Verse studio. Waar plaats ik wat?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.570
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ben aan t nadenken over de volgende locatie. Waar komt wat...

ik zie soms mensen hun mixer voor hen scherm hebben staan. Daarvoor hun toetsenbordje en opzij in n hoekje de muis.

Lijkt me vreemd. Ik hou net van mixer uit de weg en de knoppen vd instrumenten nabij.
opstelling denk ik aan een U vorm, met in t midden t scherm en links rechts Jaspers stands.
mogelijk mono synths, rackspul en drumdozen allen gegroepeerd. Poly heb ik niet veel staan.
maar dan zit je al snel met het patchbare in de knoei. Komt dan ver uit elkaar te staan dus lange kabels en gedoe.
Dichtbij je stoel midi toewijsbaar rackspul is handig, om t masterkeyb ver spul aan te laten sturen.
Ruimte genoeg. Maar wat is de ideale setup...
 
Je zou de akoestische benadering kunnen nemen: dus wat is de voorkeurspositie waarop je muziek afluistert (scheelt meestal behoorlijk tussen DAW en meer hardware/ mixer based). Dat weten, en daarop optimaliseren; dus liever met de (stereo) monitoring in optimale positie, vaak richting de lengte-as van de ruimte. (En dan vaak eerst akoestisch materiaal plaatsen, bijv. bastraps, voordat je de rest gaat inpassen...)

Vervolgens kiezen wat er tussen de luidsprekers komt - je mixer, of juist je DAW met master keys, etc.
Vervolgens op basis daarvan is het een kwestie van passen en meten, en elimineren (wat werkt wel, wat absoluut niet).
Rack spul heb je vaak niet direct bij de hand nodig, maar dat scheelt natuurlijk welke apparaten precies.
De ellende zijn al die nieuwerwetse 'handige' bakjes en doosjes met losse powerblokjes en USB aansluitinkjes.
Je komt in de praktijk toch vaak uit op een U-vorm... (omdat je om je heen bouwt, en toch een ingang/uitgang moet hebben...)

Alternatief, je gaat werken met 'hoekjes'. Zo heb ik een DAW plek (met stereo monitoring paar A), een apart modulair hoekje (met separate monitoring) en een hoekje waar ik m'n basgitaar speel (met basversterker e.d.)

Ik zeg: leer van de meester!
 

Attachments

  • vangelis.jpg
    vangelis.jpg
    146 KB · Bekeken: 116
Ik heb nu een L vormige setup(laat ons 't hoekjes noemen) met 5 paar speakers om inderdaad altijd in een sweetspot te zitten qua sound. Flinke wandeling dan om naar de mixer te gaan die in het hoekje vd L staat. En ja, aan die mixer zit je net niet ideal tussen de monitors, vervelend. Voordeel aan een smalle U is ook dat ik lekker achter de toestellen de kabels kan zien en aanpassen. inserts, - hoe zat dat nu weer met die midi issue - makkelijk als je gewoon achterdoor kan lopen en kijken.
Ik merk dat ik steeds minder DAW en meer hardware only werk. Zou eigenlijk die mixer in the middle wel durven maar het overzicht aan de achterkant wordt dan moeilijker, want de onderkant vd U wou ik wel tegen de muur (de mixer dan dus)
En jawel, een boel spul moet op een tafel rusten dus dat beperkt dit soort setups zoals 'de meester' al flink.
Handig rack spul vind ik vooral de midi patchbay, toewijsbaar. Nabij het 'burovlak' een audio patchbay om fx en gear geroute te krijgen van en naar de mixer en de rest.
 
