Mixer dilemma voor een analoge mix noob

Hoe kijken jullie aan tegen aux sends vs groepen in het geval van inderdaad een productie studio die ik voor ogen heb? Ik gebruik op het moment bijvoorbeeld mijn compressors als effect op individuele instrumenten, net zoals mijn filters in Eurorack formaat, en mijn daw als effectbak voor algemenere dingen als reverb en delay die ik terug breng in de analoge mix.

Je kan beter kijken naar de aux returns. Als een mixer deze niet heeft, moet je er kanalen voor opofferen en dus een grotere mixer nemen.
Dus eerst inputs vanaf de patchbay + effecten tellen (en evt. wat extra). Dan weet je hoe groot ie moet zijn.
 
Zoek een leuke Soundcraft Ghost of Mackie 32-8 op 2e hands. Ga je erg veel plezier van hebben :) En zitten kwalitatief op een niveau dat je met een nieuw product van 1000-1500 niet gaat halen.
 
Ik zou lekker zou voor die Phonic gaan en eerst eens even ontdekken wat je nou nodig hebt en fijn vindt.

Op zich heb ik wel een idee wat ik nodig heb qua functionaliteit, aangezien de routing niet heel anders is dan wat ik nu digitaal heb. Kanaal inserts hoeven niet per sé, aangezien al mijn synths via patchbays lopen. Twee of drie aux bussen voor reverb, delay, etc. Twee of drie groepen liefst met inserts voor sidechain compressie en filteren.

De vraag voor mij was voornamelijk of audio kwaliteit echt zoveel verschilt tussen lage en midden klasse consoles. Die vraag is inmiddels goed beantwoord.

Daarnaast is, gezien mijn ervaring met hardware routing, mijn vraag in hoeverre het werkbaar is om aux bussen als vervanging voor groepen te gebruiken. Ik neem aan dat groepen standaard naar de mix bus gaan, zonder externe routing zoals het geval is bij aux sends. Dat zou ik op zich kunnen overkomen met standaard routing door mijn patchbays.
 
Ik zou een Mackie 1604 VLZ4 (voor 692 Euro) kopen, terwijl ik ook weet dat de mixers van Soundcraft en Allen & Heath van (iets) betere kwaliteit zijn - maar (veel) duurder zijn. Of misschien - als 2de keuze - een Yamaha MGP16X (voor 749 Euro) die ik echter (nog) niet goed ken.
Eventueel, indien nodig om alle randapparatuur aan te kunnen sluiten, in combi met een 19 inch patchbay.

Ja patchbays zijn inderdaad al onderdeel van mijn workflow, niet alleen vanwege de beperkte io op mijn geluidskaart, maar ook om geluid van rack naar rack te krijgen en audio te splitten voor bijvoorbeeld parallel compressie.
Die Mackie is al eerder genoemd en nu ik er nog eens goed naar kijk heeft ie eigenlijk precies de goede routing mogelijkheden die ik zoek. Met wat ik lees zou het wel een consessie zijn op de Soundcraft op kwaliteit van EQ en faders, maar ik heb dan iig geen (voor mij) nutteloze pre fader aux sends en wel groepen en genoeg returns. Plus goedkoper, minder rack space en vrijwel alles TRS ipv XLR (scheelt toch in kosten en kabellengte, zeker als je met patchbays werkt).

Dus ik nijg toch erg naar die Mackie, als compromis tussen “kwaliteit met omwegen” en “klinkt kut, maar doet wat ik eigenlijk wil”. Jammer dat ze van die Soundcraft GB2R geen versie maken die wat meer gericht is op productie ipv live werk.
 
De Mackie 1604 (VLZ4) is een robuuste klassieker en doet gewoon wat ie moet doen.
Het is heel verleidelijk om altijd de beste (en mogelijk daarmee ook de duurste) te willen kopen, maar dat is niet altijd per se nodig.

Er staat er nu een te koop op SF Marktplaats...
met stofkap, maar daar zal jij niets aan hebben omdat hij bij jou in een 19 inch rack komt.
https://www.synthforum.nl/forum/mar...n/3666926-mackie-1604-vlz4-mixer-incl-stofkap
 
Ja, en die Mackie 32-8 die hiervoor ook ergens genoemd wordt lijkt me ook wel wat. Wel moet je waarschijnlijk dan je 2-zits bank de deur uit doen (om voldoende plek vrij te maken) en je vrienden vragen of ze op een kussentje willen zitten als je bij je langs komen. :okdan:
 
beperkte io op mijn geluidskaart

Dat kun je wellicht ook oplossen. Ik ben nu zelf mixerloos. Als je toch al aan 't pluggen was en de faders in je DAW gebruikte is een grotere audio interface alleen maar fijn - en routing te over.
 
Tijd terug voor wat compacte live-dingen zo'n Phonic Helix USB gebruikt en het is tof wat ze er allemaal in hebben gestopt (meteen een tien-uit over USB, niet slecht).
Maar als je allerlei bonus-functies niet persé nodig hebt en de prijs is geen bezwaar toch beter een iets steviger merk... op gegeven moment begonnen er wel dingen uit of af te vallen...
 
Ja, en die Mackie 32-8 die hiervoor ook ergens genoemd wordt lijkt me ook wel wat. Wel moet je waarschijnlijk dan je 2-zits bank de deur uit doen (om voldoende plek vrij te maken) en je vrienden vragen of ze op een kussentje willen zitten als je bij je langs komen. :okdan:

Nah, je zet hem gewoon op de koffietafel, voor de bank. Kan je gelijk aan de slag zonder van de bank te komen :D
 
Ik heb al tegen mijn vriendin gezegd dat wat mij betreft de baby prima in de garage kan, houd ik een prima studio tot mijn beschikking :D
 
Je kan de baby ook prima combineren met de studio, dan hoeft ie niet naar de garage :D​​​​​

Click image for larger version  Name:	FB_IMG_15494338398632635.jpg Views:	1 Size:	64,1 KB ID:	3668053
 
Ja, en die Mackie 32-8 die hiervoor ook ergens genoemd wordt lijkt me ook wel wat. Wel moet je waarschijnlijk dan je 2-zits bank de deur uit doen (om voldoende plek vrij te maken) en je vrienden vragen of ze op een kussentje willen zitten als je bij je langs komen. :okdan:

:D:D

die mackie 32-8 is een zalige tafel
veel routing mogelijkheden
en die tape returns zijn wel cool
 
Inmiddels inderdaad gegaan voor een Mackie 1604VLZ4, heb een mooie deal kunnen maken voor de helft van de prijs en nog 2 jaar garantie bij Bax. Super tevreden over de routing mogelijkheden!

Mocht er nog iemand zo'n mixer hebben en de meegeleverde rack ears niet gebruiken, zou je dat kunnen aangeven? Want ik kan ze maar al te goed gebruiken!:D
 
Nee juist niet eigenlijk. Alles gaat toch achterlangs naar patchbays en kan juist die ruimte wel gebruiken die anders ingenomen wordt door de patchbay van de mixer. Scheelt toch 3U :)
 
Back
Top