Behringer TD-3 (TB-303 clone)

Amazona heeft NAMM in haar bol en denkt dat ze in een korte video met Robert Winterhoff een nieuwe verrassing van Behringer hebben ontdekt: een 303! Daar achter in het hoekje, naast de RD-909.

"Daneben steht ein bisher unbekanntes graues Instrument. Macht Uli Behringer da weiter, wo er 2018 aufhörte, kann dieses ein analoger Klon des legendären Roland TB-303 Bassline Synthesizers sein mit erweiterten Funktionen. Wir denken ja, denn wir 1 und 1 zusammenzählt, kommt unweigerlich darauf, dass dem berühmten Trio in der Behringer-Palette noch ein Mitglied fehlt."


https://www.amazona.de/top-news-behr...g-synthesizer/
behringer-303-730x382 (1).jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-303-730x382 (1).jpeg Views:	1 Size:	29,1 KB ID:	3664023
 
Last edited by a moderator:
Waarom perse zo’n Alibaba nep ding en niet gewoon de echte?

over distortion pedalen. De Rat wordt volgens mij het meeste gebruikt voor de 303. Maar eigenlijk maakt het voor mijn gevoel geen mega groot verschil door welke distortion je hem heen jaagt. Bijna iedere distortion voldoet. Ik vind de TD3 distortion ook niet verkeerd i.t.t. de distortion uit de TB-03. Wel jammer dat de level knop van de TD3 distortion vrij waardeloos is. Om hetzelfde volume krijgen moet je die namelijk helemaal openzetten anders is het veel te zacht tov je normale geluid. Bij lage distortion standen (linkse knop) kom je volume te kort.

Eerlijk gezegd, ik ben volkomen eens met uw bevindingen. Uw stelling ivm verschillende distortion pedalen klopt echt wel. En ook is er totaal weinig toegevoegde waarde. De interne distortion bij de TD-3 is zeer goed tot uitstekend. En idd. er kan wat het volume betreft, kan het iets schelen qua dB maar dan zet je gewoon uw gain wat harder hé. Maar qua geluid is het echt ok. Je kan er natuurlijk ook in overdrijven qua oversturing maar dan klinkt het absoluut niet meer goed. Ik vind te veel van iets klinkt zoiezo niet goed.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom perse zo’n Alibaba nep ding en niet gewoon de echte?

[...]
Bijna iedere distortion voldoet.

Daarom :okdan:

Overigens vind ik de ingebouwde distortion van de TD-3 niet erg goed vergeleken met een fatsoenlijk, zelfs cheapo, pedaal.
 
Daarom :okdan:

Overigens vind ik de ingebouwde distortion van de TD-3 niet erg goed vergeleken met een fatsoenlijk, zelfs cheapo, pedaal.

On topic: ik heb zelf verschillende losse distortion pedaaltjes en hardware gitaar multi-effecten. Alles voldoet, zelfs distortion- en amp simulatie plugins. Wat vind je niet goed aan de TD-3 distortion trouwens?
 
Last edited by a moderator:
Ja, lastig te beschrijven ... het geluid wordt er nogal ielig van en de tone control maakt het ofwel heel muf of haalt juist al het laag eruit. In combinatie met de Tube Screamer erachter vind ik het dan wel weer leuk, maar TD-3 distortion op zichzelf raakt bij mij niet echt de juiste snaar.
 
Last edited by a moderator:
Maar goed. wat distortion betreft...
de ts808 (diy) die ik heb moet ik nog eens aansluiten, maar ik meende dat ik die distortion+ het lekkerst vond klinken
uiteindelijk is het ook weer smaak en wat voor sound je zoekt. mijn optimale 303 distortion, niet helemaal vol open, zorgt ervoor dat hij extra dik klinkt, een beetje gaat ronken en een meer uitgesproken schreeuwende randje krijgt naarmate de resonance omhoog gaat.

Ok, ik ga gauw mijn x0xb0x weer aansluiten :doei:
 
Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Graag weer on-topic. Off-topic posts zijn verwijderd.
 
Laatst gewijzigd:
Zuur topic is dit geworden... .

Hoe zit dat met de sequencer van de TD-3? Je kon naar wat ik de laatste keer had gelezen enkel melodieën programmeren zoals op een originele TB? Maar dat wordt misschien nog aangepast via een software update of is dat ondertussen al gebeurd?

