Muzikaal Gepiel dl. 1: Mary had a little lamb

Dank! Mogelijk laat ik de zangpartij door een schaap uitvoeren, maar daar heb ik (bij de huidige opzet) dan wel een soundfont met geblaat voor nodig. TuxGuitar geeft van zichzelf enkel een MIDI-signaal af dat dan nog door een synthesizer op basis van een soundfont in een audio-signaal moet worden omgezet.
 
Inmiddels het schapengeblaat voor de zangpartij uitgeprobeerd, maar dat gaat 'm niet worden. Het is een paar keer grappig om naar te luisteren maar het gaat heel snel vervelen.
 
Inmiddels het schapengeblaat voor de zangpartij uitgeprobeerd, maar dat gaat 'm niet worden. Het is een paar keer grappig om naar te luisteren maar het gaat heel snel vervelen.

Misschien als gimmick in een break of een klein couplet met geblaat? Het gaat altijd over Mary en niemand laat het lammetje aan het woord. Wat vind het lammetje van de ontstane situatie en de wederomstuit? Ik weet niet wat anderen hiervan vinden maar ik houd van hoor en wederhoor. :P
 
Ik heb het voor de zekerheid maar even bij het contact-orgaan voor de schapen-gemeenschap nagevraagd, en na enig beraad was dit hun antwoord:

Dank je wel. En ik moet zeggen er valt weinig tegen in te brengen. De argumenten klinken logisch. De onderbouwing is solide. Ik heb ook de aangehaalde bronnen nagetrokken en het is gewoon een waterdicht pleidooi. Dank u. Ik kan nu met een gerust hart naar "Mary had a little lamb" luisteren. ;)
 
Ik zit nu te worstelen hoe ik het palm mute gitaargeluid digitaal kan nabootsen. Op een echte gitaar klinkt dat zo:



(Die gast ben ik overigens niet, want anders zou ik mijn gitaar wel gewoon op mijn computer aansluiten. ;))

Dat geluid is toch weer iets anders dan de opgewekte en heldere klank van Van Halen. Ik sta in dit topic nu dus weer voor een nieuwe uitdaging.
 
Misschien met een digitale handpalm van Boss of een goedkope van Behringer? :D
Ik begrijp de uitdaging niet zo. Als je wilt dat het klinkt als een gitaar, is het dan niet logischer om een gitarist te vragen?
 
De uitdaging zit 'm erin om zelf muziek te maken. Het is voor mij een kleine moeite om thuis een LP of CD met een favoriete band op te zetten, en dan klinkt het precies zoals het moet. Maar dan heb ik het niet zelf gemaakt, en de voldoening daarover ontbreekt dan ook. Voor het vragen van een gitarist om een door mij gecomponeerd deuntje in te spelen geldt hetzelfde.

Ik probeer nu juist zelf de middelen te vinden om de muziek te maken die ik waardeer, en omdat mijn financiële middelen beperkt zijn doe ik dat met gratis programma's. Verder heb ik niet de motoriek om zelf goed gitaar te spelen, dus kies ik voor het gebruik van digitale emulatie en soundfonts.
 
De uitdaging zit 'm erin om zelf muziek te maken.
Natuurlijk, dat geldt voor veel bezoekers van Synthforum. Maar het merendeel kiest ervoor om muziek te maken die "past" bij hun hardware/software. Jij doet het min of meer andersom.
Sinds ik een audio-interface heb, heb ik ontdekt dat mijn belabberde gitaarspel in Garageband, met de juiste software-"amp" vele malen beter klinkt. Ik kan me voorstellen dat die weg (vertraagd inspelen en sneller afspelen) sneller tot het gewenste resultaat leidt.
 
De software amp maakt inderdaad heel veel uit! Ik gebruik daarvoor Guitarix voor Linux, een gratis progje.

Op het moment heb ik enkel een computer-toetsenbord en een muis om mijn muziek in te voeren. Dat is zeer beperkt, maar aan de andere kant ben ik er ook beducht voor om verdere hardware muziekinstrumenten aan mijn systeem toe te voegen. Zo is een eenvoudig MIDI-keyboardje heel verleidelijk (en ook wel betaalbaar). Maar waar is dan het einde? Waarom dan niet een hardware keyboard met synthesizer, of een modulaire synth om met snoertjes te knutselen (lijkt mij ook geweldig). Enz. enz.

Kortom: los van mijn gebrekkige gitaarspel ben ik bang dat het eind zoek is als ik naast de overkill aan software die ik nu al verzameld heb ook nog muzikale hardware apparaten ga aanschaffen en aansluiten. Op een gegeven moment moet je gewoon zeggen van hiermee ga ik het doen, anders komt het er nooit van en blijf je hangen in het stadium van steeds maar meer aanschaffen en weer uitproberen.

Verder wil ik in mijn serie 'Muzikaal Gepiel' ook topics gaan doen die niets met gitaar-emulatie te maken hebben, maar alles op z'n tijd.
 
Snap ik hoor, maar met terugwerkende kracht snap ik niet waarom ik die audio-interface niet eerder heb aangeschaft. Een Behringer interface kost je de kop niet en geeft je de mogelijkheid om een (willekeurig) analoog signaal "in de computer te krijgen". De Behringer UMC404HD (met betere pre-amps) is hier laatst nog zeer positief besproken.
 
Dank voor de tips. Ik houd het in gedachten voor als mijn huidige aanpak dood mocht lopen. Op zich maakt het ook niet zoveel uit op welk punt je de knoop doorhakt dat het zo genoeg is, als je het maar ergens doet. En mijn keuze om geheel digitaal te werken is duidelijk en relatief gemakkelijk te handhaven. Dat wil zeggen: als ik zo tenminste kan doen wat ik wil. Dit topic is mede bedoeld om te zien hoever ik met mijn huidige aanpak kom.
 
Het staat je volledig vrij om te doen wat jij wilt. Ik begrijp ook wel dat je jouw keuze "zuiver" wilt houden. Die aanpak past ook bij jouw wiskunde-topic.

Maar volgens mij heb je twee doelen:
1) Muziek maken
2) Onderzoeken hoe je analoge muziek op volledig digitale wijze kunt nabootsen

Die bijten elkaar een beetje. Ik krijg de indruk dat doel 2 (het concept) voor jou belangrijker is dan doel 1.

:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Dat is mijn grootste afwijking: ik wil graag weten hoe dingen werken en dat leidt mij dan weer regelmatig op dwaalwegen... :o:

Aan de andere kant leer ik daar ook veel van, dus het is geen verprutste tijd. :geslaagd:
 
De beoogde begeleiding op virtuele slaggitaar is een eigen leven gaan leiden. Luister en huiver. 8)

stonertje.mp3

Ik heb dat met onderstaande schakeling in Carla en muzieknotatie op TuxGuitar gemaakt:

Click image for larger version  Name:	schema.png Views:	1 Size:	75,2 KB ID:	3693791


Click image for larger version  Name:	notatie.png Views:	1 Size:	56,6 KB ID:	3693792

Ik vind dat zo voor dit topic wel mooi genoeg, morgen begin ik aan deel 2 van het gepiel. Ik houd het nog even geheim wat dat is. :maffia:
 

Attachments

  • image_130539.mp3
    415,1 KB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
Het lijkt erop dat de mp3 het niet doet, maar wat doe ik verkeerd?
 
Ja - nu doet die het bij mij ook. Vreemd! Maar goed, als het maar werkt. :)
 
Back
Top