SMEM Zwitsers Synthesizer Museum met 5000+ instrumenten

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
Screen-Shot-2018-09-03-at-11.20.46-1024x770.png


Ergens diep onder de grond in het Zwitserse middeleeuwse stadje Fribourg is een soort van atoomschuilkelder complex (naja het zijn de catacomben van een oude bierfabriek) met DUIZENDEN en duizenden synths en electronische instrumenten (Orgels, stringsynths, drummachines samplers etc.etc.etc.).

De SMEM (Swiss Museum & Centre For Electronic Music Instruments ... moet dat dan geen SMUCEMI zijn!?)

Ik was er begin dit jaar op bezoek en ik was echt overdonderd. Rijen lang synthesizers waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, die niet op het internet staan. Het is een beetje als die eindscene van Indiana Jones, waar ze de relics in een grote hal zetten - zo een sfeertje hangt daar :D Enfin - om de collectie een beetje openbaar te maken zijn ze een kickstarter begonnen om een studio te bouwen (de 'Playroom') waar ze elke paar maanden 50 synths (en drummachines/FX etc.) uit de collectie zullen plaatsen zodat mensen ze kunnen bespelen. Om deze kickstarter te steunen ga ik daar een album opnemen met een selectie van de synths aldaar (natuurlijk ga ik een paar obscure uitzoeken ;) ) dat album gaan ze op plaat persen en zal een van de 'perks' (of hoe noem je dat?) worden als je de kickstarter steunt - het album zal niet verkrijgbaar zijn in de winkel - dit is de enige manier om die te krijgen. De kickstarter en meer info staat hier -> https://www.kickstarter.com/projects...token=a603e2ac

Bijvoorbleed - voor 110 CHF zwitserse frank krijg je de plaat, een t-shirt en mag je 4 uur lang aan synths freubelen en ze opnemen etc. Het is natuurlijk niet heel in de buurt hier maar een uitstekende reden om je volgende vakantie in zwitserland te plannen (met een Rail Away Zwiterse trein-fanaat tour trip erbij - de SMEM is naast het stationnetje van Fribourg met een directe verbinding vanaf Geneve airport)

en een filmpje over de kickstarter en het museum:
https://youtu.be/AYIwmy8YUvc

Ik zal proberen om in deze thread een beetje verslag te doen van het hele process, fotos posten van obscure synths etc. als er animo voor is. De opnames zullen waarschijnlijk eind dit jaar beginnen ergens.
 
Laatst gewijzigd:
Is er iets bekend over hoe je die 2x4 uur speeltijd kunt claimen?
 
Gaaaf! maar ik weet niet of een sessie van 4 uur wel genoeg is om iets te kunnen met zoveel interessant speelgoed :P
 
Je kan natuurlijk zoveel sessies aanschaffen als je wilt. Blanka ik heb het even gevraagd aan onze Zwitserse synthvrienden: Als je een van de pakketten koopt met studio sessie tijd krijg je een code die je tzt op de website kan gebruiken waar een soort van agenda rooster/schema komt waar je jezelf kan inroosteren. Je kan vast ook gewoon bellen/mailen.
 
Gaaaf! maar ik weet niet of een sessie van 4 uur wel genoeg is om iets te kunnen met zoveel interessant speelgoed :P

Ga maar eens naar het computerspellenmuseum in Zwolle. Daar kun je ook wel zo'n hoeveelheid bespelen, maar ben je naar 4 uur er ook wel even klaar mee.

Was verder nog op zoek naar het verhaal: hoe komt al die rommel in die kelder? Donatie van een rijke Zwitser die geheime verzamelwoede had?
 
Het grootste deel van de verzameling komt van een eccentrieke Zwitserse acteur/kunstenaar/muzikant genaamd Klemens Niklaus Trenkle. Die o.a. in BAD SANTA de kerstman speelt, een van de cafebezoeker aliens is op de achtergrond in Star Wars Solo, ook speelt die in Iron Sky, Girl with the Dragon Tattoo, Tell, Hellstone etc. Ik heb die films nooit gezien dus ik weet niet of het een goeie acteur is ;) Echt zo een typische eigenaardige Zwitser ala Boris Blank (van Yello) of Patrick Mirman (Die de baas van Lamborgini was ergens in de jaren 80 en hele gave synthesizer albums maakte zoals Traditional moondance https://www.youtube.com/watch?v=EhETxEU1ACw)

[
image.jpg


Hier is zijn website met meer info https://www.klemensniklaustrenkle.com/
 
Foto's van obscure synths: gaarne. Hoe meer kennis op het web, hoe beter.

500 synths is wel erg rad. Een beetje het Schlumpf museum van de synths (Schlumpfs hadden enorm veel waardevolle oldtimers en in hun museum vullen ze de lege plekjes op door er nog maar wat antieke Bugatti's te plaatsen...).
 
Nog 8 dagen te gaan ze zijn al bij $40,511 van de 49665$ kickstarter goal dus geef gul want het nu wordt het spannend ;)

Hier een paar fotos van de WERSI GALAXIS space orgel die daar ook staat:

Galaxis.jpg




 
Nog 6 dagen te gaan en al 46,208$ binnen, nog een paar 1000$ en ze zijn er :)

Nog wat random fotos van wat synths daar doorgestuurd vanuit het SMEM

SMEM3.jpg

geen idee wat dit is? Is dat zo een oud Oost Duits Vermona ding of iets anders?

SMEM7.jpg

Formanta / Ural Vector Company Manual synth met wel hele grote kloeke speaker erin

SMEM5.jpg

De Crumar Corner met een niet zo heel interessante T3 wat gewoon een orgel is toch (zelfs zonder synth gedeelte of wel?) maar wat staat er allemaal naast boven en onder????? een weggestopte Memory moog eronder in ieder geval :D
 
Laatst gewijzigd:
hey vreemd hier in safari browser kan ik ze zien maar ze werken niet in Seamonkey en Chome browsers?

Mods waar kan dat aan liggen? de code om een plaatje neer te zetten is toch [ img ] plaatjes link [ / img ] ?

Hmmm het is ook raar dat ik de oude berichten niet meer kan editten/verbeteren of checken wat er mis is met de code ofzo?
Is nog niet helemaal je-van-het dat nieuwe forum :D
 
Laatst gewijzigd:
De oorzaak hier is dat je hosting site geblokkeerd wordt door mijn verbinding omdat ze vindt dat er info over hacking op staat. Dat komt ervan met al je vage frequency generators. :D

Ik heb even de filter uitgezet en nu kan ik ze wel zien.
 
Geen idee wat dat grijze ding is.

Ik zie nog een Moss Mk2 (heeft niks met Korg hun MOSS synthese te maken), natuurlijk een Minimoog en Crumar Trilogy, ook een Crumar Composer, Crumar Stratus, dat dichte zwarte ding is een Crumar Orchestrator of Multiman (S/2), dat houten beest erboven lijkt er ook op maar die heb ik nooit in het hout gezien.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Ik kan helaas de geplaatste links niet zien omdat de nieuwe forumsoftware deze niet meer toont in het edit veld. Ik vermoed echter dat het probleem te maken heeft met het linken naar een niet secure website. De img tag is inderdaad de juiste om te gebruiken. Als alternatief kun je zelf eerst de afbeelding downloaden om deze vervolgens als bijlage te uploaden.

Dit probleem is in het verleden hier besproken. Zie ook de laatste post in dat draadje.
 
Back
Top