midi en cv eurorack module advies

Renee

Music is my first love
Lid sinds
19 december 2011
Berichten
178
Wil eurorack modules, Dixie II+ v2 en Make Noise Optomix, gaan toevoegen aan mijn boxen. Ik begin er met twee, wil deze eerst leren en dan verder uitbereiden. Kan zolang de LFO, Gate enz enz van de Analog Keys via cv gebruiken.

Mijn vraag is welke module(s) is(zijn) er nodig om mijn huidige boxen met de eurorack modules te laten samenwerken?

- Octatrack: te gebruiken als sequencer, looper, sampler, master mixer en de effecten, alles dus waarvoor de Octatrack gemaakt is :). MIDI in/out/thru, 4 keer input, cue output L/R en Main out L/R
- Analog Keys: is het master keyboard. 2 dual, dus 4, CV/Gate outputs, MIDI in/out/thru, 2 audio input, 2 audio outputs, 4 stereo outputs
- Roland TB-03: output cv en gate, trigger in en audio output
Geluidskaart Fireface UCX (in standalone mode).

Ik weet niet welke info er verder nodig is vandaar dat ik het hierbij laat. Indien er vragen zijn hoor ik dit graag.
 
ik ben geen grote kenner, maar als je eurorack met de midi buitenwereld wil verbinden, is een midi naar cv/gate module voor de hand liggend. cv naar cv is een kwestie van een minijack of jack naar minijack kabeltje, maar midi zal vertaald moeten worden. intellijel heeft zo'n module (u-midi), doepfer een hele rij opeenvolgende a190's. vermona heeft een grote en uitgebreide (4x). zelf had ik een erica black midi to cv. was voor mij voldoende. er zijn er nog veel meer, die in ieder geval je midi signaal vertalen naar een gate en een cv en soms meerdere. een beetje uitgebreide module geeft ook de data van modulatiewiel, aanslaggevoeligheid en soms vrije controllers door.

een beetje jammer van de kosten en de benodigde hp's, maar toch wel fijn, is ook een audio module aanschaffen die je eurorack signaal vertaalt naar een gewoon audio level en meteen je minijack naar de meer gebruikelijke 1/4 jack of xlr plug vertaalt. je kan zonder, met allerlei verloopkabeltjes en volume aanpassen, maar het is gewoon erg fijn om het goed geregeld te hebben, zowel de input als de output.
intellijel audio interface vond ik altijd wel prima, zelf had ik de vermona tai4, die beviel mij erg goed. er zijn ook kleinere, simpeler oplossingen.

je hebt nogal wat midi signalen. een vermona quad midi interface met tai4 audio interface zou een mooi setje zijn, dat wel heel wat ruimte inneemt.....
maar goed, de uiteindelijke keuze moet je natuurlijk zelf maken. ik zou in ieder geval voor midi naar cv/gate en audio interface kiezen.
veel plezier.
 
Bedankt voor de reactie.

Er zijn erg veel verschillende midi naar cv/gate modules. De uMidi van Intellijel ziet er overzichtelijk uit. Of deze voor de Analog Keys en Octatrack, kan ook per spoor midi uitsturen, samen genoeg in en out mogelijkheden heeft twijfel ik over. Denk dat een module waar ook mogelijkheden zijn om zelf toe te wijzen een beter optie is.
Het toewijzen, daar kom ik wel uit; via een programma of browsers. Welke kennis is er nodig om precies te weten wat er moet worden toegewezen?

Ga in ieder geval uitzoeken welke mogelijkheiden de "Vermona quad midi interface met tai4 audio interface" heeft, die jij noemt.

Had gehoopt de audio out module nog even te kunnen uitstellen, zodat ik precies weet wat er nodig is. Jammer om iets aan te schaffen wat snel niet meer voldoet.


Voor mensen met een Octatrack en eurorack modules, is dit misschien interessant:
Dbldecca: "Open Hardware / Open Software platform called Dodeca teensy based DIY board for Eurorack"
Een video waarin te zien is wat deze module kan:


 
Ik ken de dbldecca niet, maar ziet er leuk uit . Heb zelf de befaco midithing, ook diy te krijgen. Heeft 4 toewijsbare CV Gate combi’s b en clock en reset outputs, voor externe sequencer.
 
