een nieuwe soft-synth van arturia...

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.453
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
pigments. geen emulatie, gezien de reakties een soort van serum tegenhanger. vrij te proberen tot 10 januari 2019, en voor mensen die al arturia synths hebben een mooie introduktieprijs, blijkbaar afhankelik van wat je hebt (wanneer je de V collection 6 hebt is ie €69 ipv €199. geen arturia synths? dan is ie €149, tijdelik).
ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd, de trial licentie heb ik al..., ga 'm morgen proberen.

https://www.arturia.com/products/analog-classics/pigments/overview#en
 
géen reakties... goed, arturia valt niet bij iedereen goed, of het nieuws was al té bekend. de "pigments" heb ik vandaag gekocht, want ik vind 'm werkelik prachtig klinken. en hij is heerlik om te programmeren, en wat een mogelikheden.

hij wordt op kvr veel met serum vergeleken. ik kan dat niet beoordelen. ik heb geen serum.. ik heb vrijwel alleen emulaties van synths, VA's.., en een paar synths van native instruments. o ja, europa by reason, of padshop...

veel mensen vinden pigments te veel op andere synths lijken, dat kan zo zijn. ik merk dat zelf ook op dat al die grote namen van synths, nogal wat overeenkomsten hebben (evenals effect-plugins...).

maar ik ga er vrijwel als een groentje in, al ken ik natuurlijk de basics, ook van (echte...) wavetable synthesis. en heb daar natuurlik al mee gewerkt.

pigments, ik herhaal, produceert wel erg mooie klanken, naar mijn smaak, een synth die echt een uitbreiding is van wat ik al heb.

EDIT: sinds een korte tijd heb ik ook een push 2 en ben ik de ableton wereld binnengestapt, die me gedeeltelik bevalt, maar meer dan genoeg, om er tracks uit te krijgen, die afwijken van van de andere "ecosystemen" die ik heb (cubase, reason, maschine). dus ableton kan ik als instrument gebruiken. de suite heeft de wavetable synth, maar ik heb nu al meer uit pigments gehaald, dan die van ableton. het zal wel aan mij liggen...
 
géen reakties... goed, arturia valt niet bij iedereen goed, of het nieuws was al té bekend. de "pigments" heb ik vandaag gekocht, want ik vind 'm werkelik prachtig klinken. en hij is heerlik om te programmeren, en wat een mogelikheden.

Ik zou eens naar je toetsenbord kijken. Volgens mij doet de "J" het niet meer.....
 
Qua nieuwe / moderne features, een fijne UI & workflow is Pigments wellicht een goede keuze, maar qua sound zijn er betere keuzes imo.
Ik heb V Collection 4, maar gebruikt dit nooit. Wel VST plugins zoals Dune 2, Serum en Omnisphere 2. Hive heb ik niet, maar zelfs die lijkt me qua sound een betere keuze dan Pigments.
Voor een warme analoge sound moet je denk ik niet bij Arturia zijn, maar als jij Pigments goed vindt klinken is het toch prima?! Het is nl. subjectief of een (soft) synth wel of niet goed klinkt. Het is ook maar net wat je nodig hebt voor je producties.
De (introduktie) prijs van €69 is aantrekkelijk, maar ik zal Pigments niet aanschaffen.
 
Op te wekken geluid kun je grafisch volgen,wel interessant voor degene die iets meer synth theorie willen.Is een synth voor in verschillende muziekgenres te gebruiken,sounds zijn niet vernieuwend dus voor mij niet interessant hoewel de introductieprijs voor Arturia bezitters bijzonder aantekopen is.
 
