AKAI Force: Push + Ableton Live hardware?

De AKAI Force hier gepresenteerd.
Ben benieuwd hoe kwaad Ableton is...


FORCEAkai-xlarge.jpg
 
Last edited by a moderator:
In de social media kom ik geregeld de ironische vraag tegen hoe DAW-less het is als je hiermee gaan jammen.
 
Nog geen enkele "may the akai force be with you" pun?
 
Ik vind het een geweldig apparaat maar elke keer als hij zegt "I use the Force to ...", tja dan krijg ik het moeilijk...
 
De Push 1 werd gemaakt door Akai, maar de Push 2 niet meer, toch? Lijkt me dus niet dat Ableton iets heeft om over te zeuren nu.
 
De Push 1 werd gemaakt door Akai, maar de Push 2 niet meer, toch? Lijkt me dus niet dat Ableton iets heeft om over te zeuren nu.

Ableton heeft sowieso niks om te zeuren omdat ze niet een direct concurrerend product hebben; de Force is standalone. Het idee van pattern-based sequencing is niet zozeer nieuw; wat Live introduceerde was gewoon een hele hoop extra leuke dingetjes die je bij gangbare pattern sequencers (MPC, grooveboxes) nog niet echt had.

Het outsourcen naar Akai was geen slecht idee, zeker omdat Akai wel weet hoe ze voor een bepaald budget hardware moeten bouwen. Als die kennis eenmaal in-house is kun je een percentage van de opbrengst zelf houden.

In de social media kom ik geregeld de ironische vraag tegen hoe DAW-less het is als je hiermee gaan jammen.

Dat ligt er echt aan hoe strikt je definitie van een DAW is.

De meesten zullen het al helemaal okee vinden als er geen gloeiend appeltje op het podium te zien is.

Waar leg je de grens? Hoe groot mag een scherm zijn? Mag het een kleurenscherm zijn? Mag het een touchscreen zijn? Stel je beperkingen aan de processor die er in zit?

Hiermee weet je in ieder geval zeker dat er geen Facebook of e-mail nagekeken wordt op het podium, maar ik vind het niet bijzonder spitsvondig als dit (niet door jou, maar je hebt het vast wel eens hier of op andere forums gezien) als opmerking geplaatst wordt. Het garandeert geen knallende show, en zaken faken/playbacken kan op een dozijn andere manieren; de simpelste een piepklein mp3-spelertje. Knappe jongen als je dat kunt vinden in een theatraal complexe setup :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of iemand met zo'n raar ding op het podium gezien wil worden. Ook als iemand met een push bezig is, blijft het toch altijd een beetje ongemakkelijk.

Aan de andere kant lijkt het mij super om helemaal weg van keyboard/muis/monitor te zijn. Heb dat al op meerdere manieren geprobeerd, maar ik kom dan elke keer weer terug bij m'n laptopje.

Ik zie hier niks over een accu of batterij bij staan. Kan ik dit ding nou meenemen voor op reis bijvoorbeeld? Of lekker in t zonnetje zitten achter in de tuin?
 
Volgens mij zag ik ergens dat 'ie 18 Volt nodig heeft, dus achterin de tuin alleen met verlengsnoer :D
 
Volgens mij zag ik ergens dat 'ie 18 Volt nodig heeft, dus achterin de tuin alleen met verlengsnoer :D


Jammer dat ze daar geen aandacht aan hebben besteed. Nu kom je dus nog steeds niet verder dan je voordeur/achterdeur.
 
Nieuw OS 3.0.4. is uit sinds gisteren.. Nog steeds geen songmode. (???) Had in een beta release wel iets als een Arranger mode gezien.. Vreemd.

Aantal maanden terug was ie nog 1399.- Nu een pricedrop kennelijk (Bij Thomann nu 1055.-) Ik vond em erg interessant.. maar damn.. je zal em net een tijdje terug gekocht hebben.. :(


De update is voornamelijk gericht op de Force als Ableton controller trouwens.. paar videootjes hierover.. veel andere info erover is er niet..
 
ow.. wat betreft de songmode in 'n beta release.. dat had ik hier dacht ik gelezen: https://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=49&t=190696 (zie plaatjes)
Maar 2gb intern en max 8 stereo tracks is nou niet bepaald iets wat je bij een term 'force' verwacht. Ok.. je kunt audio wellicht weer bouncen en gebruiken in een drumkit oid.. het lijkt me zeker een mooi ding om met midi mee te werken. :)

Ik ben trouwens ook heel benieuwd hoe de kwaliteit van pre-amps is. Heeft iemand daar toevallig ervaringen mee?

