koptelefoon voor afmixen

Ik heb niet veel verstand van Koptelefoons maar hoe moet ik zoiets zien dan? Is dan het ene oor gesloten en de andere open? :D

Nee het gaat om de achterkant van de koptelefoon. Bij jouw sony en bij mijn hd25 zijn die dicht.
Bij de DT990 is die open. Als je daar muziek op afspeelt komt er veel geluid uit de achterkant.

gesloten is beter als je dingen met een mic tracked of als je in lawaai wil mixen.
Open heeft over het algemeen een natuurlijker geluid en daardoor wat 'beter' voor mixen.

Duurdere gesloten koptelefoons kunnen wel weer net zo goed als een open koptelefoon zijn.

de dt990 is een open koptelefoon. Half open refereerd wellicht dat die een beetje het geluid naar binnen/buiten blokt.
 
Voor mij is een hoofdtelefoon helemaal geen kwestie van persoonlijke smaak.
Het moet vooral doen waarvoor hij dient en dus liefst je mix zo goed (neutraal) als mogelijk weergeven. En ja, ik heb ook vanalles anders geprobeerd in allerlei prijsklasses.
Omdat ik in de 'branche' werk, kreeg ik jaren geleden van Sennheiser de HD650 op test nadat ik m'n ongenoegen had geventileerd over de zoveelste Beyer, AKG, ... die wel prijzig waren, maar uiteindelijk niet doeltreffend om op te mixen. Maar 500€ aan een hoofdtelefoon ? No way José. Tot ik dus die HD650 probeerde. No more way back. (hij is nu een stukje goedkoper btw)
Dankzij de HD650 zijn voor mij alle andere modelletjes nu voorgoed 'history'... Imo kan je dus beter sparen dan nu weer 200€ uit te geven aan iets wat op termijn toch weer niet blijkt te zijn wat je wil. Been there, done that.
Uiteindelijk verlies je steeds geld en heb je nooit iets deftig.
(ik gebruik nog een HD280 pro enkel voor opnames en ik wil ooit nog wel een HD800S als extraatje :D )

Sennheiser’s HD 600-series is undoubtedly one of, if not the most, successful and beloved audiophile headphone line-up ever created.
For many years after their release, the HD 600 ($399) and HD 650 ($499/$220) were considered by many to be the standard for reference-class headphones.


https://www.headphones.com/blogs/new...assics-in-2020
 
Laatst gewijzigd:
De HD650 is echt een juweel.
Wellicht tijd voor mij om er een aan te schaffen.
maar kost ook wel wat.

De hd280 heb ik ook. Prima tracking cans. Maar wel gesloopt door een zangeres bij feedback bij een sessie. Senheiser heeft die op garantie gefixed.
 
Ik vond bij het beluisteren de AKG 702 erg goed en mooi neutraal alleen het draagcomfort doordat deze headphone zich strak op je hoofd trekt was voor mij na een paar uur niet meer comfortabel.
De Beyer 990 pro vond ik qua geluid net iets minder neutraal maar toch ook heel goed en het draagcomfort is ook top, ze hadden alleen dat krulsnoer moeten vervangen voor een gewoon snoer wat je ook kan loskoppelen zoals bij Sennheiser.
 
Dank jullie allemaal voor het meedenken erg interessant om te lezen wat mensen zoal gebruiken aan koptelefoon. Ik weet nog niet helemaal waar ik voor ga, maar heb het terug gebracht naar 3 keuzes van rond de 350 euro, deze hebben allemaal een impendance van 200/250 0hm. Dus heb nog 1 vraagje. Mijn audio interface is een Analog heat en die heeft een output impendence van 36 ohm. Ik neem aan dat ik dan voor het beste resultaat een Amp nodig heb. Iemand hier ervaring mee?
 
Dank jullie allemaal voor het meedenken erg interessant om te lezen wat mensen zoal gebruiken aan koptelefoon. Ik weet nog niet helemaal waar ik voor ga, maar heb het terug gebracht naar 3 keuzes van rond de 350 euro, deze hebben allemaal een impendance van 200/250 0hm. Dus heb nog 1 vraagje. Mijn audio interface is een Analog heat en die heeft een output impendence van 36 ohm. Ik neem aan dat ik dan voor het beste resultaat een Amp nodig heb. Iemand hier ervaring mee?

Of je een amp nodig hebt durf ik niet te zeggen.
Maar bijv Beyer Dynamic levert headphones met 3 verschillende impedantiewaardes misschien dat andere merken dat ook doen?
 
deze hebben allemaal een impendance van 200/250 0hm. Dus heb nog 1 vraagje. Mijn audio interface is een Analog heat en die heeft een output impendence van 36 ohm. Ik neem aan dat ik dan voor het beste resultaat een Amp nodig heb. Iemand hier ervaring mee?

Er bestaat een vuistregel dat de bronimpedantie niet groter moet zijn dan 1/8 van de koptelefoonimpedantie. Dat lukt niet. Dus inderdaad een koptelefoonversterker.
 
Nee het gaat om de achterkant van de koptelefoon. Bij jouw sony en bij mijn hd25 zijn die dicht.
Bij de DT990 is die open. Als je daar muziek op afspeelt komt er veel geluid uit de achterkant.

.

Ik hoor niks lekken uit de halfopen dt990 pro tenzij het echt debiel hard staat.
Qua draagcomfort zou ik hem zeker aanraden, en ik ben al aan mijn derde toe inmiddels, want ik wil niks anders uit pure tevredenheid.
En met lekken van geluid valt het echt erg mee hoor. Als je bv. zang gaat opnemen zul je altijd gesloten moeten hebben, maar mixen doe ik altijd op laag volume ( speakers) en 'normaal' volume op de headphones.
als ik al iets opneem met de microfoon zit het eigenlijk niet in de weg.

tja, luisteren in een winkel als het kan is altijd het beste.
 
