Verfrissende inval of ouwe koek?

Het is alsof er een autootje met megafoons op het dak over die notenbalk rijdt, en voortdurend die noten ten gehore brengt waar het autootje op dat moment bovenop staat. Dit beeld laat een generalisatie toe. We kunnen ons ook een geasfalteerd terrein voorstellen waarop noten geschilderd zijn, en waarop men naar eigen voorkeur met het bewuste autootje met megafoons kan rondrijden. Dit levert dan een vorm van muziek op die zowel afhankelijk is van de noten die op het asfalt geschilderd staan als van het parcours dat men verkiest over dat terrein te rijden.

Bedoel je dan zoiets?



(Wiskundig kan de generalisatie natuurlijk nog veel verder gaan waarbij de noten in een n-dimensionale ruimte worden geplaatst. Ieder pad in die ruimte levert dan een specifieke uitvoering/versie van de gecomponeerde n-dimensionale muziek op.)

Is dat idee al eens eerder door iemand bedacht of uitgevoerd? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat ik de eerste zou zijn.

Dit is dus Sonologie, waar avant-garde en kunstpausen geboren worden.

Tip: Je zou eens kunnen kijken wanneer je in plaats van chromatiek, Modes gebruikt in het raster.
 
roland kuit


Die video geeft het idee goed weer, alleen moet je je dan in plaats één stukje weg een wegennet voorstellen waarbij op de kruisingen noten staan die gemeenschappelijk zijn aan alle routes die over die kruisingen lopen. Dus hoe meer kruisingen zo'n wegennet heeft, hoe moeilijker het ook zal worden een bijpassende matrix-compositie te componeren die inderdaad voor alle toegestane routes een prettig klinkend muziekstukje oplevert.
 
Juist - dat is 'm bijna, maar nog niet helemaal. }:|

Een matrix-compositie is een meer-dimensionaal geheel en kan op zich niet (in één keer) worden afgespeeld. Zoals je een kubus ook niet van alle kanten tegelijk kunt bekijken, zo kun je een matrix-compositie ook niet langs alle routes tegelijk afluisteren. Of beter gezegd: je kunt wel alle routes tegelijk afspelen, maar dat zal dan een weinig informatieve chaotische uitvoering opleveren. De bedoeling is dat de luisteraar de matrix-compositie verkent door alle routes apart af te luisteren, en uit die totaal-indruk ontstaat dan na het afluisteren van al die routes al dan niet waardering voor de matrix-compositie als geheel.
 
Juist - dat is 'm bijna, maar nog niet helemaal. }:|

Een matrix-compositie is een meer-dimensionaal geheel en kan op zich niet (in één keer) worden afgespeeld. Zoals je een kubus ook niet van alle kanten tegelijk kunt bekijken, zo kun je een matrix-compositie ook niet langs alle routes tegelijk afluisteren. Of beter gezegd: je kunt wel alle routes tegelijk afspelen, maar dat zal dan een weinig informatieve chaotische uitvoering opleveren. De bedoeling is dat de luisteraar de matrix-compositie verkent door alle routes apart af te luisteren, en uit die totaal-indruk ontstaat dan na het afluisteren van al die routes al dan niet waardering voor de matrix-compositie als geheel.

Even het oude koek gehalte wat omhoog: Dit doet wel enigzins denken aan een accordeon linkerhand.
 
Gezien de vele manieren waarop mijn idee verkeerd begrepen blijkt te kunnen worden begint het er naar uit te zien dat het toch minder voor de hand liggend is dan ik aanvankelijk vermoedde. Zou het dan toch iets nieuws zijn?
 
Gezien de vele manieren waarop mijn idee verkeerd begrepen blijkt te kunnen worden begint het er naar uit te zien dat het toch minder voor de hand liggend is dan ik aanvankelijk vermoedde. Zou het dan toch iets nieuws zijn?

Nee, er bestaat al zo lang fuzzy logic en neural network studies, in muziek compositie toegepast, dat het inmiddels een baard heeft.
Wel zijn al deze onderzoeken de start voor machine learning geweest.
Dat je met 1 druk op de knop slapend-rijk saaie melodietjes wilt krijgen is leuk maar zelfs dit idee is al passé aan het worden.
Er zijn AI programma's in de maak waarbij online materiaal samengevoegd wordt tot kant en klare 'nieuwe' muziek.
Voor elk wat wils.
 
Je kunt deze proberen: Compose with an Artificial Intelligence


Orb Composer is a creative tool which you can model very precisely to assist you during your music composition work sessions.

Left-side-Illustration.png - Click image for larger version  Name:	Left-side-Illustration.png Views:	1 Size:	274,9 KB ID:	3677604

Je ziet, niet alleen links- of rechtse afslagen, maar ook in 3D maps kunt componeren (zie ook mijn Kyma draad).
Dit is al erg bekend en ontwikkeld door instituten/conservatoria waar lesgegeven wordt in compositie en computer muziek.
Nu kant en klaar voor muziek amateurs:
https://www.orb-composer.com/features/introduction/
 
Als je n-dimensionaal gaat werken zou je ook met soort samples kunnen werken waarbij tijd en amplitude in meerdere dimensies voorkomt. Zo kan je een sample in een simpel geval, route terug in de tijd, reverse afspelen maar wanneer de route er "schuin" door heen gaat krijg je misschien leuke effecten.
Over effecten gesproken. Je zou op bepaalde samples een delay of iets kunnen zetten waarbij verschillen dimensies andere parameters hebben. Welke parameters worden afgepeeld ligt dan weer aan de route.
Vector bepaalt dus niet alleen compositie maar ook klank.
 
Als je n-dimensionaal gaat werken zou je ook met soort samples kunnen werken waarbij tijd en amplitude in meerdere dimensies voorkomt. Zo kan je een sample in een simpel geval, route terug in de tijd, reverse afspelen maar wanneer de route er "schuin" door heen gaat krijg je misschien leuke effecten.
Over effecten gesproken. Je zou op bepaalde samples een delay of iets kunnen zetten waarbij verschillen dimensies andere parameters hebben. Welke parameters worden afgepeeld ligt dan weer aan de route.
Vector bepaalt dus niet alleen compositie maar ook klank.

Klopt, zoiets deed ik jaren terug met samples van mijn werk met de BUCHLA 200. Luister maar hier
Ik kreeg toen wel het Synthforum over mij heen: dat kon niet, dat is geen muziek ;)
 
Nee, er bestaat al zo lang fuzzy logic en neural network studies, in muziek compositie toegepast, dat het inmiddels een baard heeft.
Wel zijn al deze onderzoeken de start voor machine learning geweest.
Dat je met 1 druk op de knop slapend-rijk saaie melodietjes wilt krijgen is leuk maar zelfs dit idee is al passé aan het worden.
Er zijn AI programma's in de maak waarbij online materiaal samengevoegd wordt tot kant en klare 'nieuwe' muziek.
Voor elk wat wils.

Noch fuzzy logic, noch neurale netwerken, noch slapende rijk worden, noch componeren met behulp van artificial intelligence zijn hier aan de orde.
 
Je kunt deze proberen: Compose with an Artificial Intelligence


Orb Composer is a creative tool which you can model very precisely to assist you during your music composition work sessions.


Je ziet, niet alleen links- of rechtse afslagen, maar ook in 3D maps kunt componeren (zie ook mijn Kyma draad).
Dit is al erg bekend en ontwikkeld door instituten/conservatoria waar lesgegeven wordt in compositie en computer muziek.
Nu kant en klaar voor muziek amateurs:
https://www.orb-composer.com/features/introduction/

Kun je meer precies een link plaatsen waarin het gebruik van dat netwerk van het plaatje wordt uitgelegd. Dat zou hetzelfde als mijn idee kunnen zijn, maar dat ligt eraan hoe dat netwerk gebruikt wordt.
 
Nee, ik heb je genoeg tools aangereikt....ff zelf denken nu.

Het zelf denken heb ik al gedaan. Ook heb ik al je eerdere links en tips bekeken, maar voor zover ik zie behelzen die allemaal iets anders dan ik voorstel. Laten we er maar mee ophouden. Ik ben het ook zat om telkens verkeerd begrepen te worden.
 
Componeren met Markov chains.

Een Markovketen, genoemd naar de Russische wiskundige Andrej Markov, beschrijft een systeem dat zich door een aantal toestanden beweegt en stapsgewijs overgangen vertoont van de ene naar de andere (of dezelfde) toestand. De specifieke Markov-eigenschap houdt daarbij in dat populair uitgedrukt: "de toekomst gegeven het heden niet afhangt van het verleden". Dat betekent dat als het systeem zich in een bepaalde toestand bevindt, het toekomstige gedrag van het systeem, dus de komende overgangen, slechts afhangen van de huidige toestand en niet van de weg waarlangs deze toestand tot stand is gekomen. De successievelijke toestanden van het systeem worden beschreven door een rij stochastische variabelen {\displaystyle \pi _{0},\pi _{1},\pi _{2},\ldots }
b7011fb94bc0f13327055a87016dee2e31f4744b
, waarin {\displaystyle \pi _{n}}
3e3144ebd68015a67d92ab797a63d232c65ead26
de verwachte toestand van het systeem is na {\displaystyle n}
a601995d55609f2d9f5e233e36fbe9ea26011b3b
stappen. De Markov-eigenschap wordt uitgedrukt in een eigenschap van de overgangskansen.(Wiki)

Ik heb hiervan vele voorbeelden geplaatst in de Kyma draad.

SONY komt nu met: FLOW MACHINES:

Can machines help us to become more creative? We hope so, by helping us to manipulate style, thanks to the next generation of authoring tools: Flow Machines! Flow machines is a research project funded by the European Research Council (ERC) and coordinated by François Pachet. More info here: www.flow-machines.com

image-about.jpg - Click image for larger version  Name:	image-about.jpg Views:	1 Size:	40,0 KB ID:	3682285


https://www.flow-machines.com/

En ook dit:

https://www.helloworldalbum.net/skygge-biography-eng/
 
Laatst gewijzigd:
Ik krijg, na het lezen van de hele draad, het gevoel dat ProgHead misschien het volgende bedoelt:
vooraf bepaalde frasen nootmateriaal, die op vooraf bepaalde punten kunnen overgaan in andere frasen nootmateriaal.
En een mogelijke uitvoeringsvorm hiervan zou kunnen zijn: een arpeggiator waarbij de arpeggio's vooraf zijn bepaald door de componist en daarin door hem is aangegeven op welke punten een arpeggio kan worden onderbroken door een andere of hervat. De uitvoerende muzikant bepaalt dan het moment van onderbreken/hervatten en welk arpeggio er voor in de plaats komt.
 
Hier nog een (sterk vereenvoudigd) voorbeeld van mijn bedoeling:

Click image for larger version  Name:	voorbeeld.png Views:	1 Size:	2,4 KB ID:	3683132

De kunst van een matrixcompositie is om in ieder toegestaan (dus niet-zwart) vakje van de matrix een muzikale gebeurtenis (laten we het hier op een noot houden) te zetten zodanig dat er langs alle routes (hier A, B, C, D, E en F) een welluidend deuntje ontstaat. De uitdaging zit er in dat sommige vakjes in meerdere routes voorkomen. Hoe meer routes met gemeenschappelijke vakjes er in een matrix staan aangegeven des te moeilijker het wordt langs alle routes een welluidend deuntje te verkrijgen.

Aan de lezers om hun compositievaardigheden door het creatief invullen van dit voorbeeld te demonstreren! 8)
 
Back
Top