Mijn Yamaha CS 60 restauratie

Wauw super gaaf! Zelf ooit ook 1 gehad. Hij was te onstabiel en had geen zin en kennis om hem zelf op te knappen.

Erg mooi gedaan. _0_
Heb nu een Deckards Dream met expander ;P
 
Ondanks de punten die je noemt is dit gewoon super- super- supergaaf!! Wat prachtig om jouw volledig restaureerde synth aan het werk te zien en horen. Je kunt hier echt heel erg trots op zijn en bedankt dat je dit met ons deelt. De restauratie volgen op zich is al een feest en heel erg tof om ook wat van het resultaat mee te krijgen. Super mooi apparaat. Ik hoop dat je er heel lang heel veel plezier van gaat hebben. Knap werk!!

Dank voor de moooie woorden 3ddie!
Ik ben al blij dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan het forum.

:okdan::halleluja8~:luv::{*D

Dit vat heel deze thread wel samen, denk ik ;).

Super job, Emmanuel.

Danny

Thanks Danny!
Groeten van een collega astronaut ;-)

Goh, wat zal dit een voldoening geven na het vele werk wat je er in hebt gestopt.
Ik zit in ieder geval van je spel en de sounds te genieten hier.
Succes met de verbeterpunten die je nog wil aanpakken!

Willem! Leuk je terug te horen. Ja de pay off is enorm. Ik herinner me nog het moment dat ik bij de verkoper stond voor een nonsens klinkende, faders vast zittende, bestofte, rokerige, verwaarloosde CS60. Ik had net iets anders opgeofferd om dit te kunnen kopen. Dat was bijna exact 1 jaar geleden. A leap of faith .. Ik kan niet gelukkiger zijn met de uitkomst hiervan! En dankbaar dat alle Yamaha chips het gewoon nog deden.

Wauw super gaaf! Zelf ooit ook 1 gehad. Hij was te onstabiel en had geen zin en kennis om hem zelf op te knappen.

Erg mooi gedaan. _0_
Heb nu een Deckards Dream met expander ;P

Dankjewel Catscan!
Ja een onstabiele synth dat is een nachtmerrie.

Ohla een Deckards Dream mét expander, mooi! Ik was niet overtuigd van de klank ervan, maar heb dan ook enkel geluisterd naar de demo's die verschenen ten tijde dat de synth uitkwam. En dat was dan enkel de synth, zonder expander. Reageert de DD op polyfonische aftertouch? Dat zou ik een grote pro vinden. Ik was iig bijzonder gecharmeerd door het ontwerp van het interne circuit, inspirerend om zien zo al die dicht bevolkte PCB's naast elkaar.
 
Laatst gewijzigd:
Nice. Wat houdt dat polieren in? Van die hoekpunten? Gewoon polish? Mijn Rhodes poten zijn lelijk. Maar heeft nog geen prio. Wel interesse in de opties. Dank!
 
Nice. Wat houdt dat polieren in? Van die hoekpunten? Gewoon polish? Mijn Rhodes poten zijn lelijk. Maar heeft nog geen prio. Wel interesse in de opties. Dank!

Die zijn gepolierd en gechromeerd, ik heb dat laten doen dus zelf heb ik er geen hands on ervaring mee.
 
Heel gaaf, een project om trots op te zijn :)

:okdan: :okdan: thx Kobuz


MODIFICATIE: VOICE LED's - V2

De LED modificatie volgens de methode van Florian Anwander werkt dus in omgekeerd zin zoals je zou verwachten:
LED ON = stem NIET in gebruik // LED OFF = stem in gebruik:

https://youtu.be/gQI65tQctlg

Op zich niets mis met deze omgekeerde werking - het is beter zo dan niets - maar het kon beter:
- bij lange release tijden na note off kan je niet zien welke van de stemmen blijft doorklinken;
- bij het uithalen en terugsteken van de M-borden bleven de LED kabels soms ergens haperen;
- de LED's branden vaker dan dat ze niet branden; qua levensduur en stroomverbruik - al zijn het LED's - niet ideaal;
- deze constante licht gloed van alle 8 LED's samen scheen doorheen de roosters bovenaan de CS 60, niet passend bij het instrument vond ik.

Toevallig kwam ik op een betere oplossing via de restauratie video's van Golt.
Zie vanaf 07:49 via deze link:

https://youtu.be/f0dO7kHlamQ?t=469

De LED's branden op die manier énkel als de stem in gebruik is, plus ze volgen de ADSR curve in grote mate.
Met name bij het stemmen komt dit van pas, want via de oude mod was de LED reeds uit tegen dat ik aan het werk ging op .. welk M-bord ook al weer??

De beslissing was snel genomen om de mod aan te passen.
De aansluitingen zijn als volgt:

LED-V2-M-bord.jpg


20190731_003223.jpg





Op voorhand testte ik via een potmeter welke weerstand er moest komen zodat de LED niet te helder en ook niet te zacht zou branden.
Ik kwam uit op een weerstand van 9K4, oftewel 9K53 via de dichtst beschikbare waarde, dus aangebracht in serie aan de (-) pool van de LED:

20190731_004430.jpg


20190731_010347.jpg





Naast de verbeterde weergave van de attack en release tijd, steken er nu geen kabels meer uit langs de achterkant van de M-borden.
De LED's zitten bovendien via een spanband (*) strak en vlak tegen de bovenkant van het bord:

20190731_002847.jpg


20190731_002855.jpg


20190731_010654.jpg


20190731_023053.jpg


* Enige nadeel: de spanband zit ietwat in de weg bij het uithalen van het bord.
Wat ik gebruikte is een redelijke dikke spanband, ik ga kijken of ik geen fijnere bandjes vind.




