Dilemma: Korg Volca Sample of Electribe 2 Sampler (of andere alternatieven?)

Nee, ik heb er geeneen.. Maar als fan van samplers heb ik er wel geregeld naar zitten kijken..
Maar 1 bar patterns, daar kan je amper wat interessants mee doen. Ook is alles strak gequantised.. kan je dacht ik niet uit zetten...

Die alternatieve firmware is van Pajen
 
Ja beetje wonderlijk, anders was de versie 2 tov versie 1 een volledige no-brainer geweest. Maar ik heb nog nooit eerder de versie 1 in handen gehad, dus wellicht mis ik het niet.

Had begrepen dat er geen (nog niet?) Pajen firmware is omdat die versie 2 kennelijk een andere processor gebruikt, dus 'k heb er nog geen andere alternatieve firmware voor gezien.

Was jouw probleem met versie 1 voornamelijk dat je voor langere samples inladen veel onderbrekingen en her-pogingen hebt,
of accepteert het machien eenvoudigweg geen samples langer dan (puntjepuntje) seconden?
 
Ja beetje wonderlijk, anders was de versie 2 tov versie 1 een volledige no-brainer geweest. Maar ik heb nog nooit eerder de versie 1 in handen gehad, dus wellicht mis ik het niet.

Had begrepen dat er geen (nog niet?) Pajen firmware is omdat die versie 2 kennelijk een andere processor gebruikt, dus 'k heb er nog geen andere alternatieve firmware voor gezien.

Was jouw probleem met versie 1 voornamelijk dat je voor langere samples inladen veel onderbrekingen en her-pogingen hebt,
of accepteert het machien eenvoudigweg geen samples langer dan (puntjepuntje) seconden?
Of de versie 2 hardware compatibel is met 1 weet ik eigenlijk niet.

Versie 1 en 2 zijn qua beheer echt twee verschillende beestjes. Dat de Song functie weg is bij versie 2 zou voor mij de deal breaker zijn.

Versie 1 (die ik heb) is zo'n eigenzinnig/eigenaardig apparaat dat ik het niet aandurf om meer/andere sample in het ding te laden. Dat moet via de sync in jack (waarschijnlijk een soort modempoort). Je moet dan een .WAV audio bestand afspelen (zoals vroegâh op je Commodore 64). Als, gedurende het afspelen, je computer of smartphone een geluidje maakt (lees: er komt een SMS-je binnen) dan ben je De Sjaak. Kun je weer opnieuw beginnen. En die 4 MB (yep: da's alles) duurt vrij lang! Wederom: net als op de Commodore 64. Er zijn 2 applicaties om de V. Sample ver. 1 te beheren (link): Caustic (simpel, gebruik ik, is er voor Win en Android) en VOSYR (ingewikkeld). Met die laatste kun je ook je eigen op de computer gemaakte sequences uploaden. Dingen (sequences) downloaden kan niet op versie 1.

Versie 2 (niet in mijn bezit) schijnt zich niet aan te melden als USB opslag apparaat en je schijnt niet zonder de zg. 'Volca Sample 2 Librarian' software (link) te kunnen up- of downloaden. Maar die software maakt het wel makkelijk zeg, als het werkt (zie verderop). Mensen hebben problemen met de verbinding. Zie dit topic op het Korg forum (dat nog wel eens plat ligt). Er is een "Midi driver" voor op je computer (link) voor Korg apparaten (die ik niet gebruik, en ook nog niet nodig blijk te hebben, Linux). Daarmee klooien (lees: Midi channel veranderen) zorgt er soms voor dat je weer wel verbinding krijgt met de 2. Sommigen zeggen dat je de firmware moet downgraden ofzo. En Apple gebruikers krijgen soms helemaal op geen enkele manier verbinding met de 2 als ze het nieuwste MacOS hebben. U bent gewaarschuwd.