Qua nieuwe / moderne features, een fijne UI & workflow is Pigments wellicht een goede keuze, maar qua sound zijn er betere keuzes imo.
Ik heb V Collection 4, maar gebruikt dit nooit. Wel VST plugins zoals Dune 2, Serum en Omnisphere 2. Hive heb ik niet, maar zelfs die lijkt me qua sound een betere keuze dan Pigments.
Voor een warme analoge sound moet je denk ik niet bij Arturia zijn, maar als jij Pigments goed vindt klinken is het toch prima?! Het is nl. subjectief of een (soft) synth wel of niet goed klinkt. Het is ook maar net wat je nodig hebt voor je producties.
De (introduktie) prijs van €69 is aantrekkelijk, maar ik zal Pigments niet aanschaffen.

ik heb collection 6, en tevens de korg legacy collection/special bundle en de synths uit komplete ultimate 11, en reason. dus ik neig nogal naar vintage....

ik ken de klank van dune (er is inmiddels al versie 3), serum of omnisphere niet, niet uit eerste hand.

ik vind pigments een klank en een werkwijze hebben, die me zeer bevalt. overweldigend zelfs.

grappig dat je vind dat arturia geen warme analoge sound geeft, ik ervaar dat juist wél... ik heb géen vergelijkings"materiaal" (i.e. hardware...), maar ik ben, simpel uitgedrukt, dol op wat ze kunnen en hoe ik er mee werken kan.

het is inderdaad zéer persoonlik. ik was juist zeer verrast door de klank van pigments. het is zeker een smaakkwestie en wat je bereiken wil. het past perfekt in mijn geluidswereld... samen met de korg synths, zijn het de synths die ik het meest gebruik.

ik herhaal wat je schrijft. ik ben wel eens benieuwd naar die grote namen, zoals dune of serum of omnisphere. wellicht val ik om van het verschil...

het "citeren" van meerdere reakties lukt me (nog) niet, maar sinew1958, je hebt gelijk.

het zal geen vernieuwende synth zijn, europa by reason is volgens mij de enige echte wavetable synth die ik bezit (dus niet wavetable-lookup...). die kan goed naast pigments staan, heeft weer een geheel eigen klank.

ow ja, de wavetable synth van ableton, niet onaardig, ik kan er zeker dingen uithalen, maar pigments, werkt veel handiger, ondanks dat ik nog alles met de muis doe en kwa klank breder, ook dieper. en ik ben een controller-freak...

ik heb nog 7 of meer projekten lopen, wat erg veel is voor hoe normaal werkte; steeds 1 projekt. die zijn in verschillende stadia van "af", de pigments zal zeker in een aantal projekten opgenomen worden.
 
pigments, ik herhaal, produceert wel erg mooie klanken, naar mijn smaak, een synth die echt een uitbreiding is van wat ik al heb.

EDIT: sinds een korte tijd heb ik ook een push 2 en ben ik de ableton wereld binnengestapt, die me gedeeltelik bevalt, maar meer dan genoeg, om er tracks uit te krijgen, die afwijken van van de andere "ecosystemen" die ik heb (cubase, reason, maschine). dus ableton kan ik als instrument gebruiken. de suite heeft de wavetable synth, maar ik heb nu al meer uit pigments gehaald, dan die van ableton. het zal wel aan mij liggen...

Hoe bedoel je dat jij pigments als als instrument gebruikt met push 2?!
Op dezelfde manier als hoe je een maschine mk3/ maschine jam gebruikt?!

heb zelf de combi mk3 en jam, maar die heb jij ook zie ik in je signature.... Vind dat heerlijk werken/spelen!! Heb nog nooit met een push 2 gespeeld, maar neem aan dat het soortgelijk werkt!?






Betreft Pigments, wat een waanzinnig geluid, diverse collecties op mijn mac staan, maar dit klinkt echt heerlijk,.... heb het idee dat de track gewoon voor je gemaakt word :D
 
Hoe bedoel je dat jij pigments als als instrument gebruikt met push 2?!
Op dezelfde manier als hoe je een maschine mk3/ maschine jam gebruikt?!

heb zelf de combi mk3 en jam, maar die heb jij ook zie ik in je signature.... Vind dat heerlijk werken/spelen!! Heb nog nooit met een push 2 gespeeld, maar neem aan dat het soortgelijk werkt!?






