Elektron Model:Samples

Electron Model:
Compact and lightweight, the Model: Samples makes creating rhythms a breeze with straightforward operation and the controls are right at your fingertips. Model:Samples is a six-track sample based groovebox that packs a powerful punch and also fits into your backpack. Model:Samples ships with loads of pro quality samples and patterns to get you started—and has more than enough space for your own creations.

Elektron Model:Samples Sampling Production Workstation Features
6 Audio tracks (all of which may be used as MIDI tracks as well)
6 × Velocity sensitive pads
96 Projects
96 Patterns per Project
1 × Sample playback engine per track
1 × Resonant multimode filter per track
1 × Assignable LFO per track
Delay and reverb send FX
Elektron sequencer (up to 64 steps) per track
Real-time or grid recording of notes and parameters
64 MB sample memory
1 GB storage
1 × 1/4" Headphones output
Create your Sound.
Model: Samples ships with 300 preset sounds curated by Splice.com, ranging from essential kicks, snares, and hi-hats to exotic, never-before-heard effects and strikes to chart new rhythmic waters. With a few quick tweaks, you can perfect and personalize any sample so it sounds just the way you want. Use any of the expertly crafted custom sound packs included, or easily drop your own samples into it with the built-in microUSB port.

Total Hands-On Control.
Model: Samples features our most complete set of front panel controls, each function with its own knob. They're all right there; just grab a knob and twist it. Unleash your music spontaneously using the durable velocity-sensitive pads. Record your every move live, or design your rhythmic creation in detail using the superb Elektron sequencer.

Ready to Go.
Each of the six sequencer tracks can output MIDI to control other machines. Now the Elektron method can empower any and all electronic music setups. At a mere 1.8lbs, Model:Samples lets you enjoy pro sound quality and sophisticated rhythm creation anywhere. Be ready when inspiration strikes.

MSP: 399$

attachment.php?attachmentid=793008&d=1548147377.jpg

attachment.php?attachmentid=793007&d=1548147377.jpg
 
Ik vraag me trouwens af hoe gevoelig die witte plastic case is voor (zon)licht.. De cases van oude witte Macintosh computers, Atari ST's, Fostex harddisk recorders, Akai s2000 samplers, witte toetsen van midi keyboards, clicket toetsje van de rm1x of mc505.. na een aantal jaar vergelen ze...
 
Volgens de Elektron website gaat 'ie 460 euro kosten. Dat vind ik ook wel wat aan de prijs. Maar als 'ie een keer langskomt rond de 250-300 lijkt hij me best geinig als lekkere sample mangle bak, beetje als de Volca Sample maar dan wat minder Aldi.

Inmiddels voor 299,- bij Thomann.

Ik ben er erg blij mee, sinds de update heeft ie sample locking dus kan 1 track gebruiken voor bijvoorbeeld je kick en snare en andere percussie dan nog een tweede track voor je high hat als je die wilt laten doorlopen. Je houdt dan nog genoeg tracks over voor de bas, lead en whatever.
Er is per track maar 1 LFO setting waar je ook je attack mee moet regelen dus dat is wat beperkt maar over het algemeen, erg veel mogelijkheden en erg intuïtief.

Change en Conditions werk erg tof en geeft het gevoel dat je sequence langer zijn. Polymeteres zijn supermakkelijk op te zetten en je kan ook in %percantage quantisen en elke step apart van t grid zetten (met visuele weergave) voor een wat minder rigide gevoel.

Dit komt overigens van een beginner, en ik heb geen ander Elektron spul. Kan me voorstellen als je een Digitakt hebt deze laat liggen.

Ben benieuwd wie hem nog meer heeft en wat jullie mening is.
Wat zijn dingen waar je tegenaan loopt en wat vind je toffe features?
 
Ik heb hem gehad. Hij had alle features waarnaar ik verlangde op basis vd specs, workflow was great, maar na paar dagen weggedaan. 1 reden: de sound is ondermaats.
 