Dit soort gezeik (zeker met versie 2) is de reden dat ik in principe NIMMER hardware koop (synth of anderszins) die software nodig heeft. Na een update of upgrade v/h besturingssysteem op je compu werkt de software niet meer. Zeker na een jaar of 10 niet meer.

Toch ben ik gek op mijn kleine goedkope Volca Sample 1. Als je jezelf hebt gepijnigd om er een zooi samples op te zetten die genoeg voor je zijn dan is het een geweldig makkelijk portable apparaat om mee te spelen. Zie dit filmpje. Een sample player is effe wat anders dan een synth en is gewoon een must have voor elke puzzelaar.

Wat ook precies 1 keer leuk is, is het "back in time" nostalgische gevoel als je de aloude truc uithaalt van het versneld opnemen (45 toeren i.p.v. 33) v/e sample om geheugen te besparen en dan vertraagd afspelen op je sampler om het geluid goed te krijgen. Zo moet Public Enemy het ook gedaan hebben ooit.
 
Zoals ik 't begrijp kun je per track wel verschillende lengtes hebben, dus zo verschuivende patronen hebben..... hoop ik ;-)

mocht dat kunnen dan zal het waarschijnlijk met minder dan 16 steps/bar zijn...
 
Of de versie 2 hardware compatibel is met 1 weet ik eigenlijk niet.

Versie 1 en 2 zijn qua beheer echt twee verschillende beestjes. Dat de Song functie weg is bij versie 2 zou voor mij de deal breaker zijn.

Bedankt voor de uitgebreide reply! :halleluja

Ja had 't ergens gelezen, begreep dat Pajen, die alternatieve firmware-maker zelf, gezien had dat versie 2 een andere processor gebruikt, dus een nieuwe alt. firmware vereist, die er (voor zover ik zag) er (nog) niet is.

Het verdwijnen van de versie 1 song-functie schijnt bij versie 2 deels goed gemaakt te zijn met pattern-sequence, maar daar schijnen beerkingen te zijn.
't Kwartje is (in afwezigheid hier van zowel versie 1 als versie 2) nog niet geheel gevallen hoe bezwaarlijk het is.
Reviews reppen er van dat als je versie 1 nooit gekend hebt, je gewoon voor versie 2 kunt gaan, omdat die met die USB-toevoeging toch wel erg veel gemak toevoegt.
(Ik kan me tegelijk goed voorstellen dat bepaalde gekoesterde dingen van versie 1 onmisbaar zijn geworden, zoals je ook al aangaf.)

Versie 2 (niet in mijn bezit) schijnt zich niet aan te melden als USB opslag apparaat en je schijnt niet zonder de zg. 'Volca Sample 2 Librarian' software (link) te kunnen up- of downloaden. Maar die software maakt het wel makkelijk zeg, als het werkt (zie verderop). Mensen hebben problemen met de verbinding. Zie dit topic op het Korg forum (dat nog wel eens plat ligt). Er is een "Midi driver" voor op je computer (link) voor Korg apparaten (die ik niet gebruik, en ook nog niet nodig blijk te hebben, Linux). Daarmee klooien (lees: Midi channel veranderen) zorgt er soms voor dat je weer wel verbinding krijgt met de 2. Sommigen zeggen dat je de firmware moet downgraden ofzo. En Apple gebruikers krijgen soms helemaal op geen enkele manier verbinding met de 2 als ze het nieuwste MacOS hebben. U bent gewaarschuwd.

Dit soort gezeik (zeker met versie 2) is de reden dat ik in principe NIMMER hardware koop (synth of anderszins) die software nodig heeft. Na een update of upgrade v/h besturingssysteem op je compu werkt de software niet meer. Zeker na een jaar of 10 niet meer.

Ik kan snappen dat onontbeerlijke software inderdaad een beetje raar is om standalone hardware echt lekker te kunnen laten werken.

