Virtuele heavy metal gitaar?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.354
Locatie
Zeist
Iemand tips hoe je uitsluitend met gratis programma's (en dus ook zonder echte gitaar) het geluid van een heavy metal gitaar maakt? Ik heb zelf al wat ideeën maar ik ben benieuwd of er nog andere opties zijn.
 
Ah - dank. :okdan:

Nu nog even uitzoeken of LMMS, Audacity en/of MuseScore (op Linux) daarmee overweg kunnen...
 
Mooi - die heb ik al eens eerder langs zien komen, maar omdat ik geheel digitaal (zonder externe muziekinstrumenten) wil werken ben ik daar toen niet mee verder gegaan. Maar mogelijk kun je daar ook wel een virtuele elektrische gitaar in pluggen, en dan wordt het interessant. Ga ik proberen. 8)
 
Is het om zo'n gitaar zo goed mogelijk na te doen, of leuker nog, mag het een heel eigen leven gaan leiden ?

Lijkt me allebei leuk, maar een slechte imitatie lijkt me niks. Het moet héél goed zijn, of in wezen een ander instrument (hoewel nog wel geïnspireerd op de metal gitaar).

(Bij optie #2 beslist even gaan luisteren hoe de Zwitserse sampler-pioniers van The (nu-niet-meer-zo) Young Gods het sinds de oertijd al deden, tasty)

Ook goed, maar niet wat ik wil gaan maken.
 
Het moet kunnen! :)

In LMMS kan ik via Sf2 Player met bijpassend soundfont virtueel gitaar spelen, en dat signaal is vervolgens via JACK in Guitarix te stoppen waar je er dan weer allerlei effecten op kan loslaten.

Later meer...
 
"Gitaar" spelen op toetsen is altijd leuk! Heb dit vroeger een aantal keer met synths en keyboards gedaan. Dingen die voor mij werkten waren onder meer de volgende:
Als basisgeluid een clean geluid gebruiken, distortion e.d. maken met de gitaaramp. Dx7 werkte super als basis. Output in Wahwah-pedaal, dan evt via overdrive pedaal in de gitaarversterker op lead stand. Vervolgens een stereodelay erachter die dan weer in een reverb ging. Kon je leuke dingen mee doen:) Evt nog in de basissound feedback-emulatie programmeren, zodat je na een lange toon een boventoon de basisnoot hoort overnemen, dit kan bv ook via modulationwheel gestuurd worden. Verder vibrato altijd zelf met pitchbendwheel spelen en niet het modulationwheel hiervoor gebruiken.
Jan Hammer is ook altijd leuk om te luisteren om over de speelwijze wat ideeen op te doen.
Bovenstaande routing kan natuurlijk ook gewoon in de computer met plugins en amp-sims.
 
Dank voor de tips. Ik moet (van mezelf ;)) eerst nog een boek over Audacity uitlezen, en daarna gaat het spel en het gepiel beginnen. :D
 
Bij het zoeken op internet kwam ik net dit tegen:



Dat is een commercieel en duur programma, maar wat is dat goed!! :halleluja Het kan dus wel. Zou er ook al een freeware alternatief voor zijn?
 
Voordat geld heb je ook een leuke gitaar. :D
2e hands budget gitaar voor paar tientjes geen optie voor jou? Gitaar (leren) spelen is fun!
 
Er hangen nog twee gitaren (western en elektrisch) van mij in mijn kelderbox, maar ik vrees dat ik voor het bespelen van een echte gitaar geen aanleg heb. Wel geprobeerd overigens. :(
 
Dat geeft wel een aardig geluidje om wat mee te pielen. }:|

connection.png


(Bron: https://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=48&t=20105#p107431)
 
Ik gebruik zelf een Kontakt library genaamd Strawberry guitar. Zijn geen echte metal gitaarsounds, maar met een goeie amp vst kan je er wel wat moois van maken.

Daarnaast gebruik ik Shreddage II wel eens. Ook een Kontakt library.
 
Gewoon Linux sampler en die kontakt patch naar sfz converteren. Of gitaar leren spelen
 
Heb even op YouTube geluisterd hoe Strawberry guitar klinkt en dat is helemaal niet verkeerd! :) Echter heb ik mijzelf (mede vanwege mijn geringe inkomen) de beperking opgelegd dat ik alleen met gratis programmatuur wil werken...

Ik ben nu aan het uitzoeken of er met sfz-bestanden meer specifieke technieken (Bends, Hammer-Ons and Pull-Offs, etc.) mogelijk zijn.
 
Haha - die is goed. :D

Om dat voor elkaar te krijgen moet je dezelfde virtuositeit en snelheid als een echte gitarist hebben. Maar daar heb ik de aanleg niet voor. De gitaren waarop ik dat in mijn jonge jaren tevergeefs probeerde hangen nog in mijn kelderbox. Ik wil het nu op de computer proberen omdat je langs die weg - in principe - alle tijd hebt om er iets moois van te maken. Ik heb al de nodige goeie commerciële en dure gitaar-emulatie-programma's voorbij zien komen, maar ik wil het met freeware proberen.
 
Back
Top