Welke computer gebruiken jullie?

Net als wat andere leden hier, zat ook ik te wachten op de nieuwe Mac Pro. Maar na 11 jaar Mac Pro gebruiker te zijn geweest, vorig jaar overgestapt naar een zelfbouw PC. Heb er dit van gemaakt:

AMD Threadripper 1950X
NZXT Kraken X62
Asrock X399 Taichi
64GB G.Skill Ripjaws 3200Mhz
1x 512GB Samsung 960 Pro SSD M2
2x 1TB Samsung 960 Pro SSD M2
2x 2TB Samsung 860 Pro SSD in RAID-1
MSI GTX 1070 GAMING 8G
RME HDSPe MADI FX
beQuiet Silent Base 800
Corsair RM850i

...loopt uiteraard lekker vlot! Maar als de nieuwe Mac Pro uit is, gaat die er toch echt komen :)

Wow de Threadripper! Ik ga dit jaar ook een goeie upgrade doen. Heb nu nog een quadcore AMD uit 2009. De reden waarom ik nog zo een oudje heb is omdat ik veel hardware inzet. Dus compressors, FX units, synths, etc etc.

Ik ga denk ik voor de 12 core AMD Ryzen 3. Prima en duurzaam. En zeker een aantal jaren op vooruit. :kimono:
 
Heb een Xeon win8.1 met een mid end mainboard. Speciaal voor beste dpc latency uigekozen. 16Gb en wat ssd drives was best goedkoop. Gewoon het binna beste van 3 jaar geleden kopen als je weining geld hebt.
 
mijn computer is er een van dell. :)
een dell precision een slimline model die ik zowel plat kan leggen als staand.
Dell Precision Tower 3420 XCTO BASE
ik heb hem ook gekocht omdat ik hem helemaal naar smaak & wens via dell kon krijgen.
en hij is ook helemaal schroefloos dus een dief kan hem helemaal zonder schroevendraaiers strippen. :D
met de volgende onderdelen.
i7 7700
onboard grafische kaart.
8 gb aan geheugen.
2x 2,5 inch 1 tb aan opslag.
1x pci ssd 256 gb voor het opstarten.
dvd brander ;) (onmisbaar).
180 watt voeding.
windows 10 pro.
met nog twee ps2 aansluitingen. ;) (ook onmisbaar).
doe er een toetsenbord en muis bij en een geleend schermpje van mijn werk en ik maak muziek.
 
Een oude AMD Ahtlon uit 2011, geen idee welk type (te lang geleden besteld), dual core. 16 GB memory, ATI video kaart uit de 6000 serie, SSD van 120 GB en 3 TB harddisk. Lightscribe DVD brander waar nog werkelijk geen enkel schijfje in heeft gelegen, niet om te lezen en niet om te schrijven. Windows 7 Pro 64 bits. Megastil en nog steeds dermate snel, ook voor Photoshop en CaptureOne, dat ik nog niet van plan ben hem te vervangen.

Esi Juli@ PCI audio interface, 192 kHz, 24 bits.

Scherm: Dell U2410, een heel goed IPS paneel voor kleurweergave.

Logitech keyboard met verlichting, Wacom Bamboo Touch tablet ipv muis.

Ik heb de onderdelen destijds bij 5 verschillende winkels besteld (prijs/voorraad kwestie) en in 1 uur in elkaar gebutst.

Geluid gaat via B&W 601 speakers aangesloten op een NAD D-7050 (via coax hangt deze aan de Juli@).

Wat ik nog gaan aanpassen is een grotere SSD omdat deze nu ramvol staat en een 2e HDD erbij. En de update naar Windows 10 Pro nog (die is nog steeds beschikbaar).
 
