Ik ben terug, dag Facebook!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Ik kom weer vaker hier. Sorry voor mijn afwezigheid door mijn verzuipen in Facebookpulp.
Ik was de laatste maanden vooral bezig op groepen op Facebook. Maar heb nu wijze lessen geleerd. Terwijl ik me aan het opmaken voor vertrek van Facebook kreeg ik een blokkade aan mijn broek. Voor iedereen die op Facebook zit wil ik wat wijze lessen delen hier:

1) De gebruiker is niet de klant. Ik geef Lean trainingen, en degene die een profiel bijhoudt is ook vanuit Lean bezien geen klant. Hoe herken je dit: voor een klant staat een bedrijf klaar, en wil deze zo goed mogelijk bedienen. Je kunt een bedrijf als klant vrijwel altijd bellen. Wie is dus de klant bij Facebook? Dat is de adverteerder. En Facebook probeert er alles aan te doen dat die klant zo min mogelijk geld verliest aan adverteren aan fake accounts etc.

2) Facebook is net zo anoniem als een forum, misschien wel anoniemer. De echte-naam policy LIJKT veilig, maar omdat het deelnemersveld zo groot is, is het voor een gewoon mens niet meer bij te houden of Henk Wammerdam of Jolien Speksnijmeester wel echt bestaan. Doordat alle communicatie binnen Facebook wordt gestuurd en gemonitord heb je eigenlijk geen idee. Zeker in groepen niet. Synthesizer & Drummachines bijvoorbeeld heeft 50000 leden. Soms herken je een overactieve Youtuber, maar dan houdt het ook op qua gevoel van verbondenheid. Bovendien is een Forum veel gestructureerder, waardoor niet 80% van de vragen noob-vragen zijn: Stickies!

3) Als je ergens een steek laat vallen dan hoeft er maar iemand een melding te maken en dan ben je met één druk op de knop van een drankverslaafde Facebookslaaf in Barcelona of Berlijn van je account af. Geen bericht waarom, überhaupt geen mailwisseling. Enige dat je krijgt is een niet-werkende link om je info te downloaden. Ik vermoed dat ik een ban kreeg óf omdat ik 1905 geboren was, óf omdat ik mijn vriendenbestand tot 0 had teruggebracht óf omdat ik voor het deep-faken van mijn account zomaar wat antivax clubjes voor pulp op mijn tijdlijn liet zorgen: dat laatste omdat adverteerders vaak anti-vaxers uitsluiten als doelgroep!

4) MAAK BACKUPS! Omdat je niet betaalt voor het product zijn (i.t.t. echte klanten, de adverteerders), is jouw overeenkomst niet meer dan dat je "echte" informatie deelt met de klanten zodat die relevant kunnen adverteren. Voldoe je in hun ogen niet, dan willen ze jouw familiefotohosting niet meer sponsoren. Pats-weg. Gelukkig had ik een backup van toen ik nog netjes in de pas liep, en tja, voor mijn discussies in synthclubjes en mijn berichten aan bedrijven zit ik niet heel verlegen.

5) Heb je een businesspagina, zorg dat er minimaal een TWEEDE BEHEERDER is. Ik wilde mijn bedrijfspagina's ook verwijderen, en dat kon ik dus niet meer, maar mijn vrouw gelukkig wel.

6) Facebook zorgt voor zo'n beetje de meest walgelijke banen die we als mensheid hebben kunnen verzinnen. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/03...ebook-a3962439 Dit bericht was voor mij de druppel om op te stappen, ik werd daarbij dus op onaardige wijze met een blokkade geholpen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik was de laatste maanden vooral bezig op groepen op Facebook. Maar heb nu wijze lessen geleerd.

Allereerst: ik vind het heel vervelend voor je dat het zo gelopen is. Het is verbazingwekkend dat mensen pas nadenken over het Facebook concept als ze de keerzijde van de medaille gepresenteerd krijgen... Het dunne laagje goud aan de voorzijde van diezelfde medaille kan de onderliggende corrosie niet verhullen. Combineer dat met alle negatieve berichtgeving over Facebook...

Ik begrijp dat je ook een zakelijk belang hebt en ik begrijp dat Facebook een prima platform is om mensen te bereiken maar ik zou zelfs in die situatie niet "teveel eieren" in het Facebook mandje leggen. Ja, het is een kanaal maar zorg voor meerdere kanalen.

