Nieuw in cassettewereld:ongebruikelijk soort stekker/reparateur buurt Amsterdam?

neoking

Stamgast
Lid sinds
1 Maart 2017
Berichten
273
Hallo!

Sinds kort heeft de innerlijke hipster in mij bepaald dat het wel leuk is om mij eens te verdiepen in vintage cassettedecks. Vooral om te experimenteren met de klank, beetje aankloten en kijken waar heb schip strandt. Tot nu toe gaat dit avontuur niet zonder slag of stoot, aangezien ik totaal niet technisch onderlegd ben in elektronica en het eerste, beste cassettedeck dat ik heb aangeschaft bij de kringloop alweer heb kunnen terugbrengen omdat het opnemen niet werkte. Maar goed, het hoort er ook een beetje bij en ik ben vastbesloten mij hierin vast te bijten om uiteindeljik die magische warme, imperfecte klank te pakken te krijgen.

Ik heb nu een nieuw cassettedeck gekocht, een AKAI CS-702D uit 1971, echter is de stekker wat ongebruikelijker dan ik dacht. Ik krijg hem niet in mijn normale stekkerdoos en de vraag of of het verstandig is om veel kracht te zetten. Meestal is het antwoord nee, maar wellicht dat iemand hier mij een verlossend antwoord hierover kan geven. Ik heb onderaan een foto toegevoegd met een vergelijking van een 'normale' stekker (Normale = LINKS, AKAI cassettestekker = RECHTS.) Het lijkt er duidelijk op dat de pinnen wat kleiner zijn. Is dit gebruikelijk en veilig?

Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand hier in regio Amsterdam ervaring heeft met het oplappen van cassettedecks. Ik neem dan graag contact met je op!
 

Attachments

  • stekkah.jpeg
    stekkah.jpeg
    23,7 KB · Bekeken: 178
De stekker die aan je Akai zit, is een ongeaarde versie. Je kunt die eraf knippen en een geaarde eraan maken. Je hebt alleen geen aardedraad dus hoef je alleen de twee gekleurde draden aan de stekers te bevestigen. Als je er geen kaas van gegeten hebt, is het misschien verstandig om iemand mee te laten kijken die het vaker heeft gedaan. Kortsluiting, brandgevaar enzo...
 
Het feit dat een originele stekker geen aarding heeft laat uitschijnen dat het een dubbel geïsoleerd toestel is.
Dat wil zegen dat het toestel zodanig gebouwd is dat er geen spanning kan komen te staan over de aanraakbare delen van het toestel (behuizing, e.d.).
Zulke toestellen kan je op de kenplaat ook herkennen door het dubbele vierkantje.
 
... Je kunt die eraf knippen en een geaarde eraan maken....

Gezien de spleet in die stekker is het een later eraan gezette stekker. Schroefje eruit aan de zijkant en een nieuwe stekker eraan. Of lekker beun met een vijl boven en onder een inkeping maken voor de randaardecontacten in je stopcontact en beide zijkanten vlak vijlen. Past precies :)
 
Het zou idd een stekker kunnen zijn die er later aangezet is, maar je weet niet zeker of het niet een handige Harry was die geen geaarde stekker of kabel had liggen en er maar wat anders aangeknoopt heeft. En je weet ook niet of het al dan niet een apparaat is wat geaard moet zijn (alhoewel de kans groot is dat dit niet zo is, gezien de leeftijd). Voor een korte uitleg zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektr...ligheidsklasse

Moderne apparatuur is gemerkt wat betreft veiligheidsklasse. Oude apparatuur vereist soms wat uitzoekwerk. Meestal kun je op een typeplaatje of handleiding wel vinden wat de bedoeling is. Anders kun je het apparaat openschroeven om zeker te zijn. Is dit te moeilijk voor je, zoek dan een reparateur die dit wel kan: je wil geen risisco's nemen met oude apparatuur die geaard zou moeten zijn, maar het niet is. Gezien de metalen behuizing van dit cassettedeck zou ik wat voorzichtigheid in acht nemen.

Ik heb voor mezelf de gewoonte ontwikkeld om alle oude voedingskabels preventief te vervangen: voldoen meestal echt niet meer aan de moderne eisen (en wetgeving): te dunne aders, wrakke stekkers etc. Ik keur zelf ook apparaten voor mijn werkgever in het kader van Arbo-veiligheid e.d.: weet wat je doet: 230V op je lijf kan nog steeds dodelijk zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top