Afgehandeld Wiskunde

Op het Wetenschapsforum is tegenwoordig veel minder activiteit dan vroeger, dus veel reacties op synth-gerelateerde vragen zijn daar niet meer te verwachten. Zelfs niet wanneer ze een wetenschappelijk karakter hebben.

De enige geldige reden die ik kan bedenken om hier het gebruik van LaTeX niet mogelijk te maken, en dat is dat dit voor het technische team te werk is. Die keuze is dan te respecteren. Maar dat veel andere leden niet in de wiskundige analyse van synthese-technieken geïnteresseerd zijn of daar zelfs een weerzin tegen koesteren lijkt mij irrelevant. Men hoeft de topics waarin ik dieper op de zaken in wil gaan immers helemaal niet te lezen, en ik val anderen daar ook niet ongevraagd mee lastig. Het synthesizer-gebeuren kent nu eenmaal vele kanten, en het gaat niet aan die aspecten waar men persoonlijk toevallig geen belangstelling voor heeft te willen blokkeren. Dat doe ik zelf ook niet. Wat mij niet interesseert dat lees ik eenvoudig niet, ieder zijn meug.

Overigens weet ik nog niet wat de wiskundige mogelijkheden en onmogelijkheden op dit forum na de migratie zijn, Dat lijkt mij voor de verdere discussie wel van belang.
 
Maar nu ff serieus, vol verbazing uit het niets door een nieuwe respons in dit topic beland, maar behalve in dit topic nog géén formule op het forum tegenkomen in synthese topics? En dit topic loopt al bijna 2 jaar ?!? Hoe hoog is de nood dan?
 
Zielige reacties weer. Er is geen (hoge) nood, het zou prettig zijn als ik hier met LaTeX kon werken maar als dat niet gaat is er ook geen man overboord. Het is zoiets als een warme bakker of kaasboer in buurt zodat je zonder al te veel moeite het betere spul kunt aanschaffen, maar is die er niet dan stel ik mij tevreden met brood en kaas uit de Supermarkt. Ik heb dit topic ook niet zelf heropend. Verder heb ik de afgelopen tijd in mijn familie de nodige ellende meegemaakt, zodat er voor mij weinig tijd voor spielerei meer overbleef. En al helemaal niet voor omslachtig te posten wiskundige formules. Maar zoals ik al schreef, als het installeren van de mogelijkheid van LaTeX te veel moeite kost hoeft het niet.
 
Mij lijkt het wel tof om in een achterhoekje allerlei leuke gesprekken over DSP algoritmes en weet ik veel wat te kunnen hebben.

Zelfs voor DIY electronica om wat standaard formules mooi op te stellen is LaTeX wel echt een stuk fijner dan alles in ASCII te gaan lopen harken.

Als dit nou betekend dat er onder `More options ..` ineens 1 knopje bij is gekomen zodat een klein groepje mensen in iets meer vrijheid informatie kan delen ..dan is dat toch helemaal prima?
Is zoiets nou echt zón doorn in het oog?

Ik zie dat je ook tabellen in kunt voegen, maar ik heb werkelijk nog nooit iemand een tabel zien plaatsen. Moet dan dat hele knopje maar uit de interface worden gehaald dan?


Lekkerzinloosdit
weerzegluitjes.
 
Precies! Zo denk ik er ook over. Zou er op dit forum alleen toelaatbaar zijn waar hoge nood aan is dan zou er maar weinig overblijven. Men kan zich zelfs afvragen of synthesizers wel zo nodig zijn. Heeft de mensheid het niet duizenden jaren zonder elektronische muziek gesteld?
 
@ProgHead misschien kun je quicklatex.com hiervoor gebruiken? Je verliest weliswaar je opmaak maar misschien is die weer apart bij te voegen (zie voorbeeld hieronder)

Dan krijg je zoiets in je discussie:

ql_0676ade0cd04eda37aeb3d0bcd427682_l3.png


en voor mensen die willen reageren, aanvullen, verbeteren plak je dit erbij:
\begin{align*}
x^2 + y^2 &= 1 \\
y &= \sqrt{1 - x^2}
\end{align*}

Niet ideaal maar wellicht werkbaar en er hoeven geen wijzigingen voor doorgevoerd te worden op het forum.
 
Gezien dit met een doodsimpele, goed ondersteunde en directe integratie kan zou ik daarvoor gaan ipv gekke workarounds.

Dit is precies waarom we naar een nieuwe software zijn gegaan!
 
Gezien dit met een doodsimpele, goed ondersteunde en directe integratie kan zou ik daarvoor gaan ipv gekke workarounds.

Dit is precies waarom we naar een nieuwe software zijn gegaan!
Ja dreamer, dat ben ik met je eens, dat zou de ideale oplossing zijn. Derhalve noem ik de aangedragen workaround ook "niet ideaal" maar als blijkt dat men deze extensie(s) niet wilt ondersteunen dan zou het een oplossing kunnen zijn.
 