Ik heb een Acer Aspire XC-885 met i5 8400T.
De standaard 8 GB er uit gehaald en vervangen door 2x 16 GB Crucial.
Wil nog een en ander aanpassen, standaard 128 GB SSD is te klein als OS disk, opslag is HDD van 1 TB.
Binnenkort denk ik een 1 TB SSD van Samsung ga halen, de 860 EVO.
Ik gebruik een externe audio interface, Focusrite 6i6
 
Ik heb een i5 latere generatie, 256 SSD en 8gb ram en nog nooit tegen zijn limiet aangelopen.
Heb vorig weekend de standaard cpukoeler vervanger door een Be Quiet cooler (25EUR) en 2 oudere sata Harddiscs er uit gehaald omdat die ook een beetje lawaai maakten. USB 2TB schijven vervangen die en die kleintjes van tegenwoordig zijn muisstil.
Nu hoor je bijna geen verschil meer tussen aan en uit staan van de pc. Echt een aanrader!

2zRTG3l.jpg

4FrMf3p.jpg
 
Een HP Z-1 met Xeon quad 3,5 wat meer als genoeg is.. stel ik vast.
 
Snelste is MacBook pro mid 2012 met i7 2,3 dacht ik, 16 gb en 850 EVO. Had deze pas vervangen met 2 Kingston a400 512 gb in raid 0 maar de EVO 850 was nog steeds sneller. Dus weer terug gebracht.

Verder snelste desktop is Asus p5q. Stond in de kelder en was van mijn bovenburen. Die zouden nog wat regelen met verzekering na 2 keer overstroming en laminaat wat beetje aangetast was. Dus geruild voor geld verzekering. Video was hd4870z

Hack met sierra opgezet. Ging prima met 2 keer raid 1 opstellingen voor backups o.a.

Toen xeon x5460 gescoord via China. Moest ik alles opnieuw installeren. Maar logisch. Tijdens install oude schijf als bron gebruikt voor instelling etc ging prima.

High sierra geprobeerd maar die sloopte al mijn raid’s. Disken voor raid zijn oud en niet meer in top vorm. Maar zolang ze normaal blijven werken ga ik nog niet updaten. Dat is het voordeel van raid 1 zeg maar.

Anyway ACHI was niet in orde en hd4870 stond flink te blazen. Ook bij licht gebruik. En xeon werd flink heet.

Heb nu een be quiet shadow rock 2 voor 34,95. Ze hadden een goedkopere geadviseerd in de winkel maar deed geen socket 775. Dus ik kreeg die shadow rock 2 mee voor die prijs na beetje zeuren. Erg lief!

Heatsink xeon zit nu op 21 graden en cores zijn van 70 naar 40/50 graden gegaan.

Kwam in kringloop nog HD 5770 tegen voor 5 euro met doos en alle snoertjes nog verpakt.

Veeeeeeel beter power management. En wordt netzoals standaard in OSX ondersteund. Althans tot Mojave.

Nou zal ik wel iets fout hebben gedaan met ahci management want die hd4870 moet gewoon normaal lopen. Maar ik ben lui en pas toen xeon met stock koeler zelfs tijdens opstarten ging resetten en nieuwe koeler gescoord en in power management verdiept.

Dus mocht iemand nog een hack willen bouwen dan je die hd4870 voor klein bedrag overnemen.

Qua wattage ook beter die HD 5770. 108 i.p.v. 150. en in win 10 trekt ie helemaal niks want hij gaat heel zuinig lopen. Win 10 geeft met cataclyst van AMD alles prima weer. Dat krijg ik bij Mac niet te zien. Maar er zitten 3 lampjes op de kaart en hen kan daar genoeg uit afleiden.

Anyway die xeon is top. Niks bijzonders verder want maar 4 treads. Maar kan nu wel O.C.-en met deze cooler. Mocht ik dat willen.

Na highsierra weer terug naar sierra en met heel veel kloten met die raid’s draaien ze weer. Disken die vervelend deden via ander hack geformatteerd want dat wilde hij niet op xeon omdat ie het als onderdeel zag van raid 1 set. Met backupen erbij toch flink wat tijd gekost. Maar ik kon ook andere dingen doen dus viel beetje mee.

