Tips en hints voor akoestiek en studio opstelling

Met die kale muren kan je reflecties verwachten, met drums ook zeker, dat maakt een aardig geluid wat gaat rondzingen op die manier.
Het zal al een stuk verbeteren als je die canvassen geplaatst hebt.
 
Nou met de drums gaat het goed. Ik speel niet hard en heb ook speciale stokkies,
Zoals eerder gemeld de akkoestiek in de kamer is geweldig will alleen de reflecties iets minderen.

heb middels een behringer EMC8000 in bestelling en ook de calibratie file gevonden. Zal binnekort met room eq wizzard verder gaan.
 
is je kamer akkoestiek niet meer dan alleen een eq curve? what about de reflecties en phase modulatie? klinkt mij te mooi om waar te zijn.
Die mic bij sonar works is 1 op 1 gelijk an de bh mic maar een andere sticker.
Doet dat dan meer dan een eq curve?

Van SonarWorks kan je een demo gebruiken, dus als je al een mic hebt die ermee werkt, kan je gratis uitproberen of het wat voor je is. Zelf heb ik nu op mijn (digitale) mixer een eq op de master waarmee ik 'wat' problemen bij mijn kamer oplos, vooral in het laag als ik me niet vergis.
 
Bekijk bijlage roommeasurement.mdat.txt

Heb met room eq wizzard deze sweep gedaan.
Met de ECM8000 mic en ook de calibratie file geladen.
Maar kan er nog niet veel wijs uit. Lijkt wel of er hele gaten in het laag zitten.

De mic richt zich direct naar de speakers. Net achter de luister possitie.
 
Lijkt wel of er hele gaten in het laag zitten.
Dit is te verwachten en vrij normaal. Tevens is dit het eerste wat je wil aanpakken omdat dit het moeilijkste is.
In eerste instantie kun je spelen met de plaatsing van je speakers, dit kan een zeer grote invloed hierop hebben. De rest zul je op moet lossen met gerichte bass-traps.

De allerlaagste tonen ga je nauwelijks kunnen aanpakken, die zijn afhankelijk van de grootte van je ruimte en vereisen een belachelijke hoeveelheid demping.
Omdat je 2 speakers hebt en geen subwoofer is dit nog lastiger, een sub is een enkele speaker en hoeft geen gevecht aan met z'n buurman. De lagere tonen vereisen een andere plaatsing in de kamer, wat alleen kan met een losse subwoofer.
Probeer maar eens een sweep op beide speakers, los van elkaar, omdat ze niet symmetrisch in de ruimte staan zal er onderling al veel verschil in zitten.

Wat je ook doet, probeer t niet weg te EQ-en. Zeker als je probleem staande golven zijn zal dit t alleen maar verergeren.

Daarnaast verlies je met een EQ het karakter van je speakers. (vooral als je het midden en hoog gaat aanpassen.)
Ook al is de ruimte anders, je zit over het algemeen dicht op je speakers. Een zelfde set speakers in een andere ruimte zal toch nog steeds een zelfde soort karakter hebben.
Ga je dus naar een andere studio met dezelfde speakers, dan ben je sneller gewend omdat het karakter hetzelfde is. Met een EQ kan dit ineens heel anders zijn.

Als je al iets gebruikt, gebruik dan de ingebouwde shelving/filters op je speakers.

De mic richt zich direct naar de speakers. Net achter de luister possitie.
Dit is prima, hij moet ongeveer op oorhoogte. Als je m zo plaatst dat ie je achterhoofd aantikt zit je goed.
Vergeet niet dat je metingen moet doen op hetzelfde volume waarop je normaal afluisterd, te harde of te zachte metingen geven een verkeerd resultaat.

Om de reflecties te verminderen , zie het praktische voorbeeld van Steve303 .
 


Heb met room eq wizzard deze sweep gedaan.
Met de ECM8000 mic en ook de calibratie file geladen.
Maar kan er nog niet veel wijs uit. Lijkt wel of er hele gaten in het laag zitten.

De mic richt zich direct naar de speakers. Net achter de luister possitie.

zou je de respons (inclusief waterval indien mogelijk) ff kunnen posten als een plaatje? Anders moet ik eerst dat programma installeren...
 
Wat je ook doet, probeer t niet weg te EQ-en. Zeker als je probleem staande golven zijn zal dit t alleen maar verergeren.

Inderdaad, daarbij komt dat ook nog eens dat als je in een nulpunt zit dat er weinig te EQ'en valt. Iets wat er niet is kan je immers niet weghalen of versterken...
 