Nogmaals, heel vervelend dat je in deze situatie zit en ik hoop dat je er niet teveel nadeel van gaat ondervinden. Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring. Ik hoop dat het bijdraagt aan het bewustzijn omtrent het gebruik van Facebook.

Voor mensen die nog geen idee hebben: Facebook biedt jouw al het "moois" om een compleet profiel van jou te maken. Wat je leuk vindt. Waar je interesse in hebt. Waar je heen gaat. Wat je eet. Wat je drinkt. Je gezinssamenstelling. En allerlei andere persoonlijke zaken. En zij gebruiken dit voor keiharde commerciële belangen en om verschrikkelijk veel geld te verdienen met "targeted advertising". Nee, het kan Facebook niets schelen of jij een probleem hebt met je banner foto op je profieltje... of dat jantje lelijk doet tegen pietje maar dat pietje begon. Ze maken het platform niet voor jou. Ze maken het platform om de data te krijgen die ze nodig hebben om jouw commercieel te exploiteren. Als je daar geen probleem mee hebt dan heb je een prima platform aan Facebook. Zorg er alleen voor dat je niet al je data daar als enige bron hebt staan. Foto's, filmpjes en andere zaken die je wilt houden moet je niet alleen op Facebook zetten. Zorg voor kopieën. Wees waakzaam. Er is geen bedrijf dat gratis snoepjes uitdeelt... ook Facebook niet.
 
Facebook is een irriterend ding. Mensen vragen steeds dezelfde dingen en googlen niks. Als je hen er op wijst dat google hen meer antwoorden biedt dan stomme FB waar iedereen maar wat gist, krijg je een hele zak vriendjes hun kritiek over je. Ik help er geen mensen meer met basic vragen. Heb het gehad.
Fb is voor mij een krant met enkel groupen die ik volg (vaak voor aankoop en verkoop van hobby spul)
heb er dan ook geen vrienden, dat spaart je alle onzin die men post en al die like onzin waar enkel fb winst aan heeft
 
Toen ik deze draad las dacht ik heel even dat ik terug in 2008 was, maar toen keek in de spiegel en zag dat mijn haar nog steeds verdwenen was.

Om toch nog wat constructiefs te zeggen:
- Als een product gratis is, ben jij het product
- Ga er vanuit dat alles wat je online gooit wellicht ooit gelezen kan worden door je partner, je baas, je kinderen, de politie en/of je ouders
- Dus dingen die je voor jezelf wilt houden moet je ook niet delen
- Gebruik het systeem ipv dat je jezelf door het systeem laat gebruiken
- En als iets gewoon leuk is hoef je er ook niet van alles achter te zoeken
 
Ik zit op Facebook, maar alleen voor het volgen van synth gerelateerde groepen.

ik heb er verder zo weinig mogelijk info op staan, alleen naam, geboortedatum en woonplaats p. Meer niet.

Ik weet dat ik het product ben en open dan ook altijd in een privé window. Er zal natuurlijk info daar van mij bekend zijn (geldt ook voor Google natuurlijk), maar hoe minder hoe heter...

JurgeN
 
Nou welkom terug dan maar anti blanka vaxer!

Laat het niet nog een keer gebeuren. Ok? Ok!

:D
 
Wat een drukte om nulletjes en eentjes...
 
Op zich best logisch gezien de hele wereld op nulletjes en eentjes draait :D Als het iets is, is het te weinig drukte om nulletjes en eentjes..
 
Facebook, dat is toch zo'n platform voor tokkies en oma's?
 
Mooi dat je weer terug bent!
Nou niet te pas en te onpas ongevraagd weer verkondigen dat Mac/Apple altijd en overal beter is en windows beter op de schroothoop kan.
Het was lekker rustig wat dat betreft en graag houden zo.
 
Mooi dat je weer terug bent!
Nou niet te pas en te onpas ongevraagd weer verkondigen dat Mac/Apple altijd en overal beter is en windows beter op de schroothoop kan.
Het was lekker rustig wat dat betreft en graag houden zo.

Ik? Ik hou de zaken graag zuiver: MacOS vs Windows en Mac vs andere dozen met processor. Mac ≠ MacOs. Ik vind de MacMini de beste computer ooit, en draai daar een salade aan OS-en op, Windows, OSX, Linux, DOS. Ik kan me van mezelf geen onzuiver discussieinbreng herinneren.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top