Welke computer gebruiken jullie?

sinew1958

In de beperking,toont zich de Meester.
Lid sinds
27 augustus 2002
Berichten
3.872
Locatie
Lier
Denk dat de meesten wel een computer gebruiken om muziek te maken,maar wat voor een systeem gebruiken jullie?Gebruiken jullie geoptimaliseerde aangepaste toestellen?Of is het gewoon ééntje van de winkel om de hoek,welke monitor?Wat zou je eigenlijk willen hebben,nog veranderen,enz.?

Ikzelf heb nu een Imac 3,4 GHz intel core i7,ram:16Gb,8 jaar oud.Misschien de nieuwe imacPro,of de macpro binnenkort,met één groot beeldscherm.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb vorig jaar de snelste niet-pro iMac van dat moment gekocht, 27" 5K Retina (met nog een 27" LG 4K scherm er naast) ik geloof 7th generation i7 quadcore 4,2ghz of zoiets, 24GB RAM, 2TB SSD en Motu 16A audio interface (na veel gehannes via USB perfect werkend via Thunderbolt > USB C). Bevalt erg goed en kan tot nu toe alles aan wat ik er aan plugins etc. tegenaan gooi (en dat zijn er behoorlijk wat). Ik heb toen ook naar de iMac Pro gekeken en die is wel erg vet, maar ik vond het zo wel duur zat en voor mij is de iMac Pro toch meer een optie als je ook veel met hele grote en zware videobestanden werkt. Voor audio is het redelijk overkill, al is meer natuurlijk altijd beter (zeker ook met het oog op de toekomst).
 
Heb de mijne ergens in mei 2013 samengesteld:

CPU: Intel Core i7 3820
Koeler: be quiet! Dark Rock 2 (staat me iets bij dat ik deze uiteindelijk nog door een andere heb vervangen omdat de ruimte in de behuizing te klein was)
MB: Gigabyte GA-X79-UD3
Video: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI
HDD 1: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
HDD 2: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Geheugen: Corsair Vengeance LP Blue CML16GX3M4A1600C9B
Behuizing: Cooler Master Silencio 550
Voeding: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless

Oorspronkelijk Windows 7 Home, maar geupdate naar W10.

Erg stille PC, heb destijds zoveel mogelijk alles fanless gekocht. Alleen de CPU koeler heeft een ventilator, maar die is ook extreem stil. Alleen op hele hete dagen (als ik toch niet op zolder wil zitten) hoor ik 'm wat. Draait nog als een zonnetje, ook oude software (bv Nord Modular editor).

Qua monitor heb ik een 24" Samsung die wat extra inputs heeft zodat ik ook mijn Commodore 64 (met MSSIAH cartridge) er op aan kon sluiten, werkt prima. Typenummer heb ik ff niet bij de hand. Geen ruimte voor dual monitor setup helaas.

Met mijn oude Windows XP machine heb ik zo'n 11 jaar kunnen doen (en die was eigenlijk nog steeds rete-snel maar wel in een nogal lawaaierige behuizing), dus deze gaat ook nog wel een tijdje mee.
 
Overigens vind ik van de 'nieuwe' iMac wel fijn dat 'ie behoorlijk hard moet werken voordat de fans aanspringen, over het algemeen hoor je hem eigenlijk niet.
 
Ik gebruik een mac mini I7 (model 2012), deze voldoet nog steeds prima. Ben alleen totaal geen fan van mac OS zelfs na al die jaren, maargoed voor audio werkt het allemaal net iets beter imho (minder latency, configuratie audio / midi beter geintegreerd in het os). Als deze kapot gaat denk ik een nieuwe mac mini.
 
Ik kwam van een i5 laptop en heb pas geleden ZBOX CI660 nano gekocht Intel Core i7-8550U (quad core 1.8GHz, up to 4.0GHz)
Volledig passief gekoeld en ik heb er 16 gb en 1 tb ssd ingezet.
Ik wilde eigenlijk een 27/28 inch scherm maar omdat ik er niet zover vanaf zit heb ik het bij een 24 inch gehouden.
 
Een oude Mac Pro uit 2008 upgrade SSD , 14 GB geheugen , draait nog steeds prima. Voornamelijk voor Ableton, Reaktor en Max/MSP. Niets heel ingewikkelds overigens. Ik hoop dat deze machine nog even meegaat.
 
Ik gebruik een nieuwe Mac Mini (late 2018 , 1GB SSD, i7 6-core, 16GB mem. Apparaat is heerlijk stil bij "normaal gebruik", logic pro etc. Als je heel wilde zaken gaat doen of een heel project gaat bouncen dan hoor je de koeler. Super tevreden mee. Sinds 1992 een enorme Unix fan, BSD, SunOS (later Solaris), HP-UX en later linux... Ik gebruik privé over het algemeen Linux maar de ondersteuning van hardware en software op Mac is gewoon veel beter dan op Linux. Windows is voor mij absoluut uitgesloten. Beroepsmatig moet ik helaas onder windows 10 werken maar er gaat geen uur voorbij zonder grote ergernis... focus-stealing door niet-relevante pop-up windows, crashes, programma's die hangen, files die maar door 1 programma tegelijk gelezen kunnen worden en allerlei beperkingen waar je onder Unix geen last van hebt...
 
