Pedalen of dedicated modular effect processor? voor synth en drums

hand klap ka

Ouwe rot
Lid sinds
31 juli 2005
Berichten
601
hi,

ik ben bezig een simpele analoge setup te maken en ik wil een effect chain erin hebben voor ong 500 euro. Ik wil gaan voor, of een kleine modular case met filter(s) en een bbd delay/phaser/flanger en mogelijk een ring mod. Of ik wil gaan voor losse doosjes, filter 'MAM mb33', Ring Mod Pitch Shifter Electro Harmonix 'Ring Thing' en een bbd Delay pedaal.

Mijn grootste punt is dat ik me afvraag welke van deze twee opties het minste impact heeft op de fidelity van het signaal. Er gaan overigens synths en drum machines doorheen. Met de modular zijn de betaalbare External In modules van bedenkelijke audio kwaliteit, goedkope amplifiers. De duurdere zoals van intellijel zijn boven m'n budget. De Pico Input is een andere betaalbare maar daar kan ik geen meningen over vinden op het web.

Voor de effect pedalen heb je ook de kwestie van audio level wat soms kan leiden tot noise en dergelijken.

Welke optie zou het beste zijn denken jullie? De kwaliteit van de effecten van de modular optie en stompbox optie zijn mij eender. Het gaat me om de overall fidelity van het signaal nadat het door de effect chain wordt gehaald.
 
Als t vOor 500€ moet dan zou ik gaan voor pedalen modulair ben je al snel meer geld kwijt. Kwa geluidskwaliteit scheelt t allemaal niet zoveel denk ik.
 
Ok, ja voor de modular optie zou het een kleine doepfer lc1 case zijn: https://bit.ly/2E3oH9L

Dus met Case (120 euro) ext input (75 euro), Doepfer Filter (80-120 euro), Doepfer BBD (120 euro) + Nog 1 module (?) = 425-500 euro
Pedalen optie is: MAM MB33 Filter (140 euro), EHX Ring Thing (210 euro), BBD Delay pedal (100-150 euro) = +- 500 euro

Ik neig ook meer naar de pedalen optie, maar ik ben er nog niet helemaal uit. :)

Pedalen zal idd wel iets goedkoper zijn uiteindelijk denk ik.
 
Met de doepfer bbd heb je geloof ik nog een filter nodig tegen de clocknoise , dus dan heb t filter alweer gebruikt, misschien dan een dubbel filter ipv een enkel filter.
 
Eurorack heeft alleen zin als je er gekke dingen mee wilt gaan doen: feedback loops, modulatie op gekke parameters, FM, dat soort werk. Als je van plan bent echt alleen een delay en filter toe te voegen dan zijn pedalen een betere keuze. Erg veel opties van hoge kwaliteit en veel gebruiksvriendelijker. Die mini case van doepfer zit zo vol, en kan niets meer dan een setje goede pedalen.
 
Met de doepfer bbd heb je geloof ik nog een filter nodig tegen de clocknoise , dus dan heb t filter alweer gebruikt, misschien dan een dubbel filter ipv een enkel filter.

das echt een suf ding die doepfer bbd, meer voor technisch synthese gepiel dan een 'echt' delay effect...OERSAAI ook en zonde van het geld ;)
 
Ik zou alleen voor modular gaan als je er ook modules bij gaat zetten voor modulatie anders zal het wat statisch blijven. En stereo gaat makkelijker met pedalen dan met een modular. Persoonlijk zou ik in jouw geval denk ik gewoon voor pedalen gaan, is ook een hoop leuk spul in te vinden.
 
ik gebruik zelf veel pedalen en eurorack e. En eurorack met pedalen. A-138d Crossfader / Effect Insert Module daar kun je gitaar pedalen mee integreren in eurorack en de external input voor signaal in ( heeft ook een envelope follower ).
Je kan het simpel aanpakken of heel technisch.
Heb je al een mixer? heeft die inserts ?
 
Ik heb eerder een 9u eurorack systeem gehad, dus ik ben er op zich voldoende in thuis, maar ik heb niet eerder met veel pedalen gewerkt. Ja ik heb een Roland PA-250 vanwege de overdrive, versterker, spring reverb en eq. Hoop goeie sound voor 150 euro ;) Ben een paar jaar gestopt met muziek, maar nu wil ik weer een redelijk setje neerzetten waar vanuit ik eventueel weer verder kan bouwen over een jaartje of twee. Maar moet dus beetje binnen het gestelde budget blijven dus wat dingetjes afwegen. Ik heb vooralsnog verder Volca Sample, Keys en Bass, IK Multimedia Uno en voor poly voorlopig een Korg R3, Radias engine is mijn favoriete VA, maar uiteindelijk moet dat een goeie analoge poly worden a la DSI Oberheim. Twee Akai tape recorders voor saturation en recording, een philips jaren 50 buizenversterker en dan Behringer UMC204HD met Ableton voor arranging duties en digitale effects.

De PA-250 heeft 1 insert, je moet dan switchen tussen de interne reverb of de insert. Omdat ik spoor voor spoor individueel op ga nemen in eerste instantie, kan ik 1 effect chain maken op de insert van de mixer en dan de effects aan of uit zetten waar nodig. Het voordeel van de modulaire box is het grote aanbod filters (zou idd minimaal een lfo bij moeten). Waarbij je bij een nieuw project ook makkelijk een andere filter in kunt prikken voor ander geluid. Ik denk dat ik voor doosjes/pedalen ga, voor de filter kun je ook analoge desktop synths gebruiken zoals een minitaur. MF-101 is ook een optie, maar qua prijs denk ik nu het eerst aan de MAM MB33 die heeft ook audio in en een smaakvolle Low Pass filter.

Wat ik voor nu wil bereiken is iets wat combineert in een 'eigen' geluid dat goed klinkt naar mijn eigen oortjes en dat uiteindelijk een beetje representatief kan zijn op het niveau 'indie' electronica als ik het laat masteren door een pro.

Click image for larger version  Name:	IMG_20190515_081220.jpg Views:	1 Size:	82,5 KB ID:	3684827
 
Back
Top