Nu alleen nog 16 gb ddr2 scoren.

Heb vandaag iig een geen computer dag want ik heb er te veel achter gezeten.

Maar ben heel blij dat alles hebt weer goed doet. Oh en doen HD 5770 doet ook gewoon directx 11 i.p.v. 10.1. Open GL ook veel beter dus ik zit goed de komende 5 jaar. Ben nog maar bij Tomb Raider uit 2013. En dat vindt ik er al fantastisch uitzien. Dus nog x miljoen games te gaan.

En heb voor multitrack + uad’s nog een oude G5 Dual proc. Doet met gemak 96 kanalen die bak.

En asus p5k hack. Was mijn eerste. 10.8.2 Voor Chrome te oud maar effe geen zin in upgraden. Wel oude e8500 met 3,16 GHz duo core uit die p5q erin gezet na xeon swap en die loopt met 33 graden prima op stock cooler.
 
IK heb m'n Zotac waar ik eerder over berichtte terug gestuurd want de geluidchip deed het niet.
Kwam daar pas na wat weken achter want direct na installatie had ik m'n geluidskaart via usb aangesloten en had meteen geluid dus niets gemerkt op dat moment.
Kreeg bericht van SI computers dat ze nu op bericht van de leverancier wachten, waarschijnlijk gaat ie terug naar de UK.
Had ik het binnen 2 weken gemerkt dan hadden ze meteen een nieuwe opgestuurd maar helaas...ik kwam er na een week of vier achter en dan val je in de garantieprocedure.
 
MacBook Pro 15" i7 2015 en 2018. Ik zou waarschijnlijk een Mac Mini i7 kopen en die helemaal uitbouwen als ik echt iets vast voor de studio zou willen met een Motu 16A er aan.
 
Ik gebruik nog steeds een stok oude eerste-generatie intel i7, inmiddels wel met een ssd, windows 10 en volledig uitgebreid geheugen.
Het apparaat draait nog steeds zonder morren Cubase 10 met flink wat plugins op alle 24 kanalen die ik via mn Motu 24i/o binnen krijg.

Het is helaas niet een van de stilste computers dus misschien komt er nog wel een vervanging binnenkort, waarschijnlijk een AMD Ryzen gebaseerd systeem. Hij hoeft wederom niet heel snel te zijn. Volgens mij is tegenwoordig zelfs een middenmoot systeem al overkill voor de meeste muziek toepassingen.
 
Ik werk op mijn iMac 27” uit 2010 met 8GB. Draait nog prima met Logic Pro X. Ik gebruik een combi van hardware synths en plug-ins. Soms synths, maar meestal reverb, delay, EQ, compressor.

Als ik wat nieuws zou nemen dan wordt het weer een iMac of Mac mini
 
De nieuwe mac pro damesenheren!Met apple pro display samen goed voor rond de 10000 euro.Kandidaten?
Er zou ook een mac pro versie in rack uitkomen.
 

Attachments

  • mac-pro-2019-design.jpg
    mac-pro-2019-design.jpg
    45 KB · Bekeken: 138
Laatst gewijzigd:
Wel knap hoe lelijk Apple de Mac pro's weet te maken iedere keer.

Voor mij niet nodig in ieder geval, draai hier een late 2011 Mac mini met 8gb ram en 256gb.. maar gebruik dan ook weinig plugin's dus dan is het wel prima.
 
De nieuwe mac pro damesenheren!Met apple pro display samen goed voor rond de 10000 euro.Kandidaten?
Er zou ook een mac pro versie in rack uitkomen.

