Spinnin Records claimt mijn nummer op YouTube

Tja, op dezelfde pagina staat ook:

"Om auteursrecht te verkrijgen hoeft u niets te doen, dit geldt automatisch als u een werk maakt. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren. In de praktijk kan het echter voorkomen dat anderen claimen de auteur van uw werk te zijn en het auteursrecht erop te bezitten. Door uw werk te laten registreren, kunnen misverstanden over het makerschap van een werk voorkomen worden."
 
Ik vraag me soms weleens af wat voor controle er plaatsvind (via bots) als je via de bekende wegen muziek op Spotify, Deezer e.d. upload. Voor het oefenen met de sax kijk ik voor de instrumentale versie van titels standaard eerst even daar, voordat ik iets koop of zelf ga maken. Het is echt niet te geloven hoe vaak ik exact dezelfde opname/productie tegenkom onder een andere uploader/artiest of iemand die beweerd de maker te zijn, en dus inkomsten genereert met alle plays ervan. Sowieso is het al een kopie van een bestaande compositie.. maar als de oorspronkelijke melodie erbij ontbreekt schijnt dat weer anders liggen met rechten.

Vroeger kon je gratis een compositie als partituur registreren bij de belastingdienst.. makkelijker konden ze het zeker maken.. een simpel mp3je zegt zoveel meer dan duizenden noten.. misschien ook een van de redenen waarom ze er mee gestopt zijn?
Ik vraag me eigenlijk af of je niet beter je zooi gewoon meteen op spotify, deezer e.d. upload onder een of ander alt-nick account. De releasedatum staat er gelijk bij :) iig stukken goedkoper dan dit: https://www.boip.int/nl/ondernemers/.../idepot#online
Ok.. je loopt het risico dat mensen het kunnen ontdekken. :D
Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer invloed is van labels op YT dan op online stream diensten.. er wordt iig heel veel plagiaat toegestaan daar..
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook al een paar keer dergelijke claims meegemaakt, het lullige is dat áls ik inkomsten zou hebben van mijn kanaal (wat ik niet doe/heb) zouden de claimers de inkomsten krijgen. Dus ik vermoed dat dit hun insteek is omdat er juist met muziek veel geld verdient kan worden op Youtube.
Zie: https://youtu.be/Pw2PFlAlSuY
en: https://youtu.be/sp6f3vnI-oA
Van de eerste gebruik ik een stukje Mozart op een zelfgebouwde module, de tweede is een stukje royalty free media, mét verwijzing notabene!
 
Kan je op jouw beurt hun nummer niet claimen? Als zij vinden dat het hetzelfde is en jij was eerder....
 
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen twee scenario's.
  • Een klassiek dispuut over auteursrechten, waarbij iemand claimt dat een compositie sterk lijkt op zijn of haar werk, en er dus mogelijk sprake is van plagiaat. Je hoort weleens over dit soort zaken in de media, wanneer een (vaak onbekende) componist aanspraak maakt op een hitnummer. Het gaat dan niet over een identieke kopie, maar over een min of meer gelijkende melodielijn of hook. De afwikkeling van een dergelijk dispuut is vaak ingewikkeld en messy, waarbij je moet gaan pleiten dat er wel meer nummers dezelfde akkoordenreeks gebruiken, dat een bepaalde melodie tot het publieke domein behoort, dat er meer verschillen dan overeenkomsten zijn enz. Een externe autoriteit moet dan wikken en wegen of de claim gegrond is.
  • Een geautomatiseerde claim op een internetkanaal als YouTube, waarbij een algoritme aangeeft dat een stuk audio overeenkomt met een stuk audio waarop een ander recht heeft. Dit soort dispuut is doorgaans veel trivialer: het gaat niet om subtiele dingen als akkoorden of stukjes melodie, maar gewoon over het gebruik van iemand anders' track, identiek dus, op je eigen kanaal. In sommige gevallen is het ook onproblematisch: als je een bestaand nummer gebruikt om een filmpje van je kat op te leuken, wordt dat nummer herkend door het algoritme en gaan de opbrengsten terecht naar de artiest. De afwikkeling van een dispuut is meestal óók triviaal: je moet niet gaan pleiten over mogelijke gelijkenissen of verschillen, maar gewoon uitmaken of je al dan niet die bewuste track (of een sample eruit) hebt gebruikt. Met andere woorden: als je er even een mens naar laat luisteren in plaats van een onvolmaakt algoritme, is de zaak meestal zó uitgeklaard.
Ik vermoed vooralsnog (op basis van mijn eigen ervaring met zo'n claim) dat het in jouw geval om het tweede scenario gaat.

