Welke computer gebruiken jullie?

En dan krijg je nog het probleem monitor. Op een TV een applicatie draaien waarin je de met SID muziek kunt maken kan zeer lastig zijn voor je ogen. Als je die C64 überhaupt op je moderne TV krijgt.
Dat probleem valt op zich wel mee hoor. Ik heb er bij mijn keuze voor monitor gekeken of er ook een coax input op zat. Ik kan op mijn 24" monitor gewoon direct mijn C64 aansluiten. Qua beeld is dat prima, beter dan een ouderwetse CRT. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je lang naar een TV op korte afstand gaat zitten kijken. Met de MSSIAH cartridge gebruik ik mijn C64 gls synth/drumdoos, dan moet je wel op wat kortere afstand zitten van het scherm.
 
Dat probleem valt op zich wel mee hoor. Ik heb er bij mijn keuze voor monitor gekeken of er ook een coax input op zat. Ik kan op mijn 24" monitor gewoon direct mijn C64 aansluiten. Qua beeld is dat prima, beter dan een ouderwetse CRT. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je lang naar een TV op korte afstand gaat zitten kijken. Met de MSSIAH cartridge gebruik ik mijn C64 gls synth/drumdoos, dan moet je wel op wat kortere afstand zitten van het scherm.
De Mssiah is geweldig! Ik gebruik de software ervan, maar dan heb je niet de beschikking over de Midi aansluiting die op de cartridge zit. Gaat ook nooit werken op de 'The C64 Maxi' want daar zitten alleen USB poorten op. En de C64 emulator die erin draait kan de Mssiah niet "nadoen" over USB. Ik ben jaloers. ;)
 
Zit even met een klein dilemma.
En weet zo even niet waar ik dit onderwerp het beste kan plaatsen.
Oriënteer mij momenteel op evt een nieuw systeem.
Alhoewel ik met het huidige systeem (Lenovo Ideacentre 620s tower) erg tevreden nog ben.
Deze is echter al vier jaar oud en ik weet eigenlijk niet hoe lang deze nog kan meegaan.
Vooral de processor is niet meer zo heel snel.
Weet even niet of ik voor een laptop of opnieuw weer een tower zou kunnen gaan.
Een tower is toch wel wat makkelijker uit te breiden etc.
Maar als ik in ooit in de toekomst nog wil gaan optreden, dan is een laptop weer praktischer.
Niet dat de kans heel groot is dat ik ooit ga optreden.
Ook aangezien ik meer thuis muziek maak.
Even een beetje lastig dus.
Wat zijn jullie ervaringen zoal?
 
K heb eerst enkele win tools gebruikt,
Magix pc check en tool 2021 vond ik erg goed, maar de v2022 is helemaal anders,
CCLeaner pro is ook goed, die update de drivers,, veel beter en iets helemaal anders dan win updates
Norton utilities staat er ook op,,
maar ik denk alleen nog ccleaner pro te blijven kopen,en gebruiken, te samen met norton security wordt het anders te duur,,
 
Zit even met een klein dilemma.
En weet zo even niet waar ik dit onderwerp het beste kan plaatsen.
Oriënteer mij momenteel op evt een nieuw systeem.
Alhoewel ik met het huidige systeem (Lenovo Ideacentre 620s tower) erg tevreden nog ben.
Deze is echter al vier jaar oud en ik weet eigenlijk niet hoe lang deze nog kan meegaan.
Vooral de processor is niet meer zo heel snel.
Weet even niet of ik voor een laptop of opnieuw weer een tower zou kunnen gaan.
Een tower is toch wel wat makkelijker uit te breiden etc.
Maar als ik in ooit in de toekomst nog wil gaan optreden, dan is een laptop weer praktischer.
Niet dat de kans heel groot is dat ik ooit ga optreden.
Ook aangezien ik meer thuis muziek maak.
Even een beetje lastig dus.
Wat zijn jullie ervaringen zoal?
Ik denk zelf dat een extreem brede monitor het belangrijkst is voor een DAW. Da's het enige dat ik mis. De mijne is 1920x1080. Dan kun je veel van de "time line" zien. Of je een processor nodig hebt die sneller is dat die van 4 jaar geleden? Ik denk dat de meeste hier zullen zeggen: "Ja.". Maar in mijn ervaring vreet een DAW niet zo veel resources tenzij je veel zware VST's (synths enzo) tegelijk gebruikt.
 
