Welke microfoon zoek ik?

Wat Exoterrestrial schrijft klopt.
Je kan dus elke microfoon kopen die je interessant vindt.

Als je professioneel Podcasts opneemt met gesproken stem dan is een Shure SM7b of een Electrovoice RE-achtige (RE20, RE27, RE320 etc) ook interessant.
Dit soort microfoons zijn min of meer een broadcast-industrie-standaard.
Sennheiser MD421, MD431, MD441 zie je ook vaak voorbij komen.
 
Helemaal eens met de laatste twee reacties

en wat betreft microfoon suggesties:
Beyerdynamic M99 is ook een fijne grootmembraam dynamic

Daarnaast moet je natuurlijk ook een echt stille kamer hebben
en zelf voldoende volume maken, dan is er minder voorversterking nodig
en hoor je dus ook minder de achtergrondgeluiden in de opname.

Wat voor soort stem heb je?
 
Goede tips allemaal, top. Ik ga naar de modellen kijken.

Wat voor stem heb ik? Zoiets als Jan van Veen van Candlelight? 8) Nee. Ik neem met een college via een Google Hangout eens per 14 dagen een podcast op in Camtasia. Dat werkt prima, maar mijn huidige mic geeft teveel ruis. Dat knip ik er nu steeds uit (als hij spreekt), maar dat kost een hoop editen.
 
Kijk naar het merk MXL bijvoorbeeld 990 .. misschien Bock audio . Weet niet of het in jouw prijsklassse zit.
 
Wat is je budget precies? Er zit nogal wat prijsverschil tussen een NT1a en een SM7b. Daarnaast is het een goed idee om rekening te houden met achtergrondgeluid. Als je omgeving niet muisstil is, wil je geen groot-membraan (LDC) hebben. Als de buurvrouw een keer te hard zucht pik je dat met zo'n ding vrij makkelijk op. Ik zou zéker ook de SM58 in je overweging nemen. Das écht al een stuk beter dan je samson mic. De SM58 is een mic waar je gewoon bijna onmogelijk een miskoop aan kan doen. Ze zijn gemaakt om tegen een stootje te kunnen en occasioneel een slokje bier te kunnen drinken. Ze klinken altijd prima, zeker gezien het geld dat ze moeten kosten. Ze hebben niet achterlijk veel gain nodig en dus zijn ook pre-amps niet zo kritisch.
 
En als alternatief voor de SM58 zou je ook nog voor een RØDE M1 kunnen gaan. Heb ik als reserve mic, kan prima de concurentie met een SM58 aan en is wat goedkoper.
De MIC100 van Behringer heb ik gehad, maar die viel na een paar keer gebruikt te hebben al uit elkaar (problemen met de output, uiteraard op een moment dat je 'm nodig hebt...), dus die zou ik je niet aanraden.
 
sm7b, prettig voor spraak, vergevend op zang. Je hebt ook een leuke mic pre nodig, das de helft van je delivery.
 
Ik ben voor een compromis gegaan. Bij Amazon kon ik voor 120 euro een goede podcast-mic, plopkap en broadcaststatief kopen. Voor dat geld is het een prima deal en zing ik het wel een paar maandjes uit. Over een poosje kijk ik dan naar de serieuzere opties. Ik wil er best een paar honderd aan uitgeven, maar heb dat geld nu niet.

Stiekem hoop ik op termijn ook een beetje op sponsors. Mijn co-host had een andere podcast en verdiende op een gegeven moment per aflevering 100 euro.
 
Voor zang én spraak in je studio (én voor op het podium) zou ik een dynamische microfoon kiezen zoals bijv. - inderdaad - de Shure SM58. Die is zeer robuust, redelijk betaalbaar en kun je vasthouden zonder dat dit bijgeluiden geeft. Voor slechts 10 Euro meer koop je de SM58SE die een aan/uit schakelaar heeft. Of je die nodig hebt hangt er vanaf hoe je de microfoon gaat aansluiten c.q. gaat gebruiken.

De Shure SM7B is een (veel) betere microfoon maar is ca. 4 keer duurder dan de SM58. Ik zou dat zelf niet zo gauw doen.

Als het alleen voor zang zou zijn in je studio, dan zou ik een grootmembraan-condensatormicrofoon kiezen, en dan de Rode NT1-A. Dat is echter wel een microfoon die vrij gevoelig is en daardoor makkelijk omgevingsgeluiden en galm oppikt. Je hebt ook nog de Rode Rode NT2-A waarvan je de richting-gevoeligheidskarakteristiek in kunt stellen. Maar daar betaal je dan wel ca. 100 Euro meer voor.

In jouw geval zou ik dus een Shure SM58 aanschaffen, en eventueel later nog een Rode NT1-A (als daar behoefte voor mocht zijn).

EDIT:
Terwijl ik dit aan het typen was had je al een keuze gemaakt.
 
Terwijl ik dit aan het typen was had je al een keuze gemaakt.

Toch bedankt en sowieso iedereen die de moeite nam.

Ik heb vorig jaar flink geïnvesteerd in Komplete Ultimate en een nieuwe DAW en midi-keyboard. Om meteen weer een dure mic te kopen gaat me nu even te ver, maar hij staat zeker op het verlanglijstje. Eerst weer wat geld verdienen en in mijn hobbypotje stoppen :W
 
Back
Top