Goed - laten we dan maar even afwachten of er hier iets met die plugin gedaan wordt.

Omwegen zoals een plaatje van een formule maken is inderdaad mogelijk, maar dat is wanneer het om meer dan een paar formules gaat dermate omslachtig dat de lol er dan heel snel vanaf is. Laat staan dat je zo tot een vlotte discussie en informatieuitwisseling komt.
 
Tjah.

Ik vind vooral dat, wat voorheen een beetje een "gek en uniek verzoek" was op de vorige forum software (waar echt al heel erg veel hacks/ducttape aan vast zaten om de boel enigsinds te laten functioneren), en er nu een doodsimpele extensie van de nieuwe software blijkt, juist de ideale oplossing.

Niks "gekke custom vraag" maar: "dit zit nu als makkelijke extensie in de software gebakken"!
(het doet feitelijk niks anders dan een knopje toevoegen + KaTeX.js inladen)

Maar goed, als dit al iets beloofd voor hoe de toekomst van dit nieuwe platform gaat zijn dan voorspeld dat alweer een hoop goeds he ;)
 
De enige geldige reden die ik kan bedenken om hier het gebruik van LaTeX niet mogelijk te maken, en dat is dat dit voor het technische team te werk is. Die keuze is dan te respecteren.
Niks "gekke custom vraag" maar: "dit zit nu als makkelijke extensie in de software gebakken"!
(het doet feitelijk niks anders dan een knopje toevoegen + KaTeX.js inladen)

Maar goed, als dit al iets beloofd voor hoe de toekomst van dit nieuwe platform gaat zijn dan voorspeld dat alweer een hoop goeds he ;)
Bericht door een moderator:
We zijn nog maar net over op het nieuwe platform en ons TechTeam heeft zijn handen nog vol aan openstaande punten die een hogere prioriteit hebben. Hopelijk kan daar enig begrip voor opgebracht worden. Het punt is echter wel al besproken binnen de mod-groep, we nemen het verzoek zeker serieus. Ik kan me prima voorstellen dat het gebruik van wiskunde in een discussie voor een selecte groep gebruikers erg handig kan zijn.

Echter, en dan kom ik terug op het punt wat @ProgHead aangeeft, er zitten wel degelijk consequenties aan het wel of niet activeren van een add-on. We proberen het gebruik van add-ons te beperken omdat die qua beheer impact hebben. Elke add-on implementatie willen we gedocumenteerd hebben zodat bij het uit/wegvallen van een mod het vastgelegd is wat de add-on doet en waarom die geïnstalleerd is, etc. Wij zijn een groep van vrijwilligers, erg gemotiveerd om een mooi forum te beheren en te verbeteren maar we zijn geen bedrijf en de resources zijn beperkt, want gewone vrij tijd van ons. Sommige mods hebben met kerst en oud op nieuw nog zitten coderen en tweaken om openstaande issues van de migraties op te pakken. Maar dat wil je uiteraard niet op de lange termijn, de beheerslast moet eigenlijk minimaal zijn.

We gaan er dus t.z.t. naar kijken, maar we kunnen niet beloven dat de add-on ook daadwerkelijk geactiveerd gaat worden.
 
Dank voor de reactie. Volkomen te begrijpen. LaTeX zou een leuk extratje zijn, maar het is zeker niet urgent of noodzakelijk. Dat begrijpen wij ook. Dus we wachten rustig af.
 
Dit is precies waarom we naar een nieuwe software zijn gegaan!
De reden dat we naar een nieuw platforum zijn gegaan heeft weinig tot niets te maken met het gemak waarmee add-ons kunnen draaien. Dat is een misvatting. We hebben vBulletin achter ons gelaten omdat we telkens weer verrast werden door nieuwe problemen in het gebruik en beheer van het forum. And that's it.
 
Ik bedoel "moderne software" met "moderne integraties" en vooral "minder hacks en problemen".
 
We hebben er even mee gewacht tot het einde van de contest, maar nu is het tijd voor een aantal aanpassingen die al een tijdje klaarstonden.

Vanaf vandaag kan er lustig met wiskunde gesmeten worden. Ik hoop op veel nieuw inzicht zodat ik mijn CUDA-cores kan laten knarsen op nieuwe synthese-algo's..

[math]A_{m,n} = \begin{pmatrix} a_{1,1} & a_{1,2} & \cdots & a_{1,n} \\ a_{2,1} & a_{2,2} & \cdots & a_{2,n} \\ \vdots & \vdots & \ddots & \vdots \\ a_{m,1} & a_{m,2} & \cdots & a_{m,n} \end{pmatrix}[/math]
Je vind de tag in het bbcode-menu. Daar vind je ook een tutorial en lijst met ondersteunde functies. Veel plezier ermee, @ProgHead , @dreamer et al.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top