@MeneerJansen
Bedankt voor je reactie.
Heb zelf trouwens drie schermen.

Lenovo Ideacentre 620s tower, ik heb m even opgezocht, maar wanneer dit systeem nog ruimschoots voldoet, zou ik altijd wachten.
de processor, is idd niet een van de snelste.

de vraag is dus, loop je tegen grenzen aan?

ik liep zelf tegen grenzen, al was het nog een krachtig systeem, uit 2016, vanwege zware VST's. er was nog mee te werken, toch merkte ik dat ik nogal erg veel ging letten op wat ie aan kon, nog steeds zijn er VST's die cpu's op kunnen vreten, met bepaalde instellingen, maar ik zit ruimschoots in de mogelikheden van belasting. en de cpu vreters, geen enkele CPU is er nog die dat aankunnen, zoals al gezegd bij bepaalde instellingen, maar dan zit je ze ook echt te overladen. dus veel en veel en veel en veel minder beperkte, maak grotere projekten, let niet meer op CPU gebruik, hoeft ook niet. etc.

wanneer je dit zelf niet ervaart, wachten, zeker op dit moment, de race tussen Apple/Intel/Amd is nu volledig.... (overigens merk ik dat mijn systeem aardig tegen een Mac Studio op kan, opvallend. maar dat was 1 voorbeeld. dus... of meer dan aardig, beter presteert.. goed anekdotisch etc.).

ik bouwde een nieuw systeem terwijl ik wist dat nieuwe generaties er aan zaten te komen, eigenlik zoals in 2016 (maar toen wist ik het niet, haha), geen enkele spijt. want het werkt boven verwachting.

goed.

3 schermen, sja, ik ook, wel eentje met 2560x1440, 27", handig voor timelines, en 2 van 1920x1080, waarvan 1 een touchscreen.

werkt erg fijn...

ik zou zoals @MeneerJansen dus ook geen ja zeggen; upgraden (je kan de processor upgraden, b.v. dat wel...). want wanneer je projekten gewoon goed draaien, je niet konstant tegen beperkingen aanloopt (en zelfs met de nieuwste systemen, hangt van de VST's af...), is er geen reden.

en wachten heeft zijn voordelen, alle 3; Apple/Intel/AMD bieden op dit moment eigenlik tussen-CPU's aan, nieuwe ontwikkelingen, die nog veel verder uitontwikkeld kunnen worden (of al zijn; op papier/prototypes).

goed, altijd blijven wachten heeft geen zin, wanneer je een systeem koopt is ie gelijk verouderd, dat is gewoon zo. ik heb nu ook al een verouderd systeem... in zekere zin...
 
Alhoewel ik met het huidige systeem (Lenovo Ideacentre 620s tower) erg tevreden nog ben.
Er zit al een ssd in en zag dat deze standaard met 8 gb ram uitgevoerd wordt dus als je tevreden bent dan zou ik eventueel een kammetje van 16 gb erbij zetten voor een tientje of acht en verder voorlopig lekker doorgaan.
Ik weet niet of je pc al optimaal ingesteld staat voor audio bewerking anders kan je daar nog wat winst halen, dat kost niets.
Verder zijn de prijzen momenteel niet mals doordat er overal tekorten zijn dus voor een nieuwe pc kan je beter wachten tot over een jaar de supplychain en voorraad weer optimaal is.
Ik zou wel altijd een tower kopen en geen laptop ivm het al eerder genoemde scherm en zoals je al stelt dat het upgraden niet optimaal is en een serieuze laptop voor audio kost een aardig bedrag ook nog.
Een laptop zou ik pas doen als het echt nodig is, misschien gebeurt het wel nooit zoals je al zegt.
 
Laatst gewijzigd:
Toen ik op 4 Mei 2020 met pensioen ging (midden in de eerste Corona pandemie) kreeg ik mijn werkcomputer mee.
Ben ik nog steeds blij mee.

Apparaatnaam Dell Precision T3610
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1607 v2 @ 3.00GHz 3.00 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 32,0 GB
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Display adapter Radeon (TM) RX480 Graphics

Ik heb er 3 beeldschermen aan hangen, de middelste is een gebogen beeldscherm, de rechter heb ik 90 graden gekanteld omdat daar heel mooi een A4 op past (datasheets!)