Ik zit nog altijd te twijfelen over dat ding. De prijs is eindelijk eens in verhouding met wat de synth kan maar te goedkoop is ook altijd een risico. Dus hoe zit dat eigenlijk met die bouwkwaliteit? Zijn er al veel defecte units geweest; dat staat tegenwoordig sneller op internet dan de goede punten:D?
 
Laatst gewijzigd:
:D veel plezier ermee!!
 
Dank je. Het klinkt erg leuk, alleen veel te leren met de sequencer en moet sync nog uitvogelen. Aleen met midi vanuit rd 8 gedaan, wat opzich leuk is, maar niet ideaal.
 
964FA942-2586-46B2-AE0B-F936C79A743C.jpeg

En ook binnen :)

Ben benieuwd :P
 

Attachments

  • 964FA942-2586-46B2-AE0B-F936C79A743C.jpeg
    964FA942-2586-46B2-AE0B-F936C79A743C.jpeg
    51,6 KB · Bekeken: 100
Haha. Ik wou al zeggen, want ik zag 'm bij bax op voorraad :) Aha, dus ze doen ook de smiley sticker bij de andere. Dacht even dat ik een speciale sticker had. Ik heb ze op het moment aan de rd-8 hangen. 1 met sync en 1 aan de andere td-3 met midi, dus ze spelen hetzelfde nootje. Midi clock heb ik geen idee van hoe dat moet van rd-8 naar td-3. Meteen sync doet m'n rd-8 ook niet, dan moet ik een paar keer opnieuw play doen. Dat is best onhandig. Heb ook een pro-1 aan de td-3's hangen (met midi). Het is leuk, Maar heb liever de pro-1 via trigger van rd-8, heb alleen geen kabeltje nog. Over dat sync niet goed werkt meteen zag ik ergens anders ook, dus moet dat topic nog eens lezen.
 
Weet niet of 't al gepost was, maar op een ander forum stond dat ivm de sequencer het wel makkelijk is om de manual van de TB-303 te hebben.

Dusse.. zie bijlage

:)
 

Attachments

  • rolandtb-303ownersmanual.pdf
    3,2 MB · Bekeken: 100
Ik heb ze op het moment aan de rd-8 hangen. 1 met sync en 1 aan de andere td-3 met midi, dus ze spelen hetzelfde nootje. Midi clock heb ik geen idee van hoe dat moet van rd-8 naar td-3. Meteen sync doet m'n rd-8 ook niet, dan moet ik een paar keer opnieuw play doen. Dat is best onhandig.


Back en tap tegelijk induwen en dan de D noot.
Veranderen van Midi kanaal: Houd Function ingedrukt en duw op CH ( F#). Step 1 knippert (Midi Channel) 1-8 of B voor 9-16
 
Laatst gewijzigd:
Dank je, maar heb ze maar met usb aan cubase gedaan. De sequencers van td-3 geef ik op, is mij te ingewikkeld. Dan moet je echt weten waar je mee bezig bent volgens mij :D , met cubase is het wat simpeler. :). Ben er al heel erg blij mee op deze manier.
 
Geinig bakkie voor dat geld, maar ben er nu echt wel uit dat ik nóóit meer dan 2-300 euro voor een 303 (echt of kloon) zou uitgeven.

Geluid is heerlijk, maar voor mij echt niet het geld waard voor wat de echte tegenwoordig weggaan.

Geen getrol; gewoon mijn mening/smaak.
 
Dank je, maar heb ze maar met usb aan cubase gedaan. De sequencers van td-3 geef ik op, is mij te ingewikkeld. Dan moet je echt weten waar je mee bezig bent volgens mij :D , met cubase is het wat simpeler. :). Ben er al heel erg blij mee op deze manier.

Ik vind de sequencer eigenlijk vrij simpel als je je er een beetje in verdiept hebt. Je moet even wennen aan het feit dat je eerst de tonen moet invoeren en dan het ritme. Dat is minder logisch, maar dat is ook weer juist de charme van de 303. Ritmisch gezien moet je inderdaad weten wat je doet en als je weinig van ritmische notatie af weet is het moeilijker om van te voren bedachte sequencen te programmeren. Met die TD3 software is het volgens mij nog een stuk eenvoudiger, maar die gebruik ik zelf niet.

songs programmeren doe ik eigenlijk nooit in een 303, dat kan inderdaad veel sneller in Cubase.
 
Back
Top