JD-800 en Poly-61 reparatie

Het is denk ik handig als je vertelt waar in welke regio van Nederland of België je zoekt ;)

Ik zit in ieder geval bij Utrecht.
 
Ik repareer aan allerlei (voornamelijk vintage synths) apparatuur en ben gevestigd in Haarlem. Recent heb ik een JD-800 onder handen genomen welke onder andere het bekende self-editing fader probleem had. Komt door vuile faders waardoor vooral op hun maximale of minimale positie allerlei 'spookdata' uitgestuurd wordt. Het is echter een vrij tijdrovende bezigheid om het vuil weg te halen, de faders goed te reinigen en daarna weer te smeren. Er zitten zo'n 60-70 faders op de JD-800 en meestal hebben ze er allemaal in meer of mindere mate last van (en anders krijgen ze dat nog wel). Soms komen er ook faders voor op de JD-800 die echt te ver versleten zijn, dat uit zich in het niet meer kunnen bereiken van bepaalde waardes. Dus dan kan je bijv. wel van 0 naar 127, maar tussen waarde 40 en 80 schiet hij ineens door naar boven de 80. In zo'n geval verwissel ik wel eens een versleten, veelgebruikte fader (zoals de cutoff fader) met een niet veel gebruikte fader omdat reserve onderdelen praktisch niet meer verkrijgbaar zijn..

Hoe zit het met de toetscontacten en het red glue issue bij deze JD-800? Vaak zijn er problemen met niet werkende toetsen, of toetsen waarbij de velocity altijd maximaal is. Daarnaast is er het beruchte red glue probleem wat inhoudt dat de rode lijm waarmee de toetsgewichtjes vast zitten, begint te lekken en een enorme bende veroorzaakt. Bij de JD-800 die ik recent geserviced heb (álle faders hersteld, potmeters gereinigd, toetscontacten hersteld en overig generiek onderhoud uitgevoerd) kwamen de totale kosten op zo'n €375 incl. BTW, dus het is nog best wel een investering door de vele benodigde arbeidstijd..

Wat mankeert er aan de Poly-61? Problemen met filter tracking met de voices onderling bijv? Verschil in volume van voices? Werken alle toetsen (toetscontacten die niet meer goed werken komen veelvuldig voor bij de Poly61)
www.bobaugustin.nl is de website van m'n bedrijf Bob Augustin Geluidstechniek. Stuur gerust een berichtje.
 
Dank voor de info en uitleg! Deze JD heeft geen last van de red glue. Ik kan niet zeggen of dat probleem ooit al eens verholpen is want ik ken de geschiedenis niet van de synth. Komt uit Canada of Amerika en zit ook een converter bij. Enige probleem met de synth (voor zo ver ik heb gemerkt/gezien) zijn de spook faders.

De Poly 61 heeft een beschadiging opgelopen tijdens het inbouwen van een midi kit. De schade is gerepareerd maar sindsdien klinkt de synth niet goed. Erg vals en een beetje wobbly.
 
Dat lijkt dan mee tevallen met de JD-800 gelukkig. Als je even gluurt aan de onderkant van de toetsen kun je wel gelijk checken of je een roodachtige lijm ziet, of dat deze geel of zwartig is. In het geval van een rode lijm dan gaat deze vroeg of laat problemen opleveren.

Wat betreft de Poly-61: een DCO synth die out of tune is is altijd bijzonder. Al is DCO1 eigenlijk gewoon een VCO, welke de globale pitch krijgt van een analoge key cv, maar het punt waarop de 'reset' van bijv. de sawtooth wave naar het nulpunt plaatsvindt wordt bepaald door een digital programmable timer. Het zou vreemd zijn, maar het kan dat er ofwel een probleem is in de aanmaak van de analog key cv's, ofwel een probleem in het digitale domein waardoor de klokfrequentie niet juist of niet stabiel is. Gaat het om enkele voices van de 6, of om iedere voice? Wat is er precies beschadigt tijdens de inbouw van de midikit, en welke midikit is het?
 
Back
Top