Kwurqx
Happy synthing
- Lid sinds
- 16 mei 2017
- Berichten
- 918
Zijn er ook specifieke klanken waarbij boventonen/ harmonics tussen even of oneven harmonics zitten? En dan bedoel ik echt pieken in een spectrum.
Het is me is me miet helemaal duidelijk wat je bedoelt met je vraag.
Ik begrijp helaas niet goed wat je bedoelt met "Zijn er ook specifieke klanken waarbij boventonen/ harmonics tussen even of oneven harmonics zitten?".
Echt "tussen" de individuele harmonischen? Een simpel antwoord zou dan zijn: Nee. Althans niet in 1 harmonische klank. Uitgaande van het feit dat een harmonische in zijn pure vorm een harmonische is: dus een geheel veelvoud van de grondtoon. Daartussen zit in dat geval nooit iets.
Echter, alleen al door 2 klanken (elk bestaande uit een spectrum van meerdere frequenties) met elk een verschillende grondtoon (noot) te mixen komen in het eindresultaat frequenties terecht op plekken waar in beide individuele oorspronkelijke spectra geen frequenties zaten (teruggerekend naar hun verhoudingen tussen de grondtoon en de harmonische). En dan kunnen er dus wel frequenties "tussen" harmonischen zitten.
Als klank 1 harmonischen 1, 2, 3, 4 heeft en klank 2 ook. Maar de "noot" van de 2e is niet gelijk aan die van 1 dan ontstaan in de som frequenties die niet passen in de harmonische reeks van klank en ook niet in die van klank 2. En dat kunnen hele kleine afwijkingen zijn (zwevingen door ontstemming) maar ook verschillende noten (want dan liggen alle frequenties van klank 2 n x 2^1/12 hoger of lager dan die van klank 1).
Zelfs bij een geheel octaaf verschil passen de frequenties van klank 1 niet in de oorspronkelijke harmonische reeks van klank 2. Na optelling ontstaan vanuit klank 1 bezien harmonischen 1,2,3,4 + 2,4,8,16. Dat past in de harmonische reeks van klank 1. Maar vanuit klank 2 bezien is dat dan 1,2,3,4 + 0,5, 1, 1,5 en 2. En dat past niet in de harmonische reeks van klank 2.
Daarnaast zijn er nog de helemaal niet harmonische frequenties die deel uit kunnen maken van een spectrum. bijvoorbeeld "ruis". Een "fluit" achtige klank wordt bijvoorbeeld vaak opgebouwd uit een harmonisch spectrum met weinig harmonische, vooral oneven harmonischen, vooral van lage rang. Bijvoorbeeld een sinus of triangle of gefilterde square. Met daarbij in gemixt: al dan niet gefilterde ruis.
Ook begrijp ik niet goed wat je bedoelt met "pieken in het spectrum"? Bedoel je dan specifieke harmonischen/frequenties (individueel of in plukjes) in het spectrum die duidelijk zichtbaar/hoorbaar zijn?
Er zijn allerlei manieren om ergens een piek in het spectrum te genereren.
- Door een andere oscillator met een specifieke frequentie bij in het signaal te mixen.
- Door met een filter omliggende frequenties weg te filteren.
- Door met een resonant filter op een specifieke plek frequenties te versterken.
- Door met Oscilator sync ergens een piek in te regelen
- Door van een additieve oscillator/synthesizer harmonischen op een specifieke plek over te vertegenwoordigen.
- Door de index/ratio (verhouding tussen de frequenties van de carrier en de modulator) van een FM modulator te verhogen/verlagen.
- Door de frequentie van een AM modulator naar believen in te regelen (AM geeft som- en verschilfrequenties van carrier en modulator)
Heel veel piekjes en dalen (soort ribbels over het hele spectrum) ontstaan door twee singalen/spectrums uit fase te brengen. Kamfilter-effecten over hele stuken spectrum.