Boek over soundfonts en sfz?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Bestaat er een degelijk boekwerk over soundfonts en sfz in het Nederlands of Engels?
 
de file die ik heb begint met: sfz Dile Format by:Cakewalk, Development
Version 1.02
Dit lijkt daar een extract van te zijn: https://sfzformat.com/legacy/

het boek waar jij aan refereerd bevat de specs voor versie 2. Volgens mij is V1 het meest gebruikt

Wil je iets specifieks weten?


Hier effe wayback gebruiken:

The page was lost during a major site reorg around April. The page from April 17th is available at the Wayback Machine http://archive.org/web/. To bring up the page, enter http://www.cakewalk.com/DevXchange/sfz.asp in the entry to the right of
logo_wayback_210x77.png

then click the "Browse History" button to the right of the URL entry. When the calendar page is displayed, click on the April 17 blue dot

Simon Cann's book "Cakewalk Synthsizers: from Presets to Power User" contains v2.0 of the sfz spec. http://noisesculpture.com/cakewalk-synthesizers
 
Yes dat is het boek wat ik heb. Linux sampler support niet alle opcodes. Just a guess. Wat ondersteund word vind je op hun site
 
Dank voor alle info! :)

Wil je iets specifieks weten?

Ja - het gaat mij vooral om de vraag of je met sfz specifieke gitaartechnieken zoals bends, hammer on, pull off, e.d. kunt afspelen. En hoe getrouw dat dan klinkt.
 
Dan moet je voor iedere techniek apparte multisamples maken denk ik.

of iig apparte attack en release samples.

https://bedroomproducersblog.com/201...uitar-samples/

voor de rest, bends zijn pitch bends met je pitch wiel.
en moet je ervoor zorgen dat je max 6 notes kan afspelen.

speel techniek: https://youtu.be/CLtwHzJ2s3g

ik programeer de perfect realistische gitaar parts. Gewoon met een gitaar ;)

wat ik hier stel is niet de waarheid maar gewoon hoe ik denk dat je het kan doen.
 
Het is niet mijn bedoeling om zelf op een keyboard "gitaar" te gaan spelen, dan kun je inderdaad net zo goed (of beter) zelf een gitaar ter hand nemen. Wat ik wil gaan doen is de (gitaar)muziek in een DAW te schrijven om die muziek dan door een virtueel instrument op basis van een gitaar-sfz af te spelen. Die sfz moet dus de aangegeven bends, hammer on, pull off, e.d. vrij natuurgetrouw kunnen uitvoeren. Daar gaat het mij om.
 
Het idee blijft hetzelfde alleen programeer je dan ipv in te spelen.
het beste dus meerdere multispamples voor iedere techniek en dan gewoon van kanaal wisselen.
maar goed het is maar waar je zin in hebt. Die sfz die ik stuurde met distortion , vibrato etc kom je al een heel eind. Het klinkt als een gitaar want het is een gitaar maar gesampled.
daarna goed humanizen, noten in een goede volgorde en in een strum patroon.
 
het beste dus meerdere multispamples voor iedere techniek en dan gewoon van kanaal wisselen.

Dat begrijp ik nog niet helemaal. Wordt zo'n bend bijvoorbeeld dan ook gesimuleerd in plaats van dat die al als gesamplede bend in de sfz is opgenomen?
 
De sampler mits die dat ondersteund bend gewoon de sample.
camel audio alchemy kan het bv.
 
Een gitaar bend is meestal 1 of 1.5 semitones dus geen aliasing. Dus nee klinkt goed :) zie het vsynth voorbeeld. Das ook sample based dacht ik
 
Back
Top