Ik ben een beetje aan het uitbreiden met hardware. Heb de 2 synths die ik heb, keys en desktp, voor het scherm naast elkaar staan. Past nog net en kan zo fijn sounds maken. links van me heb ik ook een uitbreiding dus heb een L vorm maar dan zit ik dus niet goed voor de speakers. De mixer daar zetten zou best kunnen in mijn geval want mix in de daw. De hardware mixer zou er alleen maar staan om alle synths op aan te sluiten en de geluidskaart in te routen.. Maar dat houd ik liever regelrecht de geluidskaart in. Hangt dus af van hoe je werkwijze is en wat voor jou het makkelijkste werkt. Zo'n grote mixer voor het scherm vind ik niks.

Je zou een jasper stand naast je kunnen zetten, dan de mixer en weer een jasper stand..? Daar kun je een L van maken als je een lange kamer hebt, of een U. Maar ik weet niet hoe je kamer is natuurlijk.
 
Ruimte genoeg. Maar wat is de ideale setup...

Er is geen ideale setup. Dat is ook grootste probleem. Je moet uitvissen wat werkt en wat niet werkt. Je kan nog zoveel vids bekijken, als het niet werkt heb je er niets aan.
 
Dit is inspiratie. Enkel die laptop of imac positie lijkt me enorm onpraktisch

https://ibb.co/bWLw1z

Dan mag je bij Jaspers een paar stands gaan bestellen.

Als ex-eigenaar van een van die 4-tier standaarden: als je een hoop zware bakken hebt zou ik denk ik eerder voor de KR-serie gaan zoals op https://www.jaspers-alu.de/kids-12-Keyboard-Racks.html dan voor de 4D/4S serie op https://www.jaspers-alu.de/kids-2_10-4-tiers.html

Je zit gelukkig in een kelder en niet in een zolder - die hoogte is voor zolders met schuine daken in ieder geval niet aan te raden (en da's ook de reden dat ik die van mij heb weggedaan). Het is meer een open opbergmechanisme dan een standaard, maar dat krijg je met teveel apparatuur :P.

Het verschil tussen het aantal tiers is de hoogte van de zijstangen en het aantal accessoires wat je krijgt.

Bedenk wel dat die plaatsing ook impliceert dat alles correct gerouteerd en aangesloten moet zijn (en blijven), anders gaat het niet voor je werken. Wil je dus apparaatjes grijpen en spontaan jammen en is plaatsing bij jou een keuze van het moment, dan zou ik het niet aanraden; dan heb je meer aan een setje grote tafels (2ehands bureaus, of zelfbouw met stalen tafelpoten van de Gamma/Praxis/etc.)

Wellicht dat je van grote platen karton een soort mockups kunt uitsnijden en bouwen - papieren synths en drumcomputers. Kun je in ieder geval de hoogte uittesten en zien of dat comfortabel werkt qua hoogte.

Wat laptop-plaats betreft: dat is altijd problematisch. Er is geen setup mogelijk waarbij je je laptopscherm, je controllerkeyboard, je toetsenbord + muis en je mixer op een ergonomische voor je gezicht kunt krijgen. Als je je computertoetsenbord op je controller zet typt het zich niet lekker. Een lade is een optie, maar is ook weer een ergonomische trade-off. In mijn geval heb ik de mixer opgegeven.
 
Ja hier (huidige plek, nog enkele maanden dus) staat al een heleboel spul hoor. Jaspers en werkdesks met treklade. misschien moet ik even een foto posten om op te frissen.
Momenteel werkt het redelijk maar ik heb het gevoel dat iets anders proberen me mogelijk een voordeel leert. Nadeel aan de desks met treklade is dat je ze niet in 90 graden kan zetten. Dan kan je beide lades niet openen want komen ze tegen elkaar...

