Nou, ik ben toch voor de bijl gegaan. Bij MIDI-Amsterdam bleken ze er nog eentje (een zwarte) op voorraad te hebben en die staat sinds gisteren hier in mijn studio. Hij is super stevig, en de knoppen en toetsenbord voelen uitstekend aan. De sound moest ik even aan wennen. Achteraf vroeg ik me af wat ik eigenlijk verwacht had. Hij klinkt erg 'in your face' geholpen door veel presets die ook dat karakter benadrukken. Heel intuitief vind ik hem nog niet, ik moest de handleiding erbij pakken om uit te vinden hoe je patches selecteerd. Toen ik de Co5ma patches van internet had ingeladen, en er ook een mooie reverb op had aangesloten begon de liefde op te bloeien.
Hij kan bloedmooi klinken, en heel erg vet. Het spectrum aan geluidsmogelijkheden is wel beperkter dan bijvoorbeeld mijn Roland Xm, maar bij de UDO kun je met 1 sound (en wat drums) een track helemaal uitvullen door zijn vette karakter, terwijl ik dat de Xm nog niet zie doen. Ik heb ook ooit een DSI Prophet 6 gehad en uiteindelijk weer weggedaan omdat het ook een relatief beperkt ding was, maar eigenlijk helemaal niet vet klonk. Dat laatste heeft de UDO juist wel. Ben vanavond begonnen om de manual door te pluizen samen met de synth, en bij de eerste paar knoppen ben ik zo maar weer een uur verder, verloren in de mooie nuances die uit het ding komen. Ik heb veel synths, maar de UDO kan toch wel dingen die ik niet eerder gehoord heb. Hij mag blijven!