Behringer RD-9

8d22f716-a9fe-4cfd-9b0f-d0ec017152cd

Verrassend? Nee! Interessant? Misschien...

Verder nog geen details.

Click image for larger version  Name:	RD909.jpg Views:	1865 Size:	66,8 KB ID:	3639104
 
Last edited by a moderator:
De hamvraag blijft natuurlijk hoe dat gaat klinken. Wat ik van hun 808 heb gehoord vond ik helemaal niks. De 101 idem dito.
Komt wellicht allemaal nog wel goed, maar het blijft afwachten.
Aan de andere kant zijn er tijden geweest dat ik stond te popelen om deze remakes. Vandaag de dag kan het mij eigenlijk niet meer zoveel boeien.
Er komt natuurlijk een tijd dat iedereen xox verzadigd is....
 
Zit gewoon een display op he. En wrm alla 707? Je kan toch gewoon met step edit alles zien bij de step knoppen? Inclusief accenten etc.
Alla? A la! Omdat het rooster van de TR-707 in een oogopslag visuele informatie van alle instrumenten in een patroon geeft en omdat er ruimte voor is. Ik begrijp niet waarom men met de huidige stand van de techniek en dito prijzen beknibbelt op voorzieningen die in de tachtiger jaren uit kostenoverwegingen nog te rechtvaardigen waren, maar nu geen hout meer snijden. Er valt mee te werken hoor. Ik heb in 1986 de TR-808 zonder handleiding kunnen doorgronden, maar het display van de 707 vind ik briljant in zijn eenvoud. Daar kon ik veel sneller mee werken en dat is ook veel waard. Dan wil ik best wat meer betalen. Zo heb ik onder meer daarom als stapsequencer de Eloquencer van Winter Modular gekozen. Die heeft een in opzet vergelijkbaar oled-scherm.
 
Ik vind het persoonlijk een lelijk ding, de 808 is beter gelukt. Ben natuurlijk benieuwd hoe hij klinkt, de 808 vond ik niet best, snare lijkt nergens op. We zullen het gaan zien/horen.
 
Ik vind hem eigenlijk wel mooi. Maar goed, belangrijker is hoe hij klinkt. Wordt t.z.t. weer eens tijd voor een blinde test tussen de echte TR’s en de clonen.
 
Wordt t.z.t. weer eens tijd voor een blinde test tussen de echte TR’s en de clonen.

Hmm, nee, das nutteloos. Je moet hem beter niet 'kaal' horen. Niemand gebruikt een 909 zonder effecten / distortions.
 
Alla? A la! Omdat het rooster van de TR-707 in een oogopslag visuele informatie van alle instrumenten in een patroon geeft en omdat er ruimte voor is. Ik begrijp niet waarom men met de huidige stand van de techniek en dito prijzen beknibbelt op voorzieningen die in de tachtiger jaren uit kostenoverwegingen nog te rechtvaardigen waren, maar nu geen hout meer snijden. Er valt mee te werken hoor. Ik heb in 1986 de TR-808 zonder handleiding kunnen doorgronden, maar het display van de 707 vind ik briljant in zijn eenvoud. Daar kon ik veel sneller mee werken en dat is ook veel waard. Dan wil ik best wat meer betalen. Zo heb ik onder meer daarom als stapsequencer de Eloquencer van Winter Modular gekozen. Die heeft een in opzet vergelijkbaar oled-scherm.

Grappig wel hoe het zo verschillen kan. De 707 was mijn eerste drumcomputer, maar ik heb het nut of toegevoegde waarde van het display nooit echt ingezien. Mijn tweede drumcomputer was een 808 en dat display heb ik dan dus ook nooit gemist :)
 
Zonder effecten heeft de 909 bassdrum een heel karakterestiek geluid die je niet zomaar cloned.
Bekijk wat youtube filmpjes voor rauwe bassdrum, en vergelijk die met je clones, welke dan ook.
Je zal zien dat de echte een distorted achtig plattere sound heeft dan clones.

De tune parameter is welkom op de bassdrum,
die drive functie kunnen ze beter achterwege laten, distortion hoort na de VCA en niet voor de VCA + zoals de 9090 heeft is het origineel geluid weg tenzij je de potmeter presies 1 tiende draaid wat onmogelijk is.
En die drive klinkt nergens naar.
 
