Juno 106 voice chips

Moet ik die Graviational Slingshot chips echt in USA bestellen? Lijkt mij een beetje raar gezien ze uit België komen. Op de website van AR staan nog een UK- en een spaanse leverancier maar die reageren niet op mijn mails.
 
Bij mij is 1 vca kapot. Toon blijft hangen. Iemand die weet of die ook zo gevoelig zijn als de voicechips?

Als ik dan toch bestel bij die AR Belg kan ik net goed 6 voicechips bestellen als die voor de prijs van 5 gaan.

Effe kijken of ik zonder btw kan kopen. Iemand die dat ooit bij hun heeft gedaan? Paypalnprijs kijktbgeen btw te rekenen namelijk. Maar is wel verplicht als zij ook in België/Europa verkopen.

Dank!

Niemand die dus een kapotte vca heeft gehad? Ja ik ontvoer effe het topic een beetje maar je kan ze allebei bestellen bij die Belg.

Als ze dus veel bertrouwbaarder zijn hoef ik er geen 5 sparen te kopen.

Dank alvast!

Verder staat die aceton test ook op mijn lijstje. Maar daarvoor en andere oplossingen wacht ik dit topic verder af.
 
De VCA is onderdeel van de voicechip. Het is ook vaak de VCA chip en Resonance OTA - beiden BA662 - die het probleem vormen.

Dank! Ik was in de veronderstelling dat de vca onderdeel was van die filter chip. Althans niet de voicechip dus de andere die de clone makers aanbieden.

Anyway ik heb 1 hangende noot. Dus binnenkort mij er eens beter in verdiepen want blijkbaar heb ik het niet goed begrepen.
 
@MadR: Ik vind nou nog verwarrender wat je hier zegt.

Met de Voicechip bedoelen we de hybride module die een aantal componenten bevat (chips, weerstanden en condesatoren). Die is oorspronkelijk ingegoten in dat zwarte harsspul. Zij die die module klonen zoals AR maken een vervangend circuit ook als een module.
De module bestaat uit de IR3109 VCF chip van Roland, een OTA (BA662) voor Voltage Controlled Resonance en een OTA (BA662) als VCA (alledrie SMD chips). Dat samen met de nodige weerstanden en een vijftal piepkleine condensatoruntjens (zoals Swiebertje het zou zeggen).
 
@MadR: Ik vind nou nog verwarrender wat je hier zegt.

Met de Voicechip bedoelen we de hybride module die een aantal componenten bevat (chips, weerstanden en condesatoren). Die is oorspronkelijk ingegoten in dat zwarte harsspul. Zij die die module klonen zoals AR maken een vervangend circuit ook als een module.
De module bestaat uit de IR3109 VCF chip van Roland, een OTA (BA662) voor Voltage Controlled Resonance en een OTA (BA662) als VCA (alledrie SMD chips). Dat samen met de nodige weerstanden en een vijftal piepkleine condensatoruntjens (zoals Swiebertje het zou zeggen).

Dank! Ik had dus het idee dat je 2 soorten clone pcb’s kon krijgen. Hoe ik daar bij kom? Geen idee. Zal wel verkeerd gelezen hebben.

Anyway nu duidelijk dat het maar 1 voicechip pcb is met alles erop.
 
@MadR: Er zijn van AR ook de klonen van de DCO te koop. Van deze dual semi Digitale Controlled Oscillator zitten er drie hybrides in de Juno 106. Deze zijn ook in dat zwarte harsspul gegoten maar gaan zelden kapot.
 
Even een update:

Ik heb veel tips gehad van verschillende kenners hier op het forum waarvoor mijn dank. Het voiceboard heb ik opgestuurd naar etaoin. Hij is een reparateur hier op het forum die het dischtst bij mij in de buurt zit en het tegen een zeer schappelijke prijs wilde fixen. Hij heeft het voor me nagekeken en de schade viel gelukkig mee. Ook heeft hij sockets geplaatst en pinnetjes aan de voices gemaakt:

Click image for larger version  Name:	IMG_0232 1k.jpg Views:	1 Size:	99,1 KB ID:	3677544


Ik heb een oscilloscoop en een goede multimeter gekocht voor de kalibratie maar heb dat nog niet gedaan omdat het gewoon goed werkt nu. De voices zitten namelijk op dezelfde plek als waar ze eerst zaten en alles is nu weer tip toppie. Hoefde alleen nog de LFO-slider te vervangen wat naast de 2 voices het enige mankement was aan deze Juno-106 en ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het filt te vervangen boven de sliders. Dat was namelijk aan het afbrokkelen wat een bekend fenomeen is. Het filt zit standaard op de sliders gelijmd maar ik heb het aan de behuizing geplakt wat handiger is en ook voorkomt dat er lijm in de sliders terecht komt:

Click image for larger version  Name:	IMG_0239 1k.jpg Views:	2 Size:	130,2 KB ID:	3677547


Mochten de andere voices het gaan begeven ben ik van plan het zelf te gaan fixen. Ik koop dan zo'n desoldeer pistool (Hakko) zodat ik niet weer de kans loop dat de dubbelzijdige PCB beschadigd. Mochten de voices die nu zijn gefixt het gaan begeven ga ik over op de AR chips. Maar eerst maar eens zien hoe lang ik hiermee vooruit kan.
 

Attachments

  • IMG_0232 1k.jpg
    IMG_0232 1k.jpg
    99,1 KB · Bekeken: 134
  • IMG_0239 1k.jpg
    IMG_0239 1k.jpg
    130,2 KB · Bekeken: 135
  • IMG_0235 1k.jpg
    IMG_0235 1k.jpg
    92,7 KB · Bekeken: 165
Voordat ik het filt op de behuizing plakte heb ik de lijmplekken iets weggeschuurd en daarna schoongemaakt met aceton maar daarbij ben ik denk ik iets te voortvarend te werk gegaan (zie foto hierboven) . Op sommige plakken is de verf helemaal weg en is het kale metaal zichtbaar. Moet ik me nu zorgen gaan maken over roest? En zo ja hoe kan ik dat voorkomen?
 
@MadR: Er zijn van AR ook de klonen van de DCO te koop. Van deze dual semi Digitale Controlled Oscillator zitten er drie hybrides in de Juno 106. Deze zijn ook in dat zwarte harsspul gegoten maar gaan zelden kapot.

Top! Dank. Ik ga binnenkort eens kijken wat ik moet bestellen.

En goed bezig TS. Zelfs naar een reperateur gegaan. Good call!
 
Back
Top