Artificial Soul
Stamgast
De situatie is als volgt:
Ik heb van een artiest die elektronische muziek maakt een aantal reguliere albums op CD en een compilatie-CD. De tracks op de compilatie-CD zijn geremastered en die muziek klinkt ook wat voller en helderder.
Als ik nou een track rip die op het compilatie-album staat en ik rip tevens dezelfde track van het niet geremasterde album. Met geluidsbewerkingssoftware zoals Audacity lijn ik ze beiden synchroon onder elkaar uit tot op de sample nauwkeurig. In de praktijk is dat regelmatig wat moeilijker, want als de enige track maar een fractie sneller is of er een klein stukje audio uit geknipt wat je niet kan opsporen, dan is de synchroniciteit al weg. Maar stel dat dat niet geval is...
Kan ik dan een soort EQ-analyse uitvoeren en zoiets gebruiken om de andere tracks van het reguliere album zelf te remasteren?
~~~~
Misschien denk je nu: doe niet zo moeilijk. Als je beschikt over goede studio-monitors zou ik gewoon met een eenvoudige band-EQ de treble en bass bijstellen zodat het even helder en vol klinkt. En door te kijken naar de wave-forms op je scherm kan je met een limiter en een compressor en ook qua dynamiek en volume gelijkmaken.
Het punt is - tenminste bij mij - dat ik niet altijd op mijn oren kan vertrouwen als het gaat om EQ. Als ik bijvoorbeeld meer bass erin wil hebben en ik experimenteer wat met de EQ, dan heb ik de neiging om teveel bass te versterken. Bij treble is die neiging trouwens nog veel sterker. Op een ander moment hoor ik dat ik het too much heb gedaan. En zo kan ik eindeloos blijven tweaken en nooit tevreden zijn.
~~~~
Mijn vraag is misschien duidelijker als ik stel: Kan ik door een geremasterde track te vergelijken met een niet geremasterde track herleiden hoe ik de andere tracks van het originele album kan aanpassen?
Ik heb van een artiest die elektronische muziek maakt een aantal reguliere albums op CD en een compilatie-CD. De tracks op de compilatie-CD zijn geremastered en die muziek klinkt ook wat voller en helderder.
Als ik nou een track rip die op het compilatie-album staat en ik rip tevens dezelfde track van het niet geremasterde album. Met geluidsbewerkingssoftware zoals Audacity lijn ik ze beiden synchroon onder elkaar uit tot op de sample nauwkeurig. In de praktijk is dat regelmatig wat moeilijker, want als de enige track maar een fractie sneller is of er een klein stukje audio uit geknipt wat je niet kan opsporen, dan is de synchroniciteit al weg. Maar stel dat dat niet geval is...
Kan ik dan een soort EQ-analyse uitvoeren en zoiets gebruiken om de andere tracks van het reguliere album zelf te remasteren?
~~~~
Misschien denk je nu: doe niet zo moeilijk. Als je beschikt over goede studio-monitors zou ik gewoon met een eenvoudige band-EQ de treble en bass bijstellen zodat het even helder en vol klinkt. En door te kijken naar de wave-forms op je scherm kan je met een limiter en een compressor en ook qua dynamiek en volume gelijkmaken.
Het punt is - tenminste bij mij - dat ik niet altijd op mijn oren kan vertrouwen als het gaat om EQ. Als ik bijvoorbeeld meer bass erin wil hebben en ik experimenteer wat met de EQ, dan heb ik de neiging om teveel bass te versterken. Bij treble is die neiging trouwens nog veel sterker. Op een ander moment hoor ik dat ik het too much heb gedaan. En zo kan ik eindeloos blijven tweaken en nooit tevreden zijn.
~~~~
Mijn vraag is misschien duidelijker als ik stel: Kan ik door een geremasterde track te vergelijken met een niet geremasterde track herleiden hoe ik de andere tracks van het originele album kan aanpassen?