Betreft Pigments, wat een waanzinnig geluid, diverse collecties op mijn mac staan, maar dit klinkt echt heerlijk,.... heb het idee dat de track gewoon voor je gemaakt word :D


nee, ik gebruik pigments nog niet als instrument in ableton. ik gebruik ableton als een soort van instrument met de push 2... de formulering is wat onduidelik, maar ik vergelijk de wavetable synth in ableton live 10 suite met pigments. ik heb met pigments in korte tijd al meer kun bereiken, dan met de wavetable synth in ableton, die zeker ook zijn merites heeft. waarschijnlik ligt dit aan dat ik de wavetable synth van ableton moeilikker kan integreren binnnen mijn geluidswereld....

de push 2 is een soort van combi van de jam en mk3. maar ik prefereer de maschine mk3 + jam nog steeds boven de push 2. inderdaad een heerlikke combi. ook overzichtelikker en meer hardware feel dan de push 2.

de push 2, met ableton live 10 suite, is voor mij nog een ontdekkingsreis, ik heb er al 2 nummers uitgehaald, die ik niet zo in maschine zou hebben gemaakt. wel gebruik gemaakt van de wavetable synth.

ik zie het, ik herhaal, als een instrument. ik ben nog niet geheel overtuigd, of ableton + push 2 een 'blijvertje' is.

maschine is een "instrument", wat voor mij perfekt werkt, naast andere "systemen", maar voor bepaald type nummers, is het heerlik werken, ik heb het ergens ooit vermeld, hier of op een ander forum, een oude werkwijze herrees... maschine heeft een paar nadelen, maar er zijn genoeg workarounds. het enige dat ik mis: aftertouch. maar goed, in de praktijk werk ik met groot plezier met maschine. ik leg wanneer ik dit "ecosysteem" gebruik meestal de basis van een track, meestal louter home-brew samples (van zelfgeprogrammeerde synths of field-recorder, of elke andere manier die werkt...), en daarna gooi ik 'm door cubase. daar leg ik wat lagen synths overheen en de vokalen.

de push 2 wordt door velen als beter gezien, en hierbij geldt wederom: dat is persoonlik. de maschine wordt door sommigen als beter dan push 2 (+ableton) gezien. dat is een schatting, deze verhouding. de maschine mk3 is erg populair, evenals de push 2.

maar terug naar pigments; ja een waanzinnig geluid, en de modulatie mogelikheden. geweldig. en de UI is zeer overzichtelik, en inzichtelik. en dat lijkt, zoals iemand op een ander forum zei, dat het makkelik voor beginners is. dat kan zo zijn. maar voor 'gevordenen', is dat overzicht ook zeer prettig... en je kan er immens veel mee, en ja, ik heb een patch gemaakt (vanuit "default") die bijna al een track lijkt.... dat is de kracht van dat ding, maar ook voor pad sounds, of andere sounds is ie prachtig. ik heb 'm nog maar kort, nou ja, een week, maar sinds 2 dagen werk ik er pas mee. dus nog veel te ontdekken, de basis en meer kan ik al beheersen, nu de beheersing over klankrijkdom die je eruit kan gaan toveren. sidechaining van modulators... (wellicht heeft serum dat ook ik weet het niet). hele komplekse modulaties zijn mogelik.

pigments is te kompleks voor NKS denk ik, wellicht komt dat nog in een update. maar ik ga proberen een automap te kreëren, die overzichtelijk blijft. maar bij dit soort synths zal het muiswerk toch nog een grote rol blijven spelen.
 
Thanks voor de zeer duidelijke uitleg :okdan::halleluja

Met dit soort synths word de muziek bijna automatisch voor je gemaakt, als je er dan ook nog eens induikt en er flink mee aan de slag gaat gaan er vast hele mooie dingen mee gemaakt worden.