Ik gebruik een nieuwe Mac Mini (late 2018 , 1GB SSD, i7 6-core, 16GB mem. Apparaat is heerlijk stil bij "normaal gebruik", logic pro etc. Als je heel wilde zaken gaat doen of een heel project gaat bouncen dan hoor je de koeler. Super tevreden mee. Sinds 1992 een enorme Unix fan, BSD, SunOS (later Solaris), HP-UX en later linux... Ik gebruik privé over het algemeen Linux maar de ondersteuning van hardware en software op Mac is gewoon veel beter dan op Linux. Windows is voor mij absoluut uitgesloten. Beroepsmatig moet ik helaas onder windows 10 werken maar er gaat geen uur voorbij zonder grote ergernis... focus-stealing door niet-relevante pop-up windows, crashes, programma's die hangen, files die maar door 1 programma tegelijk gelezen kunnen worden en allerlei beperkingen waar je onder Unix geen last van hebt...

Ik denk er ook aan de mac mini misschien aan te schaffen,lees vele revieuws en zeer goede zelf,wil dan wel ééntje 3,2 Ghz,turboboost tot 4,6Ghz,i7,geheugen 32 GB,512Gb ssd opslag gaat richting imacPro,maar dan goedkoper en zo kan ik er een groot display aanhangen,moet toch richting 34 inch gaan,zodoende geen tweede scherm meer nodig.Apple komt dit jaar weer met aparte display.
 
Mac mini server uit 2011 i7quad. Zelf 16gig en een ssd ingezet. Draait prima. Met n paar x Diva op de hoogste setting krijg ik m prima op zn knietjes. Met fatsoenlijk gebruik gewoon bruikbaar met n fatsoenlijke buffersize.

Maar nu ik zo goed als over ben op hardware bakken, hoeft ie alleen maar n paar reverbs/delays, midi routing te organiseren en iets minder dan 16ch. Naar binnen te harken...

updaten hoeft voorlopig niet. Ik hoor dat die mini i3 inmiddels sneller is dan mn huidige. Als ze m een keer updaten naar minimaal 8gig ram zou die in aanmerking komen...
 
Ik denk er ook aan de mac mini misschien aan te schaffen,lees vele revieuws en zeer goede zelf,wil dan wel ééntje 3,2 Ghz,turboboost tot 4,6Ghz,i7,geheugen 32 GB,512Gb ssd opslag gaat richting imacPro,maar dan goedkoper en zo kan ik er een groot display aanhangen,moet toch richting 34 inch gaan,zodoende geen tweede scherm meer nodig.Apple komt dit jaar weer met aparte display.

Ja, als je 'm een beetje pimpt ben je al heel snel een boel geld armer.... Als advies zou ik inderdaad voor een snelle CPU gaan. Geheugen is notoir duur bij Apple. Daarom ben ik voor 16GB gegaan. Mocht ik meer nodig hebben dan kan ik zelf het geheugen vervangen maar het uit elkaar halen van een Mac Mini om bij het geheugen te komen is niet heel simpel (zie youtube filmpjes). Maar het kan. Wat niet kan is de SSD uitbreiden maar via thunderbolt kun je ook bloedsnelle externe SSD's aansluiten (voor veel minder geld dan apple vraagt) dus daar kun je ook op bezuinigen. Een losse Samsung 970PRO 1GB + externe thunderbolt m.2 8mm behuizing heb je voor ongeveer 350 euro (en die is ook bloedsnel net als de interne SSD van de Mac Mini)

Oh voor ik het vergeet en voor de duidelijkheid: voor graphics op de Mac Mini ben je aangewezen op de GPU die op de CPU zit en die is niet zo krachtig als Nvidia of AMD. Je kunt ook via thunderbolt een externe grafische kaart aansluiten maar daar heb je dan ook weer een externe behuizing voor en kost natuurlijk ook gewoon een boel geld. Dus als je ook serieus wilt gamen of andere zware grafische toepassingen wilt kunnen draaien dan moet je geen Mac Mini nemen.

Ik heb ook overwogen of ik op de nieuwe pro zou wachten want eerlijk is eerlijk: ik heb liever een normaal uitbreidbaar systeem (zoals een reguliere PC). De nieuwe Mac Pro zou dat moeten worden (in tegenstelling tot de huidige Mac Pro's). Omdat er nog veel onduidelijkheid was over wanneer die gaat komen (en nog steeds, men verwacht weliswaar dit jaar) ben ik voor de Mac Mini gegaan. Dan heb ik nu een systeem waarop ik goed kan werken en mocht ik ooit meer nodig hebben en naar een Mac Pro gaan dan heb ik altijd nog wel een doel voor een Mac Mini. Overigens heb ik dermate veel geld uitgegeven aan een nieuwe computer en wat nieuwe apparatuur & plugins om nieuw leven in mijn synth hobby te blazen dat die Mac Pro, wegens budgettaire redenen, vééél verder weg is dan de release datum waarop Apple 'm uitbrengt :P
 
Ja, als je 'm een beetje pimpt ben je al heel snel een boel geld armer....