20210406_183653.jpg
 

Attachments

  • 20210406_183555.jpg
    20210406_183555.jpg
    239,9 KB · Bekeken: 87
kwa CPU speed vind ik dat een nieuwe minstens 4x sneller moet zijn dan de vorige, ni 'maar' 2x sneller,
maar er zijn nog specs die goeie verbetering zijn, al kun je in een desktop wel pcie cards steken zoals thunderbolt of zo,
 
Lenovo Ideacentre 620s tower, ik heb m even opgezocht, maar wanneer dit systeem nog ruimschoots voldoet, zou ik altijd wachten.
de processor, is idd niet een van de snelste.

de vraag is dus, loop je tegen grenzen aan?

ik liep zelf tegen grenzen, al was het nog een krachtig systeem, uit 2016, vanwege zware VST's. er was nog mee te werken, toch merkte ik dat ik nogal erg veel ging letten op wat ie aan kon, nog steeds zijn er VST's die cpu's op kunnen vreten, met bepaalde instellingen, maar ik zit ruimschoots in de mogelikheden van belasting. en de cpu vreters, geen enkele CPU is er nog die dat aankunnen, zoals al gezegd bij bepaalde instellingen, maar dan zit je ze ook echt te overladen. dus veel en veel en veel en veel minder beperkte, maak grotere projekten, let niet meer op CPU gebruik, hoeft ook niet. etc.

wanneer je dit zelf niet ervaart, wachten, zeker op dit moment, de race tussen Apple/Intel/Amd is nu volledig.... (overigens merk ik dat mijn systeem aardig tegen een Mac Studio op kan, opvallend. maar dat was 1 voorbeeld. dus... of meer dan aardig, beter presteert.. goed anekdotisch etc.).

ik bouwde een nieuw systeem terwijl ik wist dat nieuwe generaties er aan zaten te komen, eigenlik zoals in 2016 (maar toen wist ik het niet, haha), geen enkele spijt. want het werkt boven verwachting.

goed.

3 schermen, sja, ik ook, wel eentje met 2560x1440, 27", handig voor timelines, en 2 van 1920x1080, waarvan 1 een touchscreen.

werkt erg fijn...

ik zou zoals @MeneerJansen dus ook geen ja zeggen; upgraden (je kan de processor upgraden, b.v. dat wel...). want wanneer je projekten gewoon goed draaien, je niet konstant tegen beperkingen aanloopt (en zelfs met de nieuwste systemen, hangt van de VST's af...), is er geen reden.

en wachten heeft zijn voordelen, alle 3; Apple/Intel/AMD bieden op dit moment eigenlik tussen-CPU's aan, nieuwe ontwikkelingen, die nog veel verder uitontwikkeld kunnen worden (of al zijn; op papier/prototypes).

goed, altijd blijven wachten heeft geen zin, wanneer je een systeem koopt is ie gelijk verouderd, dat is gewoon zo. ik heb nu ook al een verouderd systeem... in zekere zin...

Loop nog niet echt heel erg tegen grenzen aan.
Op mijn systeem kan trouwens geen Windows 11 geïnstalleerd worden (ivm te trage processor).
Niet dat ik dit heel erg vind, maar vind het ergens toch best wel opmerkelijk.
 
Er zit al een ssd in en zag dat deze standaard met 8 gb ram uitgevoerd wordt dus als je tevreden bent dan zou ik eventueel een kammetje van 16 gb erbij zetten voor een tientje of acht en verder voorlopig lekker doorgaan.
Ik weet niet of je pc al optimaal ingesteld staat voor audio bewerking anders kan je daar nog wat winst halen, dat kost niets.
Verder zijn de prijzen momenteel niet mals doordat er overal tekorten zijn dus voor een nieuwe pc kan je beter wachten tot over een jaar de supplychain en voorraad weer optimaal is.
Ik zou wel altijd een tower kopen en geen laptop ivm het al eerder genoemde scherm en zoals je al stelt dat het upgraden niet optimaal is en een serieuze laptop voor audio kost een aardig bedrag ook nog.
Een laptop zou ik pas doen als het echt nodig is, misschien gebeurt het wel nooit zoals je al zegt.

Heb dit systeem reeds uitgebreid naar 16 Gb.
Vind het ook best wel een leuk systeem.
Maar wel een ietwat kleine kast.
Toch heb ik er al ca 4 jaar erg veel plezier van.
 
Toen ik op 4 Mei 2020 met pensioen ging (midden in de eerste Corona pandemie) kreeg ik mijn werkcomputer mee.
Ben ik nog steeds blij mee.

