Muzikaal Gepiel dl. 5: Tangerine Dream

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.513
Locatie
Zeist
Eén van mijn favoriete bands is Tangerine Dream. In dit topic wil ik zelf een deuntje in die stijl maken. Nog geen compleet nummer maar een klein stukje muziek waarin de karakteristieke elementen van die muziek tot uiting komen. Eérste vraag daarbij:

- Van welke technieken maakte die band gebruik?
 
Inderdaad! Laat ik dit topic wat meer afgrenzen door alleen naar hun plaat Encore te kijken. Dan staat de gebruikte apparatuur op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Encore_(Tangerine_Dream_album)

 
Het aanschaffen van al die instrumenten is voor mij volstrekt onbetaalbaar dus heb ik maar nagetrokken wat voor type instrumenten er op Encore gebruikt zijn. Dat levert mij het volgende lijstje op:

Elektronische Percussie

Sequencer

Vocoder

Elektrische Gitaar

Steinway Grand Piano

Elektrische Piano

Mellotron

Modulaire Synthesizer

Polyfone Analoge Synthesizer

Monofone Programmeerbare Analoge Synthesizer

Hybride Wavetable Synthesizer

Monofone Subtractieve Analoge Synthesizer

String Synthesizer
 
Twee puntjes waar ik bij TD aan denk:

1. Belangrijk voor de oude TD is de manier van sequencen (zoals op de Moog Modular): stepsequencer met variërende lengte (dan twee stappen, dan weer 4 of 8, terug 2 enz). Dit moet je volgens mij met veel synths en arps/sequencers kunnen doen. Een Kronos is een totaal andere synth dan zo'n modular maar daar kan je via de KARMA arpeggiator perfect zo'n effect mee bereiken (er zit zelfs een fabriekspatch in die TD emuleert).

2. Voorts is een iets ontstemde 2 OSC zaagtand lead wenselijk. Kan uit een Minimoog komen maar net zo goed uit tal van andere 2 OSC synths.

Voor de andere punten laat ik de medeforumleden hun zegje doen :).

:doei:

Danny
 
Dank - Ik ben nu eerst aan het luisteren hoe Tangerine Dream de ritme-sectie doet, maar kennelijk is die er niet en doen de loopjes van de sequencers dat werk?
 
Dank - Ik ben nu eerst aan het luisteren hoe Tangerine Dream de ritme-sectie doet, maar kennelijk is die er niet en doen de loopjes van de sequencers dat werk?

dat wilde ik ook nog opmerken, al weet ik de details niet, maar zoals Danny al zegt, hoe ze de sequencers gebruiken is een groot deel van het geluid, hangt af van het nummer, en hoe ver in de tijd..

wederom benieuwd hoe je dit gaat aanpakken, en naar het resultaat..
 
De volgorde van afspelen van Dream Sequencer 2 raakt in de war op LMMS (ik gebruik daar de piano roll), en nadat je hem stopt gaat die ook nog even door met spelen... :?
 
In Carla werkt Dream Sequencer 2 wel goed wanneer je het programma via MIDI aanstuurt met een virtueel keyboard of MuseScore.
 
Is zoiets geschikt om als sample in LMMS (een open source DAW) te gebruiken?

dream-C.mp3
Graag commentaar.
 

Attachments

  • image_131168.mp3
    129,8 KB · Bekeken: 196
instellingen.png

Dit zijn de instellingen waarmee de loop van het vorige berichtje gemaakt is.
 
Helaas - met mijn programmatuur en computer lukt het me niet goed om Dream Sequencer als VST in LMMS te gebruiken. Daarom heb ik de volgende omweg gebruikt:

1. Running Dream Sequencer in Carla
2. Opnemen van de diverse resultaten in Qtractor
3. Omzetten van de opnamen in samples met behulp van Audacity
4. Plaatsen van de samples in de toepasselijke LMMS sample map
5. Gebruiken van die samples in de LMMS's Beat+Bassline editor
6. Opnemen van de zo opgebouwde bassline in Qtractor
7. Omzetten van die bassline in een megasample met behulp van Audacity
8. Plaatsen van die megasample in de toepasselijke LMMS sample map
9. Gebruik van die megasample in LMMS als basis voor het muziekje.

De opzet voor de compositie in LMMS was aldus:

LMMS.png


Met als extra effecten in de Mixer nog:
Calf Reverb
Auto Wah
Calf MultiChorus
 
Bekijk bijlage TD-deuntje.mp3

Dat is dan het deuntje. Ik ben mij ervan bewust dat het verre van perfect is, maar als Proof of Concept vind ik het mooi genoeg. De rest is vooral eindeloos gepriegel om alle details goed te krijgen. En ik wil snel weer verder met het volgende deel van deze serie die toch vooral bedoeld is om ervaring op te doen, en niet om een subliem meesterwerk af te leveren.
 
Back
Top