelfde heb ik een andere track gedaan, niet met een filter, maar met de sigmund delay en trash 2, in cubase dan wel, beide als fx channels voor de drums, en sigmund wordt ook nog als send door trash 2 gedaan (of omgekeerd), krijg je 3 ritmische lagen, waarvan de fx channels wel niet erg aanwezig zijn, maar wel duidelik het nummer beïnvloeden.

in cubase zou ik er op komen, in ableton nog niet, haha.

EDIT: en heb een ms-20 filter (korg ms-20 fx, en een jdevice, met filters), en andere filters. ja, inderdaad de de basistracks pakken, en daar, met automation wellicht, ekstra geluiden uit te pakken.
 
Bedoeling is dus en extra zelfde kanaal met t geluid erbij, en dan filter er op en resonantie opendraaien zodat t je extra levert. Dan kan je op die extra fader naast t origineel bijmixen. Leerde ik uit en dub video van prince fatty, die deed dat voor t laag. Je wil geen eq boost, dat is te breed. Je wil een smaller gebied en meer controle
 
Bedoeling is dus en extra zelfde kanaal met t geluid erbij, en dan filter er op en resonantie opendraaien zodat t je extra levert. Dan kan je op die extra fader naast t origineel bijmixen. Leerde ik uit en dub video van prince fatty, die deed dat voor t laag. Je wil geen eq boost, dat is te breed. Je wil een smaller gebied en meer controle

eq werkte inderdaad ook niet. maar send track lijkt me fijner, dan kan ik de filter (b.v.) beter aansturen, en mengen met het oorspronkelikke geluid.

send tracks, of fx tracks (cubase) gebruikte ik amper, ik gebruik ze nu meer en meer, vanwege juist dit soort dingen.
 
vink Heee!!! Leuk weer wat werk van jou tegen te komen hier! Ouder werk als schop onder de kont... en hopelijk helpen de positieve reacties ook. Ik vind dit echt een heel gave track die in deze vorm al absoluut het beluisteren waard is en wellicht als je er meer aan sleutelt er nog verder bovenuit kan stijgen. Ik vind het absoluut niet saai of eentonig. Het zet een sfeer neer zoals al jouw muziek. Het is heel sferisch en dat heb ik met dit ook. Het roept beelden op. Heel mooi werk en fijn je terug te zien hier. :okdan:
 
vink Heee!!! Leuk weer wat werk van jou tegen te komen hier! Ouder werk als schop onder de kont... en hopelijk helpen de positieve reacties ook. Ik vind dit echt een heel gave track die in deze vorm al absoluut het beluisteren waard is en wellicht als je er meer aan sleutelt er nog verder bovenuit kan stijgen. Ik vind het absoluut niet saai of eentonig. Het zet een sfeer neer zoals al jouw muziek. Het is heel sferisch en dat heb ik met dit ook. Het roept beelden op. Heel mooi werk en fijn je terug te zien hier. :okdan:

dank eddie! (er komt nog steeds een reaktie op een bericht van jou, ik moet er de rust voor vinden... dat even tussendoor.)
ja in deze vorm werkt ie al, maar er kan net iets meer uit. ik heb al wat geprobeerd op de wijze die klinske voorstelde, maar dat deed ik zo vluchtig dat het niks voorstelde.
maar wat fine-tuning, soms wat effekten, of andere oplossingen, resampling, ik weet het niet. er mag nog iets bij. moeilik te vinden wat ik dan wil, maar meestal komt er een dag dat ik een gewoonweg aanvoel, en het gaat werken. dus experimenteer tusssendoor, met wat dingen, zo leer ik ableton ook beter kennen.
ja sferisch, dat wil ik ook graag, al dreun ik er soms op los, vaak wordt het aangeduid, dat ook voor een film of een performance kan worden gebruikt. wellich een theatrale inslag? het zeker bombastisch wat ik maak, haha.
 
Zou zo een soundtrack van een film kunnen zijn.. Op het moment dat een crime wordt gepleegd, of dat in een oorlogsfilm de manschappen in het holst van de nacht hun posities innemen... :-)
 
Ja, inderdaad het heeft een bepaalde theatrale kwaliteit in zich. Ik denk inderdaad dat ze uitermate geschikt zijn voor onder bepaalde video producties.
Qua reactie: neem lekker de tijd.. ik ga voorlopig helemaal nergens heen dit forum is een heerlijk omgeving om rond te hangen. Het is allemaal goed. Ik ben blij dat je weer met muziek bezig bent.. veel belangrijker :-)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top