Tik eens een iPad trackje in en laat em hier horen!!

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
iPads vind, of vond ik eigenlijk ondingen maar hoe langer en hoe meer ik dingen (gear) aan het afwegen ben kom ik er toch achter dat er qua compacte apparaatjes vrijwel niets zo compleet is om muziek mee te maken (met behulp van appje natuurlijk)
Gebruikte de ipad tot nu toe alleen met Ableton (touchable), super om te sequencen en daarnaast om een mixer te bedienen maar ik sta er versteld van wat je er uit kan halen sinds ik FL studio mobile heb.. er zit zelfs een redelijke microfoon in en je maakt in no-time multi-track opnames.. kan de kanalen EQen.. compressor erop zetten.. redelijke galm en delay's :)

Ik kom van een Teenage Engineering OP1 maar met de iPad is het gewoon alles in 1 en klaar! Duidelijk dus dat ik de laatste jaren onder een steen heb gelegen als het op de iPad en beschikbare software aankomt.
Mijn iPad 2 trekt de software iets minder maar de iPad2018 die ik begin dit jaar kocht kan werkelijk een volwaardige productie aan en geeft dan nog geen krimp..

Deze week dus FL studio mobile gekocht en na wat proberen heb ik gisterenavond en vanavond eens wat gemaakt.. Had ook interesse in Gadget maar is me niet helemaal duidelijk wat je daar nu allemaal koopt en voor hoeveel.. en ben daarnaast erg benieuwd naar opnames die standalone met een iPad gemaakt zijn met andere appjes.. dus alles 100% in de pad... Laat maar komen :mega:

 
Hé, ben je een nieuw pad ingeslagen?:)
Ik was wel benieuwd wat je ermee deed maar ik moet zeggen het klinkt leuk en ondanks dat het op een ander apparaat is wel in de bekende stijl.
Als je de app studiomux aanschaft en je download van hun site ook nog een bestandje dan installeer je die op je pc en dan kan je studiomux gewoon als vst in Ableton laden en als je dan je lightning kabel via de usb op je pc aansluit dan werkt het.
In Studiomux zit ook nog Ableton Link dus je kan als je het zou willen je Ipad gewoon in de goede kwaliteit in je produktie gebruiken.
In studiomux kan je je apps dan laden als een soort vst en doorlussen in Live, je moet even opletten welke apps het doen want ze werken niet allemaal.
Ik heb een tijdje geleden nog een topic hierover aangemaakt.
 
Haha.. ja Willem, toch maar wel.. kweet het loop achter de feiten aan maar beter te laat dan nooit. Zojuist trouwens ook Korg Gadget aangeschaft.. 18 apps voor 22 euro.. het voelt een beetje als de Action dit.. veel voor weinig :D
Ben qua werkwijze blijer met FL studio maar kan waarschijnlijk wel e.e.a. combineren.. audio heen en weer kopieëren enzo.. Synthjes klinken wel weer beter in Gadget..

Studiomux kende ik nog niet.. ga ik ook eens bekijken :)

@ Sceptisist: Ik ga nog weleens een dingetje opnemen met de interne mic.. maar misschien beter om dat in een ander topic te posten.. :)
 
Voor Gadget kan je beter wachten op de 50% actie die er elk jaar is, heb ik ook gedaan. Ik vind het anders te prijzig... Je hebt veel Gadgets maar persoonlijk vind ik de standaard Gadgets + de samplers Bilbao en Vancouver genoeg. Nadeel van Gadget vind ik dat voor sommige Gadgets weinig presets zijn, en er is geen user comunity met project en preset scharing.

Mijn persoonlijke favoriet op de iPad is Caustic.. Laat je niet misleiden door de looks, het is een erg uitgebreide app en ik vind hem prettiger werken als Gadget. Voor Caustic heb je een goede comunity met veel projectfiles, presets etc.
Een ander meesterk is SunVox.. de interface is te gek en de demo songs zijn fantastisch..

