Ik kom weer vaker hier. Sorry voor mijn afwezigheid door mijn verzuipen in Facebookpulp.
Ik was de laatste maanden vooral bezig op groepen op Facebook. Maar heb nu wijze lessen geleerd. Terwijl ik me aan het opmaken voor vertrek van Facebook kreeg ik een blokkade aan mijn broek. Voor iedereen die op Facebook zit wil ik wat wijze lessen delen hier:
1) De gebruiker is niet de klant. Ik geef Lean trainingen, en degene die een profiel bijhoudt is ook vanuit Lean bezien geen klant. Hoe herken je dit: voor een klant staat een bedrijf klaar, en wil deze zo goed mogelijk bedienen. Je kunt een bedrijf als klant vrijwel altijd bellen. Wie is dus de klant bij Facebook? Dat is de adverteerder. En Facebook probeert er alles aan te doen dat die klant zo min mogelijk geld verliest aan adverteren aan fake accounts etc.
2) Facebook is net zo anoniem als een forum, misschien wel anoniemer. De echte-naam policy LIJKT veilig, maar omdat het deelnemersveld zo groot is, is het voor een gewoon mens niet meer bij te houden of Henk Wammerdam of Jolien Speksnijmeester wel echt bestaan. Doordat alle communicatie binnen Facebook wordt gestuurd en gemonitord heb je eigenlijk geen idee. Zeker in groepen niet. Synthesizer & Drummachines bijvoorbeeld heeft 50000 leden. Soms herken je een overactieve Youtuber, maar dan houdt het ook op qua gevoel van verbondenheid. Bovendien is een Forum veel gestructureerder, waardoor niet 80% van de vragen noob-vragen zijn: Stickies!
3) Als je ergens een steek laat vallen dan hoeft er maar iemand een melding te maken en dan ben je met één druk op de knop van een drankverslaafde Facebookslaaf in Barcelona of Berlijn van je account af. Geen bericht waarom, überhaupt geen mailwisseling. Enige dat je krijgt is een niet-werkende link om je info te downloaden. Ik vermoed dat ik een ban kreeg óf omdat ik 1905 geboren was, óf omdat ik mijn vriendenbestand tot 0 had teruggebracht óf omdat ik voor het deep-faken van mijn account zomaar wat antivax clubjes voor pulp op mijn tijdlijn liet zorgen: dat laatste omdat adverteerders vaak anti-vaxers uitsluiten als doelgroep!
4) MAAK BACKUPS! Omdat je niet betaalt voor het product zijn (i.t.t. echte klanten, de adverteerders), is jouw overeenkomst niet meer dan dat je "echte" informatie deelt met de klanten zodat die relevant kunnen adverteren. Voldoe je in hun ogen niet, dan willen ze jouw familiefotohosting niet meer sponsoren. Pats-weg. Gelukkig had ik een backup van toen ik nog netjes in de pas liep, en tja, voor mijn discussies in synthclubjes en mijn berichten aan bedrijven zit ik niet heel verlegen.
5) Heb je een businesspagina, zorg dat er minimaal een TWEEDE BEHEERDER is. Ik wilde mijn bedrijfspagina's ook verwijderen, en dat kon ik dus niet meer, maar mijn vrouw gelukkig wel.
6) Facebook zorgt voor zo'n beetje de meest walgelijke banen die we als mensheid hebben kunnen verzinnen. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/03...ebook-a3962439 Dit bericht was voor mij de druppel om op te stappen, ik werd daarbij dus op onaardige wijze met een blokkade geholpen.
Ik was de laatste maanden vooral bezig op groepen op Facebook. Maar heb nu wijze lessen geleerd. Terwijl ik me aan het opmaken voor vertrek van Facebook kreeg ik een blokkade aan mijn broek. Voor iedereen die op Facebook zit wil ik wat wijze lessen delen hier:
1) De gebruiker is niet de klant. Ik geef Lean trainingen, en degene die een profiel bijhoudt is ook vanuit Lean bezien geen klant. Hoe herken je dit: voor een klant staat een bedrijf klaar, en wil deze zo goed mogelijk bedienen. Je kunt een bedrijf als klant vrijwel altijd bellen. Wie is dus de klant bij Facebook? Dat is de adverteerder. En Facebook probeert er alles aan te doen dat die klant zo min mogelijk geld verliest aan adverteren aan fake accounts etc.
2) Facebook is net zo anoniem als een forum, misschien wel anoniemer. De echte-naam policy LIJKT veilig, maar omdat het deelnemersveld zo groot is, is het voor een gewoon mens niet meer bij te houden of Henk Wammerdam of Jolien Speksnijmeester wel echt bestaan. Doordat alle communicatie binnen Facebook wordt gestuurd en gemonitord heb je eigenlijk geen idee. Zeker in groepen niet. Synthesizer & Drummachines bijvoorbeeld heeft 50000 leden. Soms herken je een overactieve Youtuber, maar dan houdt het ook op qua gevoel van verbondenheid. Bovendien is een Forum veel gestructureerder, waardoor niet 80% van de vragen noob-vragen zijn: Stickies!
3) Als je ergens een steek laat vallen dan hoeft er maar iemand een melding te maken en dan ben je met één druk op de knop van een drankverslaafde Facebookslaaf in Barcelona of Berlijn van je account af. Geen bericht waarom, überhaupt geen mailwisseling. Enige dat je krijgt is een niet-werkende link om je info te downloaden. Ik vermoed dat ik een ban kreeg óf omdat ik 1905 geboren was, óf omdat ik mijn vriendenbestand tot 0 had teruggebracht óf omdat ik voor het deep-faken van mijn account zomaar wat antivax clubjes voor pulp op mijn tijdlijn liet zorgen: dat laatste omdat adverteerders vaak anti-vaxers uitsluiten als doelgroep!
4) MAAK BACKUPS! Omdat je niet betaalt voor het product zijn (i.t.t. echte klanten, de adverteerders), is jouw overeenkomst niet meer dan dat je "echte" informatie deelt met de klanten zodat die relevant kunnen adverteren. Voldoe je in hun ogen niet, dan willen ze jouw familiefotohosting niet meer sponsoren. Pats-weg. Gelukkig had ik een backup van toen ik nog netjes in de pas liep, en tja, voor mijn discussies in synthclubjes en mijn berichten aan bedrijven zit ik niet heel verlegen.
5) Heb je een businesspagina, zorg dat er minimaal een TWEEDE BEHEERDER is. Ik wilde mijn bedrijfspagina's ook verwijderen, en dat kon ik dus niet meer, maar mijn vrouw gelukkig wel.
6) Facebook zorgt voor zo'n beetje de meest walgelijke banen die we als mensheid hebben kunnen verzinnen. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/03...ebook-a3962439 Dit bericht was voor mij de druppel om op te stappen, ik werd daarbij dus op onaardige wijze met een blokkade geholpen.
Laatst gewijzigd: