Many Many Women

Lid sinds
14 oktober 2008
Berichten
3.901
Locatie
-
Het is de International Womens Day. Dan mag dit niet ontbreken:

Meer dan 1000 vrouwelijke componisten, klankkunstenaars en improvisators.

images?q=tbn:ANd9GcSXNDFYvlurOwT9QOUmUeurGaF_eybrWvyZzG1OeG77m1aZ4LYv.jpg - Click image for larger version  Name:	images?q=tbn:ANd9GcSXNDFYvlurOwT9QOUmUeurGaF_eybrWvyZzG1OeG77m1aZ4LYv.jpg Views:	1 Size:	9,4 KB ID:	3673652


MANY MANY WOMEN
 
Ook inventief en meer populaire muziek is:

Kaitlyn Aurelia Smith:



She builds dense and shifting collages of loops and oscillating patterns from her choice of analog and modular synths (such as her Buchla Music Easel, EMS Synthi, ARP 2600, Oscar, Korg Mono/Poly, EML ElectroComp 101, and the Moog Werkstatt). When speaking about her music and her process, Smith says she is inspired by visual imagery and that most of her compositions are an attempt to encapsulate an image in her head. For me, her sound feels like the result of a jam session between Philip Glass, Steve Reich, Feist, and Brian Eno.
 
Holly Herndorn

Goed te horen is hoe technologie het populaire landschap veranderd.

Holly Herndon (born 1980) is an American composer, musician, and sound artist based in San Francisco, California. She is currently a doctoral student at Stanford University studying composition. Her music is primarily computer-based and often uses the visual programming language Max/MSP to create custom instruments and vocal processes.(Wiki)

 
De dames in een traditionele rol.
Of toch niet? ;)

Cécile Babiole met Stitch and Glitch
Hierbij gaat om het samenbrengen van een klein orkest van huishoudelijke naaimachines en de bedieners hiervan.. De machines worden geklonken met piezo-elementen en produceren een reeks drones en ritmisch; deze geluiden worden opnieuw verwerkt door Cécile Babiole. Zo combineert Stitch en Glitch concrete muziek en synthetische muziek door een uitvoering aan te bieden die het direct versterkte geluid van naaimachines combineert met hetzelfde geluid dat is verwerkt door klanksynthesetools.

 
De dames in een traditionele rol.
Of toch niet? ;)
Geniaal! :D

De dames behoorden altijd al tot de voorhoede.

ENIAC-programmers.jpg

Indrukwekkende live performance door Amerikaans synthesizer trio.


Telephone_operators%2C_1952.jpg

Vooruitstrevende componistes, blij met hun nieuwe vocoder.
 
Laatst gewijzigd:
Een dame zonder stofdoekje.....Daphne Oram

daphne+oram.2.jpg - Click image for larger version  Name:	daphne+oram.2.jpg Views:	1 Size:	50,2 KB ID:	3676862


Daphne Oram (Devizes, 31 december 1925 Maidstone, 5 januari 2003) was een Brits componiste en elektronisch musicus. Ze was één van de eerste Britse componisten die elektronische muziek componeerde en was een pionier in de musique concrète in het Verenigd Koninkrijk.

Oram is de uitvindster van de Oramics techniek. Dit is een techniek voor het produceren van elektronische geluiden. Ze is de mede-oprichtster van het BBC Radiophonic Workshopen een centrale figuur in de evolutie van elektronische muziek.[SUP][2][/SUP] Ze was de eerste vrouw die een elektronische muziekstudio leidde, de eerste vrouw die een persoonlijke elektronische muziekstudio oprichtte en de eerste vrouw die een elektronisch muziekinstrument ontwierp en bouwde.(Wiki)


 
Laatste tijd heel veel naar Patterns of Consciousness geluisterd van Caterina Barbieri. Ontzettend knap wat ze met minimale middelen (voornamelijk Verbos Harmonic Oscillator) kan, blijft boeien.
 
Een sinus golfvorm is een energie met 1 enkele frequentie. Harmonische inhoud betekend in dit kader: boventonen. Energie stapeling(en) van meerdere frequenties.

Het ex-SF lid Waveguide, Rutger Teunissen, weet dit soort zaken uitstekend te verwoorden:

"Die "harmonische inhoud" is dan niets anders dan een verschoven versie van het spectrum van haar knip-en-plakfunctie.
Want in het tijddomein kun je het knip-en-plakwerk beschouwen als een vermenigvuldiging van de sinusgolf met een of andere door haar gedefinieerde knip-en-plakfunctie.
Nu zegt een hoofdstelling van de signaaltheorie dat het vermenigvuldigen van 2 tijdfuncties precies hetzelfde is als de convolutie van hun spectra.
Een sinus bevat TWEE lijnen in het spectrum (namelijk een lijn bij de positieve frequentie en eentje bij de negatieve). Dus de "harmonische inhoud" die je hoort is een mix van het naar TWEE verschillende plaatsen verschoven knip-en-plakspectrum!"
 
Back
Top