Ik kan er zelf prima mee leven als sommige features zo wel erbij komen, maar dan moet het inderdaad wel werken.
Wie weet is dat USB-probleem precies hetzelfde als genoemd door dit SoundOnSound review ? (dus stom, tikkie slordig, maar te verhelpen)
Toch ben ik gek op mijn kleine goedkope Volca Sample 1. Als je jezelf hebt gepijnigd om er een zooi samples op te zetten die genoeg voor je zijn dan is het een geweldig makkelijk portable apparaat om mee te spelen. Zie dit filmpje. Een sample player is effe wat anders dan een synth en is gewoon een must have voor elke puzzelaar.

Dank voor dat filmpje, zeer verhelderend.
Ik realizeer me dat ik in tegenstelling tot die beat van die clip er eigenlijk heel andere dingen mee wil doen, langere samples, laten we 't voor het gemak even soundscapes noemen dus ook die amp envelope attack & decay inzetten.
En omdat ik begrepen had dat de BPM naar zeer lage waarden kan is het rondje van 16 dan toch weer bruikbaar te maken (hoop ik..).
Ik kwam deze clip tegen, ambient spul : Semi-generative Ambient Adventure waarbij dan wel weer staat dat het met versie 1 met Pajen firmware is gemaakt, en dit spul dus kennelijk niet mogelijk is op versie 2....

Wat ook precies 1 keer leuk is, is het "back in time" nostalgische gevoel als je de aloude truc uithaalt van het versneld opnemen (45 toeren i.p.v. 33) v/e sample om geheugen te besparen en dan vertraagd afspelen op je sampler om het geluid goed te krijgen. Zo moet Public Enemy het ook gedaan hebben ooit.

Ik zag er al een andere YouTube clip van ja, waar ze het al verdubbelde geheugen van versie 2 (tov versie 1) nog eens verder boosten naar zo'n 520 seconden dacht ik. Vandaar dat ik benieuwd was naar hoelang langere samples kunnen zijn.

Groet!
 
Kan het zo werken?

ik denk ALS het al kan dat het om halveren gaat. dus 16 step/1 bar, 8 steps/2 bar..

Maar mijn inziens is die Volca Sample een heel simpel ding.. bedoelt om te jammen en lekker 1 bar te laten loopen in sync met die andere Volca's.
 
ik denk ALS het al kan dat het om halveren gaat. dus 16 step/1 bar, 8 steps/2 bar..

Maar mijn inziens is die Volca Sample een heel simpel ding.. bedoelt om te jammen en lekker 1 bar te laten loopen in sync met die andere Volca's.

Ola, m'n reactie gewist, nou, dan in het kort opnieuw:

had begrepen dat driekwart ook kon, maar niet duidelijk of het ook mogelijk is om polymetric dingen te kunnen doen
(zie r/VolcaSamples - “Polyrhythmic” mode in Volca Sample )

Anders gewoon er eens eentje scoren, en proberen - of het simpelweg allemaal niet uit dit machientje te willen wurmen en het meteen anders gaan doen, maar toch met meeste zin om het te gaan proberen en dan wel zien waar ik m'n neus ga stoten ...
 
@clintrubber : was ik nog vergeten: met de Pajen firmware kun je de V. Sample versie 1 bespelen als een polyfone synth (als je een Midi keyboard aansluit)! Tot vier stemmen (= sample slots) tegelijk. Als dat niet kan met V. Sample versie 2 dan zou dat een deal breaker zijn voor mij.

Het verdwijnen van de versie 1 song-functie schijnt bij versie 2 deels goed gemaakt te zijn met pattern-sequence, maar daar schijnen beperkingen te zijn.
't Kwartje is (in afwezigheid hier van zowel versie 1 als versie 2) nog niet geheel gevallen hoe bezwaarlijk het is.
Song functie is (V. Sample 1): pattern 2 vier keer (= refrein), ptn. 4 vier keer (= couplet), ptn. 1 twee keer (= break). Maximaal 16 ptns. Dat wordt in een oneindige loop afgespeeld. Zes songs kunnen opgeslagen worden.

