toch blijft t effect veel minder dan bij een dummy head opname.
Ik heb de synth nog niet gehoord dus daar kan ik niet zoveel over zeggen.
binaural wil dan vooral zeggen dat links en rechts verschillend zijn of zo. wat je gehoor daar verder mee doet is dan moeilijk te voorspllen.
Links en rechts verschillend is stereo ook al. Binaural is vooral dat het verschil tussen links en rechts hetzelfde is als het verschil dat onze oren gebruiken om geluiden in een ruimte te plaatsen. Daarom klinken die opnamen ook zo goed op een koptelefoon. Je moet het linker kanaal echt alleen in je linker oor horen en andersom om het goed te laten werken. Je hebt allerlei effecten die hier meespelen, van het minime tijdverschil tussen aankomst bij je oren afhankelijk van waar het geluid vandaan komt tot de vorm van je oor die zorgt dat geluiden uit verschillende richtingen een andere frequentiekarakteristiek hebben. Het mooie effect is dan dat je verschillende geluiden uit de opname ook echt van verschillende plekken hoort komen, de piano van links voor, de gitaar van rechts achter en het gehoest van over je schouder achter je....
Dit is ook prima digitaal na te doen. De simpelste manier is bijvoorbeeld met impulse responses van een dummy head in een mooi klinkende ruimte. Maar als je dat als een geheel over een opname heen plakt klinkt nog steeds de hele opname alsof het uit 1 punt in de ruimte komt. Dus heb je het realistische effect niet. Je zou eigenlijk verschillende impulse responses van verschillende plekken in de ruimte moeten hebben om afzonderlijke geluiden te kunnen plaatsen. Maar dat is een hoop werk voor iets wat alleen over een goede koptelefoon te horen is :-)
Als je het aan de bron doet kan je alle afzonderlijke geluiden wel splitsen. Dus ik denk dat zo'n synthesizer meer kan dan een simpele plugin. Of ze dat ook zo hebben gedaan is natuurlijk de vraag. Ik denk dat je gelijk hebt en dat ze iets simpelers doen waarbij ze alleen wat met de fase tussen links en rechts schuiven om geluiden in een virtuele ruimte te plaatsen. Dat zal niet zo realistisch klinken als dummy head opnamen. Maar is al een stuk meer stereo dan wat de meeste synthesizers doen.