Ik wou zelf die Buchla uit de V collectie hebben, ben gek op bijzondere geluiden (en dat maakt die wel :engel:), dus heb die collectie maar voordelig aangeschaft, en paar dagen later stond pigments erop. dus die ook maar aangeschaft voor die aanbiedingsprijs.
Laatste 2 dagen na het werk eigenlijk alleen die 2 synths gebruikt, hopelijk blijven ze me boeien :geslaagd:

(ben pas een jaar intensief bezig met synths en dergelijke, maar ben al 25 jaar bezig met elektronische muziek, meer dan 20 jaar dj, maar heb altijd al wat verder gekeken dan mijn neus lang is, dus in de loop van al die jaren al wel wat hardware drumcomputers en synths gekocht, maar vond het om te maken altijd lastig,... met de apparaten van tegenwoordig begint het al aardig vorm te krijgen.
Helemaal opgaan in je apparatuur en dan live je eigen ding eruit gooien is meer mijn ding dan echt nummers maken, dus dit soort synths vind ik echt geweldig, kan geen noot lezen, maar mooie afwisselende geluiden en soundscapes krijg ik er erg goed uit met Pigments en Buchla :maffia: )
 
Heb jij toevallig ook Serum? is Pigments net zoiets?!
Ik heb pigments,... maar Serum ziet er ook heel interresant uit :geslaagd:

ik wilde nog uitgebreider reageren op je vorige post, komt nog (denk ik..). ik heb serum niet. is inderdaad éen van de meest gewilde plugins naast, pffff welke allemaal. het lijkt inderdaad een soort van tegenhanger van serum, pigments. volgens de kommentaren die ik heb gelezen. ik denk dat je serum wel kunt uitproberen, dacht ik, trial version, weet niet zeker. er zal genoeg te vinden zijn op youtube.

KatieMusic noemt een aantal zeer gewilde plugins, in deze reaktieladder.

ik ben zelf zeer into arturia (en korg), en wat ik nu heb, biedt mij meer dan voldoende. of is al bijna te veel...

en zoals altijd, er is smaak, maar ook de werkwijze, de stijl waarin je werkt. serum zal zeker een heel goede plugin zijn. ik meldde dat al hierboven ergens, wellicht knal ik achterover wat ie kan, maar ik heb gisterenavond nog flink met pigments gespeeld, en t ding bevalt me zo goed. het werkt ook binnen de stijl van mijn muziek.

ik heb een zwak voor vintage emulaties. ik heb maar een aantal synths, die géen emulaties zijn..

EDIT: al merkte ik éen ding op, wat ik later ook in een reaktie op KVR audio zag, dat de analog engine géen unison heeft. dat is erg jammer. de kans is overigens groot, denk ik, dat arturia, pigments zal uitbreiden. ze zijn overigens de enige plugin developer, die ooit een bug report van mij serieus heeft genomen, en de bug is er niet meer...

op KVR audio, een medelid van dit forum wees me er op, kun je ook veel "2e hands" plugins kopen, in de verkoopthread, heb zo voor weinig veel gekocht... wanneer je meer wil... voor minder geld...
 
ik wilde nog uitgebreider reageren op je vorige post, komt nog (denk ik..). ik heb serum niet. is inderdaad éen van de meest gewilde plugins naast, pffff welke allemaal. het lijkt inderdaad een soort van tegenhanger van serum, pigments. volgens de kommentaren die ik heb gelezen. ik denk dat je serum wel kunt uitproberen, dacht ik, trial version, weet niet zeker. er zal genoeg te vinden zijn op youtube.

KatieMusic noemt een aantal zeer gewilde plugins, in deze reaktieladder.

ik ben zelf zeer into arturia (en korg), en wat ik nu heb, biedt mij meer dan voldoende. of is al bijna te veel...

en zoals altijd, er is smaak, maar ook de werkwijze, de stijl waarin je werkt. serum zal zeker een heel goede plugin zijn. ik meldde dat al hierboven ergens, wellicht knal ik achterover wat ie kan, maar ik heb gisterenavond nog flink met pigments gespeeld, en t ding bevalt me zo goed. het werkt ook binnen de stijl van mijn muziek.

ik heb een zwak voor vintage emulaties. ik heb maar een aantal synths, die géen emulaties zijn..

EDIT: al merkte ik éen ding op, wat ik later ook in een reaktie op KVR audio zag, dat de analog engine géen unison heeft. dat is erg jammer. de kans is overigens groot, denk ik, dat arturia, pigments zal uitbreiden. ze zijn overigens de enige plugin developer, die ooit een bug report van mij serieus heeft genomen, en de bug is er niet meer...

op KVR audio, een medelid van dit forum wees me er op, kun je ook veel "2e hands" plugins kopen, in de verkoopthread, heb zo voor weinig veel gekocht... wanneer je meer wil... voor minder geld...


