CP300 beperken sustain bij Synth pads?

aart

Aart
Lid sinds
2 februari 2006
Berichten
131
Locatie
Juinen
De werking van de sustain van de Synth pads op de CP300 werkt net zo als bij een pianoklank waardoor de tonen van zowel de ingedrukte toetsen als de inmiddels losgelaten toetsen blijven doorklinken. Op mijn Yamaha CLP170 gebeurt dit alleen voor de ingedrukte toetsen. Dit probleem is vooral als je de pad combineert met een piano erg irritant omdat het na een paar akkoordwisselingen een enorme brei wordt.

Weet iemand of er op de CP300 een instelling is waarmee je dat kan aanpassen? Ik kan er zelf niets over vinden. ;{
 
Een klassieke manier om envelopes te ontwerpen is natuurlijk ADSR.

Attack - de wachttijd om van het aanslaan van de toets tot maximaal volume te komen.
Decay - de wachttijd na het bereiken van het piekvolume om het volumeniveau van de Sustain-fase te bereiken.
Sustain is een volume - geen tijd! - wat aan blijft houden voordat je de toets loslaat.
Release is de wachttijd om van het sustain-volume naar stilte terug te gaan.

Alle complexere envelopes zoals Roland's Time/Level systeem (JV/XP serie - "TVA" voor Time Variant Amplifier) of Yamaha's Rate/Level systeem (DX7, Motif - "AEG" voor Amplitude Envelope Generator) zijn hier variaties op die vaak nog wat extra flexibiliteit bieden, voornamelijk in de Decay/Sustain fase. Het effect van de "hold" kan bij deze envelopes teniet worden gedaan omdat er een tweede decay-fase in zit.

De ingang voor een sustainpedaal op een synthesizer heet ook vaak "hold pedal". In de naam zit al opgesloten dat het hier niet om een "natuurlijke" sustain gaat - elke snaar is onderhevig aan wrijving en energieverlies, dus uiteindelijk aan demping. In plaats daarvan wordt de release-fase van de envelope overgeslagen en blijft het geluid aanhouden op het niveau van de sustain-fase.

Bij een pianoklank kun je de sustainpedaal indrukken en de snaar blijft dan doorklinken omdat de dempers niet terugkeren; echter, omdat een piano een piano is wordt het geluid van de snaren wel geleidelijk zachter. Om dit na te bootsen voor je synthesizer-pads zou het uiteindelijke sustain-niveau dus ook naar 0 moeten gaan.

Helaas ziet het er wel naar uit dat je op de CP300 niet in detail kunt bewerken hoe de envelopes eruit moeten zien. Ik weet niet of je dan nog veel opties overhebt.
 
Back
Top