Apparaatnaam Dell Precision T3610
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1607 v2 @ 3.00GHz 3.00 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 32,0 GB
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Display adapter Radeon (TM) RX480 Graphics

Ik heb er 3 beeldschermen aan hangen, de middelste is een gebogen beeldscherm, de rechter heb ik 90 graden gekanteld omdat daar heel mooi een A4 op past (datasheets!)


Bekijk bijlage 3822904
Ha ha. Ik neem mijn woorden terug. Je moet geen grote monitor hebben, je moet er 3 hebben! Eentje voor de spec sheets (in portrait stand), eentje voor je DAW/VST's en een voor de timeline van je DAW. Ik denk dat ik nu wel weet waar ik mijn centen in de toekomst aan ga besteden qua compu. ;)
 
Ik mis echt wel een een tweede monitor...
maar ik heb er geen ruimte voor.
eentje voor de DAW en een voor de
plug-inns en instrumenten (VST's).
 
Op mijn systeem kan trouwens geen Windows 11 geïnstalleerd worden (ivm te trage processor).

dat heeft niets met de 'traagheid' te maken, maar wat is ook weer de reden, er zijn 2... TPM, en de generatie van de CPU.
je mist niets met windows 11, overigens eigenlik windows 10, in zekere zin, want windows 10 uit 2015 is niet een windows 10 uit 2021.... (en voor de intel 12th gen, heb je wel windows 11 nodig, scheduling).
het is wel opmerkelijk, inderdaad, dat de systeemeisen omhoog zijn gegaan, op een wat andere wijze.. heeft dan vooral met veiligheid te maken... en simpel, wellicht; minder problemen, want een lager aantal CPU's te ondersteunen...
goed, in mijn ogen, is windows 11 louter interessant wanneer je een intel 12th gen hebt, of dan -zoals ik al zei- mot je m wel gebruiken.
Heb dit systeem reeds uitgebreid naar 16 Gb.
Vind het ook best wel een leuk systeem.
Maar wel een ietwat kleine kast.
Toch heb ik er al ca 4 jaar erg veel plezier van.

dan zit je goed, dunkt me. 16gb is idd het minimum, om lekker te werken.

eentje voor de DAW en een voor de
plug-inns en instrumenten (VST's).

zo begon het ook bij mij, 1 voor DAW, 1 voor effekten, 1 voor instrumenten... ze staan in een hoek, of hoe zeg je dat... twee (of drie eigenlik) 90 graden, mijn keyboard staat voor het vst scherm...
mixer voor DAW scherm (maar goed, bitwig, daar heb ik weer een andere volgorde voor, meerdere mixers...).
1 nieuwe, en 2 oude, 2e hands of gekregen... nu, alle 3 nieuw, maar wel verschil in 'ouderdom'.
3 schermen werkt erg fijn. maar is zeker persoonlik.

ach ja..
 
Ik gebruik 2 x full 4K schermen van 43 inch, links voor mijn drummix en console 1 en rechts voor de daw tijdlijn met daaronder de synth en bus mix. Ik zit al op 132 tracks voordat ik bij de synths beland :D. Zon derde rechtopstaand scherm is ook wel tof, voor je virtuele modular (hint) Of voor zon Reasonrack layout.
 
Ik heb de oplossing gevonden voor mijn ruimte probleem...

Ik heb twee monitors besteld bij Cool Bleu.
2 Samsung LS24R356FHU plus tafel beugels.
totale kosten... 350 euro...:halleluja:okdan:
Was of is 'n eenmalige actie...
Dan heb ik ook nog die nu heb, en daar kan ook een beugel aan
(de welbekende 4 gaten achter op de monitor...)
en die kan waarschijdelijk boven de twee monitoren...
Waar ik dan de (Cubase) mixer plaats...
Als het geïnstalleerd is, laat ik wel een foto zien...
 
Gelukt... maar hoe kan ik ze splitten?
Ik kom niet verder dan hier...
beeldschermen>
20220501_162446.jpg

en vervolgens zoek ik naar Beeldscherminstellingen maar die kan ik niet vinden, ook niet als de optieknop ingedrukt houd.

Verder was het gewoon installeren, aanzetten en beeld!:okdan::halleluja

20220501_162154.jpg
20220501_162059.jpg
 
is dat niet standard in de osx prefs ?? dupliceren afzetten,,
 
Back
Top