DI-box mogelijk als oplossing voor oudere synths met veel ruis op de output?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.768
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Heel kort: kan een DI-box een synth met nogal wat ruis op het signaal, die ruis verminderen? :?

Wat meer uitleg.

Bestaande situatie:
- al mijn synths hangen via unbalanced line kabels (TS) aan het mengpaneel (wat zowel unbalanced als balanced kabels toelaat)
- een aantal moderne toestellen hebben een hoog uitgangsniveau zodat de input gain van de mixer laag kan blijven
- een aantal oudere (unbalanced out) hebben echter een zwak signaal waardoor de gain van de mixer zodanig hoog moet staan dat ruis duidelijk waarneembaar en vooral bij zachte passages storend wordt.

Klopt onderstaande redenering of sla ik de bal mis? :geslaagd:

Als ik de oudere, zwakkere synths aan een stereo actieve of passieve DI-box hang zodat het niet gebalanceerde signaal naar een gebalanceerd omgezet wordt (en dus een hoger ingangsniveau krijgt zodat de input gain naar beneden kan), zal dan de ruis verminderen?

Of gaat de ruis gewoon mee door de DI-box versterkt worden en verandert er eigenlijk niets aan de situatie?


Stel dat mijn redenering klopt en een DI-box een oplossing vormt voor dit ruisprobleem, dan nog een volgend vraagje. :engel:

De twee "zwakkere" synths hebben twee stereo output paren. Dus eigenlijk zou ik dan 4 DI-boxen moeten aankopen.
Om de kosten te drukken zou het leuk zijn wanneer de outputparen via een Y-adaptertje naar gewoon één gemengde stereo-output kan omgevormd worden. Ik heb al een test gedaan met een Y-kabel (2x mono naar 1x stereo) en dat werkte wel, maar ik vermoed doordat de enkele output een stereofiche is, het signaal verzwakte.

Er bestaan Y-adapters die 2x mono naar 1x mono omvormen. Kan ik dit dan gebruiken om links 1 en links 2 naar één adaptertje te brengen zonder sterkteverlies (dus eigenlijk één links mono) en dan rechts 1 en 2 omvormen om zo één rechts mono te verkrijgen? Op die manier zou ik het aantal DI's en dus ook de investeringen kunnen halveren?

Ik hoop dat mijn vraagstellingen een beetje duidelijk zijn.

Alvast bedankt voor de reacties en het mee denken. :koffie:

Greetz,

:doei:

Danny
 
Het ligt eraan waar de ruis vandaan komt: komt deze uit de synth (wat het meest waarschijnlijk is), dan heeft een DI box geen zin. Het heeft pas zin wanneer de ruis die je hoort wordt opgepikt "onderweg" van je synth naar je mixer. Dit kan verminderd worden door het signaal gebalanceerd te maken (dat is wat een DI box eigenlijk doet). Eventuele ruis die onderweg wordt opgepikt wordt dan uiteindelijk er weer uitgefilterd (mits je mixer gebalanceerde ingangen heeft).

Wanneer de kabellengte van je synth naar het mengpaneel minimaal is en je gebruikt goede kwaliteit kabels, zal een DI box dus waarschijnlijk geen hoorbaar verschil maken.

Bij langere kabels, is het het proberen waard. Er bestaan ook stereo DI-boxen, bijv. https://www.bax-shop.nl/di-box/devi...MI19WPo7-74AIVluR3Ch1OQA8IEAQYASABEgLH_fD_BwE (heb ik zelf ook) Dan heb je er 1 nodig per synth.

Mocht het allemaal niet helpen, kun je evt een noise gate ertussen plaatsen.
 
analoge synths: zo laag mogelijk uitsturen en aan mengtafel versterken omdat die voorversterkers meestal minder ruisen dan de synth die vol open staat
digitaal: synth zo hard mogelijk zeker bij de oudere 12 of 16bitters (pas op digitaalclippen , dat klinkt lelijk) en dan kan de mengtafel omlaag qua voorversterkers daarop.
 