Ah super. Ben nu op vakantie in nl. Zal kijken of ik ergens het programma kan instaleren en screenshots kan maken.
als ik het goed begrijp heb ik nu een decay tijd van 1 sec en moet ik dat naar 0.6 sec brengen.
snap dat eq-en niet gaat helpen. Wellicht dat mijn kamer te groot is voor mijn speakers en moet ik een redelijke sub aanschaffen.

in de tussen tijd heb ik ondekt dat drums het meest veel eisend zijn kwa kamer akoestiek. Dat ik prima zang, clarinet en gitaar kan opnemen. Maar dat drums een ander verhaal is.

ik heb nu drums in mijn slaap kamer staan en als ik de grote kleding kast open zet klinkt het aardig.

Iig heel erg bedankt
 
De mic richt zich direct naar de speakers.

Voor akoestische metingen moet de ECM8000 omhoog gericht staan (capsule op oorhoogte**), niet naar de speakers gericht.
De specifieke calibratie files voor 0Āŗ danwel 90Āŗ zijn ook verschillend.
Trouwens, mocht je een ongecalibreerde ECM8000 aan het gebruiken zijn, kun je beter helemaal geen calibratie file gebruiken, dan zo'n 'generic calibration file'; die is compleet nutteloos en meer zoiets als russische roulette.

** Ook dient de akoestische as van de luidspreker op oorhoogte geplaatst te zijn, niet de tweeter..
En de akoestische as voor 2-wegs luidsprekers is het punt tussen de tweeter en woofer.

Success. :)
 
Knipsel1.PNG


disto.jpg


water.jpg


spec.jpg


impulse.jpg
 

Attachments

  • Knipsel2.PNG
    Knipsel2.PNG
    58,6 KB · Bekeken: 161
Click image for larger version  Name:	15659800563730.jpg Views:	1 Size:	37,8 KB ID:	3699483


Untitled.wav

Nou drums in de slaapkamer met de kolere kast open klinken best fijn.
Als ik er compressie op gooi blijft het voor mij goed klinken.

Overhead L =R 2x Senheiser ME64
Snare - Shure Sm57
Kick = AKG C4000 in hypercardioid mode

Nog net iets mooier met de tussen deur open. dan hoor je ver op de achtergrond een mooie reverb.

In het voorbeeld eerst droog daarna met compressie, daarna met multiband compressie.
 

Attachments

  • Untitled.wav
    852 KB · Bekeken: 169
Heb een setje nieuwe monitors bestelt en heb het idee om de volgende software te gaan gebruiken.

https://www.ikmultimedia.com/products/arc2/

arc2 doet naast eq ook phase aanpassingen. Kan het resultaat vergelijken met roomeq.

Daarna een aantal tacktische verbeteringen aan de kamer en de verbetering meten.
En alle kamer aanpassingen zullen moeten resulteren in minder eq / phase aanpasssing.

Kan ik nu ook mijn monitor in mijn slaap kamer zetten om zo de response daar te meten en zo een passende eq correctie curve te krijgen?
Bedoel op de plak waar ik drums op neem enzovoorts?
 
Click image for larger version  Name:	ecm8000.jpeg Views:	0 Size:	15,2 KB ID:	3709984

Wat als ik nu de frequentie response curve van de ECM8000 en de HS8 merge om een opname profiel te creeren?
Of moet het juist het meetresultaat aanpassen aan de curve van de HS8?
Hmmm ingewikkelt, de kamer heeft een kleuring de mics....phase...
Snap dat room correction software voor het afluiteren bedoelt is maar wellicht kun je dus presets bakken om direct problemen uit je opname te halen.

Wel grappig maar de HS8 en ECM8000 hebben best een vergelijkbare curve lijkt het.

https://www.izotope.com/en/learn/hom...listening.html
 

Attachments

  • ecm8000.jpeg
    ecm8000.jpeg
    15,2 KB · Bekeken: 173
Laatst gewijzigd:
Vinyl is je vriend. Benieuwd of een cd wand ook helpt of net niet
 
Vinyl is je vriend. Benieuwd of een cd wand ook helpt of net niet

Nee cd werkt niet want das in tegenstelling tot vinyl en boeken niet analoog maar digitaal :)

Denk wel dat cd als defuser werkt, boeken zijn denk ik beter dan vinyl. omdat die verschillende afmetingen hebben en niet van een hard materiaal zijn gemaakt
 
Back
Top