Verder is de iPad een superhandige compacte muziekmachine.. Werken met AUv3 vind ik wat omslachtig op zo’’’’’n klein scherm. Ook kom je aardig wat bugs tegen. BeatMaker 3 crasht binnen 10 mins en daar is amper mee te werken, Cubasis loopt crap qua timing, GrooveRider ziet er flitsend uit maar heeft een gare workflow.. Je moet echt zoeken wat lekker werkt en al die apps bij elkaar gaan toch aardig in de kosten lopen...

Ik zou als advies geven: doe rustig aan met app aankopen en laat je niet gek maken op het AudioBus forum waar elke dag wel weer een andere app de hemel in geprezen wordt :)
 
Laatst gewijzigd:
Ha F5.. ik zag laatst ook al een topic van je over de Ipad.. :) Ik vond Gadget wel meevallen eigenlijk. Net aangeschaft toevallig.. voor 22 euro, weet niet of het nog goedkoper kan maar als ik een avond niet thuis geweest was had ik meer uitgegeven.. :D

Ik wil het ook niet te gek maken. Het liefst eigenlijk 1 app.. ook naar Cubasis gekeken maar wilde eerst FL studio proberen, gewoon prima om mee te starten en werkt lekker.. ook een paar dingetjes die nog buggy zijn maar is goed mee te werken.
Ik ga Caustic ook eens bekijken.. persoonlijk vind ik gadget alweer teveel emulatie qua looks.. maar die synthjes klinken wel iets beter dan in FL studio.. ow..en eh.. Audiobus forum kom ik nooit.. dus dat komt wel goed. Wat ik nu tot nu toe heb vernomen over apps heb ik ook op SF gelezen.
 
Ah 22,- euro voor Gadget is de 50% aanbiedingsprijs... Dan zijn Vancouver en Bilbao ook te koop met korting waarschijnlijk.. die zou ik je aanraden, je hebt anders geen samplers..
 
Laatst gewijzigd:
Heb nog even gekeken naar Caustic. lijkt me ook een soort DAW, maar kan die ook audio recorden zoals FL studio?
Ben er inmiddels ook achter dat die Audiobus app een beetje de key tot het aanschaffen van van alles en nog wat.. Daar ik eerst dacht 1 daw appje tegelijk te gebruiken .
Het schakelen tussen apps gaat ook zeer vloeiend.. niet te vergelijken met Ableton oid.. Waarschijnlijk ga ik audiobus dus ook wel gebruiken en zo FL samen met Gadget gebruiken.. een sampler heb ik dan volgens mij niet echt meer nodig.. maar ik zeg nooit nooit :D
 
Hier een clip van iemand die de Ipad direct via Ableton link gesynct heeft dmv studiomux.
Je kan er nog meer op yt over vinden.
Het leuke is zoals je al zegt veel voor weinig en als je de ipad volwaardig kan intergreren in Ableton dan is het feest natuurlijk!

 
Oh ja, indertijd deden enkele apps het niet in Ableton via studiomux, ik heb die man toen gemaild en er kwam snel antwoord dus als je daar vragen over hebt dan vertelt hij je wel welke apps goed gaan.
 
Had ook interesse in Gadget maar is me niet helemaal duidelijk wat je daar nu allemaal koopt en voor hoeveel.. en ben daarnaast erg benieuwd naar opnames die standalone met een iPad gemaakt zijn met andere appjes.. dus alles 100% in de pad... Laat maar komen :mega:
Gadget is eigenlijk gewoon een complete daw op een ipad. Je kunt de songs overigens exporteren naar ableton in gadget.

