Welke computer gebruiken jullie?

Mijn externe Samsung 2TB NVMe SSD via TB is sneller dan mijn interne no-brand Apple SSD.

Als je met een laptop werkt is een externe SSD idd onhandig maar voor een Mac Mini/Studio maakt het letterlijk geen zak uit en zie je er net suf uit dat je Apple net hun monopolie praktijken ondersteund en beloond.

Bovendien is een externe SSD veel duurzamer dan een SSD die op het moederbord vast gesoldeerd wordt.
Als je enige kans wil hebben dat je Apple 10-12 jaar meegaat, zoals sommigen hier plannen, zou ik toch die interne SSD zoveel mogelijk ontlasten en een externe SSD kopen.

En backups & archivering kunnen makkelijk op grotere/tragere disks over USB of netwerk.
Zodoende gebruik ik een SD kaart voor m’n samples om zo de interne disk enigszins te ontlasten. M’n hoofd zegt dat dit wel helpt, maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik stream veel films/series via Netflix/Stermio. Is dit heel slecht of valt dit dan wel weer mee?
 
Mijn externe Samsung 2TB NVMe SSD via TB is sneller dan mijn interne no-brand Apple SSD.

Als je met een laptop werkt is een externe SSD idd onhandig maar voor een Mac Mini/Studio maakt het letterlijk geen zak uit en zie je er net suf uit dat je Apple net hun monopolie praktijken ondersteund en beloond.

Bovendien is een externe SSD veel duurzamer dan een SSD die op het moederbord vast gesoldeerd wordt.
Als je enige kans wil hebben dat je Apple 10-12 jaar meegaat, zoals sommigen hier plannen, zou ik toch die interne SSD zoveel mogelijk ontlasten en een externe SSD kopen.

En backups & archivering kunnen makkelijk op grotere/tragere disks over USB of netwerk.
De 2011 macbook air heb ik destijds met de maximale 256SSD uitgerust en die doet het nog altijd en staat voor 90% vol. Ik kan me daarom niet echt druk maken om de levensduur van de interne SSD, nog nooit eentje kapot gehad (in tegenstelling tot een externe 5400rpm die van de een op de andere dag ermee op hield). De nieuwe macbook pro heb ik met 1TB uitgerust omdat ik hem op de groei heb gekocht. Een 2TB samsung T7 externe SSD voor timemachine backups geeft extra zekerheid.
 
Je moet wel goed opletten wat je koopt als je een externe schijf haalt. Een TB4 over USB-C schijf gaat echt hard hoor. Een schijf die eigenlijk maar USB-3 haalt over een USB-C kabel niet zo. Het verschil zie je niet zo goed, je moet je echt even verdiepen.
 
Back
Top