Akai-Pro-Force3.jpg - Click image for larger version  Name:	Akai-Pro-Force3.jpg Views:	0 Size:	48,7 KB ID:	3724379

Akai-Pro-Force4.jpg - Click image for larger version  Name:	Akai-Pro-Force4.jpg Views:	0 Size:	52,4 KB ID:	3724380
 
Hij staat op mijn want lijst,maar met meer over te lezen van gebruikers wacht ik nog steeds af,zeker nu die prijsdrop

Wachten op de opvolger dus...
 
De update is voornamelijk gericht op de Force als Ableton controller trouwens.. paar videootjes hierover.. veel andere info erover is er niet..

Daar moet je mee uitkijken want ik herinner me nog dat op het moment dat Push 2 uitkwam er wel het een en ander voor een APC mk2 veranderde, kon je 'm opeens niet meer als sequencer in Live gebruiken.
Da's toch ff shit als je net een paar maanden ervoor zo'n Akai had gekocht.
 
Daar moet je mee uitkijken want ik herinner me nog dat op het moment dat Push 2 uitkwam er wel het een en ander voor een APC mk2 veranderde, kon je 'm opeens niet meer als sequencer in Live gebruiken.
Da's toch ff shit als je net een paar maanden ervoor zo'n Akai had gekocht.

Oei.. da's zeker balen ja. Ableton 10 + Push 2 is een heel andere ervaring idd.. ook in de arrangermode kun je de Push nu gebruiken.. misschien dat je de APC mk2 nog steeds wel kunt gebruiken in versie 9 maar balen idd.

@Egres: Ik ben ook heel benieuwd. Heb em een tijdje terug ergens gezien bij iemand en was bijna al voor de bijl gegaan. Ik hoorde wel iets over bugs van deze gebruiker (letterlijk vastlopen). En ik vond 8 audiotracks vond ik toch een beetje mager. Die synthtracks zijn er ook maar 8 btw. De 128 kanalen midi zijn wel fijn natuurlijk.. maar slechts 1 midi aansluiting.. midi usb schijnt wel te werken.. maar ben altijd een beetje huiverig voor zoiets en nog meer vage buggy dingetjes

Verder ben ik heel benieuwd of het stabiel werkt op een midi clock.. of stabieler is sinds een aantal updates. Daar zijn diverse berichten over te lezen.

Wat wel ontzettend goed schijnt te werken is 'Ableton link', dus het zou moeten kunnen syncen. Op de iPad (met Korg Gadget bv) is 'Ableton link' ook een wonder.. loopt superstrak mee met ableton via Wifi. Maar goed.. als je een Force koopt is dat mede omdat je eigenlijk geen computer wilt gebruiken.. :D
 
Verder ben ik heel benieuwd of het stabiel werkt op een midi clock.. of stabieler is sinds een aantal updates. Daar zijn diverse berichten over te lezen.

Ik verwacht vrij weining op dat gebied. Dat ding is dacht ik op windows gebaseerd dus komt met een K*t kernel.
Ook heeft Akai niet echt laten zien dat ze naar hun klanten luisteren en nette firmware afleveren. Vaak blijven de bug daar in bestaan.
Die hele bak is een natte droom maar ja Akai is gewoon onbetrouwbaar.

Internet staat vol met dit soort verhalen

Contacted the Akai support team awhile ago and haven't received any solutions.
Doesn't feel good to spend your hard earned $$ on a machine with tons of issues!!

-The MPC plugin is not showing up in Ableton. (yes custom folders is turned off, yes i did a opt+rescan)

-In standalone mode "Load All" samples option does not work

-In standalone mode changing transpose value during play back pauses all synced hardware

-stuck midi note when changing keygroups during playback

-can't authorize AIR FX collection, everytime i enter the authorization code it says its been used too many times.

-when in standalone mode the MPC randomly started glitching out/changing tracks on its own/muting tracks on its own/switching windows etc. (happened twice so far)

-background audio noise/audio artifacts during sample playback. perfect clean sound in sample edit mode but as soon as you switch to any other window it comes back

-audio crackles when powering on MPC Live

- audio sounds slightly distorted with bass heavy samples (even at low volumes)

-when powering on i got the error message “there were issues connecting with the MPC Live, power on again”
 
Back
Top