Pattern sequence is (V. Sample 2): dit iedere keer opnieuw in geven omdat er geen songs ge-saved kunnen worden. Ik ga ervan uit dat het in een oneindige loop afgespeeld wordt.

Voordeel is dat je op de VS2 meer patterns kan saven (16). Op de VS1 kun je 10 patterns saven en 6 songs (maakt ook 16 geheugen slots). Lekker duidelijk he, not!

Wie weet is dat USB-probleem precies hetzelfde als genoemd door dit SoundOnSound review ? (dus stom, tikkie slordig, maar te verhelpen)
Goeie link! Antwoord: ja en nee. Er wordt gerefereerd naar een Youtube video van Tim Shoebridge (link). Windows 10 blijkt een lijst van Midi drivers bij te houden (ik gebruik Linux, volgens mij heb ik dat niet). De Korg USB Midi driver mag niet hoger dan nummer 10 zijn in die lijst! Da's het "ja" gedeelte van mijn antwoord. Als je een Apple hebt en je gebruikt MacOS 'Big Sur' dan werkt de Korg USB Midi driver niet meer. Op een oudere versie van MacOS wel (weet niet of verwijderen en herinstalleren v/d driver helpt op MacOS). Zie het Korg forum topic waar ik naar verwees (link). Da's het "nee" gedeelte van mijn antwoord. Daarom heb ik zo'n bloedverstikkende hekel aan hardware die software (utility) of drivers nodig heeft.
 
Antwoord: ja en nee. Er wordt gerefereerd naar een Youtube video van Tim Shoebridge (link). Windows 10 blijkt een lijst van Midi drivers bij te houden (ik gebruik Linux, volgens mij heb ik dat niet). De Korg USB Midi driver mag niet hoger dan nummer 10 zijn in die lijst! Da's het "ja" gedeelte van mijn antwoord.
Is toch ook waardeloos hoe Korg dat doet, allerlei andere merken hebben dat probleem niet.
Ik heb een keer Voerman erover gebeld en die vertelde me dat dit door windows kwam!
Ik zei tegen die man dat het wel vreemd was dat andere merken er geen last van hadden en toen begon hij er omheen te ouwehoeren.
Ze moeten gewoon betere software schrijven voor zover ik het als leek kan inschatten.
Er zijn ook genoeg merken die je aansluit en meteen klaar; dan heb je helemaal geen gezeik met drivers.
 
Is toch ook waardeloos hoe Korg dat doet, allerlei andere merken hebben dat probleem niet.
Ik heb een keer Voerman erover gebeld en die vertelde me dat dit door windows kwam!
Ik zei tegen die man dat het wel vreemd was dat andere merken er geen last van hadden en toen begon hij er omheen te ouwehoeren.
Ze moeten gewoon betere software schrijven voor zover ik het als leek kan inschatten.
Er zijn ook genoeg merken die je aansluit en meteen klaar; dan heb je helemaal geen gezeik met drivers.
Ben ik met je eens. Ik weet niet geheel zeker of die Korg apparaten ook daadwerkelijk een USB Midi driver nodig hebben. Ik heb een Korg Monologue en die spuugt gewoon alles uit naar Linux via die USB kabel.(Gebruik ik om de sysex data uit te lezen om zodoende te bepalen wat de instelling en v/e fabrieks-patch zijn). Zou kunnen dat de mensen die (terecht) klagen in het Korg forum te veel drivers hebben geïnstalleerd. Een vriend van me heeft een Apple compu. Die werd helemaal gek v/h installeren v/e printer driver. Wat bleek? MacOS kan er niet tegen als je die driver al op je compu hebt staan en per ongeluk de driver een 2e keer installeert. Gaat je Apple helemaal flippen. Oplossing: driver(s) de-installeren en de driver in 1 keer goed her-installeren. Je weet het nooit met compu's en drivers.
 
Zie dit topic op het Korg forum (dat nog wel eens plat ligt).

