Udo Super 6

Best wel benieuwd naar dit apparaat! https://ask.audio/articles/udo-annou...g-hybrid-synth

12 voice polyphonic binaural analog-hybrid synthesizer, gemaakt door een nieuw bedrijf in de UK, opgericht door de designer van de Modal 008

Click image for larger version  Name:	3F9840CE-4927-41E5-8F6F-F6BC16993090.jpeg Views:	1 Size:	51,8 KB ID:	3681734
 
Kwaliteit gewenst, er voor betalen niet

Ja daar vrees ik ook wel enigszins voor. Als het richting de Modal 008 gaat dan haak ik af :P. Maar aan de teasers te zien is dit wel een veel simpeler apparaat, dus wie weet! Dit zou trouwens de 1e in een range zijn:

"We are launching a range of analog-hybrid synthesizers with an exciting twist on the standard oscillator."

Dus wie weet, volgt er daarna nog een goedkopere desktop module. Hier nog een teaser:


super 6.jpg
 
ik vind het wat verwarrend om het binaural te noemen alleen, ben benieuwd
 
Ik vind Modal nogal seksloze, nodeloos dure bakken, maar wellicht dat deze verrast.
 
hehehe. nou ja, bij mijn weten gaat het met binaural echt om binaural opnames, de rest is truukerij. Als ik onze neumann binaural mic (dummy head) vergelijk met alle tools die dingen zogenaamd binaural maken dan is dat echt een wereld van verschil.
 
hehehe. nou ja, bij mijn weten gaat het met binaural echt om binaural opnames, de rest is truukerij
Binaural opnames met een dummy head zijn ook truukerij natuurlijk. Het is alleen truukerij die werkt.

Ik ben wel benieuwd of ze hier ook iets hebben bedacht wat werkt, ze beginnen bij de bron net als bij een 'echte' binaural opname in plaats van het er aan het eind als effect op te plakken dus ik heb hoop.
Ik zou het wel leuk vinden om een synth te zien die iets zinvols met stereo doet. Tot nu toe komen de meesten niet veel verder dan een mono signaal door een stereo chorus sturen a la Juno of voices heen en weer pannen. Mijn DSI Evolver doet zijn best, daar kan je een halve voice voor het linker en een halve voice voor het rechter kanaal gebruiken. Maar daarmee kan je nog steeds geluiden niet echt in een ruimte plaatsen.

hmmm ok, dus dit gaat zeker tussen de 4 a 5 duizend euro kosten.
Ik verwacht het wel voor zo'n klein bedrijfje ja.
 
toch blijft t effect veel minder dan bij een dummy head opname. het is ook 'niet bestaand' geluid en er zit geen omgeving omheen waarbinnen dat geluid plaatsvindt. dus het overweldigende effect van een goede binaural opname waardoor je echt ergens bent is het niet. binaural wil dan vooral zeggen dat links en rechts verschillend zijn of zo. wat je gehoor daar verder mee doet is dan moeilijk te voorspllen. daarnaast heeft binaural weinig zinvol effect als je niet via koptelefoon luistert, aldus, ben ook benieuwd hoe en wat het gaat zijn.
 
toch blijft t effect veel minder dan bij een dummy head opname.
Ik heb de synth nog niet gehoord dus daar kan ik niet zoveel over zeggen.

binaural wil dan vooral zeggen dat links en rechts verschillend zijn of zo. wat je gehoor daar verder mee doet is dan moeilijk te voorspllen.
Links en rechts verschillend is stereo ook al. Binaural is vooral dat het verschil tussen links en rechts hetzelfde is als het verschil dat onze oren gebruiken om geluiden in een ruimte te plaatsen. Daarom klinken die opnamen ook zo goed op een koptelefoon. Je moet het linker kanaal echt alleen in je linker oor horen en andersom om het goed te laten werken. Je hebt allerlei effecten die hier meespelen, van het minime tijdverschil tussen aankomst bij je oren afhankelijk van waar het geluid vandaan komt tot de vorm van je oor die zorgt dat geluiden uit verschillende richtingen een andere frequentiekarakteristiek hebben. Het mooie effect is dan dat je verschillende geluiden uit de opname ook echt van verschillende plekken hoort komen, de piano van links voor, de gitaar van rechts achter en het gehoest van over je schouder achter je....

Dit is ook prima digitaal na te doen. De simpelste manier is bijvoorbeeld met impulse responses van een dummy head in een mooi klinkende ruimte. Maar als je dat als een geheel over een opname heen plakt klinkt nog steeds de hele opname alsof het uit 1 punt in de ruimte komt. Dus heb je het realistische effect niet. Je zou eigenlijk verschillende impulse responses van verschillende plekken in de ruimte moeten hebben om afzonderlijke geluiden te kunnen plaatsen. Maar dat is een hoop werk voor iets wat alleen over een goede koptelefoon te horen is :-)

Als je het aan de bron doet kan je alle afzonderlijke geluiden wel splitsen. Dus ik denk dat zo'n synthesizer meer kan dan een simpele plugin. Of ze dat ook zo hebben gedaan is natuurlijk de vraag. Ik denk dat je gelijk hebt en dat ze iets simpelers doen waarbij ze alleen wat met de fase tussen links en rechts schuiven om geluiden in een virtuele ruimte te plaatsen. Dat zal niet zo realistisch klinken als dummy head opnamen. Maar is al een stuk meer stereo dan wat de meeste synthesizers doen.
 
maar het effect is zo overweldigend, omdat je geluid in een ruimte hoort waar je dan voor je gevoel echt bent. je hoort iets, de weerkaatsing in de ruimte, etc.. er is nogal verschil tussen dat en een apart stereobeeld van een synthsound. er is geen referentie. alle binaural plugins doen ongeveer hetzelfde en bij geen 1 is die ruimtelijkheid overweldigend. ik heb er wel veel gebruik van gemaakt om geluid gelayerd te plaatsen in ruimtes die ik met de dummyhead heb opgenomen. dan kom je er met de hakken over de sloot net mee weg. het komt zo nauw wat werkt met binaural en wat echt geen reet bijzonderder is dan stereo. als t niet spot on is klinkt stereo vaak zelfs nog veel ruimtelijker. ik heb daar voor mn werk echt vele dagen ingestoken dus ik ben nogal sceptisch. misschien gaat het n mooi stereobeeld opleveren en misschien mixt het fijn of zo... maar ik vind mn dummy head opnames op mn speakers terugluisteren bv niet echt supertof of zo. er is GEEN fijn ruimtelijk effect zonder koptelefoon wat mij betreft. naja, we zullen t allemaal wel zien/horen
 
Nice, ik vind ut een vet apparaat! Super hands on, dikke sound en plenty mogelijkheden. De prijs vind ik ook niet overdreven, dus misschien maar vast gaan sparen voor de herfst 8~
 
Ja, hij klinkt erg vet. Dacht eerst dat ik naar een ouwe roland bak zat te luisteren.
 
Die drukknoppen zijn nog een overschotje van de jupiter-8 indertijd zekers?
Maar als ik het goed begrijp is de layout nog in ontwikkeling.
 
Laatst gewijzigd:
Indrukwekkende synth, dit klinkt echt goed. Heeft een heel vintage karakter, had zomaar de opvolger van de Juno60 kunnen zijn. En dan te bedenken dat dit FPGA is, hoop dat ze er veel waveforms in stoppen voor een uitgebreid soundpalet. Instant klassieker imo!
 
Back
Top