IMG_2573.jpg
IMG_3765.jpg
 
de volgende plek dus (ik denk 8 m diep en 4 a 5 meter breedte) - een werkdesk is 1m80 dus 2 naast elkaar en dan op die uiterste hoeken een U maken en de jaspers (op keukenkasten) - dan zit ik vermoedelijk tegen de zijmuren. En dat is te mijden, want wil er graag achterdoor kunnen lopen voor bekabeling

318_C910_A_6_FB4_430_C_A35_C_93_D5_F58_B0694.jpg
 
Je hebt een zee van ruimte dus de bekabeling bereikbaar houden moet wel lukken. Ik merk dat wat binnen handbereik staat ook gebruikt wordt.
Je hebt nogal veel materiaal maar mits slimme plaatsing kan je enorm veel gear kwijt op een relatief kleine oppervlakte (waardoor het ook handzaam blijft).
Die keukenkasten zou ik ergens in je ruimte zetten als stockage maar ik zou er geen materiaal meer op zetten d.m.v. Jaspers.
De bovenste gear lijkt me niet makkelijk bereikbaar; zijn dat Jaspers van 120 of 140 hoog op die kasten?
Je hebt precies redelijk wat Jaspers (gear) Holders dus met nieuwe V-poten ben je vertrokken (als je die op de keukenkasten zou afgezaagd hebben).
Gewoon je Jaspers stands opbouwen en puzzelen met al je gear; goed nadenken over wat je waar zet (b.v. sequencer ergens centraal tussen de synths).
Daarna alles bekabellen (eventueel via patchbays) en knallen maar... .
Daarna zal je wel ontdekken wat goed bij elkaar past en dus mogelijks hier en daar nog wat gear verhuizen.
Nog een laatste tip voor de bekabeling; dubbelzijdige velcro is je beste vriend.
Alléé komaan begin der maar aan:beard:!
 
Hier moet ook nog een paar ton vinyl binnen en een dj booth, liefst nog een zetel, speakers rondom... Ruimte onder de jaspers ga ik vermoedelijk nodig hebben om alles in te bewaren. Maar ik droom wel vd jasper op de grond look. Ik heb ze echteromgebouwd zodat ze breder zijn dan hoog, dus op de grond worden ze smaller (of te laag) dus dat gaat geld kosten (lees: extra jaspers)
 
Helaas zijn de plaatjes heel erg klein, dus kan ik niet goed zien wat je allemaal hebt, maar het lijkt me allemaal erg hoog.

Als je bezig bent, werk je dan het meest actief met DAW+Mengtafel of DAW+controllertoetsenbord? Zittend? Staand?

Ik had op een gegeven moment de JX3P, JX8P, Juno-60 en Alpha Juno. Die vormden een leuk clustertje bij elkaar op zo'n Jaspers-stand.

De TTSH zou ik ergens op een tafel los neerzetten, samen met andere desktop-dingen, tenzij je ook nog een Eurorack-setup aan het kweken bent. Hanz' z'n hoekjes-idee is een goede optie.

Het mooie van 19"-spul wat je niet zo vaak gebruikt is dat je er makkelijk meubilair van kan maken. https://www.thomann.de/nl/thon_studio_side_rack_xl_10u_black.htm of https://www.thomann.de/nl/thon_studio_side_rack_10u_black.htm is prijzig, maar zet er 2 naast elkaar, en er kan een synthesizer bovenop - en dan verlies je aan ergonomie erg weinig punten. Omdat racks vaak voornamelijk patching/fx bevatten heb je dan alles netjes op 1 plaats. Zo heb ik zelf onder mijn DAW mijn audio-interface, ADAT, effecten en 3 1U racksynths. Compact, functioneel en alles bij de hand.
 

Attachments

  • rids.studio.jpg
    rids.studio.jpg
    85,6 KB · Bekeken: 116
Zo n schuin rack is echt te duur en te schuin. Lijkt me rugprobleem als je er nog een synth bovenop wil.
maar ik hou wel van de ideeen. Die jaspers met zijdelingse uitbreiding. Mja misschien. Ik heb 2 zo n houders gemaakt voor speakers. Blijf t toch wat wantrouwen. Zou er geen 1000 + euro gear op laten slapen.
kamer blijkt 4m15 op 7m20 trouwens.

fotos te klein? Hier worden ze groot als je klikt
 
Het meest pret is een paar bakjes voorzien van seq en rechtopstaand vervolgens loss gaan nabij de mixer en speeltjes, tweaken en muten, eventueel een extra laagje erbij inspelen en opnemen op de mac. Klaar.
zo min mogelijk op een scherm gapen en met de muis bewegen.
 