Zo ziet het er uit in werking:

https://youtu.be/e1nlTOdE5MA

Blij met deze aanpassing, en een grote dankjewel richting Golt!
Het gaat de tweede calibratie sessie vlotter doen verlopen.
 
Die zijn gepolierd en gechromeerd, ik heb dat laten doen dus zelf heb ik er geen hands on ervaring mee.

Polish dus. En chromeren bestaat volgens mij niet. Polish is volgens mij met zo’n roze pasta het weer mooi maken. Daarna ga je er geen chroom laag overheen gooien. Tenzij de volgorde andersom is.

Maar dit is gebaseerd op mijn logica. Heb er ook de ballen verstand van :D Heb wel ooit Chrome spatborden weer mooi gekregen met cola en alluminium folie. Ook maar eens met die poten proberen want volgens mij heb ik dat toen noet gedaan. Dank iig!
 
Polish dus. En chromeren bestaat volgens mij niet. Polish is volgens mij met zo’n roze pasta het weer mooi maken. Daarna ga je er geen chroom laag overheen gooien. Tenzij de volgorde andersom is.

Maar dit is gebaseerd op mijn logica. Heb er ook de ballen verstand van :D Heb wel ooit Chrome spatborden weer mooi gekregen met cola en alluminium folie. Ook maar eens met die poten proberen want volgens mij heb ik dat toen noet gedaan. Dank iig!

De firma waar ik mee werkte doet dit via speciale baden met een koper / nikkel / chrome oplossing - en tussen de stappen door her-polijsten (denk ik).
Niet veel verschillend van de werkwijze in deze video:

https://youtu.be/mKUVUy37tFo
 
De firma waar ik mee werkte doet dit via speciale baden met een koper / nikkel / chrome oplossing - en tussen de stappen door her-polijsten (denk ik).
Niet veel verschillend van de werkwijze in deze video:

https://youtu.be/mKUVUy37tFo

Cool! Dank! Het serieuze werk dus. Maar had ik kunnen weten. Jij neemt geen halve maatregelen. Zoals het topic bewijst.

Kom ik met mijn cola en aluminium folie aan. :D

Al ga ik het nog wel proberen. Maar vermoed dat de aluminium coating echt beschadigd is.
 
Bankelijke fout in een oude Yamaha...de meest bangelijke die ik had was in een -nogal gelijkaardig uitziende C-605P een aftermarket ontstoorder in de 230V die het begaf en het halve huis met rook vulde. :) Ik ben benieuwd wat er bij jou gebeurde. Volverwachting klopt mijn hart voor het gladstrijken van de laatste restpuntjes!
 
je hebt wel verregaande mazzel dat er niet echt veel aan mankeerde, prachtige resouratie , dat zeer zeker.
verder ben ik het wel met markmark eens.
:mega:
 

Hi Marcuuu - ja en nee: ik heb uren beeldmateriaal staan van mijn Juno 60 restauratie .. maar deze heb ik voornamelijk als video gedocumenteerd; er zijn niet veel foto's van.

Het plan was dat ik de footage zou verwerken in een 12-tal video's, en deze dan zou publiceren via Youtube.
Er komt bv. een video over de power supply recap, eentje over de faders, eentje over het top paneel, de toetsen etc.

Een hoop werk! Haha .. Verschillende video's zijn voorbereid maar tot nog toe vond ik de tijd niet om dit af te werken.
De kans bestaat echter dat ik dit de komende maanden aanpak.

(Het CS 60 topic is nog niet af trouwens .. er staan een paar uitgebreide technische verslagen in de coulissen, veel werk om het allemaal in een paar threads te gieten.)

Dus om terug te komen op je vraag; een topic van m'n Juno 60 zoals deze van de CS 60 is niet meteen mogelijk gezien het gebrek aan foto's.
Maar ik kan er zeker een thread over starten als er interesse genoeg voor bestaat hier, bv. met de video links dan wanneer deze afgewerkt raken.

Ik ben erg geflatteerd dat je hierom vraagt hoor :) ik ben verre van een pro met dit soort zaken.
Maar een liefhebber van synths ben ik zeker wel, en als ik dat kan delen - en dat wordt dan ook nog geapprecieerd - yup, works for me ;)

Binnenkort breng ik overigens een product uit dat specifiek gebouwd is voor de Juno 6/60.
Ik kan niet wachten om dit te delen, dus wordt sowieso vervolgd!

Er staat reeds een video van dit restauratie project hier:
https://youtu.be/gGED9hDTRac

En ik startte een mini serie van tips voor de Juno 6/60:
https://youtu.be/M3fnslcPHl4



20180823_000101.jpg
 
Ik las onlangs een blog over een Jupiter 8 restauratie en moest aan dit draadje denken. Ik denk dat de mensen die deze restauratie leuk vonden om te lezen dit ook wel kunnen waarderen:

Introduction: My Jupiter 8 story – The search for my “Unicorn”

Ik kwam een CS60 tegen op Reverb en moest aan dit draadje denken.. :verkoght:

 
Leuke demo zit er ook bij !

 
Back
Top