[House] Ultrafunkular

Presethead

Stamgast
Lid sinds
29 Maart 2006
Berichten
104
Ik was dit weekend de was aan het ophangen met een mix van Kenny Dope op de speakers en ik stond daar zo vanzelf op mee te dansen dat ik voornam ook een funky house track te maken die in zo'n mix zou passen.



Ik heb tevens het maken van deze track aangegrepen voor 3 experimentjes:

- De Atlas sample librarian uitproberen
- Dums gritty maken
- De Yamaha PSS 480 gebruiken

Alle 3 zijn in bepaalde mate gelukt met deze track. Atlas is een drum sampler annex sample librarian, wat inhoudt dat deze VST al je drumsamples analyseert en automatisch sorteert op soort (kicks, snares, claps, hihats, etc). Daarna kun je met 1 druk op de knop random drum kits laten samenstellen. Dit voorkomt uren geblader en geklik door al je samples. Bevalt de random gekozen set niet? 1 klik en je hebt weer een andere. Je loopt binnen no-time wel tegen iets inspirerends aan. En je kunt alles ook nog customizen als je de keuze liever niet alleen aan het toeval overlaat. De plugin is best duur maar ik denk dat ik er veel aan ga hebben met mijn manier van werken en chronisch tijdgebrek :)

Dus als basis heb ik hier een drum kit uit Atlas gebruikt die al wat lo-fi klonk. Vervolgens heb ik die door Trash 2 heen gehaald om het geluid nog wat ruwer te maken. De rest van de track is gebaseerd op een basgitaar loop die ik nog ergens in een mapje had staan. Het kneuterige saxofoontje dat je soms hoort komt uit de PSS 480, wat een heel suf jaren 80 home keyboardje lijkt, maar stiekem erg bruikbaar is omdat hij MIDI heeft en je de FM sounds zelf kunt aanpassen.

De Rhodes piano is een preset uit Nexus
 
Leuke track!
Had van mij wel wat meer actie in gemogen, een sterkere arrangement met meer drum fills and fxjes.
Denk dat de track ook wel wat korter had gekund.
De mix had ook wel wat levendiger gemogen.

Leuke jam over het algemeen, met plezier naar deze track geluisterd!
 
Back
Top