MPC 2.3 is uit.....epic update

De MPC X en Live hebben vandaag een update gekregen....en niet zo maar een.
3 interne synths standalone
crossfade looping
verbeterde effecten
bugfixes
workflow verbeteringen
en meer....

mpc2_3.jpg
 
Last edited by a moderator:
Filmpje van de nieuwe features.
 
Zeer vette update!

Had gister wel wat raars met de Arpeggiator op de MPCX.
Afspelen van sommige 'pattern' arps gaat goed maar zodra je 'm opneemt en weer afspeelt, lijkt de Time Correction iets geks te doen, noten staan dan als triplets in je grid. Een totaal andere groove/swing/quantize dan bij het gewone afspelen.

Je zou zeggen dan zet je voor je gaat opnemen je TC uit maar dan werkt de arp niet, dat werkt blijkbaar samen..

iemand een idee?
 
Laatst gewijzigd:
Werken die drie synths ook zonder pc?

Yep! Ik was gisteren toevallig aan het denken dat een onboard synth toch wel echt ontzettend handig zou zijn. Tot mijn stomme verbazing valt direct die update op de virtuele mat. Ik kan alleen maar zeggen: wow! Ziet er echt super uit. De sound nog niet kunnen chekken, maar denk dat dat wel snor zit. Maakt de Live en X een nog completer apparaat dan het al was. Echt chapeau, Akai!
 
De autosampler is ook verschrikkelijk handig. In no-time de sounds uit je synth in een program gesampled!
 
maar toch blijven er een heleboel 'traditionele' MPC workflows & features ontbreken en/of verkeerd geimplementeerd - tegelijk smijten ze er wat halfbakken extra's bij (in de autosampler moet je wel nog steeds je samples snijden naar de juiste lengte, die effecten zijn niet verbeterd, enkel GUI is verbeterd + presets mogelijk, die 3 synths zijn nu ook weer niet je dat)
 
maar toch blijven er een heleboel 'traditionele' MPC workflows & features ontbreken en/of verkeerd geimplementeerd - tegelijk smijten ze er wat halfbakken extra's bij (in de autosampler moet je wel nog steeds je samples snijden naar de juiste lengte, die effecten zijn niet verbeterd, enkel GUI is verbeterd + presets mogelijk, die 3 synths zijn nu ook weer niet je dat)
Hangt er van af of je die traditionele MPC workflow gewend bent. Ik heb geen ervaring met die oudere modellen (behalve de 500, maar die heb ik maar kort gehad), dus ik heb niet het gevoel dat ik daarin iets mis. De effecten zijn voor mij voldoende om als schetsboek te werken, ik verwacht ook geen Strymon kwaliteit effecten in een dergelijk apparaat. De Octatrack effecten vond ik ook niet heel bijzonder, maar prima voor een snel idee op te zetten. Die 3 synths vind ik juist erg leuk, ik heb gisteren een uurtje of wat op de bank met een Live gespeeld zonder samples in te laden. Gewoon een beetje pielen is nu een stuk makkelijker gemaakt. Je kunt altijd later de sounds vervangen door andere bronnen (wat ik ook zou doen), maar je hebt wel al een goed idee of een idee lekker loopt. In mijn studio'tje laad ik het project dan in mijn X die gekoppeld is aan mijn modular en andere synths en kan ik het verder uitwerken. Prima workflow voor mij! De autosampler heb ik nog niet geprobeerd maar ondanks eventuele tekortkomingen denk ik dat die functie me een hoop tijd bespaart.
Overigens zijn de presets allesbehalve mijn smaak, maar ja, je kunt niet alles hebben...
 
Hoe bevallen die synths(plug-ins) die bij deze update zitten en wat is de kwaliteit er van ?
 
Ik heb net gisteren mijn eerste avondje met een Force doorgebracht met daarin: de Bass synth, de EP emulatie en de Tube synth + nog de Hype synth (weet niet of die inmiddels ook in de X en live zit??).

Over het algemeen klinken de sounds goed en de geluidskwaliteit ook.. prikken goed door een mix. Spikey en punchy. EP is zeker bruikbaar maar niet denderend.. (ik ben nogal een sucker voor EP sounds met een Rhodes, Pianet en Wurlitzer in bezit hebbend).
De sounds zijn wel heel erg 'dance' georiënteerd.. wat ik wel minder vind is het resetten van de Osc's. Je hoort bij een arp lijntje met 2 oscs die licht ontstemt zijn bij een gemiddelde VA dat ze dan levendig langs elkaar heenlopen terwijl de nootjes getriggered worden.. iedere keer een andere fase zegmaar.. Bij de Akai Plugin's start het elke keer op de dezelfde begin fase.. net als een sample. Soms kan het wel handig zijn om, je kunt de fase ook instellen maar er is geen freerun. Had laatst ook de Deluge gekocht.. die had dat gelukkig niet.. eigenlijk veel meer mijn ding qua setup van de synthengine..

Wat in de plug-ins wel ontzettend goed klinkt zijn de FX, die maken zelfs van een simple zaagje of square een vol en rijk geluid.. elke synh plug-in heeft zijn eigen dedicated FX. Ik denk dat ik de synthengine afentoe wel ga gebruiken.. had gehoopt met de Force stand-alone wat te kunnen maken. Voor meer puncy en lead-achtige geluiden klink het allemaal wel ok maar voor analoog klinkende klanken pak ik liever een andere VA synth erbij. Ik krijg er ook niet echt basgeluiden uit die ik zoek.. (moog-achtig zeg maar).
 
Back
Top