Hieronder een song in korg gadget die ik een paar jaar geleden op vakantie heb gemaakt. Alles 100 procent in de ipad gedaan, geen hardware of wat dan ook gebruikt om dingen in te spelen, gewoon de gadget app open en dan daarin de gadget synths geladen en de sporen ingespeeld. 11 synths gebruikt voor de verschillende parts, dat kon de ipad makkelijk aan:
- Helsinki
- 5 Darwin synths (the Korg M1 synth for Korg Gadget, deze moet je apart aanschaffen)
- Chianmai
- Kiev
- London
- Berlin
- Dublin

 
Mooie, sfeervolle track Quifster Klinkt echt heel goed! Heb Gadget ook net gekocht :) Ben alleen nog aan het zoeken hoe ik het nu allemaal sync via audiobus maar gewoon proberen helpt vaak..
 
@ Willem: Zat ook nog even naar Studiomux te kijken.. maar snap ik nu goed dat je daar audio van de computer naartoe stuurt (en weer terug krijgt)? Vraag me af wat dat met de latency doet... maar je kunt de iPad ook als een synth gebruiken of partijtjes die je hebt opgenomen.. klinkt interessant.. \
Voor nu heb ik de iPad even op momenten dat ik geen muziek instrumenten tot mijn beschikking heb.. Het integreren in de studio komt later.. wellicht dat het dan van pas komt :okdan:
 
@ Willem: Zat ook nog even naar Studiomux te kijken.. maar snap ik nu goed dat je daar audio van de computer naartoe stuurt (en weer terug krijgt)? Vraag me af wat dat met de latency doet... maar je kunt de iPad ook als een synth gebruiken of partijtjes die je hebt opgenomen.. klinkt interessant.. \
Voor nu heb ik de iPad even op momenten dat ik geen muziek instrumenten tot mijn beschikking heb.. Het integreren in de studio komt later.. wellicht dat het dan van pas komt :okdan:

Patrick, studiomux staat dan tussen je plugins/vst's in Ableton en die zet je op een track in Live en op je ipad laad je een app in studiomux en die app bespeel je, je kan een aantal apps erin zetten zodat je kan wisselen en audiobus kan je er ook in laden als je daarmee wilt werken op de ipad.
Dan komt het gewoon met digitale kwaliteit op je midi- en audiotrack in Live en (vrijwel) geen latency omdat het een digitale verbinding is en op die manier kan je dus al die goedkope appjes gebruiken in Live, da's toch lekker met al die dure feestdagen haha!
Hoe het met Ableton Link gaat weet ik niet want ik gebruikte gewoon de draad indertijd die je gebruikt om je ipad op te laden, usb uit de stekker en in je pc.
Let wel even op welke appjes het doen, het kan zijn dat in die tijd het een paar bugs waren, het is alweer 1 1/2 a 2 jaar terug dat ik het gebruikte.
Oh ja, vergeet niet een bestandje van de website te downloaden en op je pc te zetten, die heb je nodig zodat studiomux gezien wordt door de pc en door Ableton

Als je er op die manier er iets mee maakt in Live vertel het dan even erbij, ik ben wel benieuwd naar je combi van de ipad en Live!
 
leuk trackie :)

Thanx Gloomer. :) Ben altijd al fan geweest van FL.. alleen heb ik met PCs tijden terug voor bepaalde controllers gekozen voor Ableton.. maar met de iPad heb je een beetje het FL gevoel en controller in-een.. werkt erg lekker.

@ Willem: Lijkt me heel interessant die studiomux.. voor nu is de iPad even een tijdelijke muziekmaak oplossing ;) maar ga het in de toekomst zeker proberen.. lijkt me erg handig voor het uitwerken van iPad probeerseltjes.
Qua apps ga ik het voor nu even bij Gadget en FL houden, voorlopig ben ik daar wel even mee zoet.. :)
 
Patrick, ik zat me af te vragen; heb je Garageband op je Ipad, die is gratis en daar zit ook bijv Alchemy in.
Ik kan 't me bijna niet voorstellen dat als die gratis is dat je 'm niet uitgeprobeerd hebt?
Maar misschien vindt je het wel niets, dat kan ook natuurlijk.
 