Ja, dat Korg-forum is me er eentje. Ik heb daar een account al van jaren terug, zie er nu nog maar eens in te komen, want het proces van new password etc loopt vast op de laatste stap. New account aanmaken is me ook nog niet gelukt. Grillige forumtoegang dus kennelijk niet alleen hier, weer een beetje troostend...
 
@clintrubber : was ik nog vergeten: met de Pajen firmware kun je de V. Sample versie 1 bespelen als een polyfone synth (als je een Midi keyboard aansluit)! Tot vier stemmen (= sample slots) tegelijk. Als dat niet kan met V. Sample versie 2 dan zou dat een deal breaker zijn voor mij.

Dat gaat dan de 2e showstopper zijn.
Wie weet hebben ze bij Korg gedacht: we maken die twee kastjes nagenoeg gelijk voor versie 1 & versie 2, maar zorgen er wel voor dat de nodige mensen ze toch eigenlijk ALLEBEI willen hebben, wegens complementaire functionaliteit.
 
Song functie is (V. Sample 1): pattern 2 vier keer (= refrein), ptn. 4 vier keer (= couplet), ptn. 1 twee keer (= break). Maximaal 16 ptns. Dat wordt in een oneindige loop afgespeeld. Zes songs kunnen opgeslagen worden.

Pattern sequence is (V. Sample 2): dit iedere keer opnieuw in geven omdat er geen songs ge-saved kunnen worden. Ik ga ervan uit dat het in een oneindige loop afgespeeld wordt.

Voordeel is dat je op de VS2 meer patterns kan saven (16). Op de VS1 kun je 10 patterns saven en 6 songs (maakt ook 16 geheugen slots). Lekker duidelijk he, not!

Yep, zeker duidelijk! En (afgezien van het dubbele samplegeheugen) in dit opzicht niet echt een vooruitgang te noemen van versie 1 naar versie 2.
 
Goeie link! Antwoord: ja en nee. Er wordt gerefereerd naar een Youtube video van Tim Shoebridge (link). Windows 10 blijkt een lijst van Midi drivers bij te houden (ik gebruik Linux, volgens mij heb ik dat niet). De Korg USB Midi driver mag niet hoger dan nummer 10 zijn in die lijst! Da's het "ja" gedeelte van mijn antwoord. Als je een Apple hebt en je gebruikt MacOS 'Big Sur' dan werkt de Korg USB Midi driver niet meer. Op een oudere versie van MacOS wel (weet niet of verwijderen en herinstalleren v/d driver helpt op MacOS). Zie het Korg forum topic waar ik naar verwees (link). Da's het "nee" gedeelte van mijn antwoord. Daarom heb ik zo'n bloedverstikkende hekel aan hardware die software (utility) of drivers nodig heeft.

Voor de volledigheid hier ook het SOS-review van versie 1, voor zover jullie dat ook al niet opgedoken hadden: Korg Volca Sample (SOS-review)

Ja die Tim S clip heb ik bekeken, goede info (ik gebruik zelf alleen computer met Windows). Did ring a bell die 10 stuks limiet, een aloud 'Windows-dingetje', bizar dat dat nog steeds speelt, in welke vorm dan ook. Anders gezegd, me niet duidelijk of dit nu een Win of Korg issue is.

Wat ik er (afgezien van anything Korg-related) ernaast van denk opgestoken te hebben is dat dus na installatie van een aangeleverde driver HET NIET NODIG (of aan te raden) is om bij aansluiten van je USB-device dit ook voor alle andere USB-poorten van je computer te doen, want dat lijkt alleen maar onnodig die lijst van tien verder op te vullen, makes sense?
En sowieso niet nodig dus, want zodra een USB-device wordt aangekoppeld, duikt die USB-definitie (oid) toch wel vanzelf op. (Zo denk ik het tenminste begrepen te hebben)
 
Voor de volledigheid hier ook het SOS-review van versie 1, voor zover jullie dat ook al niet opgedoken hadden: Korg Volca Sample (SOS-review)

Ja die Tim S clip heb ik bekeken, goede info (ik gebruik zelf alleen computer met Windows). Did ring a bell die 10 stuks limiet, een aloud 'Windows-dingetje', bizar dat dat nog steeds speelt, in welke vorm dan ook. Anders gezegd, me niet duidelijk of dit nu een Win of Korg issue is.