Dat vond ik ook, heb daarom opnieuw een pc samengesteld (maart 2018) na 14 jaar was het wel eens tijd om mijn muziek pc te upgraden ;)

Mb: asus prime Z370A
CPU: intel I7 8700K clocked @ 5.0 ghz
cooling:noctua CPU NH d14
MEM: 16gb corsair vengeance
STORAGE: corsair mp500 M2 240gb
HD Seagate 1tb
GPU: asus passieve GPU 2 gb
CASE: fractal design R6
extra's:
asus thunderbolt ex3 card
asus dvd reader writer

W10

is super stil en blijft eigenlijk super stil ook bij hoge belasting
en is rap zeer rap
 
Dat vond ik ook, heb daarom opnieuw een pc samengesteld (maart 2018) na 14 jaar was het wel eens tijd om mijn muziek pc te upgraden ;)

is super stil en blijft eigenlijk super stil ook bij hoge belasting
en is rap zeer rap

Hahahah, ja dat is een beest van een machine. En het verschil met je 14 jaar oude PC is gigantisch!! Veel plezier ermee.
 
Na wat overweging ga ik geen Intel maar AMD CPU nemen. Ben bezig om een systeem samen te stellen met een AMD Ryzen™ Threadripper™ 1920X CPU (12 coretjûhs jongûh) als basis. Paar M.2 SSD diskjes (of misschien al U.2 maar die zijn nog wel duur).
32 core Ryzen is er ook al maar die is ook nog wel redelijk prijzig. Kan overwegen deze later als upgrade te kopen. Zolang het maar TR4 socket is.
 
MacMini 2,3 Ghz quadcore, zelf gepimpt met 16GB intern en 2x Samsung 860EVO 500GB in RAID 0 (1GB/s lees/schrijfsnelheid!) zodat dit 6 jaar oude beestje toch nog steeds supersnel is. Fijnste is dat ie muisstil is. Heb ook een 2011 Mini, die stijgt op bij zwaar gebruik, maar de 2012 ventilator is niet gek te krijgen. Heb m pas een jaar, zelfs begin 2018 was het voor mij nog de beste koop! Nu zou ik de Mini 2018 6-core i7 kopen met 1 uitbreiding namelijk 10Gbit ethernet, zelf het geheugen uitbreiden en een goede 10gbit ethernet opslag zoeken.
 
Hahahah, ja dat is een beest van een machine. En het verschil met je 14 jaar oude PC is gigantisch!! Veel plezier ermee.

thx
jep inderdaad verschil is gigantisch
alhoewel het 14 jaar geleden ook een beest van een pc was die het eigenlijk nog steeds doet op de dag van vandaag maar twas tijd vr verniewing ;)
 
Voorlopig nog een MBpro 4core I5 met 8 GB, maar hopelijk binnenkort een Mini 6 core I5 met 16 GB geheugen en wat USB3 externe HD's voor mijn Komplete bibliotheek.

blanka : Is de geheugenuitbreiding wat vlot te plaatsen of is het alweer "demonteer bijna volledig" systeem... haha
 
Een XP computer van een leeftijd die je van een XP computer kan verwachten. Ding staat bijna nooit aan, BIOS batterij is bijgevolg ook leeg. De enige reden waarvoor ik die PC in de studio heb: de afgemixte output van de Roland VS via optische ingang binnentrekken om als WAV op te slaan, en CD te branden. En dat gebeurt dus eens in de zoveel jaar. :) De PC heeft geen internetverbinding.
 
Nieuwe Mini schijnt RAM upgrade iets lastiger te maken, maar het lijkt een kwestie van paar schroeven los en dan hele slaatje eruit schuiven.
 
Net als wat andere leden hier, zat ook ik te wachten op de nieuwe Mac Pro. Maar na 11 jaar Mac Pro gebruiker te zijn geweest, vorig jaar overgestapt naar een zelfbouw PC. Heb er dit van gemaakt:

AMD Threadripper 1950X
NZXT Kraken X62
Asrock X399 Taichi
64GB G.Skill Ripjaws 3200Mhz
1x 512GB Samsung 960 Pro SSD M2
2x 1TB Samsung 960 Pro SSD M2
2x 2TB Samsung 860 Pro SSD in RAID-1
MSI GTX 1070 GAMING 8G
RME HDSPe MADI FX
beQuiet Silent Base 800
Corsair RM850i

...loopt uiteraard lekker vlot! Maar als de nieuwe Mac Pro uit is, gaat die er toch echt komen :)
 
Back
Top