Hey Willem, natuurlijk heb ik Garageband ook al even verkend. Vond de geluiden heel goed klinken.. had ook wel het plan daar een clipje of wat uit op te nemen.. vooral de meer authentieke instrumenten doet het heel goed.. drums ook heel realistisch.. een mooie aanvulling eigenlijk op Gadget, die daar totaal niets van in huis heeft. Maar hoe ik de boel aan elkaar ging syncen is dan de vraag.
Ben er na lang zoeken en de Audiobuss app achter dat FL (nog) niet wil syncen met met Gadget maar kom er nu achter dat Garageband wel goed synced daarmee (geopend via 'inter-audio app').

Gadget is erg leuk om een paar themaatjes bij elkaar te verzinnen en op elkaar af te stemmen.. maar om ook nog eens 8 sporen zang erbij op te nemen heb ik toch liever een soort arrangement view..
Garageband is dus ook prima geschikt maar helaas kun je maar 1 ding monitoren bij opnemen. Dus als je de mic activeert valt Gadget weg. Heb ook al via Audiobus wat routings geprobeerd maar ook geen succes.. maar voor wat clipjes opnemen met een Rhodes of iets anders ga ik het zeker gebruiken.. :)

Cubasis blijkt uiteindelijk de basis te zijn.. daar kun je mic en Gadget wel monitoren/opnemen.. Het toevoegen van opnames uit Garageband via audioclips is dan ook mogelijk natuurlijk.. Enige wat me tegenstaat is dat Cubasis minder tracks laat zien.. er is geen zoom out oid.. en tracks dichtvouwen lukt ook niet. Wat dat betreft vind ik FL stukken overzichtelijker met het arrangeren. Je kunt daar de zoom aanpassen en 16 tracks onder elkaar viewen.. en ook die balkjes verlengen/verkorten gaat daar stukken makkelijker.. maar goed.. ik klaag verder niet.. behalve dat dit echt een gevalletje less is more (muziek maken) lijkt te worden. :D

De interne mic van de iPad leek achteraf toch niet zo geschikt door de latency en niet kunnen monitoren (direct monitoring).. maar heb ik met een 'Samson Go Mic' wel een heel compacte oplossing voor gevonden.
Is ook plug n play (voeding via ipad zelf). Klinkt echt super.. zeker voor het geld. En sowieso stukken beter dan de interne OP1 mic van TE, die ik eerder had aangeschaft als portable opname apparaat.. Er zit zelfs een pocket hardcase opberghoes bij (zie foto).

Er hangt nu even een CCK tussen voor het eventueel moeten laden maar met een USB naar lightening plug gaat dit waarschijnlijk ook wel werken. :)


Click image for larger version  Name:	P1010867.JPG Views:	1 Size:	89,9 KB ID:	3659790
 
Laatst gewijzigd:
Da's een lekker deuntje!

Twee avondjes op de bank met BeatMaker 2 heeft me dit trackje opgeleverd:



Is alweer van een tijdje terug, daarna niet veel meer op de iPad gedaan.
Overigens heb ik ook BeatMaker 3 geprobeerd, maar dat vind ik net ff te onoverzichtelijk.

Het is verleidelijk om voor die relatief kleine bedragen de ene na de andere app te kopen, maar ik houd me in omdat ik weet dat ik er vervolgens toch (te) weinig mee doe.
 
Leuke track ook.. Die lead aan het eind klinkt erg lekker.. kwam die reverb ook uit Beatmaker? Heb Furious5 (in dit draadje) niet zoveel goeds horen zeggen over Beatmaker 3.. maar idd het zijn kleine bedragen dus voor je het weet heb je weer een iets nieuws..
Maar dat de drempel om iets te maken laag ligt op de iPad is zeker.. je pakt em zo als je ff op de bank zit en geen zin hebt om naar de studio te gaan en voor je het weet heb je wat leuks :)
 
Back
Top