Er bestaat een vuistregel dat de bronimpedantie niet groter moet zijn dan 1/8 van de koptelefoonimpedantie. Dat lukt niet. Dus inderdaad een koptelefoonversterker.

Ah oke thanks. Had wel al eens zoiets gelezen, even rustig kijken naar ofwel een losse amp of een andere/aparte audio interface met een amp er al in....
 
Ah oke thanks. Had wel al eens zoiets gelezen, even rustig kijken naar ofwel een losse amp of een andere/aparte audio interface met een amp er al in....

Als ik zelf een koptelefoon zou kopen van 350 euro, dan zie ik die vuistregel als een minimumvereiste. De impedantie van de versterker zou dan nog best wat lager mogen. Het gaat hier niet om een koptelefoon van een paar tientjes om snel wat af te luisteren, het is best een investering. Dan beter eruit halen wat erin zit. :)
 
Als ik zelf een koptelefoon zou kopen van 350 euro, dan zie ik die vuistregel als een minimumvereiste. De impedantie van de versterker zou dan nog best wat lager mogen. Het gaat hier niet om een koptelefoon van een paar tientjes om snel wat af te luisteren, het is best een investering. Dan beter eruit halen wat erin zit. :)

Zo is het.
 
Ik hoor niks lekken uit de halfopen dt990 pro tenzij het echt debiel hard staat.

Ik heb dezelfde ervaring, het valt ontzettend mee.
Ik denk dat alleen als je in een kamer zit waar steeds mensen zijn dat het dan kan storen voor de anderen maar dan moet je 'm ook nog op een aardig volume zetten.
Maar juist omdat de druk niet volledig je oren ingaat wordt het niet vermoeiend.
 
Ik hoor niks lekken uit de halfopen dt990 pro tenzij het echt debiel hard staat.
Qua draagcomfort zou ik hem zeker aanraden, en ik ben al aan mijn derde toe inmiddels, want ik wil niks anders uit pure tevredenheid.
En met lekken van geluid valt het echt erg mee hoor. Als je bv. zang gaat opnemen zul je altijd gesloten moeten hebben, maar mixen doe ik altijd op laag volume ( speakers) en 'normaal' volume op de headphones.
als ik al iets opneem met de microfoon zit het eigenlijk niet in de weg.

tja, luisteren in een winkel als het kan is altijd het beste.

Nee idd ik had dat al gezegt. Niet zo handig voor tracken van drums, vocals etc maar open is juist wel weer beter voor een transparante sound.

3e???? Ik heb al 17 jaar dezelfde HD25, wel al 4x de pads en 2 keer de kabel mvervangen.
Persoonlijk zou ik eerder voor de HD650 gaan voor mixen maar dat komt mede door de tevredenheid van Senheiser.
Hopende dat de HD650 ook zo solide gebouwd is.
 
Sennheizer HD-650 voor afmixen idd...
en gebruik de BeyerDynamics DT-770 Pro 80 Ohm voor het muziekmaakproces...
 
Ik heb zelf de BeyerDynamics DT-770 Pro. Prima idd voor muziek maken. Voor afmixen niks. De bas weergave klopt niks van.

Ik overweeg zelf de AKG K-712 Pro,Audio-Technica ATH-R70 X en de veel duurdere Neumann NDH 20. Iemand ervaring met die twee laatste? Neumann NDH 20 schijnt wel heel goed te zijn alleen de prijs en achterkan dicht. Design is ook niet echt mooi. :)
 
Die ziet er wel mooi uit die NDH 20, is voor mij wel een betere keuze omdat die vol gesloten. De DT990 dus weer niet.
Dit omdat ik veel re-amp en met parametrische eq speel. Zo kan ik goed horen wat er door de mic of DI binnen komt.
Is wel een prijzig ding... maar goed... niet zo prijzig zoals mijn hele kamer isoleren.
 
Ik gebruik al 30 jaar Beyer Dynamic DT990. Een kant van mijn tweede exemplaar is uitgevallen, moet ik nog naar (laten) kijken. Heerlijk neutraal, fijn van gewicht, goed gedetailleerd.
Voor onderweg had ik vroeger een Sennheiser 280, die was niet zo best, veel te bassig, geen detail. Nu een Sennheiser HD380pro, die is al een stuk beter maar ook te bassig om mee te mixen.
Omdat de 990 kaduuk is heb ik een Sony MDR-7506 gekocht, valt wat tegen, ook te bassig. Wel lekker om mee te tracken. Onlangs een Sony MDR-7509 overgenomen, die is een stuk beter en komt dicht in de buurt van de 990: mooie balans en heel veel ruimtelijk detail.
Ook nog een Philips SBC-HP-890, ook lekker warm, letterlijk en figuurlijk. Een flinke bontkraag om de oren en goed voor stemwerk.

Voor mij is het horen van details de belangrijkste factor. Aan onbalans in frequentiegebieden kun je wel wennen. Uiteindelijk mix je toch op speakers af en beoordeel je je mix door op zoveel mogelijk verschillende systemen te beluisteren. Als ik ooit nog eens iets ga uitbrengen laat ik de uiteindelijke mix en mastering wel aan een pro over. Ik heb niet de illusie dat ik dat wel goed kan.
 
Ook nog een Philips SBC-HP-890, ook lekker warm, letterlijk en figuurlijk. Een flinke bontkraag om de oren en goed voor stemwerk.

Grappig dat je de Philips SBC-HP-890 noemt. Had die vele jaren geleden. Was het type kwijt :) lekker warm idd.
 
Back
Top