Nee, samen goed voor $11000 dus ga er maar van uit dat dit in NL 11000EUR gaat worden. Dat beeldscherm hoeft voor mij niet dus dat scheelt al weer $5000. Maar eigenlijk wil je wel een CPU upgrade hebben (omdat je memory bandbreedte daar ook hoger van wordt)... en de standaard grafische kaart (AMD WX 7100) wil je waarschijnlijk ook wel vervangen door een VEGA 2... ik zou kunnen leven met 32GB memory en een 256GB SSD (om er zelf goedkopere in te prikken)... maar reken maar dat je in de upgraded variant snel naar de 7500 of 8000 gaat... en ik moet eerlijk zeggen... dat is echt veel en veel meer dan ik gedacht had... dus ik blijf voorlopig lekker bij mijn Mac Mini... beestje presteert uitermate goed...

Ik moet wel zeggen dat het een prachtige machine is qua techniek... https://www.apple.com/mac-pro/specs/

De oude Mac Pro blijft nog te koop maar dat is geen optie voor mij... teveel hitte problemen (thermal throttling) en minimale uitbreidbaarheid. Wat dat betreft is de nieuwe Mac Pro wel wat ik graag zou willen... maar de prijs...
 
Laatst gewijzigd:
Het is mooi spul, maar duidelijk niet voor de thuisknutselaars. Maar goed, als je ziet wat je allemaal al uit een fatsoenlijke 'consumenten computer' geperst krijgt qua audio en plugins vandaag de dag ... Als je de power van de Mac Pro écht nodig hebt mag je er ook vanuit gaan dat er goed betaalde opdrachten aan vast hangen.
 
Bij die Mac pro is de vraag of ze elke variant met hetzelfde moederbord leveren. Dan kan je de goedkope variant kopen en zelf alles upgraden. Maar die info was nog niet bekend toen ik een filmpje er over zag waar ze dit ook aankaartte. Imacpro was trouwens relatief goedkoop want als je onderdelen los zou kopen kwam je bijna op hetzelfde uit. Deze keer dus niet.

Verder bizar hoeveel en dubbele pci expres slot die bak heeft.

Anway ik kan niet wachten tot eerste filmpjes verschijnen waar ze een appel door die rasp heen schieten. :D

Oktober 2019 komt ie geloof ik.
 
Apple zou aan een patent werken voor de toekomstige nieuwe Imac,dat wat je op het beeldscherm te zien krijgt,je het kunt projecteren(mini-beamer)op een muur.Dus je daw;softsynth's levensgroot.
Schilder alvast één kant van je studio in het wit*D
 
Ingebouwd of niet want dat kan je nu in feit ook al met een mini HD beamer. Die kosten al gauw wel 800 en meer euro's voor slechts 1920 x 1080.
Maar je zou ook een betaalbare HD of 4K monitor kunnen aan de muur hangen en indien de afstand te ver is voor een kabel, een apple TV gebruiken?

Ik gebruik op mijn mini een 4K van 40 inch iiyama. Staat wat verder van mij af op 'halve resolutie' om leesbaar te blijven, maar zo heel zacht voor de ogen.
En er zit een geluidskaart is die door de Mac herkend wordt en te gebruiken is "als test van hoe het zou klinken op een TV".
Tevens nog een uitschuifbare beugel op de zijkant, om je hoofdtelefoon aan op te hangen en een ingebouwd usb-hubje voor dongle of zo.
 
Tja ... Ik ben nu al bijna 40 jaar met synthesizers bezig en heb nog nooit een computer gebruikt, ook nu nog altijd niet. Sequencing verloopt nog altijd op de interne van de synths of Roland MC 500MkII en dat werkt voor mij super. Mixen gebeurt gewoon op een analoge mengtafel en opnemen op een Alesis Masterlink. Alleen de opslag van geluiden van de verschillende synths zou misschien handiger op een pc zijn, maar alleen daarvoor een computer aanschaffen, zie ik niet zitten.

Waarschijnlijk lijk ik op deze manier een oude Dinosaurus maar het is maar wat voor je werkt, hé *D.

:doei:
Danny
 
Back
Top