Ben iemand die van historie houd, maar toch ook best graag naar nieuwe dingen uitkuikt.8~
Maar zoals je zelf al zegt, eigenlijk hebben we waarschijnlijk al te veel materiaal om muziek mee te maken.

enige wat mij verbaast is dat er nog maar 1 softsynth is van Buchla,.. (zal wel geen makkelijke zijn om te maken), waarom weet ik niet maar vind dat echt prachtige instrumenten.

(had de 2ehands markt al gezien, maar voor een serum moet je ook nog eens extra betalen als je hem over wil zetten, dus dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit,. maar ik hou me nog wel even in 8D)



Om ontopic te blijven een fatsoenlijk demo filmpje van pigments;

https://www.youtube.com/watch?v=-oRPWB8DnR0
 
Ben iemand die van historie houd, maar toch ook best graag naar nieuwe dingen uitkuikt.8~
Maar zoals je zelf al zegt, eigenlijk hebben we waarschijnlijk al te veel materiaal om muziek mee te maken.

enige wat mij verbaast is dat er nog maar 1 softsynth is van Buchla,.. (zal wel geen makkelijke zijn om te maken), waarom weet ik niet maar vind dat echt prachtige instrumenten.

(had de 2ehands markt al gezien, maar voor een serum moet je ook nog eens extra betalen als je hem over wil zetten, dus dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit,. maar ik hou me nog wel even in 8D)



Om ontopic te blijven een fatsoenlijk demo filmpje van pigments;

https://www.youtube.com/watch?v=-oRPWB8DnR0

off-topic: van buchla bestaat er een prachtige reaktor (6) ensemble. gratis te verkrijgen. even vergeten hoe die heet. zal ik nog opzoeken, wanneer ik in mijn studio zit.. enige nadeel, de patch-cables zitten "vast", maar verder klinkt ie... o vind 'm via google: https://www.native-instruments.com/e...ry/show/11077/

en de softube modular, heeft een buchla module, een zeer krachtige module.

pigments heeft wel een modular feel, vind ik. heel veel mensen schijnen hem niet "warm" te vinden, evenals de andere arturia synths. wellicht wordt eronder dat woord iets anders verstaan, dan ik dat doe...

EDIT: had dat filmpje al gezien, hij gaat net te snel.. maar geeft wel weer wat pigments kan... wat me opvalt is dat pigments vrij aardige tot zeer goede presets heeft. handig om de mogelikheden te zien, daarna, ga ik mijn eigen weg.
de buchla easel ben ik pas aan toe gekomen, en ik ben gek op maffe geluiden, maar op 1 of andere wijze krijg ik m nog niet zo ver. hij moet op mijn huid geschreven zijn, maar waarschijnlik, heb ik nog te weinig tijd genomen. te veel eksperimenten met andere werkwijzes, etc.
 
Nou gevalletje dieper het konijnehol in:


Door dat ik toch van de apartere geluiden ben, eerst met de reaktor ensemble gespeeld, klinkt goed, maar niet echt gebruiksvriendelijk.

Madrona Aalto ben ik mee aan het spelen, so far so good!!


doordat modulair toch wel een ding is ook maar softube modular aangeschaft (inclusief wat uitbreidingen), maar hier moet ik toch wel even aan wennen.
Ben nu 3 dagen aan het klooien, maar heb maar een topic gestart in het modulair gedeelte van dit forum om er toch wat meer verstand van te krijgen.


Hier door nog maar weinig met Pigments gespeeld,. maar het klinkt nog steeds erg goed :duivels:
 
...

veel mensen vinden pigments te veel op andere synths lijken, dat kan zo zijn. ik merk dat zelf ook op dat al die grote namen van synths, nogal wat overeenkomsten hebben (evenals effect-plugins...).

maar ik ga er vrijwel als een groentje in, al ken ik natuurlijk de basics, ook van (echte...) wavetable synthesis. en heb daar natuurlik al mee gewerkt.

pigments, ik herhaal, produceert wel erg mooie klanken, naar mijn smaak, een synth die echt een uitbreiding is van wat ik al heb.
...