Met andere woorden: ik denk niet dat iemand van dat label naar je nummer heeft geluisterd en vindt dat het te sterk lijkt op hun compositie. Ik denk dat het veel simpeler is: een automatisch programmaatje heeft zich vergist en aangegeven dat het om exact dezelfde track gaat. Dat dat niet zo is, is triviaal en makkelijk aan te tonen.
 
De datum van posten op Youtube of Spotify zegt helaas niet alles. Een geplagieerd nummer kan eerder worden gepost dan het origineel. Het kan eerder ergens anders zijn beluisterd.

Ik heb beide tracks beluisterd en de beluistering van de track van de eiser was een straf. Ik hoorde geen overeenkomsten om je zorgen over te maken. Het ritme van de akkoorden komt overeen.
Jouw tussenstukje met de gitaarklank vind ik erg leuk. Een rustige, positieve track, maar hij duurt wel te lang voor mij.

Ik heb de opname en uitgave van een paar stukken tientallen jaren uitgesteld, omdat ik bang was ze te hebben gejat. Maar in al die jaren heb ik niets meer gehoord wat er op lijkt en heb ik ook mijn hele muziekcollectie afgespeeld. Ik gok er daarom op dat ik ze zelf heb verzonnen, maar het onderbewuste kan rare dingen met je doen, dus garanties zijn er niet.
 
Akikaze Spinning heeft zelf een officiële releasedatum en een persbericht een paar weken daarvoor van die track, dus zij zijn erg stellig met wanneer het nummer wereldkundig is gemaakt. En dat is maanden nadat PO zijn track op YouTube gezet had.
 
Dag forummers,

Ik hoopte altijd ontdekt te worden, maar dit is een wat vreemde manier. Ik krijg net een mail van YouTube dat Spinnin' Records mijn nummer claimt. Ik kan hem offline halen, want hij staat ook op Beatport. Maar dit slaat nergens op en ik heb er een geschil van gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan ik een claim indienen bij Spinnin als ik in het gelijk wordt gesteld? Mijn liedje staat er al 4 maanden langer op. Misschien hebben zij het wel van mij gepikt?

Dit is mijn nummer:

https://www.youtube.com/watch?v=ogWml07o_bc

En dit het nummer waar ik het van gepikt zou hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=fa1Y9w5mmE0

Behalve de akkoordprogressie even aan het begin, kon ik niet zoveel overeenkomst horen, al kon ik niet te lang naar dat andere nummer luisteren, zo vreselijk.

Zou dit niet een goede gelegenheid zijn om voor jouw muziek extra publiciteit te genereren en de situatie vóór jou laten werken?
Gewoon iets negatiefs ombuigen naar iets positiefs.
Ik zou ze vooral maar laten doen, vooral als je toch weet dat jij in jouw recht staat.

In ieder geval, succes.
 
Zou dit niet een goede gelegenheid zijn om voor jouw muziek extra publiciteit te genereren en de situatie vóór jou laten werken?
Gewoon iets negatiefs ombuigen naar iets positiefs.

Dank voor alle reacties. Iets positiefs ervan maken doe ik al hoor, door me niets van Spinnin' aan te trekken. Ze claimen maar.

Het sterkt me wel in het negatieve beeld dat ik van ze heb. Martin Garrix is er ooit na een dikke rechtszaak vertrokken. Ze hadden zijn nummers ingepikt.

Zo'n claim getuigt ook niet echt van stijl. Ik weet niet hoeveel tracks ze detecteren en of dat met een matchpercentage gaat. Als dat lager dan - roep eens wat - 50% is kun je toch zelf even luisteren? De volgende keer negeer ik het gewoon :)
 
Akikaze Spinning heeft zelf een officiële releasedatum en een persbericht een paar weken daarvoor van die track, dus zij zijn erg stellig met wanneer het nummer wereldkundig is gemaakt. En dat is maanden nadat PO zijn track op YouTube gezet had.

Ja, ik bedoelde het in het algemeen. De hele discussie is de sop de kool niet waard, verspilling van energie van ons geplaagd sympathiek forumlid Bombario.
 
Back
Top