Rackrash voorkomen... nylon schroeven?

neoking

Stamgast
Lid sinds
1 Maart 2017
Berichten
273
Hoi! Ik heb op dit moment wat gear geracked en gebruik nylon ringetjes voor de schroeven om rackrash te voorkomen. Merk alleen dat deze oplossing niet erg heeft geholpen en laat het nu maar zo om erger te voorkomen. Heb nu wat nieuwe gear dat ik wil racken en onder het motto voorkomen is beter dan genezen: heeft iemand ervaring met zogenaamde nylon schroeven zoals deze: https://www.etsy.com/nl/listing/555607295/100x-antie-rack-rash-screws-black
Zo nee, heeft iemand een oplossing en wordt er ook iets soortgelijks in Nederland verkocht?
 
Ik ben net begonnen met Eurorack en pas twee modules geschroefd. Allebei met wat sporen van vorige schroefjes. Mij maakt het weinig uit, want er gaan weer andere schroefjes overheen. Vind heel dat rackrash verhaal dus ook ietswat overdreven, of mis ik nu iets en kan ik toch betere ook gewoon zo'n zakje halen?
 
Schade van montage kan je nooit voorkomen als het gaat om metaal met metaal. Hooguit het contact van de kop van de schroef met je oppervlak, oftewel, nylon washers kopen of iets dergelijks. 100 stuks voor 2 á 3 euro.
 
Ik gebruik ze (rechtstreeks bij Paul Tas/Error Instruments besteld). Werkt uitstekend, ziet er goed uit, en geen rack rash.

Eén tip: een kruiskopschroevendraaier springt er weleens uit en dan verslijten ze sneller dan metalen schroeven. Met een platte schroevendraaier gaat het verrassend genoeg veel beter.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik nylon schroeven sinds het begin van mijn eurorack avontuur. Ongeveer een jaartje nu. Niet die van Error Instruments, maar andere die ik nog had liggen. Werkt voor mij perfect en 0.0 schade aan de modules.

Al een aantal modules meerdere keren in en uit geschroefd met dezelfde schroeven, geen probleem. Was in het begin huiverig voor breuk, maar er is er tot nu toe niet een gebroken. Wel met een beetje beleid aandraaien.

Ik gebruik nu witte / semi-transparante en zou ooit nog eens zwarte bestellen, maar op zilverkleurige modules vind ik het achteraf toch wel beter staan dan zwarte schroeven.

Wat mij betreft een aanrader!
 
Ik gebruik nylon schroeven sinds het begin van mijn eurorack avontuur. Ongeveer een jaartje nu. Niet die van Error Instruments, maar andere die ik nog had liggen. Werkt voor mij perfect en 0.0 schade aan de modules.

Al een aantal modules meerdere keren in en uit geschroefd met dezelfde schroeven, geen probleem. Was in het begin huiverig voor breuk, maar er is er tot nu toe niet een gebroken. Wel met een beetje beleid aandraaien.

Ik gebruik nu witte / semi-transparante en zou ooit nog eens zwarte bestellen, maar op zilverkleurige modules vind ik het achteraf toch wel beter staan dan zwarte schroeven.

Wat mij betreft een aanrader!

Klinkt goed! Heb je een link!
 
wel handig. net besteld bij paul. zwarte. maar nu ben ik benieuwd of ik geen witte moet haha. miljard keer handiger dan washers lijkt me
 
Klinkt goed! Heb je een link!

Nee sorry. Ik had hier nog een bak vol van liggen. Fabrikaat onbekend. Ze zijn M3x8 met een puntje aan de onderkant. Dat puntje moet ik er vanaf knippen anders passen ze net niet in m'n MDLR case. Op maat knippen gaat erg makkelijk met nylon schroeven en een klein kniptangetje.
 
IMG_9598.jpg

Schroefjes...
 
Eén tip: een kruiskopschroevendraaier springt er weleens uit en dan verslijten ze sneller dan metalen schroeven. Met een platte schroevendraaier gaat het verrassend genoeg veel beter.

Het is belangrijk op te merken dat wat mensen een kruiskop noemen, eigenlijk twee verschillende soorten kunnen zijn, die soms best goed, maar vaak net niet op elkaar passen.
Het ene heet pozidriv en het andere phillips
KStKc.png


Dus eigenlijk heeft iedereen twee sets kruiskopschroevendraaiers nodig, pozidriv en phillips :)
Er wordt vaak gezegd dat eigenlijk alleen in de bouw vooral pozidriv (en tegenwoordig torx) gebruikt wordt, maar ik kom ze eigenlijk op allerlei plekken tegen, ook op apparaten.
Bij kopen even opletten welke maat het is ("ph0" "ph1" of "pz0" of "pz1") en het juiste gereedschap gebruiken. Anders verniel je je schroevendraaier en de schroef.
Bij schroefjes uit china komt het ook wel eens voor dat niks echt lekker past, da's gewoon balen.
 
Het is belangrijk op te merken dat wat mensen een kruiskop noemen, eigenlijk twee verschillende soorten kunnen zijn, die soms best goed, maar vaak net niet op elkaar passen.
Het ene heet pozidriv en het andere phillips
KStKc.png

Je hebt gelijk, natuurlijk. Ik moet het eens met een ander type kruiskopschroevendraaier proberen... Maar omdat dat nylon iets minder vormvast is dan metaal, en de randen daardoor niet zo goed gedefinieerd, kan ik zelfs niet met zekerheid zeggen welke van de twee soorten de schroeven eigenlijk zijn.

Net door de zachtheid van het materiaal 'bijten' de wat breder uitstekende, rechte hoeken van een platte schroevendraaier er lekker stevig in.
 
Back
Top