Klankverschil softsamplers

Er zit ook nog een interessante gratis plugin van Analog Obsession aan te komen.

https://www.gearslutz.com/board/new-product-alert/1288078-presenting-spre-black-friday-freebie.html
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=7578813

Maar goed, we dwalen een beetje af. Dit is namelijk opzettelijk een soft sampler een bepaald karakter geven en volgens mij ging het er meer om dat je zou verwachten dat soft samplers allemaal hetzelfde klinken en dat om de één of andere reden toch niet blijken te doen.
 
Wat zijn betaalbare en goede software samplers?
ik werk nu met Cubase sample track. Op zich werkt dat prima maar hij kan maar 1 sample tegelijk. Ik wil bijvoorbeeld ieder octaaf van mijn keyboard een andere sample kunnen inladen. Bijvoorbeeld ieder octaaf van een echte harp apart samplen en die dan op ieder octaaf van je keyboard zetten voor een realistischer geluid.

Verder wil ik nog drumloops kunnen slicen en die losse samples ieder onder een ander toets van mijn keyboard zetten om zo drum partijen te kunnen inspelen.

Welke soft sampler kan dat? Moet niet te ingewikkelde software zijn en gebruikersvriendelijk. En niet te duur. Kan de TAL sampler dat?
 
Wat zijn betaalbare en goede software samplers?
Welke soft sampler kan dat? Moet niet te ingewikkelde software zijn en gebruikersvriendelijk. En niet te duur. Kan de TAL sampler dat?

Nee, ik denk niet dat TAL Sampler daar geschikt voor is. Voordat je geld gaat uitgeven, zou ik eens de gratis versie van TX16Wx uitproberen om te kijken of die dat wel kan.
 
Nee, ik denk niet dat TAL Sampler daar geschikt voor is. Voordat je geld gaat uitgeven, zou ik eens de gratis versie van TX16Wx uitproberen om te kijken of die dat wel kan.

ok top! Die kende ik nog niet. Ga ik eens proberen.
Als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag. Ik wil best wat betalen hoor, als het maar doet wat ik wil...
 

Ok bedankt. Dat ziet er uit als een standalone, toch? Ik zoek iets wat ik als vst in Cubase kan gebruiken.

Inmiddels heb ik die TW16Wx geprobeerd. Ik vind die wat minder gebruikersvriendelijk en intuïtief en had het snel opgegeven. Misschien te snel, maar software moet mij snel aanspreken en makkelijk werken anders haak ik af.

Ik ben ook bezig geweest met Sample track en Groove Agent. Zitten allebei standaard in Cubase. Werken allebei zeer fijn. Groove Agent is voornamelijk voor drumloops te slicen en die tot een kit te maken en Sample track voor melodische sequencen. Helaas kan Sample track echter maar 1 sample tegelijk laden, dus je kan niet verschillende samples mappen over je keyboard. Op dat laatste na kunnen deze twee eigenlijk wel alles wat ik wil. Voor het mappen van verschillende samples moet ik dan weer wat anders zoeken.....
 
Ok bedankt. Dat ziet er uit als een standalone, toch? Ik zoek iets wat ik als vst in Cubase kan gebruiken.

Sorry voor het late antwoord.
MuLab is idd stand alone, maar MUX Modular Plugin is wel degelijk een VST plugin, ook op Mac.
MUX Modular is de gehele modulaire klank- en effect engine van MuLab.
 
En niet te duur. Kan de TAL sampler dat?
Ik werk al meer dan 30 jaar met samplers en onlangs overgestapt op de TAL-sampler vooral vanwege het geluid en gebruikersvriendelijkheid. Je kunt er heel snel multisamples mee maken (dus een harp die op elke octaaf wilt invoeren kan natuurlijk en nog wel heel simpel ook). Gewoon wav file aanklikken en op de juiste plaats op het keyboard plaatsen. Ik heb er in 2 weken tijd meer dan 1500 multisamples mee gemaakt van de hardware synth's / samplers die ik het verleden heb bespeeld (ben nog steeds bezig). Ook het toevoegen van filters, 3 LFO's , Env en Modulaties is kinderlijk eenvoudig en erg overzichtelijk. Het is eigenlijk meer een oerdegelijke synth die samples als OSC gebruikt. Heeft decent Reverb en Delay en erg basic EQ. Ik vind het qua klank een van de best klinkende vst-samplers, temeer omdat hij ook aftertouch heeft en niet duur is.

Minpunten:
* Het normaliseren en loopen van samples doe ik liever erbuiten. Loopen kan maar dan heb je daar wel engelengeduld voor nodig want dat gebeurt op de ouderwetse manier.
* Je kunt maar een filter gebruiken voor alle layers (max 4)
* Panning is per layer en niet per sample
* Velocity is per layer en niet per sample

De reden dat ik overgestapt ben op de Tal-sampler is dat mijn supersampler (Emulator X3 vst) niet meer werd ondersteund toen ik in 2017 overging naar een nieuwe computer (Creative had hem kennelijk al in 2009 uit de lucht gehaald en online autoriseren lukte me helaas niet meer => dus dat werd prullenbak). De samples heb ik wel nog en die ben ik momenteel aan het laden in de Tal-sampler. De patches klinken echt geweldig, misschien nog wel beter dan in de emulator X3.
 
Ik gebruik Awave Studio om te choppen en te normalizen,, hoe ik loop is te veel uitleg en mss niet relevant voor anderen,, en ik gebruik zelden looped samples,
 
@Stephen ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd…

tja, ik had het idee, en loop op de range van't tempo,, da's altijd 131 BPM,

hoeveel samples dat zijn bij een bepaalde maat heb ik uitgerekend en ik chop de sample op die loop range, (mits zero crossing startpunt correctie)

kwestie van niet teveel sample geheugen te gebruiken,, en 't is dan ook nog mono en 22.050Hz

Allemaal met Awave Studio, maar k heb mss nog een speciale feature versie ??
 
Back
Top