Daar gaat het natuurlijk om, dat je iets koopt wat echt een uitbreiding is op je bestaande set.

Ik heb zelf de demo gedownload (ik heb die arturia suite). Ik vond hem best goed, maar voor mij was het een 1 van de zoveel in een dozijn synth. Ik heb al zat van dat soort type synths dat het voor mij geen uitbreiding was en daardoor heb ik hem maar overgeslagen.

Wel heb ik in de kerst aanbiedingen onder andere Izotope Iris 2 gekocht (die was 45 dollar samen met Trash 2 distortion plugin), dat is toch een korting van zo'n 250 dollar voor beide producten samen. Iris 2 is zo'n soort synth voor mij als Pigments voor jou denk ik. Totaal anders dan mijn andere synths en ook echt een uitbreiding op mijn bestaande set.

Maar ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent, en dat is ook zeker terecht.
 
Daar gaat het natuurlijk om, dat je iets koopt wat echt een uitbreiding is op je bestaande set.

Ik heb zelf de demo gedownload (ik heb die arturia suite). Ik vond hem best goed, maar voor mij was het een 1 van de zoveel in een dozijn synth. Ik heb al zat van dat soort type synths dat het voor mij geen uitbreiding was en daardoor heb ik hem maar overgeslagen.

Wel heb ik in de kerst aanbiedingen onder andere Izotope Iris 2 gekocht (die was 45 dollar samen met Trash 2 distortion plugin), dat is toch een korting van zo'n 250 dollar voor beide producten samen. Iris 2 is zo'n soort synth voor mij als Pigments voor jou denk ik. Totaal anders dan mijn andere synths en ook echt een uitbreiding op mijn bestaande set.

Maar ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent, en dat is ook zeker terecht.

ik blijf enthousiast over pigments, en ik zag dat izotop iris 2 met trash 2 bundle nog in de aanbieding was, voor €40 geen geld dunkt me, ik houd van samplers die geheel anders werken, net aangekocht, ik zal 'm pas over een paar dagen kunnen proberen. maar wat ik ervan zag, en de mogelikheden, ja! dank dat je me deze sampler hebt laten leren kennen. was onbekend voor mij.
 
Zijn helemaal niet goed die adviezen,.............. Heb ook die iris 2 bundle gekocht toen ik zijn bericht las :beard:

(Voltage Modular en Audulus 3 trouwens ook gehaald om het modular systeem wat beter in de vingers te krijgen :kroon:)
 
Zijn helemaal niet goed die adviezen,.............. Heb ook die iris 2 bundle gekocht toen ik zijn bericht las :beard:

(Voltage Modular en Audulus 3 trouwens ook gehaald om het modular systeem wat beter in de vingers te krijgen :kroon:)

haha, ja... maar je hebt dan ook met de softube modular en en v collection 6 al een serie synths, met vrijwel oneindige mogelijkheden en plezier... en niet de hoofdprijzen betaald...

geniet!
 
Laatst gewijzigd:
én er is een update voor pigments. voor de eerste kreeg ik een melding, vanzelf. maar goed. poly aftertouch... nice... kan ik de maschine als controller eens gebruiken, met zijn poly aftertouch mogelikheid (alleen als midi-controller, maschine software doet niks met aftertouch, geeft het zelfs niet door)...

ik had al het gevoel er ontbreken een aantal zaken, vluchtig bekeken. wat mij al opviel, de fx section had wel een heel erg vreemde grafische weergave van de fx, is nu werkend...

er zijn meerdere verbetering, in de basis, die het ding al beter maken. ik heb het gevoel dat ze nog lang niet klaar zijn.

ook een aantal bugfixes.

de release info is hier te vinden:

https://www.arturia.com/products/analog-classics/pigments/resources

over het vraagteken met je muis, bij software - infos.

morgen kijken wat de ekstra, vooral keyboard gerichte, nieuwe features opleveren. ook meerdere features toegevoegd overigens.
 
Back
Top