Melodie apart transponeren van de Baslijn?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Beste,

ik ben in een moeilijke situatie verzeild en zou graag jullie mening horen. De situatie is als volgt:

Ik heb een leuke melodie en bijbehorende baslijn gemaakt in een bepaalde toonsoort. De melodie
klinkt vele malen beter als ik die transponeer met een interval van een kwart (5 halve stappen of 4 kleine secundes).
Maar als de baslijn mee getransponeert wordt met een interval van een kwart dan klinkt die echt slecht (het is een funky baslijn).

Ik kan de Baslijn laten staan in zijn toonsoort en enkel de melodie transponeren maar dit geeft me een slecht gevoel.
Weet iemand of dit een geoorloofde manier is of zal het voor een getraind oor zeer dissonant klinken en is het beter de baslijn
mee te transponeren ook al klinkt die dan op het eerste zicht niet goed (maar "muzikaal wiskundig" wel correct)?

Graag jullie mening!


Grtn
 
ik ken niks van theorie, maar trakteer er mijn oren eens mee, mijn kritiek is eerlijk.
 
Weet iemand of dit een geoorloofde manier is of zal het voor een getraind oor zeer dissonant klinken
Er zijn geen ongeoorloofde manieren om dingen te doen. Muziektheorie verbied niets maar beschrijft alleen hoe muziek in elkaar zit en geeft wat richtlijnen hoe je dingen lekker kan laten klinken. En dat is meteen het belangrijkste, klinkt het lekker voor je?

Wat dingen die je kan uitproberen als dat niet het geval is;
- transponeer de baslijn een kwint omlaag ipv een kwart omhoog. Dan zijn de toonsoorten in ieder geval gelijk, en wellicht klinkt het basgeluid in die range wel goed?
- als het goed is kan je een nootje in de toonsoort van de baslijn een half stapje verhogen of verlagen om in ieder geval de toonsoorten gelijk te krijgen. Dan is de graad in de toonsoort waarop je begint wellicht nog steeds raar voor de baslijn maar dan zou er niets dissonant moeten klinken.

Maar meestal klinken melodieen niet perse beter of slechter als je ze transponeert. Vaak heeft dat meer met het instrument te maken wat je speelt. Dus als je baslijn raar klinkt als je hem transponeert moet je misschien een ander basgeluid proberen?
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top