Ik kreeg geen laag in kicks, geen snijdende hihats of snares, over het algemeen ligt er precies een laag stof over die je er nooit afkrijgt, niet helder, zeg maar. Ik heb dit absoluut niet met de Digitakt, die vind ik dik/punchy klinken. Op basis daarvan vertrouwde ik de model:samples, maar dat werd hem dus niet. My2c, iemand anders zal dit misschien anders ervaren
 
Ik ervaar het zeker anders, ik vind er echt goede samples in zitten en zeker ook dikke kicks en goede hats. Digitakt klinkt nog wat strakker en cleaner, maar dat kan ook aan andere samples liggen, of meer mogelijke instellingen. Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan da factory samples bij beiden. En daarmee maak ik al al toffe dingen.

Hier ervaar ik dus gelukkig geheel geen stoffigheid of ondermaats geluid
 
Is mij ook nog niet opgevallen dat ie muffig klinkt. Ben er erg blij mee, zitten inderdaad vette samples in. Nu met de oscillator samples bezig om pads te maken.

SlaveoftheWave, Hoe zet jij m t meest in?
 
Klinkt hetzelfde als Digitakt. Ligt puur aan de samples die je er in laadt. De factory samples zijn bewust inderdaad erg crunchy. Dat moet je liggen. Maar als je er goede kwaliteit cleane samples in stopt, klinkt ie gewoon super. Het nadeel van de model:samples is dat je minder sound shaping mogelijkheden hebt waardoor je "werkveld" sneller volraakt. Als je dan dus teveel sounds gebruikt die allemaal ook lagere frequencies bevatten, dan gaat de boel al snel muffig/doffig/wollig klinken. Kwestie van sounddesign: je samples van te voren een beetje editen in een DAW. Bijvoorbeeld door het laag an een hihat weg te cutten voor je 'm in de model:samples laadt :) Ook bij de digitakt is dit erg belangrijk. Alleen heeft die het voordeel dat je kan re-samplen waardoor voorwerk in een DAW iets minder nodig is.
 
Is mij ook nog niet opgevallen dat ie muffig klinkt. Ben er erg blij mee, zitten inderdaad vette samples in. Nu met de oscillator samples bezig om pads te maken.

SlaveoftheWave, Hoe zet jij m t meest in?

tot nu toe voornamelijk om wat te experimenteren of snel een beat in te kloppen, een sample om te toveren tot een synth achtig baslijntje. heerlijk dat je overal een lfo kan toepassen.
zo heb je snel een basis voor een nummer wat al best lekker klinkt. samen met mijn digitakt wil ik hem in een liveset inzetten voor bv extra percussie, en sommige samples hetzelfde als op de digitakt (bv een stab) zodat ik mooie soepele overgangen kan maken

hoe doe je dat met pads? van 1 noot, of meerdere tracks tegelijk met verschillende stemmingen zodat je akkoorden-pads krijgt?

Dave dat er een high pass filter op zit scheelt ook een heleboel daar in
 
Ik gebruik meerdere tracks inderdaad, doe het nu met lfo: envelope, depth: negatief, op volume of frequency. Weet niet of het echt praktisch is zo haha maar het is erg leuk om zo te experimenten.
De pitch gaat alleen maar in halve stappen dus kan niet detunen dat zou ook leuk zijn. Misschien komt dat nog wel.

Kan inderdaad heel snel ideeën neerzetten dat is tof.
 
Ik gebruik meerdere tracks inderdaad, doe het nu met lfo: envelope, depth: negatief, op volume of frequency. Weet niet of het echt praktisch is zo haha maar het is erg leuk om zo te experimenten.
De pitch gaat alleen maar in halve stappen dus kan niet detunen dat zou ook leuk zijn. Misschien komt dat nog wel.

Kan inderdaad heel snel ideeën neerzetten dat is tof.
de LFO heeft wel 'FTUN' als destination. finetune betekent dat denk ik, zo klinkt het iig wel, en dat zal wel met cents zijn
 
SlaveoftheWave ah inderdaad! Ik gebruik nu allen de lfo al om de attack te controleren. Moet ik toch naar iets van samples met een langzame attack ook prima. Vanavond maar weer is paar opzetjes maken.

Bedankt allemaal voor de ervaringen, altijd leuk om te lezen.
 
Back
Top