Had gehoopt de audio out module nog even te kunnen uitstellen, zodat ik precies weet wat er nodig is. Jammer om iets aan te schaffen wat snel niet meer voldoet.

je kan prima zonder - en het is ook zeker niet de leukste, meest sexy module die je aan je rack gaat toevoegen, maar persoonlijk vond ik het wel de ruimte waard om het in 1 keer goed te regelen, zonder verder gekloot met verloopkabeltjes of steeds weer volume oppompen of wegdraaien.
 
ik gebruik een MUC-810 MIDI->CV omdat dit 16CV outs (16bit!) +8gates heeft, volledig naar wens te configureren is, kwa range gaat van -5 ->+5 V of 0-10V of -2.5 ->+ 2.5 etc (dus met een boel andere modules samen kan werken) // aansturing gebeurt met MPC4000 en EMU MP7 en ZAQUENCER
 
Volgens mij heb je helemaal geen extra modules nodig om het te laten werken in je huidige setup. Via de analog keys heb je 4 cv signalen naar je rack, dus geen midi naar cv nodig. Bv gate, key, env en lfo. Geluid kan je binnen laten komen op de octatrack, dus geen audio out nodig. Wel het eea aan verloop kabels. Stereo Jack naar twee keer mini Jack voor de analog keys cv outs en mini Jack naar Jack voor de audio naar je octatrack.
 
Ah ik zie nu dat je wilt sequencen met de octa, dat zou ik dus nog even achterwege laten en gewoon de akeys syncen en daar je sequences maken voor de modular. Je kan zelfs pattern changes mee laten syncen, werkt perfect.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ah ik zie nu dat je wilt sequencen met de octa, dat zou ik dus nog even achterwege laten en gewoon de akeys syncen en daar je sequences maken voor de modular. Je kan zelfs pattern changes mee laten syncen, werkt perfect.

Ik ga hiermee beginnen. Verwacht dat ik anders veel tijd kwijt ben aan het werkend krijgen van een midi --> CV module voor de octatrack. Terwijl ik via Analog Keys toegankelijk over CV kan leren.


Volgens mij heb je helemaal geen extra modules nodig om het te laten werken in je huidige setup. Via de analog keys heb je 4 cv signalen naar je rack, dus geen midi naar cv nodig. Bv gate, key, env en lfo. Geluid kan je binnen laten komen op de octatrack, dus geen audio out nodig. Wel het eea aan verloop kabels. Stereo Jack naar twee keer mini Jack voor de analog keys cv outs en mini Jack naar Jack voor de audio naar je octatrack.

Voor degene die niet weten waar kobuz het over heeft hierbij twee YT video's:

Kort: aansluiten en configureren Analog Keys:
https://www.youtube.com/watch?v=RNhktrHHyew

Uitgebreid: configureren Analog Keys en patchen modules.
https://www.youtube.com/watch?v=4ue03W_ax00


Weet niet of iemand er iets aan heeft, hierbij wat namen van midi --> CV:

- Doepfer
- Intellijel uMidi
- Erica Black
- Expert Sleepers ES serie
- Mutable Instruments Yarns
- Endorphin.es Shuttle Control
- Vermona Modular qMI2
- Hexinverter Mutant Brain
- Polyend Poly
- EDV MUC 810


Voor degene de geintereseerd in de Dbldecca, die ik in een vorige post noem, hierbij de links:
- PCB https://magpie-modular.myshopify.com...-dubldeca-pcbs
- PCB https://magpie-modular.myshopify.com...ular-dubledeca
- onderdelen https://www.mouser.com/ProjectManage...sID=bd52b6f226
- software: https://www.pjrc.com/teensy/td_download.html
- forum: https://github.com/MagpieModular/Dodeca

Ik heb geen Paypall, ga ik ook niet meer aan beginnen. Dit project moet ik, jammer, aan mij voorbij laten gaan.
 
Back
Top