Muzikaal Gepiel dl. 1: Mary had a little lamb

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
In deze serie met de titel "Muzikaal gepiel" wil ik allerhande probeersels op het gebied van digitale audio gaan plaatsen. Omdat ik een beginner ben zal dat artistiek gezien niet al te veel voorstellen, maar wellicht zijn er toch mensen die het leuk vinden om mijn ervaringen en muzikale ontwikkeling te volgen.

Ik begin met het kinderliedje Mary had a little lamb, dat ook in een leerboek over MuseScore wordt gebruikt. Op YouTube staat de volgende grappige versie:



Nu lijkt het mij leuk om te zien of ik daarvan met behulp van audio freeware programmaatjes op mijn Linux computer een loodzware heavy metal versie kan maken. }:|
 
Eerst eens zien met welke combinatie van audio freeware ik het geluid van Eruption van Van Halen kan nabootsen. Als mij dat eenmaal lukt ga ik met die software-configuratie verder experimenteren. De voor Eruption benodigde effecten worden geanalyseerd in onderstaande video:



Eens zien of zoiets ook met MuseScore en Guitarix lukt...
 
ProgHead ik zag in verschillende topics dat je heel druk bezig bent om bijvoorbeeld een heel realistisch gitaar geluid te krijgen. Ik ben een keer in de valkuil gevallen dat ik heel lang gewerkt had aan een prachtige bass-sound die een heel mooie afrol had die oploste in ruis... een losse bass-toon was echt prachtig... maar in de mix ging dat totaal verloren...je hoorde er werkelijk helemaal niets meer van.

Sindsdien zet ik vooral eerst een basis neer en ga daarin aanpassingen doen. Dan kan ik vrij snel horen wat “staat” en wat “wegvalt”. Iemand met meer ervaring weet dat waarschijnlijk op gevoel maar ik heb dus heel wat tijd verloren aan details die niet hoorbaar zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes met je eerste pogingen. Ik ga dit draadje volgen...

en oh ja: heb niet te hoge verwachtingen... het is een kwestie van ervaring... je wordt vanzelf beter naarmate je meer maakt... ik ben nog steeds niet waar ik wil zijn maar het wordt beter bij alles dat je afmaakt... dus gewoon stug doorgaan... laat je niet ontmoedigen... en beleef vooral plezier eraan... als het even niet leuk meer is ga dan even iets anders doen... bijvoorbeeld een ander gedeelte van je muziek, melodie, begeleiding of misschien even helemaal iets anders doen... soms helpt het om wat afstand te nemen en later weer met een frisse blik verder gaan.
 
3ddie

Dank voor de waarschuwing. Ik heb deze serie "Muzikaal Gepiel" genoemd omdat ikzelf van de artistieke resultaten ook niet al te hoge verwachtingen heb. Deze serie topics is vooral bedoeld als ontdekkingstocht en om de nodige ervaring op te doen. Maar je hebt gelijk, proberen iets voor elkaar te krijgen kan gemakkelijk een obsessie worden waar je dan véél meer energie in gaat steken dan gezien het uiteindelijke resultaat zinnig is. Daar moet ik voor oppassen.
 
Mooi! Met onderstaande configuratie en instellingen is het typische geluid van Van Halens Eruption redelijk na te bootsen:

patchage.png


guitarix.png


Jc_Gui.png



Voor het afspelen heb ik een MIDI-bestand van Eruption van het internet gedownload en in een tg-bestand (voor TuxGuitar) geconvergeerd. Alleen de roemruchte dive bomb ontbreekt nog. Die ga ik nog even apart met een tg-bestandje proberen te maken.
 
Mooi! Met onderstaande configuratie en instellingen is het typische geluid van Van Halens Eruption redelijk na te bootsen:
Voor het afspelen heb ik een MIDI-bestand van Eruption van het internet gedownload en in een tg-bestand (voor TuxGuitar) geconvergeerd. Alleen de roemruchte dive bomb ontbreekt nog. Die ga ik nog even apart met een tg-bestandje proberen te maken.

Maar nu ben ik heel nieuwsgierig naar het resultaat... waar is dat te beluisteren?
 
Leuk die video van Edisons fonograaf. :)

Ik weet nog niet hoe ik mijn geluidsresultaat moet opnemen. Dat zal ik nu eerst eens uitzoeken.
 
Het opnemen als wav-bestand is mij na het nodige gepruts gelukt. Daarvoor heb ik het voor mij nieuwe programma Qtractor gebruikt. Ik weet niet meer waar ik het oorspronkelijke mid-bestand van Eruption op het internet gevonden heb, maar het was gratis te downloaden en de maker wordt hierbij hartelijk bedankt. Het ging mij ook niet om een perfecte reproductie van het nummer Eruption maar om het benaderen van het specifieke gitaargeluid. Tips voor verdere verbeteringen zijn uiteraard welkom. Bedenk daarbij wel dat ik met Linux Mint werk en enkel gratis programmatuur gebruik.

Hoe worden geluidsbestanden op dit forum normaal gesproken gedeeld?
 
Hier is de dive bomb:

dive-bomb.mp3
Gemaakt met TuxGuitar, Qsynth en Guitarix (kies voor Guitarix de preset: rock_heavy_rack: 5. Overly Distorted). Voor wie er verder mee wil hobbyen is hier het ingepakte TuxGuitar-bestandje:

dive-bomb.tg.zip

(Ik moest het wel inpakken omdat het anders als bijlage geweigerd werd. 8))
 

Attachments

  • dive-bomb.mp3
    83,3 KB · Bekeken: 145
  • dive-bomb.tg.zip
    360 bytes · Bekeken: 158
Het vreemde is dat het eerdere mp3-tje dat ik gisteren geplaatst heb toen nog wel werkte maar het nu ook niet meer doet. =(
 
Nog eens proberen:



Voor mij is dat nu af te luisteren.

ja! moet wel snel zijn, laptop staat eigenlik verkeerd. klinkt goed, al klinkt het tevens ook als een motor, maar dat heeft wel iets. niet dat het echt als een motor klinkt, o ik ga brabbelen...
maar geeft het gevoel van een motor, het eerste stuk.

nu paar keer geluisterd, gewoon inderdaad lage gitaar, met een motorkwaliteit, ik vind het wel lekker klinken. op high-end luidsprekers/installatie afgespeeld.. waarom zeg ik dat, je hoort echt alles... voor mij heeft het een werkelikke gitaarkwaliteit, maar wat ekstra's, zo noem ik het maar even, zit nu met de laptop op de juiste luisterplek.
 
Back
Top