Plaatsing outboard rekken

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.255
Locatie
BH
Misschien een hele domme vraag, maar ik zie regelmatig foto's van studio's met hele rekken vol met dure compressors, equalizers en ander mooi spul. Die rekken lopen soms helemaal door tot op de grond en staan dan links en rechts van de tafel. Hoe gebruiken die mensen hun outboard? Ik wil graag midden in de sweetspot zitten en direct horen wat er gebeurd als ik aan knoppen draai. Maar als ik die foto's zo zie moet je elke keer bukken, beetje draaien, weer gaan zitten, enzovoort. Lijkt mij reuze irritant en tijdrovend. Nu de vraag: doen ze het anders dan zojuist beschreven of kunnen ze in slechts enkele handelingen de outboard goed afregelen en dan (i.i.g. voor de track waar ze aan werken) laten staan?
 
ik vermoed laten staan, of een hulpje om te draaien
 
Dit zat ik me dus ook al af te vragen.. het zal er toch niet alleen staan voor fancy-looks, terwijl ze meeste gewoon in-the-box doen :P
Lijkt me vreselijk onhandig, soms staan de racks zelfs nog verder weg dan ernaast, ergens achter in een hoek.. of achter ze, en ook tot op de grond, niet echt ergonomisch nee.

Mss inderdaad, dat hulpje zou het ook niet weten nee.. op die in-the-studio-filmpjes -welke dan ook- zie ik zelden (eh nooit) iemand op de knieen bij de grond, om ff wat te draaien aan een EQ oid.
 
Die rekken lopen soms helemaal door tot op de grond en staan dan links en rechts van de tafel.
Dat vind ik dus een domme opstelling voor apparatuur waarbij je (vrijwel) continu aan de knoppen wilt zitten. Bij voorkeur alles - zittend - binnen handbereik vanaf je werkplek, maar als je heel veel apparatuur hebt wordt dit moeilijk(er) te realiseren. Apparatuur iets onder een hoek (aan kettingen) ophangen heb ik weleens gezien, maar dan moet je wel voldoende vertrouwen hebben dat dit stevig verankerd zit (in het plafond) ;-)
Maar het is waar, ik zie het probleem wat jij nu aankaart ook (te) vaak in studio's.
 
Ik heb ook nog van die rekken die doorlopen maar het onderste deel staat wel onder een ergonomische hoek. Ik kan vanuit mijn stoel in de sweetspot veel apparaten goed bedienen, andere minder goed (krijg ik een lamme arm van). Sommige bedien ik dan weer remote. Sommige staan altijd op dezelfde instelling. Hangt ook van de functie van het apparaat af. Het komt dus wel nauw welke unit waar precies in het rack zit. En ik heb ze dichtbij staan en dan dus niet de ruimte voor een stoel naast mijn stoel. Bij studio's waar je veel ruime hebt met bijvoorbeeld een grote console en die racks echt tegen de andere wand hebt staan zullen ze die gear of remote of nooit veel hoeven bedienen.
 
Kijk, dat is nog eens een goede uitleg van Elbee zeg. :okdan:

Bij studio's waar je veel ruime hebt met bijvoorbeeld een grote console en die racks echt tegen de andere wand hebt staan zullen ze die gear of remote of nooit veel hoeven bedienen.
Dat vind ik vaak wel een mooie opstelling, mits het inderdaad wel apparatuur betreft waarvan je de instelling(en) niet (te) vaak hoeft te veranderen. De eerste keer dat ik dit zag was volgens mij bij Ben Liebrand - 'tjongejonge' wat had die gast z'n studio toen (al) goed op orde zeg. 8~ Hij was van grote inspiratie voor mij...
En nog mooier is het als je ook makkelijk aan de achterkant van deze wand met apparatuur kunt komen (om daar eventueel iets te veranderen). Maar die mogelijkheid kun je in 3x4 meter studio natuurlijk wel vergeten. Zo blijft er altijd wel iets te wensen over...
 
Ik vermoed dat veel apparatuur ook gewoon via MIDI wordt aangestuurd vanuit bv. een DAW, hardware controllers die in de onmiddellijke nabijheid staan.
Dan maakt het niet uit of een processor, … niet binnen handbereik is. Zolang jouw controller maar in de buurt is kan je die processor vanop afstand bedienen.
 
Ook bij mij in de studio zijn de zaken waar ik moeilijk bij kan die toestellen die je eenmalig instelt (denoiser, stereo enhancer etc) of die je gerust kan bedienen zonder dat je in je sweet spot zit (HDD recorder). Alle andere hands-on apparaten staan binnen mijn bereik.

En ik denk ook wel dat flink wat zaken via SysEx of MIDI CC's remote bediend worden, zoals Hover ook stelt.

:doei:
 
Remote zal alleen MIDI etc zijn. Hardware compressoren etc moet je gewoon instellen door er voor te gaan zitten. Maar het heeft alles te maken met je gear kennen. Als je op voorhand niet weet welke frequentie je wil boosten of cutten of hoe te compressen moet je misschien dat je eerst eigen maken. En begrijpen hoe je meters op die apparatuur werken. Sweetspot gebruik ik alleen om te mixen. Dus levellen van verschillend tracks. En als ik dan nog wat aanpassingen aan een compressor of externe eq moet doen loop ik gewoon heen en weer. Als ik master op mijn computer doe ik niet anders. Dan schuif ik ook meer naar achteren/voren en loop door mijn kamer om te luisteren of het effect geeft wat ik precies wil hebben. En zo niet pas ik het weer aan.

En een mix of mastering sessie check doe ik nooit op 1 set speakers in mijn studio. Dan ga ik meerdere setjes af in verschillende ruimtes en mijn auto. Bij die laatste staat de sub op +5db tov de rest en omdat ik veel andere muziek daarop luister precies weet met ab-en wat ik vervolgens weer in de studio moet aanpassen.

Verder verwacht ik niet dat jullie super aangepaste studio’s hebben met een compleet vlakke curve. Dus zelfs wat je hoort op je sweetspot zou ik altijd ergens anders testen. Maar dat zal wel een open deur zijn.
 
Heren, dank voor alle reacties. De uitleg is allemaal heel aannemelijk. Het is zeker waar dat je niet continue aan alle knoppen moet zitten.
Geeft daarnaast alleen maar des te meer aan hun handig ITB werken is. Desalniettemin heb ik toch wat outboard gekocht, omdat het telkens bleef knagen of het niet net dat beetje extra kon brengen. Door ruimte gebrek past het echter niet allemaal op mijn bureau, dus ik heb een en ander onder een bureau geplaatst. Nu maar even kijken hoe dat uitpakt in de praktijk. Ik kan overal redelijk bij zonder echt uit het (geluids)beeld van de monitoren te gaan.
 
Back
Top