Wat ik er (afgezien van anything Korg-related) ernaast van denk opgestoken te hebben is dat dus na installatie van een aangeleverde driver HET NIET NODIG (of aan te raden) is om bij aansluiten van je USB-device dit ook voor alle andere USB-poorten van je computer te doen, want dat lijkt alleen maar onnodig die lijst van tien verder op te vullen, makes sense?
En sowieso niet nodig dus, want zodra een USB-device wordt aangekoppeld, duikt die USB-definitie (oid) toch wel vanzelf op. (Zo denk ik het tenminste begrepen te hebben)
Heb jij wel eens geprobeerd om je Korg synth te beheren zonder die driver? Dat wil zeggen: aansluiten van synth op je Win 10 compu middels USB. Daarna kijken in de Win Explorer of 'ie in de lijst met aangesloten opslag apparaten staat. En/of de software utility van je Korg synth proberen te installeren en gebruiken zonder dat je de "Korg Midi USB driver" hebt geïnstalleerd?
 
Heb jij wel eens geprobeerd om je Korg synth te beheren zonder die driver? Dat wil zeggen: aansluiten van synth op je Win 10 compu middels USB. Daarna kijken in de Win Explorer of 'ie in de lijst met aangesloten opslag apparaten staat. En/of de software utility van je Korg synth proberen te installeren en gebruiken zonder dat je de "Korg Midi USB driver" hebt geïnstalleerd?
Nee, dat bij m'n weten nog nooit zo gedaan. Als ik 't me goed herinner steeds die "Korg Midi USB driver" als eerste.
Als ik weer op m'n W10 laptop zit waar ik Korg-spul voor die nano-controller-editor op heb geinstalleerd zou ik 't eens kunnen proberen alles eraf te halen en dan te proberen.
 
Wat hardop gereken voor wat langere uitgesponnen stukken met langere samples:

range is 10 to 600 bpm,
en 1 beat = 1 step, klopt?

Dan op 10 bpm & bij 16 steps duurt het (60s/10bpm)*16steps = 96 seconden om 1 keer door 1 heel pattern te gaan.

Neem een Volca versie 2 met 130 s samplegeheugen (even zonder unpitched-truuks),
als er inderdaad samples tot zeg een seconde of 10 .. 15 in te laden zijn dan zou er in combinatie met de motion-sequenced parameters zo toch wat afwisselends aan 'soundscape geneuzel' mee te maken zijn, klopt?

En dan is er pas 1 pattern gebruikt. Op versie 2 nog 15 patterns over om andere 'geneuzelstukken' mee te maken.

Of uiteraard met de 65 s aan samplegeheugen vergelijkbare mogelijkheden voor versie 1, plus daar nog eens de song-mogelijkheden.

-------

Schiet er maar op, lijkt dit alles een beetje te kloppen?

Het gaat er wel vanuit dat je bijvoorbeeld een lang sample (zeg 10s) de amp-env attack & decay tijden kunt geven van zeg 3s elk, om goed te kunnen faden.
 
Laatst gewijzigd:
range is 10 to 600 bpm,
en 1 beat = 1 step, klopt?
Range: klopt.
1 Beat 1 Step: nee. Een step is nooit een beat. Op zo'n beetje elke synth of drum computer is 4 steps 1 beat.

Een Volca Sample is niet echt bedoeld voor samples van 10 seconden vrees ik. Misschien dat het kan. De langste drum break die ik er in heb staan is 124 kB en 2 seconden (versneld van 33 naar 45 toeren, mono, 32 kHz, WAV).

Ik weet niet hoe lang de attack en decay tijden zijn. Kan ik ook zo snel niet vinden in de gebruiksaanwijzing.
 
Back
Top