Mixer en comp dus in het midden ? Links (of rechts) daarvan de studio apparatuur en aan de andere kant de dj setup ?!
 
Ik blijf het raar vinden om aan je computer je mixer te hebben staan. Alsof je elke keer je je computer aan hebt je mixer wil aanraken (niet echt haha)
De ruimte is ondertussen leeg en bijna klaar met schilderen... Ik wil niet boren in de muren (kelder) en heb op schaal figuurtjes uitgeknipt (de ikea keukenkasten en mijn desks) om te gaan passen wat er kan qua setup. Maar eerst even de vraag hoe ik de verlichting aanpak... Ik heb één schakelaar en 2 lichtpunten aan t plafond. Plafond is maar 2.12m hoog. Het is een kelder... Alles is wit rondom... Iemand een idee? Ik dacht een trafo te voorzien via 2 kabels die ik span aan 't plafond om zo van die led lampen te kunnen hangen die je dan kan richten, kost niks en vrij flexibel.

https://www.lampen24.nl/basic-led-ka...ijf-spots.html

Ik dacht ook nog aan iets wat de zon een beetje kan vervangen, zo van die grote vierkante verlichting met de juiste UV frequentie om natuurlijk licht te simuleren (ik ga er tenslotte erg veel zitten en het is een kelder)

En verder een beetje room improvement qua akoestiek. Maar low budget. Ik ga tenslotte geen potentiële hits masteren. Vermoedelijk 2 tapijten op de vloer, een zetel tegen een muur en wat vinyl om te absorberen. En verder nog geen idee. Het moet er ook wat uitzien. Dus zeker geen tepeltjesmuur in donkere foam. NOT EVER
Ik dacht aan een zwevend structuurtje boven de luisterplek met in een moeite leds in die dimbaar zijn. In een hele lichte kleur. Maar verder... Moet wat gezellig zijn, hou van een postertje aan de muur en nog veel meer.
 
Laatst gewijzigd:
Ik blijf het raar vinden om aan je computer je mixer te hebben staan. Alsof je elke keer je je computer aan hebt je mixer wil aanraken (niet echt haha)

Oh, zo gek is dit niet hoor. Als je de diverse vids hebt gezien van de diverse studio's, merk je dat deze setup redelijk veel gebruikt wordt.
Dan krijg je zoiets als dit.

AR1.jpg
 
Het grote nadeel is dat je moeilijk achterop je mixer geraakt en dat de schermafstand groter wordt. Ook is de mixer dan op toetshoogte 'zithoogte' ipv stahoogte. Ook betekent dit dat ik in mijn huidige veronderstelde setup in problemen ga komen met kabellengte want de setup was nu nogal tussen de gear ipv nabij de pc en die moet wegens omstandigheden in een lang been van een U opstelling komen, dus niet middenin.
Nee ik denk dat ik niet voor zulke opstelling ga. Bij het jammen sta ik recht
 
Ik werk met patchbays en midimatrix
om niet/ nauwelijks meer achter de
mixer instrumenten te hoeven kruipen
en dan diverse "eilandjes" inderdaad : centrale:computer-mixer- beste speakers
div synths
modulair + div effectenhoekje
etc
met hun eigen patchbay(s) die deels verbonden is met de " centrale"

gezien de grote van de ruimte kan je best al een stuk inrichten zoals je gewend was misschien ?
anderszijds vond ik het idee van eerst de speakers en de bastrap, en zo voortbouwen wel een goed idee
 
Back
Top