Het hangt er inderdaad zoals Manic al zei af waar de ruis vandaan komt. DI boxen kunnen wat doen tegen storing die op de kabel opgepikt wordt. Maar ook tegen storing en ruis die op de aard-verbinding van je apparaten aanwezig is of die door andere apparaten op de aard-verbinding wordt gedumpt. Het zal niet zoveel doen tegen ruis van voorversterkers door een zwak signaal. Dat zou ook alleen een probleem moeten zijn als de voorversterkers van je mengpaneel heel erg ruisen, en dat is meestal niet het geval. Als je ruis hoort wanneer je de gain omhoog draait was die waarschijnlijk zowieso al aanwezig en zal je die ook mee-versterken met bijvoorbeeld zo'n y-kabel.

Ik heb een vriend van me van een hoop storing op zn monitorspeakers afgeholpen met zo'n kastje;
https://www.thomann.de/intl/behringer_microhd_hd400.htm

Voor 20 euro de moeite waard om eens te proberen en als het werkt kan je eens nadenken om een duurdere te kopen (je verliest mogelijk met zo'n goedkoop behringer ding wat laag en hoog in je signaal)
 
Allemaal al bedankt voor jullie snelle reacties :okdan:.

@Manic: Ik denk dat de ruis vooral uit de synth komt (is een Yamaha SY99). Vooral op het tweede stereo output paar hoor je de ruis heel goed. Ik vreesde er inderdaad al een beetje dat wanneer een unbalanced signaal naar een balanced de ruis die door het toestel gemaakt wordt, ook mee versterkt.

@Sunny: Het zijn dus twee Yamaha SY99-en, dus digitaal. Beide instrumenten staan met hun volumeschuiven volop open. Maar dan moet ik aan de mengtafel kant de gain ook nog eens op zo' 75% zetten zodat ze tegen bv een Virus of Kronos op kunnen. De output karakteristieken zijn echt wel bedroevend voor wat indertijd toch wel topmodellen waren :(.

@4-Tek: Die hum-destroyer van Behringer is iets wat ik niet kende. Er wordt specifiek verwezen naar noise removal naast de omzetting van unbalanced naar balanced. Misschien dat ik dat wel eens zal proberen (vingers gekruist houden dat het een positief resultaat geeft).

Thanks guys ... really appreciate it :mega:


Groeten,

Danny
 
Wat nog zou kunnen is dat de ingangsimpedantie van je mengtafel (meestal iets van 10k-100k) wat te laag is voor je synth, zou niet moeten, en is ook niet heel erg waarschijnlijk, maar als je iets van een preamp hebt met een een instrument ingang (impedantie meer dan 1Mohm) dan zou je die eens met een kort kabeltje aan de synth kunnen hangen om te zien of dat de situatie verbetert. Kan me dat bijna niet voorstellen, maar je weet nooit. De ruis zou ook een symptoom kunnen zijn van een defect ergens. En daarnaast (maar dat was ook al genoemd hierboven) misschien eens kijken naar de patch, of is het bij alle settings?

Edit:
Kan het eigenlijk niet zijn, in service manual gekeken, en dat is gewoon een prima uitgang, en ze specificeren 0dB uitgangsniveau in 10k. De opamp, M5238, is een "low noise" opamp, dus dat zal het ook niet zijn, denk dat er ergens iets mis is.
 
Laatst gewijzigd:
@SRPP: De mengtafel is een gloednieuwe Yamaha MGP32X. De inputkarakteristieken uit de handleiding specificeren 3kOhm en "For use with nominal" 600 Ohm lines. Ik heb een pad switch van 0 (ingeschakeld) of 26 dB (uitgeschakeld). Bij uitschakeling heb ik wel een luider signaal maar is de ruis ook sterker.