Grappig wel hoe het zo verschillen kan. De 707 was mijn eerste drumcomputer, maar ik heb het nut of toegevoegde waarde van het display nooit echt ingezien. Mijn tweede drumcomputer was een 808 en dat display heb ik dan dus ook nooit gemist :)
Ik moet toch maar eens wat vaker met dat 707 scherm werken want ik heb dezelfde ervaring als jij. Kan zijn dat ik er geen meerwaarde in zie. En denk dat akikaze 1 van de weinige is die dat op een 909 clone wil.
 
Zonder effecten heeft de 909 bassdrum een heel karakterestiek geluid die je niet zomaar cloned.
Bekijk wat youtube filmpjes voor rauwe bassdrum, en vergelijk die met je clones, welke dan ook.
Je zal zien dat de echte een distorted achtig plattere sound heeft dan clones.

De tune parameter is welkom op de bassdrum,
die drive functie kunnen ze beter achterwege laten, distortion hoort na de VCA en niet voor de VCA + zoals de 9090 heeft is het origineel geluid weg tenzij je de potmeter presies 1 tiende draaid wat onmogelijk is.
En die drive klinkt nergens naar.

Distortion over een 909 kick vindt ik al niks. En met lage tune van 909 hoor ik geen echte distortion. Met tune helemaal aan ook niet echt. Ja hij wordt harder. Ok je kan dat distortion noemen maar het is gewoon een peak waar de 2 sinusen elkaar kruisen. Tune zorgt er volgens mij voor dat het punt waar de 2 sinussen elkaar kruisen verschuift van het begin van de golf=2 keer lage amplitude naar de top van de golf=2 keer hoge amplitude. Het lijkt als modulatie op de pitch maar dat is het niet.

En op de 9090 moet je ook van de distortion afblijven wat mij betreft. Gewoon op je tafel als je distortion wil. Maar ik moet dat platraggen niet. Een kick moet ademen. Je wil de rondheid voelen. Je speaker moet niet alleen punchy uitslaan maar ook mooi terugkomen met strakke terugslag. Dan pas ga je max effectiviteit van de speaker gebruiken.

Al die truken met layeren van tegenwoordig is leuke voor je wekker radio maar op een dikke function 1 set krijg je dan modderig laag.

Oempf oempf hoor je dan. Komt ook omdat ze niet weten hoe een compressor of trancient designer werkt.

Die 2 sinussen die elkaar kruisen bij een echte 909 moet op een echte goede Pa je weg doen lopen van subs/midlaag. Die ram op je borstkas moet echt pijn doen. 101 erbij die in vol ronde rol modus zit en nog een 101 voor een strakke sub.

Als je maag dan een beetje zwakjes is kan je echt niet voor zo’n dikke PA set blijven staan.

is je maag wel in orde dan grijpen alles bassen en midlaag je als een baarmoeder strak om je heen.

Et voila dan ben je in analoog heaven.
 
Ik moet toch maar eens wat vaker met dat 707 scherm werken want ik heb dezelfde ervaring als jij. Kan zijn dat ik er geen meerwaarde in zie. En denk dat akikaze 1 van de weinige is die dat op een 909 clone wil.

ik zou dat ook wel willen. Dat is perfect.
Met een minimoog micro bassline module als 1 instrument lijkt mij persoonlijk wel gaaf.
 
1.jpg

2.jpg


"We like to give you an update on our RD-909 development. We have now entered TMS or Tool Made Sample stage which is one stage before pre-production.

We have now built 10 units for final testing to ensure everything is perfect.

What you cannot see on the current artwork is that we have added even more functionality. One of our engineers came up with a brilliant idea to allow the sequencer also modulate the Analog Filter and Wave Designer.

We still need to ask for your patience as it will still take several more months to ship the product. The guys here are very excited and work hard to speed up as much as possible!

We're still targeting US$ 299 retail (depending on import tariffs).

Uli"
 
299? Haha, dan wil ik zo'n 909 wel weer eens proberen. Zonder effecten is het toch net een verzameling kartonnen dozen die van de trap valt.
 
Back
Top