Ik neem aan dat je in de service manual van een SY99 gekeken hebt? Het kan zijn dat er iets mis is, maar ik zou het wel straf vinden want ik heb twee SY99-en en allebei hebben ze dezelfde ruisproductie. Misschien zijn ze beiden defect maar dat lijkt me toch wel heel eigenaardig.
 
Ik vrees dat er toch iets anders aan de gang is, ik heb hier ook een SY99 staan en die klinkt nog steeds glashelder.
Heb je die ruis constant : ook als je geen toets indrukt ?
Mogelijk ligt het aan instellingen die het klankvolume bepalen (dat zijn er wel meerdere op de SY99).
Heb je het bij alle klanken (de SY99 heeft ook een ruisbron die je kan in/uitschakelen) ?
Bevatten je SY99 output jack's en/of kabels geen corrosie ?
 
Heeft hij het ook op de koptelefoon ?
di kan handig zijn omdat je dan bv kan aansluiten op de xlr microfoon inputs met gebruik van de preamps, kan dan dus wat meer versterken
 
Ik vrees dat er toch iets anders aan de gang is, ik heb hier ook een SY99 staan en die klinkt nog steeds glashelder.
Heb je die ruis constant : ook als je geen toets indrukt ?
Mogelijk ligt het aan instellingen die het klankvolume bepalen (dat zijn er wel meerdere op de SY99).
Heb je het bij alle klanken (de SY99 heeft ook een ruisbron die je kan in/uitschakelen) ?
Bevatten je SY99 output jack's en/of kabels geen corrosie ?

Hey Audiocollage. Begrijp me niet verkeerd: de SY99's klinken nog steeds goed. Soms lees je dat ze een distorted of zeer laag niveau uit brengen. Dat is bij de twee van mij niet het geval. Ook aan de output levels van de geluiden zelf, ligt het niet. Meestal staan deze per element op 127 (=max).
De ruis is er inderdaad altijd, ook al speelt er niets.
De kabels zijn van Cordial (5m lang), een kleine 10 jaar oud. Er is geen roest of aanslag op de fiches te zien.

Ik werk op de totaal uitgang van het mengpaneel met een Behringer Denoiser SN101 (oud beestje maar werkt nog steeds prima). Het probleem dat mij het meeste stoort is dat wanneer ik een heel stille passage met bv een pianoklank, de gate bij het opengaan de ruis ook mee doorlaat en dat klinkt echt niet mooi. Een oplossing die ik tot nu toe gebruik is om de twee keer vier inputs op de tafel te muten. Maar die werkt natuurlijk niet wanneer de klankbron zelf de SY99 is.

:doei:

Danny
 
De ruis is er inderdaad altijd, ook al speelt er niets.
De kabels zijn van Cordial (5m lang), een kleine 10 jaar oud. Er is geen roest of aanslag op de fiches te zien.
Heb je al geprobeerd op een ander mengpaneel of rechtstreeks aan de versterker ? Staan de impedanties aan de mengpaneel-ingangen juist ?
Anders, ja, dan is er n.m.i. intern in de SY99 iets stuk. Probeer eens met effect bypass.
 
Heb je al geprobeerd op een ander mengpaneel of rechtstreeks aan de versterker ? Staan de impedanties aan de mengpaneel-ingangen juist ?
Anders, ja, dan is er n.m.i. intern in de SY99 iets stuk. Probeer eens met effect bypass.
Mijn vorige mengtafel (Topaz Project 8) had er inderdaad minder last van. FX Bypass op de SY heeft er geen invloed op. De impedanties (pad-switch op de tafel) heb ik ingeschakeld. Uitschakelen geeft weliswaar een hoger geluidsniveau maar dus ook de ruis wordt prominenter aanwezig.
Misschien moet ik gewoon op het einde van de maand een bestelling plaatsen voor een stereo DI-boxje (niet al te duur zoals van Devine of zo). Helpt het, zoveelste beter. Zo niet kan ik het natuurlijk terug sturen (of verder op zoek gaan). Normaal gezien ben ik niet zo echt van dat principe maar misschien is het nu wel op z'n plaats :engel:

:doei:

Danny
 
topaz is wel wat beter dan behringer inderdaad
toch vraag ik me inderdaad ook af of de synth's wel in orde zijn ?
als je ze allebei van dezelfde verkoper hebt zou het kunnen dat er een knutselaar intern wat verkeerd heeft " afgeregeld "
op zich mogen die yamaha's echt niet zo sterk ruisen
 
Ik had 2 sh 101’s. Als ik de voeding van elk aansloot ruiste er een. Ik wisselde de voeding en er ruiste geen meer. Werkte elke keer.
misschien hebben ze wat liefde nodig onder de kap...
 
Ik heb nergens gezegd dat ik een mengpaneel van Behringer heb hoor :) ... 't is ne Yamaha. Hoe dan ook klinken alle andere synths buiten de twee SY's wel goed.
De eerste heb ik zelf nieuw in 93 gekocht. De andere is in 2005 tweedehands over genomen. Zoals gezegd ga ik zo'n stereo DI-box en de humdestroyer bestellen en helpt het ben ik van het probleem verlost. Helpt het niet, zal ik ze terug sturen.
Een andere optie die ik morgen nog ga proberen is om het niveau van alle synths wat naar beneden te brengen zodat de SY's er duidelijker boven uit komen. Het afregelen van de MGP32X is duidelijk anders dan de Topaz. De laatste moest je de zuivere signalen tegen het rood brengen. Bij de MGP ligt dat beduidend lager (die heeft een markering van 0 als richtlijn).

Thanks in ieder geval aan allen die zo enthousiast mee zoeken ... top :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Zo'n pad switch is niet hetzelfde als een schakelaar voor de ingangs impedantie.
klinkt toch alsof er iets mis is met je synth.
 
Zo'n pad switch is niet hetzelfde als een schakelaar voor de ingangs impedantie.
klinkt toch alsof er iets mis is met je synth.

Daarmee dat ik niet gelijk alle investeringen doe (zou ik enkel doen wanneer ik zeker was dat het hielp). Maar zoals alle genereuze hulp aantoont dat het ook aan de synths zelfs kan liggen, lijkt het me best om gewoon een paar gebalanceerde kabels aan te schaffen en zo'n DI-box en/of hum destroyer. Helpt dat niet, is het niet volledig weggegooid geld want ik kan het nog altijd inzetten, zij het misschien zonder een super doortastend effect. Maar dan heb ik de uitgaven in ieder geval binnen de perken gehouden ;).
Dat zal moeder de vrouw graag horen :engel:.

:doei:

Danny
 
Je kan ook gewoon bestellen bij bax of keymusic, dan uitproberen en als het niet werkt retourneren. Kost het je niks ;)
 
Het is opgelost :yamaha:!

SRPP heeft me met z'n raadpleging van de SY99 service manual op het goede spoor gebracht. Veel kende ik niet van in- en outputimpedanties en echt 100% snappen doe ik het ook niet. Maar ik er heb de handleiding van het mengpaneel eens op nageslagen en de mono line ingangen hebben een impedantie van 3kOhm terwijl de vier stereo ingangen 10kOhm hebben. Deze laatste is hetzelfde als wat SRPP aangaf dus heb ik de twee SY's daar eens op aangesloten. :eureka:

Et voilà: de input gains kunnen volledig dicht blijven en de ruis is zo goed als verdwenen. Dus geen DI-boxen nodig ... weer wat geld uitgespaard. :engel:

Allemaal super bedankt om in deze thread mee te redeneren. Alleen had ik er waarschijnlijk niet op gekomen en het is helemaal niet zeker dat een DI-box er iets aan zou verholpen hebben (denk ik dan toch).

Dus voor allen: :biertje:, :baco: of :koffie: ... kies zelf maar wat je het liefste hebt 8~.

:doei:

Danny
 
Back
Top